Czy jesteśmy tolerancyjni? .
Z okazji Międzynarodowego Dnia Tolerancji (16 XI) w ZPSM nr 4 odbyła się 13 listopada otwarta dyskusja dla licealistów na temat „Czy jesteśmy tolerancyjni?” podczas lekcji wychowawczej w klasie I b liceum. Z zaproszenia skorzystali maturzyści, którzy przyszli z wychowawczynią p. prof. Małgorzatą Ziarko.
Na początku spotkania uczniowie przedstawili własne propozycje rozumienia tolerancji, które zostały skonfrontowane z definicją słownikową. .
Nauczyciel prowadzący zajęcia przypomniał o kolejnych elementach dyskusji (zagajenie, debata, podsumowanie). Jako warunek dobrej dysputy przywołano arystotelesowski kanon erystyki
Uczniowie chętnie zabierali głos na temat czterech aspektów tolerancji: religijnej, rasowej oraz wobec ludzi niepełnosprawnych i uczniów. Braku tolerancji współczesnych Polaków wobec innych narodów doszukiwano się w historii Polski czasów zaborów. Zaproszonym na lekcję gościem była pani pedagog Grażyna Białkowska, która zilustrowała zagadnienie przykładami nietolerancji wobec ułomności znanymi jej z autopsji.
Wszyscy byli zgodni co do tego, że nauka tolerancji, a więc akceptacji odmienności poglądów w pierwszej kolejności odbywa się w domu rodzinnym. Podsumowując dyskusję prowadzący nauczyciel sformułował konkluzję, że wzajemna tolerancja jest warunkiem harmonijnego życia społecznego. Lekcję przygotowała Dorota Kasperowicz, wychowawczyni klasy I b liceum.