Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ERASMUS DLA PRACOWNIKÓW na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu
Advertisements

Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
UE DLA CIEBIE!!!.
Portal EURES – baza Możliwości nauki Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach 2008r.
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
Wsparcie edukacji na poziome Unii Europejskiej
KSZTAŁCENIE ZA GRANICĄ
„Uczenie się przez całe życie”
Program Socrates Comenius COMENIUS - komponent programu SOCRATES - stanowi wyzwanie dla 350 tysięcy szkół w Europie i 69 milionów uczniów. Wspiera inicjatywy.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
Program SOCRATES i jego komponenty
Program MŁODZIEŻ Akcje Programu.
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
Wyjazdy zagraniczne studentów GWSP w ramach programu LLP-Erasmus.
Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Prezentacja sporządzona na podstawie danych z naboru III.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 3, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Uporządkuj państwa od 1 do 16.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
compulsory full-time education
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Michał Tuszyński-Sikora
Pytania studentów dotyczące uczestnictwa w Programie LLP Erasmus.
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Dane na Senat r. prof. dr hab. Kazimierz Przyszczypkowski.
Młodzież Młodzież Przewodnik po programie. Cele programu: przezwyciężanie uprzedzeń i stereotypów zakorzenionych w mentalności i kulturze przezwyciężanie.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
AKTUALNE EDUKACYJNE PROGRAMY POMOCOWE DLA SAMORZĄDÓW I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH ZWIĄZANYCH Z SAMORZĄDEM LOKALNYM BARTŁOMIEJ KUSTOŃ.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Zmienia życie, otwiera umysły
Program ERASMUS+.
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Dobre praktyki w realizacji projektów w ramach programu Erasmus +
Erasmus + Anna Kaminska-Abram.
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Młodzież wiejska w PO Wiedza Edukacja Rozwój
Zapis prezentacji:

Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej Katarzyna Sznajder, Katarzyna Szuba gr. 313

Plan prezentacji Wprowadzenie Finansowanie szkolnictwa wyższego Systemy stypendialne Systemy edukacyjne w wybranych krajach UE Podsumowanie Dyskusja

I. Wprowadzenie 14 milionów studentów 4 tysiące szkół wyższych Dwa modele uczelni : pierwszy – wielkie uniwersytety, drugi - mniejsze szkoły, także zawodowe Zwiększający się popyt na studia

II. Finansowanie W praktyce szkoły wyższe wykorzystują 4 następujące źródła finansowania: Fundusze publiczne (dotacje państwa) Dotacje prywatne Fundusze, uzyskane ze sprzedaży wyników prac badawczych Wpływy z opłat za studia (czesnego)

II. Finansowanie Szkolnictwo bezpłatne: Dania, Grecja, Luksemburg, Austria, Finlandia, Szwecja oraz Norwegia

II. Finansowanie Szkolnictwo bezpłatne: Dania, Grecja, Luksemburg, Austria, Finlandia, Szwecja oraz Norwegia Szkolnictwo płatne/ częściowo płatne: Belgia, Hiszpania, Francja, Irlandia, Włochy, Holandia, Portugalia i Zjednoczone Królestwie

II. Finansowanie Pomoc materialna: stypendia pożyczki zwolnienia z opłat granty ulgi podatkowe dla rodziców

III. Programy stypendialne Sokrates

III. Programy stypendialne Sokrates – jego zadaniem jest m.in. rozszerzanie współpracy europejskiej w dziedzinie edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych oraz podnoszenie jakości kształcenia poprzez współpracę międzynarodową, powiększanie kręgu osobistych doświadczeń o wiedzę na temat innych krajów Europy oraz wspomaganie procesów przystosowania się do nowych warunków społecznych i ekonomicznych w perspektywie zjednoczonej Europy.

III. Programy stypendialne Sokrates Erasmus

III. Programy stypendialne Erasmus – jest częścią Sokratesa, a jego adresatem jest szkolnictwo wyższe. Ma on na celu rozwój współpracy pomiędzy uczelniami oraz promowanie europejskiego wymiaru w szkolnictwie wyższym poprzez: wymianę nauczycieli akademickich, wymianę studentów, współpracę w zakresie programów nauczania, tworzenie europejskiej sieci współpracy międzyuczelnianej.

