LISTA KONTROLNA Prowadzenie: Paweł Marzec Katedra Informacji Naukowej i Bibliologii, UKW w Bydgoszczy
Toruń 2013
Omówienie wybranych reguł Wprowadzenie Typy podejścia do problematyki jakości produktu Reguły projektowania w ujęciu historycznym Omówienie wybranych reguł ISO 9241:151 Heurystyki Nielsena-Molicha Ćwiczenia Toruń 2013
Wprowadznie (1) Typy podejścia do problematyki jakości produktu: 1. Podejście europejskie (zgodność z wytycznymi) 2. Podejście amerykańskie (satysfakcja konsumentów) 3. Podejście japońskie (ciągłe doskonalenie) Toruń 2013
Wprowadznie (2) Metody badawcze: Analiza ekspercka Badania z udziałem użytkowników Toruń 2013
Wprowadznie (3) „…stosowanie reguł tymczasowych jest lepsze od braku jakichkolwiek reguł…” W. David Penniman Toruń 2013
Rozwój interfejsów użytkownika 1963 - Ivan Sutherland - program Sketchpad 1968 - Douglas C. Engelbart - system NLS (oNLine) Toruń 2013
Interfejsy użytkownika Przetwarzanie wsadowe Interfejsy pełnotekstowe Interfejsy grficzne (GUI) Toruń 2013
Xerox 1963 -1971 - prace nad prototypową maszyną Alto, rozwiniętą w komercyjnym produkcie Star z interfejsem graficznym Toruń 2013
Toruń 2013
1983 - Lisa 1984 - Macintosh Toruń 2013
1985 – Windows 1.01 1995 – Windows 95 Toruń 2013
M. Wichary. Biurko na ekranie. Chip 2003, nr 5, s. 104-107. http://www.aresluna.org/attached/usability/articles/biurkonaekranie Toruń 2013
Rozwój systemów komputerowych zróżnicowane zadania zróżnicowanie i zwiększenie liczby funkcji zróżnicowane środowisko użytkowania zróżnicowani użytkownicy Toruń 2013
Rozwój systemów komputerowych zróżnicowane zadania zróżnicowanie i zwiększenie liczby funkcji zróżnicowane środowisko użytkowania zróżnicowani użytkownicy Toruń 2013
Lata 60 MITRE Corporation (Sidney L. Smith, Charles S. Morrill, Barbara L. Davis) Howard G. Schutz (typografia a skuteczność pracy użytkownika) Toruń 2013
James Martin - Design of Man-Computer Dialogues Wilfred J. Hansen (edytor tekstu dla programistów – Emily): znajomość użytkownika, zminimalizowanie konieczności zapamiętywania, optymalizacja operacji, obsługa błędów. Stephen E. Engel, Richard E. Granda – Guidelines for Man/Display Interfaces (IBM Technical Raport TR00.2720): formaty wyświetlania danych, zawartość, język poleceń, procedury odzyskiwania danych, techniki wprowadzania danych przez użytkowników, wymagania względem czasu odpowiedzi systemu. Toruń 2013
kontrola sekwencji wykonywanych akcji Ben Shneiderman - Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer (5 wydań w latach 1983-2010) Sidney L. Smith, Jane N. Mosier - Guidelines for designing user interface software. Dokument ten zawierał 944 wskaźniki, które zostały podzielone na następujące sekcje: wprowadzanie danych wyświetlanie danych kontrola sekwencji wykonywanych akcji wspomaganie użytkownika (wskazówki dla użytkownika) przesyłanie danych ochrona danych Toruń 2013
Jakob Nielsen, Rolf Molich (Ten usability heuristics) widoczność stanu systemu dostosowanie systemu do świata rzeczywistego kontrola użytkownika a swoboda spójność i standardy ostrzeganie przed błędami rozpoznawanie a nie przypominanie elastyczność i wydajność estetycznie i oszczędnie rozpoznawanie, diagnozowanie i radzenie sobie z błędami pomoc i dokumentacja Toruń 2013
The Web Style Guide: http://webstyleguide.com World Wide Web Consortium (1994) 2008 - Web Content Accessibility Gudidelines (WCAG) 2.0 Patric Lynch, Sarah Horton - The Web Style Guide Departament Zdrowia i Opieki Społecznej USA - Research based Web design and usability guidelines (wyd. 2003, dokument zawiera 209 reguł) Norma ISO 9241-151:2008 Ergonomia interakcji człowieka i systemu - Część 151: Wytyczne dotyczące interfejsów użytkownika stosowanych w sieci World Wide Web 144 wskaźniki w 5 grupach: projektowanie wysokiego poziomu, projektowanie zawartości, nawigacja i wyszukiwanie, prezentacja zawartości, ogólne aspekty projektu W3C: www.w3c.org The Web Style Guide: http://webstyleguide.com Usability.gov: http://www.usability.gov/guidelines Toruń 2013
Lista kontrolna (1) Określenie stopnia zgodności danego serwisu lub jego elementów z określonymi wskaźnikami. Realizacja: moderator eksperci
Lista kontrolna (procedura) Przygotowanie Określenie celu, zakresu i harmonogramu badań Opracownie listy kontrolnej Rekrutacja ekspertów Realizacja Przeprowadznie sesji ewaluacji Analiza wyników Analiza ilościowa Analiza jakościowa Opracownie i prezentacja wyników Przygotowanie raportu końcowego
Toruń 2013