LICENCJE CREATIVE COMMONS opracował Michał Seemann Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach Filia w Chorzowie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy prawa autorskiego / licencje Creative Commons
Advertisements

po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Creative Commons Alternatywna wizja ochrony praw autorskich w dobie rewolucji informatycznej Patrycja Majchrzak, Krzysztof Czarnecki Koło Naukowe Prawa.
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
Typy i formy wydawnicze w polskim prawie autorskim
Zarządzanie własnością intelektualną przez naukowców i instytucje naukowe (na rzecz otwartości) Alek Tarkowski ICM UW/Creative Commons Polska.
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Jak korzystać z platformy e-learningowej? Podsumowanie
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
Prawo autorskie a licencje Creative Commons
Wikiźródła – oddolna cyfryzacja
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
PRAWO AUTORSKIE USTAWA Z 4 LUTEGO 1994 R. O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631)  
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
Własność intelektualna (WIPO/OMPI)
Technologia informacyjna a prawo
Ochrona Praw Autorskich
Aktywna edukacja.
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Ochrona własności intelektualnej
TIK w szkole podstawowej
Założenia PROJEKTU
LICENCJE.
DOMENA PUBLICZNA.
Prawo autorskie w szkole
Autor - twórca utworu, któremu przysługują prawa autorskie.
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
Licencja Creative Commons
Bezpieczeństwo w sieci
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
Prawa autorskie.
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
Nauka przenosi się do sieci
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
Gdzie ich szukać? Flickr.comFlickr.com – CC Open Clip Art LibraryOpen Clip Art Library – grafika w domenie publicznej.domenie publicznej.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Opracowała Edyta Drabek Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy W Katowicach Filia w Chorzowie.
MODULE B Prawa autorskie New Media Production Project This project has been funded with support from the European Commission under the Lifelong Learning.
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.

O prawie autorskim i wykorzystaniu źródeł internetowych
otwartymandat.pl Wyniki wszystkich badań finansowanych ze środków publicznych powinny być dostępne w trybie Open Access.
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
Polska organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi twórców. Akronim ZAiKS w nazwie pochodzi od nazwy Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych.
Prawa autorskie.
Prawa Autorskie w Internecie
Normy prawne dotyczące rozpowszechniania programów komputerowych oraz ochrony praw autorskich Łukasz Dróżdż.
Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie.
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
PRAWA AUTORSKIE I UZYSKIWANIE PLIKÓW Z INTERNETU.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. PRZEJAW DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ O INDYWIDUALNYM CHARAKTERZE, USTALONY W JAKIEJKOLWIEK POSTACI, NIEZALEŻNIE OD WARTOŚCI, PRZEZNACZENIA.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
Prawo autorskie JOANNA LENART.
Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie
Dozwolony użytek, Creative Commons
Creative Commons, Plagiat
Zapis prezentacji:

LICENCJE CREATIVE COMMONS opracował Michał Seemann Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach Filia w Chorzowie

We współczesnym świecie wszyscy jesteśmy twórcami.

Używając hasła „pewne prawa zastrzeżone” (ang. some rights reserved), w opozycji do „wszelkie prawa zastrzeżone” (ang. all rights reserved), organizacja Creative Commons stara się zapewnić twórcom jak najlepszą ochronę ich praw przy jednoczesnym umożliwieniu jak najszerszego wykorzystania ich dzieł.

PRAWO AUTORSKIE Ustawa z dnia o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994, nr 24 poz. 83; tekst jednolity: Dz. U. 2006, nr 90, poz. 631)

PRAWO AUTORSKIE pojęcie prawnicze oznaczające ogół praw przysługujących autorowi utworu albo zespół norm prawnych wchodzących w skład prawa własności intelektualnej, upoważniających autora do decydowania o użytkowaniu dzieła i czerpaniu z niego korzyści finansowej.

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Prawa autorskie osobiste chronią intelektualny związek autora z jego dziełem oraz integralność (tzn. nienaruszalność) dzieła jako całości, są nieograniczone w czasie.

Prawa autorskie majątkowe Chronią finansowe interesy twórców i wydawców. Tylko osoba, która posiada prawa majątkowe do utworu, ma prawo do wynagrodzenia za wszelkie formy wykorzystania utworu. To ona decyduje o tym, jak utwór może być zapisywany i powielany. Prawa majątkowe są ograniczone w czasie zależnie od formy i rodzaju dzieła.

Dozwolony użytek (ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z – art ) Zezwala na legalne, nieodpłatne wykorzystanie utworów chronionych prawem autorskim w określonych sytuacjach, między innymi przez instytucje naukowe i oświatowe.

Dozwolony użytek osobisty

Dozwolony użytek instytucjonalny

Domena publiczna definiowana jest jako abstrakcyjny zbiór utworów, które nie są kontrolowane, zabezpieczone czy zawłaszczone przez kogoś na mocy systemu monopolu prawnoautorskiego. Określenie to ma wskazywać, że utwory są “własnością publiczną”, dostępne dla każdego z nas, do wykorzystania w dowolnym celu.

