SZKOŁA dla RODZICÓW.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
Advertisements

Wirtualny system spo ł ecznego wsparcia dla budowania pozytywnych relacji mi ę dzyludzkich w ś wiecie rzeczywistym.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Uczeń z trudnościami - problem czy wyzwanie?.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
Na pierwszym spotkaniu szkółki niedzielnej Marek otrzymał lekcje biblijne do codziennego czytania Pisma Świętego. Na początku był bardzo wierny.
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Czy jesteś osobą otwartą?
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
„Słowa ranią przez całe życie”
Zawsze słyszymy o zasadach ze strony kobiet. Teraz parę zasad widzianych od strony mężczyzn.
RACHUNEK SUMIENIA.
Czyli sztuka odmawiania…
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
przypadku prześladowania
B e z p i c n y I n t e r.
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
Strategie rozwiązywania konfliktów
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
DLA CIEBIE Myśli me , Serce Me Wszystkim jesteś Ty W mej głowie pejzaż gdy byliśmy razem ja i Ty.
JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
WOLONTARIAT na rzecz aktywności obywatelskiej. Jesteśmy uczennicami Publicznego Gimnazjum nr 5 im. I. J. Paderewskiego wchodzącego w skład Zespołu Szkół.
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
10 ZASAD BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU.
Szkoła bez przemocy.
i obywatelskich uczniów ”
SZKOŁA dla RODZICÓW. Opracowanie: Marek Bączkowski.
Emocje dzieci.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Podstawowe umiejętności pomagania
osób z mojej listy adresowej.
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Proste sposoby manipulowania ludźmi
Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
Powołani do wspólnoty? K. Wójtowicz, 1992.
Poczucie własnej wartości dziecka
Idealna miłość istnieje nie tylko w książkach
CO ZROBIĆ, GDY DZIECI SIĘ KŁÓCĄ?
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

SZKOŁA dla RODZICÓW

Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły?

Tematyka spotkań Jak pomóc dzieciom, by radziły sobie z własnymi uczuciami? cz. I Jak zachęcić dziecko do współpracy? cz. II

„(...) Dzieci potrzebują tego, aby ich uczucia były akceptowane i doceniane.”

Jak pomóc dzieciom, by radziły sobie Kto pyta … nie błądzi. Jak pomóc dzieciom, by radziły sobie z własnymi uczuciami?

Jak pomóc dzieciom, by radziły sobie z własnymi uczuciami? Słuchaj dziecka spokojnie i z uwagą. Zaakceptuj uczucia dziecka: „Och, mmm, rozumiem.” … Określ te uczucia: „To frustrujące.” … Zamień pragnienia dziecka w fantazję: „Zaraz wyczaruję dla Ciebie wszystkie te piękne lale.” …

zamiast słuchać jednym uchem słuchaj dziecka bardzo uważnie Można się zniechęcić, próbując dotrzeć do kogoś, kto tylko udaje, że słucha Dużo łatwiej podzielić się swoimi kłopotami z np. tatą, który rzeczywiście słucha, nie musi nawet nic mówić, często współczujące milczenie jest tym czego dziecko potrzebuje

Dziecku trudno jest myśleć jasno i konstruktywnie, zamiast pytań i rad zaakceptuj uczucia dziecka Dziecku trudno jest myśleć jasno i konstruktywnie, kiedy ktoś obwinia, poucza lub kwestionuje Bardzo pomocne jest zwyczajne „och”, „mmm”, „rozumiem” Tego typu słowa + uwaga = wyrażanie przez dziecko własnych myśli i uczuć i szukania własnych rozwiązań

Kiedy próbujemy nakłonić dziecko, aby odsunęło od Zamiast zaprzeczać uczuciom Nazwij te uczucia Kiedy próbujemy nakłonić dziecko, aby odsunęło od siebie złe uczucia- choćby życzliwie, dziecko denerwuje się jeszcze bardziej Dziecko słysząc, że to, co czuje zostało nazwane, doznaje pociechy, bo ktoś potwierdził jego przeżycie

Jeśli dziecko domaga się czegoś, czego nie może zamień pragnienia dziecka w fantazję zamiast wyjaśnień i uzasadnień Jeśli dziecko domaga się czegoś, czego nie może otrzymać, dorośli zwykle logicznie tłumaczą, dlaczego nie mogą tego Mieć. Często im usilniej tłumaczą, tym dzieci mocniej protestują Czasami zrozumienie drugiej osoby czyni rzeczywistość dużo łatwiejszą do zniesienia

Ćwiczenie Szanowni Państwo, karty pracy, które mają Państwo przed sobą zawierają zdania, które dziecko może powiedzieć do rodziców. Przeczytajcie proszę każde z nich i napiszcie: 1. Słowo lub dwa, które określają, co dziecko prawdopodobnie czuje; 2. Zdanie, które przekona dziecko, że rodzic rozumie jego uczucia; 3. Karta pracy

Przykład „Przewodnik wycieczki wrzasnął na mnie i wszyscy się śmiali” a) słowo, które określa, co dziecko prawdopodobnie czuje: zawstydzenie b) zdanie, które przekona dziecko, że rozumiesz jego uczucia: Wygląda na to, że cię zawstydził lub Musiało ci być wstyd

Przykładowe odpowiedzi Zdanie 1 „Och, to musiało być frustrujące” Zdanie 2 Przeprowadzka najlepszego przyjaciela to coś przygnębiającego

Zamiast rad, uznajemy i akceptujemy uczucia dziecka. I co dalej, dokąd ta rozmowa może zaprowadzić? Czy można później dawać rady? Wstrzymujemy się z dawaniem rad. Porzucamy pokusę chwilowego załatwienia sprawy. Zamiast rad, uznajemy i akceptujemy uczucia dziecka.

