Rozwój osobowości we wczesnym dzieciństwie (0-3 rok życia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
PROWADZENIE: Dorota Maciejewska WOM - Gorzów Wlkp.
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Metody badawcze w psychologii
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
PUNKT PRZEDSZKOLNY DOLINA MUMINKÓW ZAPISY DZIECI OD 3-5 LAT CZESNE ZA MIESIĄC: 70 ZŁ.
Wpływ postaw rodzicielskich na style realizacji celów
Uzależnienia a rozwój dziecka
Rozwój dziecka do 6 roku życia Anna Izabela Brzezińska Instytut Psychologii Wydział Nauk Społecznych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Kompetencje komunikacyjne
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
czyli szkolenie dla tych, co nie mają czasu
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Zadawanie pytań.
Samodzielność dziecka
ROZWÓJ "JA"   percepcja samego siebie ("Ja" egzystencjalne) - spostrzeganie siebie jako bytu odrębnego od innych osób i obiektów fizycznych. samoświadomość.
Autorzy:Ania Szczubełek Kasia Sul
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
w praktyce pedagogicznej
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Stosunki prawne.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Postawa asertywna.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Rodzeństwo dzieci z niepełnosprawnością
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
PRAWA dziecka.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Rozwój mowy dziecka.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Rozwój osobowości we wczesnym dzieciństwie (0-3 rok życia) Marta Chmyr Joanna Gruszka

Wiek wczesnego dzieciństwa obejmuje przedział wiekowy od urodzenia do 3 r.ż. Wyodrębniamy z nim dwie fazy: Przypada na 1 r.ż. nazywana wiekiem niemowlęcym Przypada na 2-3 r.ż. – wiek poniemowlęcy.

W okresie poniemowlęcym następuje rozwój odrębności psychicznej i poczucia własnego „Ja". Zdaniem wielu badaczy poczucie to wiąże się ze zrozumieniem pojęcia stałości przedmiotu oraz rosnącą samodzielnością dziecka, która staje się podstawą poczucia sprawstwa.

Poczucie sprawstwa to przekonanie o wpływie na bieg wydarzeń Poczucie sprawstwa to przekonanie o wpływie na bieg wydarzeń. Wyraża się w poczuciu kontroli, własnej skuteczności, wolności i jest składnikiem pozytywnego obrazu własnej osoby. Długotrwałe pozbawienie poczucia sprawstwa rodzi zjawisko bezradności.

Pierwsze przejawy poczucia „Ja" to rozpoznawanie siebie w lustrze.

W badaniach proszono matki, aby trzymając dziecko na kolanach, na wprost lustra, niepostrzeżenie zaznaczały nos dziecka czerwoną farbą. Prawie żadne dziecko między 9. a 15. miesiącem życia, patrząc w lustro, nie chwytało się za nos, a więc nie rozpoznawało siebie w lustrze. Natomiast między 15. a 24. miesiącem robiło to 24% dzieci, a między 18. a 24. miesiącem - 88% dzieci. Dzieci te rozpoznawały więc siebie w lustrze (Lewis, Brooks-Gunn, 1979).

Odwołując się do koncepcji C. H Odwołując się do koncepcji C. H. Cooleya (1902), psychologowie badający rodzącą się samoświadomość dzieci podkreślają, że najważniejszym lustrem dla dzieci są inni ludzie i ich opinie, tzw. lustro społeczne.

Kształtowaniu się poczucia odrębności zarówno fizycznej, jak i psychicznej sprzyja rozwój umiejętności komunikowania się umożliwiający rozmowę o przyczynach zdarzeń, o uczuciach i potrzebach, a także częste słyszenie własnego imienia.

Tworzące się poczucie „Ja" wyraża się w używaniu słowa „ja", w tzw Tworzące się poczucie „Ja" wyraża się w używaniu słowa „ja", w tzw. pędzie posiadania (dziecko chętnie przywłaszcza sobie przedmioty oraz zaciekle broni własnych rzeczy przed rówieśnikami) oraz w dziecięcym negatywizmie.

Dziecięcy negatywizm - przeciwstawianie się prośbom i poleceniom osób dorosłych, co przybiera formę oporu fizycznego lub stanowczej i konsekwentnej werbalnej odmowy (upór).

W późniejszym rozwoju poczucie, Ja" staje się podstawą do budowania wiedzy o sobie, czyli samowiedzy, stanowiącej według wielu koncepcji jądro osobowości dziecka.

W okresie poniemowlęcym następuje rozwój odrębności psychicznej i poczucia własnego „Ja". Zdaniem wielu badaczy poczucie to wiąże się ze zrozumieniem pojęcia stałości przedmiotu oraz rosnącą samodzielnością dziecka, która staje się podstawą poczucia sprawstwa.

Poczucie sprawstwa to przekonanie o wpływie na bieg wydarzeń Poczucie sprawstwa to przekonanie o wpływie na bieg wydarzeń. Wyraża się w poczuciu kontroli, własnej skuteczności, wolności i jest składnikiem pozytywnego obrazu własnej osoby. Długotrwałe pozbawienie poczucia sprawstwa rodzi zjawisko bezradności.