Pracownia Dydaktyki Matematyki, UPH w Siedlcach
W.Zawadowski Figury stylu czy błędy? Sylepsa McCalluma Prezentacja na Seminarium im. Zofii Krygowskiej 27 maja 2013
Na wspólnej konferencji Polskiego Towarzystwa Matematycznego i The American Mathematical Society 2 lipca - 31 sierpnia 2007 była sesja poświęcona dydaktyce matematyki
McCallum postawił tam następujące pytanie
Student zrobił błąd co Ty na to? co Ty na to, jako nauczyciel?
Student wykazał się pewną wprawą w przekształcaniu wyrażeń algebraicznych
ale nie zauważył, że zmiennej x nadał dwa znaczenia w jednym zdaniu
takie zjawisko spotyka się w języku potocznym i w literaturze odpowiednie wyrażenie nazywa się sylepsą lub zegmą
Przykłady: wpadł do studni i w długi ukradł całusa i zegarek stracili tempo i zaufanie w katastrofie kolejowej: miał pociąg do nieba wstrzymał oddech i autobus
siali kartofle i nienawiść siali zboże i nienawiść farmers grew potatoes and bored
miał dobre stosunki z rodziną i kochanką złapał trzy pstrągi i grypę Zbił dobry interes i filiżankę
Te niestosowności są śmieszne często spotyka się je w literaturze wyłapujemy je natychmiast naciągają znaczenia słów lub naruszają składnię
moja obserwacja: do podobnych nieporozumień dochodzi gdy przy słabo rozwiniętym pojęciu liczby uczymy algebry przypuszczalnie u cytowanego studenta nie nastąpiła jeszcze reifikacja liczby
i stąd niedorozwinięty formalizm
Wyczerpałem cierpliwość publiczności czas i swój repertuar Dziękuję