Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest model(własnego)-ja?
Advertisements

Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Problem psychofizyczny
Konstruktywizm w dydaktyce
Wstęp do kognitywistyki swoistość wyjaśnień w kognitywistyce
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Argumentacja jako proces poznawczy
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. Koneksjonizm
Zadawanie pytań.
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Rola języka w poznaniu i myśleniu
Historia pojęcia umysłu
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
istotne cechy kryterium:
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny
Dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN. Plan wykładu  Instrumentalizm a intencjonalność  Systemy intencjonalne i ich hierarchia  Od instrumentalizmu.
Dualizm psychofizyczny
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN. Plan wykładu  Argument z wielorakiej realizacji  Odmiany funkcjonalizmu:  maszynowy,  empiryczny,  zdroworozsądkowy…
Umiejętność obserwacji.
dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Poznanie innych umysłów: teoria teorii, teoria symulacji
Świadomość: łatwy i trudny problem. Argument z wiedzy
Psychologia potoczna a psychologia naukowa. Eliminacjonizm
Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.
Filozofia percepcji: od gibsona do burge’a
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
dr hab. Adriana Schetz IF US
Struktura teorii neurokognitywnych wykład monograficzny 2012/2013
Reprezentacje umysłowe
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Wykład I: Pytania o logikę
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
Czy oprócz człowieka inne zwierzęta również są samoświadome?
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
instrumentalizm i „łagodny realizm” Dennetta
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Funkcjonalizm i jego odmiany. Analiza funkcjonalna i mechanicyzm
Epistemologia jako subdyscyplina
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny
Zapis prezentacji:

Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru

Plan na dziś Filozofia umysłu: od ontologii w stronę epistemologii i metodologii Zrozumieć umysł w kontekście nauki. Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii

Od ontologii… Tradycyjne, podstawowe pytanie filozoficzne to problem psychofizyczny. Rozwiązania dualizm, monizm: fizykalistyczny: egzemplarzy, typów neutralny, funkcjonalizm, pluralizm.

Relacje międzypoziomowe Relacje między różnymi poziomami organizacji świata i między poziomami teorii: redukcja, emergencja, realizacja.

Przez zdrowy rozsądek… Co znaczą predykaty mentalne? Behawioryzm: dyspozycje do zachowania Eliminacjonizm: możliwe, że nic ;) Inni: złożone relacje między psychologią potoczną a psychologią naukową

Intencjonalność Co to znaczy, że stan umysłu jest o czymś? Na czym polega intencjonalność? Instrumentalizm: na tym, że opłaca się nam tak pewne systemy opisywać (wczesny Dennett) Łagodny realizm: na tym, że istnieją pewne prawdziwe i dające się rzutować w przyszłość uogólnienia (późniejszy Dennett) Realizm Fodora: na tym, że język myśli ma treść. Normatywizm i interpretacjonizm: na tym, że podmioty racjonalne powinny tak myśleć, żeby o czymś to było.

Świadomość Czym jest świadomość? Rodzaje świadomości: podmiotowa, stanów wewnętrznych. Albo tranzytywna, nietranzytywna. Albo: fenomenalna, Dostępu… Czy nauka może zrozumieć, jak to jest być świadomym?

Debata o qualiach Czy istnieją qualia? Tradycyjne pojęcie jest trudne do utrzymania (Dennett). Argumenty z wyobrażalności zombi oraz argument z wiedzy mają sugerować, że istnieją niefizyczne qualia. Świetny retorycznie pomysł: nazwać to „trudnym problemem świadomości”…

Jak rozumiemy innych? Odpowiedź filozoficzna: Lepsze pytanie – jak powinniśmy ich rozumieć? (Możliwe, że robimy to głupiej): posługując się interpretacją radykalną (Davidson), mając niejawne normy przypisywania przekonań związane z podtrzymywanymi wypowiedziami (Brandom)

W stronę epistemologii i metolodogii… Tony Chemero i Michael Silberstein (2007): „Filozofia umysłu się skończyła. Dwie główne debaty, o istocie stanów umysłowych i o treści umysłowej, wyczerpały się. Stanowiska są obsadzone, zarzuty się powtarza; dodaje się teoretyczne ozdobniki. Te gabinetowe rozważania zostają zastąpione przez empirycznie zorientowane debaty wokół kognitywistyki i neuronauki”.

Uproszczenie, ale coś w tym jest… Nieprawdą jest, że debata o reprezentacjach się wyczerpała. Trwa w najlepsze, o czym będzie można się przekonać na kursie Filozofia umysłu II. Ale: rzeczywiście we współczesnej filozofii umysłu dominuje filozofia kognitywistyki i neuronauk. Tylko że nie zaczyna od zera!

Poznanie innych umysłów Jak poznajemy inne umysły? Tradycyjne koncepcje: przez analogię do samych siebie; wczuwając się w innych. Współcześnie: mając teorię innych umysłów, symulując innych bezpośrednio, postrzegając ich możliwości, mając neurony lustrzane…

Jak poznawać samego siebie? Od tradycyjnego pojęcia introspekcji do pojęcia zgodnego ze współczesnymi badaniami: sprawozdania werbalne, metoda próbkowania przeżyć (Hurlburt) Trudne pojęcie jaźni: czym ona jest? Narracyjna koncepcja jaźni: to opowieść autobiograficzna. Koncepcja homeostatyczno-regulacyjna: to model samego siebie regulujący dalekosiężne plany. …

Na czym polega percepcja? Na bezpośrednim ujmowaniu rzeczywistości (i afordancji – Gibson) Na tworzeniu reprezentacji rzeczywistych przedmiotów (raczej nie danych zmysłowych – tradycyjna koncepcja nie ma już zwolenników Koncepcje lingwistyczne – alternatywizm i teoria przysłówkowa – należą raczej do tradycyjnej filozofii umysłu

Czy jesteśmy wolni? Czy neuronauka może pokazać, że nie mamy wolnej woli? Czy potrzebujemy pojęcia „wolna wola”? Fatalizm: i tak robimy, co musimy Determinizm: jesteśmy wolni, gdy nie mamy przeszkód i działamy wg własnych przekonań. Indetermizm: jesteśmy wolni, gdy nie oddziałuje na nas przyczynowo świat. Inkompatybilistyczny indeterminizm: tak, świat na nas wpływa, nikt nie jest wolny. Jest fatalnie ;)

Czy zwierzęta i komputery mogą myśleć? Odpowiedź Turinga: Jeśli przejdą test i nie będą odróżnialne. Odpowiedź tradycyjnego filozofa: Stosowanie tego predykatu do nie-osób jest błędem kategorialnym. Odpowiedź naturalisty: Zależy, jaką teorię myślenia chcemy przyjmować; w ramach etologii poznawczej są pewne kryteria poznawczości…

Podsumowanie Filozofia umysłu odpowiada na pytanie, czym jest umysł i jak się umysł poznaje. Współcześnie też odpowiada na te pytania w kontekście nauki, dokonując refleksji nad metodologią nauki: kognitywistyki i neuronauki. Często też bezpośrednio inspiruje badania empiryczne, dostarczając ogólnych ram teoretycznych.