Religie świata Konfucjanizm.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYTUAŁ INTERAKCYJNY.
Advertisements

Starożytne cywilizacje.
RELIGIA zespół wierzeń dotyczących istnienia Boga lub bogów, pochodzenia i celu życia człowieka, powstania świata oraz w związane z nimi obrzędy,
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Władza sądownicza w Polsce
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Prawa człowieka Burczy Sara.
Prezentacja multimedialna
Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
Przygotował Andrzej Potucha
Konfucjanizm Aleksandra Nowak
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Materializm a idealizm
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Słowo Życia Luty 2011.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Przyrzeczenie harcerskie
…– myślę o najbliższych
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Starożytne Chiny.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
istotne cechy kryterium:
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Upadek gospodarki centralnie planowanej
Miejsce przekazywania tradycji i wartości
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Prawa Dziecka.
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
Wartości w życiu człowieka
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
FilozofiA.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
RODZINA.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
FilozofiA.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Małgorzata Oleksińska, Agnieszka Piwowarska Klasa 3 L
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Buddyzm.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Buddyzm Dawid Krawczyk 1LOa. Kim był Budda? Tak naprawdę nazywał się Siddhartha Gautama.
Łamanie praw człowieka. Spis Treści ● Dlaczego łamane są prawa człowieka? ● Łamanie praw człowieka ● Przyczyny łamania praw człowieka ● Najbardziej powszechne.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Wierzenia chińskie.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Kościół Jezusa Chrystusa
Szkoła Podstawowa nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi
Zapis prezentacji:

Religie świata Konfucjanizm

Konfucjanizm to system filozoficzno- religijny zapoczątkowany w Chinach przez Konfucjusza w V wieku p.n.e., a następnie rozwinięty m.in. Przez Mencjusza (konfucjanizm idealistyczny) i Xunzi (konfucjanizm realistyczny) w III wieku p.n.e. Konfucjanizm głosi, że zbudowanie idealnego społeczeństwa i osiągnięcie pokoju na świecie jest możliwe pod warunkiem przestrzegania obowiązków wynikających z hierarchii społecznej oraz zachowywania tradycji, czystości, ładu i porządku. Dokładne określenie, czy konfucjanizm jest religią, czy filozofią jest trudne. Według europejskich kryteriów jest to mieszanka pojęć religijnych, społecznych, ekonomicznych, etycznych i obyczajowych tworzących spójny, choć nie do końca zdefiniowany światopogląd.

Konfucjanizm rozpowszechnił się w Chinach i Korei (początek I w. n. e Konfucjanizm rozpowszechnił się w Chinach i Korei (początek I w. n.e.) a także w Wietnamie i Japonii, stając się dominującą doktryną państwowo-religijną tych krajów, kształtującą ich politykę i obyczaje do czasów współczesnych.

Głównym ośrodkiem zainteresowania konfucjanizmu jest realizacja w życiu społecznym i indywidualnym dao - drogi, czyli doskonałego ładu, którego źródłem i wzorcem są Niebiosa (Tian). Centralną postacią świata ludzkiego jest władca, którego zadaniem jest nie tyle administracja i praktyczne rządzenie, ile przede wszystkim moralne wychowanie (hua) poddanych dokonujące się przez potężne oddziaływanie przykładu władcy. W zadaniu rządzenia i moralnego wychowania ludu władcę mają wspomagać junzi - ludzie szlachetni, ucieleśniający w sobie najważniejsze cnoty konfucjańskie: xiao - nabożność synowską, zhong - lojalność, xin - wiarygodność, yi - prawość, ren- humanitarność

Podstawowe pojęcia konfucjanizmu Niebo W konfucjanizmie przyjęto, że wszyscy "godni" przodkowie, ze wszystkich wcześniejszych pokoleń łączą się w jeden, bezosobowy byt absolutny sterujący losami świata, który oznaczano w tekstach tym samym znakiem co słowo "niebo". Niebo jest kluczowym pojęciem w konfucjanizmie, choć nie jest ono dokładnie zdefiniowane. 天 Tian Cnota, lojalność i humanizm Do postępowania zgodnego z niebiańskim porządkiem jest potrzebna nie tylko dogłębna jego znajomość, lecz także silna wola aby postępować zgodnie ze swoją wiedzą niezależnie od okoliczności. Taka niezłomna wola jest podstawową cnotą konfucjańską. Konfucjusz przyjmował, że nawet jeśli rodzice posiadają tylko szczątkową wiedzę na temat niebiańskiego planu, to mogą zaszczepić przynajmniej ogólną cnotę swoim dzieciom. Ten rodzaj myślenia– podporządkowywanie się autorytetowi w celu kultywowania cnoty nawet wtedy, gdy być może nie ma on racji- jest bardzo charakterystyczny dla całego systemu etycznego konfucjanizmu. Z drugiej strony cnota konfucjańska w przypadku osób mających władzę i autorytet wyraża się w pojęciu, które tłumaczy się często jako "humanizm". Humanizm władcy to umiejętność ograniczania swojej władzy, tak aby jego decyzje nie krzywdziły poddanych jego władzy osób.

Koncepcja organicznego państwa Z tego rodzaju koncepcji wywodzi się zaproponowana przez Konfucjusza struktura idealnego państwa, w pełni zgodnego w jego mniemaniu z niebiańskim porządkiem. Jakkolwiek na przestrzeni dziejów koncepcja ta ewoluowała, jej podstawowe zręby są do dzisiaj obecne w sposobie myślenia np. współczesnych chińskich komunistów. Wyraźnym przejawem takiego rozumienia funkcji państwa są relacje pomiędzy władzą a podmiotami gospodarczymi w wielu krajach Azji Wschodniej, także tych o kapitalistycznym ustroju. Administracja kieruje do takich podmiotów prośby, których nie wykonanie nie grozi żadnymi sankcjami. Jednak przedsiębiorcy dostosowują się do wytycznych władzy nie chcąc utracić twarzy i zdając sobie sprawę z tego, że odmową naraziliby się na brak życzliwości i utrudnienia ze strony administracji

Rytuał, który w całym systemie konfucjańskim odgrywa tak istotną rolę, zyskuje szczególnie duże znaczenie w rządzeniu państwem. Nauczanie i jak najwierniejsze kultywowanie rytuału jest według tego systemu najbardziej efektywnym sposobem rządzenia. Rytuał ten powinien być szczególnie kultywowany na dworze władcy, który stanowi wzorzec właściwej organizacji dla wszystkich poddanych. Z drugiej strony wciągnięcie w rytuał jak największej rzeszy ludzi daje im poczucie przynależności do państwa i satysfakcję z zajmowania w nim ściśle określonego miejsca. Dla państw konfucjańskich charakterystyczne było budowanie specjalnych pałaców paradnych, które nie posiadały ścian i stały na podwyższeniu w centralnym punkcie ogromnych placów, na którym jak najczęściej odbywano specjalne ceremonie, w których każdy szczegół – od stroju władcy po miejsce gdzie powinna stać sprzątaczka były możliwie jak najściślej ustalone i niezmienne, tworząc rodzaj skomplikowanej liturgii, tworzącej choć na chwilę niebiański spokój na ziemi. Największym tego rodzaju miejscem na świecie – mogącym pomieścić na raz ok. miliona osób jest słynny Plac Niebiańskiego Spokoju w Pekinie.

Pekin - Świątynia Nieba Świątynia Konfucjusza

Przygotowała: Ewelina Drężek Bibliografia: www.wikipedia.org