III. Programy stypendialne Sokrates Erasmus Leonardo da Vinci

III. Programy stypendialne Leonardo da Vinci - W jego ramach finansowane są wymiany i staże dla uczniów, studentów, młodych pracowników i absolwentów oraz dofinansowanie wymiany nauczycieli i szkoleniowców, doradców zawodowych, kierowników działów kadr. Obejmuje swym działaniem również projekty pilotowe tzn. tworzenie tzw. produktów edukacyjnych wprowadzających innowacyjne metody nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, projekty językowe, badania i analizy oraz akcje wspólne czyli akcje realizowane pod egidą kilku europejskich programów edukacyjnych (Leonardo da Vinci II, Socrates II, Młodzież).

III. Programy stypendialne Sokrates Erasmus Leonardo da Vinci Młodzież

III. Programy stypendialne Młodzież - W jego ramach realizowana są m.in: wymiany młodzieży czyli wielostronne spotkania grup młodzieży z kilku różnych krajów europejskich; Wolontariat Europejski, dzięki któremu młodzież z państw Unii Europejskiej ma możliwość podjęcia pracy jako wolontariusze w krajach członkowskich i nieczłonkowskich; inicjatywy młodzieżowe, gdzie młodzi ludzie otrzymują wsparcie na realizację projektu na szczeblu lokalnym, który pozwoli im poznać zagadnienia i problemy z zakresu aktualnej tematyki młodzieżowej w Europie; działania wspierające czyli różnorodne formy podnoszenia kwalifikacji osób pracujących z młodzieżą,

IV. Systemy edukacyjne Austria Dania Finlandia Grecja Niemcy

IV. Systemy edukacyjne Austria: Tradycyjne uniwersytety wielowydziałowe, Uniwersytety jednowydziałowe Wyższe szkoły zawodowe Nieodpłatność Stosunkowo wysokie wynagrodzenie nauczycieli akademickich Pomoc państwa dla studentów (dodatki rodzinne, ubezpieczenie studenta, ulgi podatkowe dla rodziców)

IV. Systemy edukacyjne Dania: 2 sektory: Uniwersytety i kolegia Nieodpłatność Stosunkowo wysokie wynagrodzenie nauczycieli akademickich Trójpoziomowa struktura studiów Pomoc od państwa w postaci grantów i pożyczek w systemie bonów edukacyjnych

IV. Systemy edukacyjne Finlandia:

IV. Systemy edukacyjne Finlandia: Sektor uczelni uniwersyteckich wielowydziałowe techniczne szkoły ekonomiczne akademie sztuki

IV. Systemy edukacyjne Finlandia: Sektor uczelni uniwersyteckich wielowydziałowe techniczne szkoły ekonomiczne akademie sztuki Sektor uczelni nieuniwersyteckich politechniki

IV. Systemy edukacyjne Finlandia: szkolnictwo wyższe bezpłatne (ale studenci opłacają roczne składki członkowskie) pomoc od państwa (granty edukacyjne, dodatki mieszkaniowe, oprocentowane pożyczki bankowe)

IV. Systemy edukacyjne Grecja: Szkolnictwo wyłącznie publiczne, bezpłatne, utrzymywane przez państwo (na mocy Konstytucji) 18 uniwerstytetów 14 kolegiów technicznych Pomoc materialna dla studentów (książki, posiłki, zakwaterowanie, stypendia, pożyczki, przejazdy)

IV. Systemy edukacyjne Niemcy: Uniwersytety (w tym techniczne i ogólne), kolegia sztuki i muzyki, wyższe szkoły zawodowe i administracji publicznej Finansowanie przez budżety landów (93%) i badania naukowe Bezpłatność Pomoc dla studentów (granty, pożyczki od państwa, stypendia z fundacji publicznych lub prywatnych

V. Podsumowanie Brak jednolitego systemu edukacyjnego w krajach Unii Europejskiej Nieustające starania w kierunku ujednolicenia systemów edukacyjnych W większości krajów UE nieodpłatność w szkołach publicznych Różnorodność form pomocy materialnej dla studentów w każdym kraju (granty, pożyczki, posiłki, ubezpieczenia, zwolnienia itd.)

VI. Dyskusja Pytania do dyskusji: Szkolnictwo wyższe płatne czy bezpłatne? Czy należy ujednolicać europejski system edukacyjny?