UWAGA! „ (...) Wszystkie uczucia można zaakceptować, ale pewne działania należy ograniczyć. Widzę, jak jesteś zły na brata. Powiedz mu, co chcesz, słowami, nie pięściami...”.

Czy to ważne, aby zawsze wczuwać się w przeżycia dziecka? Kto pyta … (czasem) wątpi. Czy to ważne, aby zawsze wczuwać się w przeżycia dziecka?

ODPOWIEDŹ Nie. Wiele naszych rozmów z dziećmi jest przypadkową wymianą zdań. Jeżeli dziecko mówi: „Dzisiaj po szkole idę do Kasi.” - nie wydaje się konieczne, aby należało odpowiedzieć „A więc postanowiłeś, że odwiedzisz przyjaciółkę dzisiaj po południu.” Zwykle: „Dobrze, że mi to mówisz.” - będzie wystarczającą odpowiedzią.

Co jest złego, gdy pytamy dziecko wprost: „Dlaczego tak to odczuwasz?” Kto pyta … (czasem) wątpi. Co jest złego, gdy pytamy dziecko wprost: „Dlaczego tak to odczuwasz?”

ODPOWIEDŹ Niektóre dzieci potrafią powiedzieć, że się boją, są złe lub nieszczęśliwe. Dla wielu jednak pytanie: „dlaczego?” tylko powiększa ich problem. Dużo bardziej pomocne dla nieszczęśliwego dziecka jest, gdy usłyszy: „Widzę, że coś cię smuci?”, niż pytanie: „Co się stało?”, „Dlaczego tak to odczuwasz?”.

Kto pyta … (czasem) wątpi. Czy powinniśmy dawać dzieciom do zrozumienia, że zgadzamy się z ich uczuciami?

ODPOWIEDŹ Dzieci nie potrzebują, abyśmy podzielili ich uczucia, one chcą być rozumiane. Zdanie: „Masz zupełną rację”, może być satysfakcjonujące tylko przez chwilę.

Co złego jest w prostym powiedzeniu Kto pyta … (czasem) wątpi. Co złego jest w prostym powiedzeniu „Wiem, co czujesz”?

ODPOWIEDŹ Problem z powiedzeniem: „Wiem co czujesz.”, polega na tym, że niektóre dzieci po prostu nam nie uwierzą. Odpowiedzą: „Nie , nie wiesz.”. Jeżeli jednak potraktujesz kłopot dziecka jako wyjątkowy, wtedy ono wie, że ty rzeczywiście je rozumiesz.

Kto pyta … (czasem) wątpi. Wiemy, że powinniśmy akceptować uczucia, ale trudno zachować spokój, gdy słyszymy od własnego dziecka: „Nienawidzę Cię!”, „Jesteś głupi!”.

ODPOWIEDŹ Jeżeli „Nienawidzę Cię!” sprawia Ci przykrość, możesz powiedzieć dziecku: „Nie lubię, gdy tak mówisz.” „Jeżeli jesteś o coś zły, powiedz mi to w inny sposób. Wtedy być może będę mógł Ci pomóc.”

Czy jest jakiś sposób pomocy Kto pyta … (czasem) wątpi. Czy jest jakiś sposób pomocy zmartwionemu dziecku?

ODPOWIEDŹ Kiedy dzieci są w największym stopniu wytrącone z równowagi, czasem aktywność fizyczna może przynieść ulgę. Niektóre rozłoszczone dzieci uspokoiły się po ciśnięciu poduszką, ryczeniu jak lew, rzucaniu strzałkami do tarczy. Jednak czynnością, która wydaje się najwygodniejsza dla rodziców oraz najbardziej satysfakcjonująca dla dziecka - jest przedstawienie uczuć na rysunku.

Dlaczego nie należy dawać dzieciom rady, Kto pyta … (czasem) wątpi. Dlaczego nie należy dawać dzieciom rady, kiedy mają problem?

ODPOWIEDŹ Kiedy dajemy dziecku radę lub natychmiastowe rozwiązanie, odbieramy mu możliwość radzenia sobie z własnymi problemami i szukania własnych rozwiązań. Ale oczywiście czasem można coś poradzić.

DOBRE PRAKTYKI 1. Zazwyczaj dzieci sprzeciwiają się, kiedy odpowiadamy im słowami. 2. Są dzieci, które wolą nie rozmawiać, kiedy są zmartwione. W takich wypadkach zdarza się, że już sama obecność mamy lub taty jest wystarczająca. 3. Niektóre dzieci złoszczą się, gdy usiłując przedstawić swoje wzburzenie, spotykają się z poprawną, lecz chłodną odpowiedzią rodziców.

DOBRE RADY cd. 4. Dzieci nie lubią, gdy rodzice reagują z większym zaangażowaniem, niż tego wymaga sytuacja. 5. Dzieci nie lubią również, gdy rodzice powtarzają epitety, jakimi same się obrzucają np. uważasz że jesteś brzydki, głupi itp.

Więcej …

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