Wdrożenie Procedury wsparcia i pomocy psychologicznej w wypadkach masowych i katastrofach na terenie województwa śląskiego
Jednostki zapoznane z Procedurą
Formy zapoznania z dokumentami szkolenia ćwiczenia omówienie przez Koordynatorów wsparcia psychologicznego lub kierownika jednostki wspólna analiza przekazanie celem zapoznania się udział w spotkaniu informacyjnym w ŚUW udział w tworzeniu dokumentów
Przyczyny braku zapoznania z dokumentami brak włączenia do aktualnego Planu Zarządzania Kryzysowego wąski zakres prowadzonych działań w zakresie wsparcia i pomocy psychologicznej opracowanie i korzystanie z własnej instrukcji pomocy psychologicznej
Jednostki uczestniczące w procesie implementacji Procedury
Formy udziału w implementacji stałe konsultacje z Koordynatorem wsparcia psychologicznego udział w pracach PZZK zawarte porozumienia między np.: starostą a OIK, gminą a szpitalem omówienie dotychczasowych rozwiązań i porównanie z Procedurą opracowanie i dostosowanie do potrzeb własnych tworzenie praktycznych zasad współpracy między współpracownikami, służbami ratowniczymi i pomocniczymi
Powody braku udziału w implementacji brak uczestnictwa w wydarzeniu o charakterze masowym przekazanie tylko zadań do wykonania w zakresie zarządzania kryzysowego wąski zakres działań
Praktyczne wykorzystanie Procedury na przykładzie zdarzeń w 2013 r. rok 2013 - 10 zdarzeń przykładowe zdarzenia: wypadek busa i śmierć 9 górników wracających z pracy, Bielsko-Biała – wsparcie psychologiczne dla rannych w szpitalu oraz rodzin, informacja o śmierci, obecność w drodze i w czasie identyfikacji zwłok, realizacja praktyczna całej Procedury zgon rodziców, Bytom – wsparcie psychologiczne i odreagowanie członków rodziny i dzieci
Przydatność Procedury – wnioski z praktyki porządkuje czytelnie zadania i obowiązki służb wskazuje miejsce w strukturze służb ratowniczych usprawnia przepływ informacji wskazuje na zasadność współpracy w formule interdyscyplinarnej określa zasady udzielania pierwszej pomocy psych., opanowania trudnych emocji, pracy z osobami wycofanymi oraz pod wpływem silnych emocji pomaga w sprawnej identyfikacji stanów emocjonalnych oraz potrzeb osób poszkodowanych
Bariery i trudności podczas wykorzystania Procedury łączność w relacji służby – jednostki środki transportu przepływ informacji sposób powiadamiania rozwiązania formalne dyspozycyjność interwentów w porze nocnej oraz okresie świątecznym rotacja personelu sposób finansowania interwentów aktualizacja danych w dokumentacji
Proponowane modyfikacje do Procedury oraz potrzeby organizacja doraźnego wsparcia i pomocy psychologicznej – sposób powiadamiania interwentów, najpierw informacja do zwierzchnika porozumienia pomiędzy powiatami w celu wykorzystania interwentów z innych placówek szkolenia i spotkania celem wymiany doświadczeń włączenie gmin
Opieka psychologiczna L.p. Powiat Liczba interwentów Uwagi 1 powiat będziński - Sarnów - nie zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 2 powiat bielski i miasto Bielsko-Biała 14 3 powiat bieruńsko-lędziński 5 4 powiat cieszyński brak informacji powiat częstochowski 10 6 powiat gliwicki Gliwice i Knurów -zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 7 powiat kłobucki Kłobuck- zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 8 powiat lubliniecki 9 powiat mikołowski powiat myszkowski Myszków - nie zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 11 powiat pszczyński 12 powiat raciborski
Opieka psychologiczna cd. L.p. Powiat Liczba interwentów Uwagi 13 powiat rybnicki brak informacji 14 powiat tarnogórski 10 15 powiat wodzisławski 3 16 powiat zawierciański 2 Góra Włodowska - zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 17 powiat żywiecki Żywiec - nie zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 18 miasto Bytom 19 miasto Chorzów 20 miasto Częstochowa 9 Częstochowa - zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 21 miasto Dąbrowa Górnicza 22 miasto Gliwice 23 miasto Jastrzębie Zdrój 24 miasto Jaworzno 6
Opieka psychologiczna cd. L.p. Powiat Liczba interwentów Uwagi 25 miasto Katowice 10 26 miasto Mysłowice 3 Mysłowice - zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 27 miasto Piekary Śląskie brak informacji 28 miasto Ruda Śląska 6 29 miasto Rybnik 24 30 miasto Siemianowice Śląskie 9 31 miasto Sosnowiec 32 miasto Świętochłowice 33 miasto Tychy 4 Tychy - nie zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 34 miasto Zabrze 35 miasto Żory
Bieżąca współpraca w ramach wdrażania Procedury porozumienia np.: Starostwo a OIK lub PIK, włączające OIK w system PZZK systematycznie aktualizowane dane teleadresowe interwentów udział w szkoleniach, ćwiczeniach wymiana spostrzeżeń, propozycje usprawnień działań
Rozwiązania własne udzielenie pierwszej pomocy psychologicznej na miejscu zdarzenia przez interwenta, następnie kierowanie osób potrzebujących do Centrum Interwencji Kryzysowej, dalsza pomoc torby interwenta współpraca ze Strażą Miejską zapewnienie interwentom telefonów komórkowych kamizelki – „Interwent psychologiczny” identyfikatory niezbędnik dla poszkodowanych, np.: koce, poduszki, ręczniki, środki czystości, naczynia jednorazowe
Rozwiązania własne cd. maskotki dla dzieci nawiązanie współpracy OIK z PZZK oraz służbami, inspekcjami oraz strażami rozszerzenie współpracy koordynatora z Wydziałem Zdrowia i Polityki Społecznej SP oraz z OPS–ami z terenu powiatu zapoznanie drużyn społeczno-opiekuńczych MOPS z zasadami udzielania wsparcia psychologicznego spotkania w czasie lub po zdarzeniu masowym
Materiały pomocnicze - oczekiwania Broszury, ulotki informacyjne dla poszkodowanych zagrożenia związane z silnym stresem/traumą schemat działań w sytuacjach kryzysowych formy pomocy dane teleadresowe placówek pomocowych ABC dla koordynatorów i interwentów zadania i postępowanie na miejscu zdarzenia zadania służb, inspekcji, straży postępowanie z dziećmi
Materiały pomocnicze - oczekiwania cd. zakładka na stronie internetowej instrukcje, procedury instruktaże dobre praktyki informacje o szkoleniach i konferencjach szkolenia, ćwiczenia dla Koordynatorów i Interwentów
Zapraszam do dyskusji po przerwie Jacek Zagórski WBiZK ŚUW
Zagadnienia do dyskusji Wypracowanie zaleceń dotyczących najbardziej efektywnej formy zapoznania pracowników z Procedurą Wypracowanie zaleceń dotyczących najbardziej efektywnej formy udziału w implementacji Procedury Podzielenie się doświadczeniami z 2013 r. w odniesieniu do Procedury Zidentyfikowane bariery Bank dobrych praktyk Pomocne materiały instruktażowe i broszury informacyjne