Domena publiczna to także pojęcie prawne obecne w Konwencji Berneńskiej. W świetle prawa autorskiego jest rozumiana jako narzędzie gwarantowania dostępu do nauki, edukacji i kultury. O domenie publicznej mówi się najczęściej w opozycji do utworów, których wykorzystanie jest ograniczone. Zgodnie ze współczesnym polskim prawem autorskim oryginalne prace literackie, dzieła sztuki, utwory muzyczne itp. są chronione prawem od momentu ich stworzenia aż do 70 lat od śmierci autora/współtwórców. Po tym czasie wygasa prawo autorskie, a utwór wchodzi do domeny publicznej.

Projekty wykorzystujące zasoby DP: Szkolna Biblioteka Internetowa Wolne Lektury Cyfrowa Biblioteka Polona Wikimedia Polska

Creative Commons – amerykańska organizacja typu non-profit, która postawiła sobie za zadanie uzyskanie kompromisu pomiędzy pełną ochroną praw autorskich a dzieleniem się twórczością z innymi. Głównym celem organizacji jest wspieranie rozwoju i wykorzystania otwartych licencji prawnoautorskich, zapewniających bardziej elastyczne i liberalne zasady niż restrykcyjne, domyślne reguły prawa autorskiego.

Creative Commons promuje mechanizm przenoszenia utworów do domeny publicznej wolą autorów, pod nazwą CC0, który stanowi jej część modelu licencjonowania utworów.

Creative Commons została utworzona w Jej głównym założycielem i pierwszym przewodniczącym rady dyrektorów był Lawrence Lessig.

Polski oddział Creative Commons działa od 2005 r., a partnerami instytucjonalnymi projektu są obecnie Centrum Cyfrowe Projekt: Polska oraz Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego na Uniwersytecie Warszawskim (ICM UW)

Zespół Creative Commons Polska: Alek Tarkowski Justyna Hofmokl Kamil Śliwowski

Istnieje sześć licencji Creative Commons, a określone przez nie zasady licencjonowania utworu zależą od wykorzystanej kombinacji czterech podstawowych warunków. Warunki licencyjne są jak elementy składowe – zasady określone przez daną licencję są wynikiem złożenia razem dwóch lub trzech takich warunków, przy czym warunek Uznanie autorstwa jest obecny w każdej licencji gdyż i tak w większości krajów świata autorskie prawa osobiste są niezbywalne.

Materiały nieobjęte ochroną: idee i pomysły; urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole; akty normatywne lub ich urzędowe projekty; opublikowane opisy patentowe lub ochronne wzorów użytkowych; proste informacje prasowe; pomysły i tematy badawcze oraz teorie i fakty naukowe; formy plastyczne, przestrzenne lub muzyczne; elementy utworów pozbawione charakteru twórczego, utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placahc lub w ogrodach; utwory wystawione w publicznych zbiorach.

Twórca korzystając z licencji zawsze zachowuje prawa autorskie, jednocześnie umożliwia innym kopiowanie i rozpowszechnianie, dodatkowo może określić czy ich wykorzystywanie może odbywać się wyłącznie w warunkach niekomercyjnych lub ograniczyć możliwości tworzenia utworów zależnych.

Uznanie autorstwa 3.0 Polska

Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 Polska

Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 3.0 Polska

Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 3.0 Polska

Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Licencje Creative Commons technicznie składają się z unikalnego systemu trzech “warstw”. 1. Tekst Prawny Licencji. 2. Przystępne Podsumowanie. 3. Wersja czytelna dla komputerów.

Wyszukiwanie poprzez stronę Creativecommons.pl

Wyszukiwanie google zaawansowane

Wyszukiwarka - Creative Commons Search search.creativecommons.com

Wyszukiwarka - Let's CC nng.letscc.net

Koalicja Otwartej Edukacji (KOED) – porozumienie polskich organizacji pozarządowych i instytucji zajmujących się edukacją, nauką i kulturą, wspierających ideę rozwijania i wykorzystywania otwartych zasobów edukacyjnych, rozumianych jako materiały, które są udostępniane w sposób otwarty.

Koalicja Otwartej Edukacji

WIKIPEDIA - wolna encyklopedia Popularna encyklopedia w sieci internetowej. Największy, otwarty społecznościowo tworzony projekt. Creative Commons Uznanie Autorstwa – Na Tych Samych Warunkach

Siostrzane projekty Wikipedii

Open Clipart Library (openclipart.org) – zbiór wolnych (zwykle w domenie publicznej) lub na licencji CC Uznanie Autorstwa grafik wektorowych oraz ikon.

Openfontlibrary.org – biblioteka czcionek, które są dostępne wyłącznie na wolnych licencjach. Czcionki można pobierać do wykorzystania w edytorach tekstu lub grafiki.

Youtube.com

Vimeo.com – bardziej profesjonalny i artystyczny odpowiednik youtube.com. Udostępnia 1,5 miliona utworów na wszystkich licencjach CC.

ZAMIAST PODSUMOWANIA FILM

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