SPOTKANIE Z SEKRETARZAMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
WIZA STUDENCKA propozycje rozwiązań systemowych
Akty stanu cywilnego.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Ustawa z dn o ewidencji ludności i dowodach osobistych
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych im.
Agata Papis Kaja Pilarska
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
eWUŚ - problemy zgłaszane przez świadczeniobiorców
Darmowy podręcznik –zadania nauczyciela bibliotekarza
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Urząd Skarbowy w Rybniku
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
wójtami, burmistrzami, prezydentami.
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Ustrój samorządu terytorialnego
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
Zmiana imienia i nazwiska
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Edukacja dziecka cudzoziemskiego a legalny pobyt w Polsce
Opracował :© 2015 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2015/2016 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Rekrutacja do klas pierwszych gimnazjum. Weryfikacja dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Joanna Król Kuratorium Oświaty we Wrocławiu ZMIANY W PROCEDURACH ZGŁASZANIA WYPOCZYNKU I WYCIECZEK VI Dolnośląska Konferencja Promocji Turystyki „Bezpieczne.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
AKTY STANU CYWILNEGO OPR. JAKUB MROŻEK. USTAWA z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego Art. 1. Ustawa reguluje zasady i tryb rejestracji.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Formalności i wzory wypełniania niezbędnych dokumentów.
Zasady ubezpieczenia zdrowotnego studentów i doktorantów
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
AKTY STANU CYWILNEGO OPR. JAKUB MROŻEK.
Uzyskiwnie podstawowych dokumentów
Sposób rekompensaty świadczeń pieniężnych
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Trybunał Konstytucyjny
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustaw: Prawo o aktach stanu cywilnego, o ewidencji ludności, o dowodach osobistych.
AKTY STANU CYWILNEGO OPR. JAKUB MROŻEK.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ)
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

SPOTKANIE Z SEKRETARZAMI LISTOPAD 2014 Lucyna Gajda Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców MUW w Krakowie lgaj@malopolska.uw.gov.pl

Program 1.Zatrudnianie kierowników i zastępców kierowników urzędów stanu cywilnego 2. Nowe ustawy od 1 stycznia 2015 r. 3.Dotacja dla gmin na zadania z zakresu spraw obywatelskich

Zatrudnianie kierowników/zastępców urzędów stanu cywilnego

Tak było do 28 października 2008 r.

Urzędy stanu cywilnego Art. 5a. pasc 1. Urzędy stanu cywilnego wchodzą w skład urzędu gminy. 2. Gmina stanowi okręg urzędu stanu cywilnego. 3.Wojewoda może tworzyć urzędy stanu cywilnego właściwe dla kilku okręgów lub utworzyć kilka urzędów stanu cywilnego w obszarze jednej gminy.

Tak było do 28 października 2008 r. Art. 6. pasc 1 Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca (zastępcy). 2. Kierownikiem usc jest wójt lub burmistrz (prezydent). 3. Rada Gminy może powołać innego kierownika usc i jego zastępcę (zastępców).

Tak było do 28 października 2008 r. Żaden z przepisów pasc nie określał wymagań dotyczących kwalifikacji kierownika lub zastępcy

Tak jest od 29 października 2008 r.

Tak jest Art. 6, 6a, 6b, 6c pasc Od 29 października 2008 r. wejście wżycie nowelizacji pasc Art. 6, 6a, 6b, 6c pasc

Nowe wymogi dotyczące: Tak jest Nowe wymogi dotyczące: sposobu zatrudniania wykształcenia kierowników/zastępców usc

Tak jest Organ zatrudniający kierownika/zastępcę usc wójt, burmistrz, prezydent

Obowiązki wójta (burmistrza, prezydenta) Art. 6. pasc Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca (zastępcy). Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt lub burmistrz (prezydent). 3. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) zatrudnia inną osobę na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego w gminach powyżej 50 000 mieszkańców. 4. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może zatrudnić inną osobę na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego w gminach poniżej 50 000 mieszkańców. 5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) zatrudnia inną osobę na stanowisku zastępcy (zastępców) kierownika urzędu stanu cywilnego.

na stanowisku kierownika lub zastępcy kierownika Uwaga W każdej gminie – bez względu na liczbę mieszkańców musi być obligatoryjnie zatrudniona inna osoba poza wójtem na stanowisku kierownika lub zastępcy kierownika losowy charakter zdarzeń → ciągłość rejestracji → w usc musi stale przebywać osoba uprawniona do rejestracji stanu cywilnego

Zatrudnianie kierowników/zastępców usc Art. 6c. pasc W zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie do naboru na stanowiska, o których mowa w art. 6 ust. 3-5, oraz do osób zatrudnionych na tych stanowiskach stosuje się przepisy ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593, z późn. zm.) Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. nr 223, poz. 1458)

Zatrudnianie kierowników praktycznie Stosujemy: Art. 2, 6, 11-15, 20 uops nabór otwarty, konkurencyjny, awans wewnętrzny i dodatkowo stosujemy: Art.6a pasc określający kwalifikacje zawodowe wymagane od kierownika/zastępcy usc

Wymagania kwalifikacyjne kierownika/zastępcy usc dla zatrudnianych od 29 października 2008r.

Wymagania kwalifikacyjne kierownika/zastępcy usc Art. 6a. pasc 1. Na stanowisku kierownika usc oraz zastępcy kierownika usc może być zatrudniona inna osoba, która: 1)ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych; 2) nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne; 3) cieszy się nieposzlakowaną opinią; 4)posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku;

Wymagania kwalifikacyjne kierownika/zastępcy usc Art. 6a. Pasc ukończyła: studia prawnicze lub administracyjne i uzyskała tytuł magistra lub b) podyplomowe studia administracyjne;

Wymagania kwalifikacyjne kierownika/zastępcy usc Art. 6a. Pasc 6) posiada łącznie co najmniej 5 letni staż pracy: na stanowiskach urzędniczych w urzędach lub biurach jednostek samorządu terytorialnego lub w służbie cywilnej, lub c) w urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi, lub d) w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi.

Warunki: 5 letni staż MGR prawa lub MGR administracji Licencjat + studia podyplomowe w zakresie administracji Inny MGR + studia podyplomowe w zakresie administracji 5 letni staż Ułamki etatów

Wymogi te nie odnoszą się do wójta, burmistrza, prezydenta Uwaga: Wymogi te nie odnoszą się do wójta, burmistrza, prezydenta

Okres przejściowy 6 lat

Czas na uzupełnienie wykształcenia 6 lat na uzupełnienie wykształcenia osoby zatrudnione przed nowelizacją mogły pracować z aktualnie posiadanym wykształceniem od 29-10-2008 do 29-10-2014r.

30 PAŹDZIERNIKA 2014 r. Osoby bez wymaganych kwalifikacji nie mogą dalej pracować na stanowisku kierownika lub zastępcy

Pozostali pracownicy urzędu stanu cywilnego podlegają przepisom ustawy o pracownikach samorządowych pełnią funkcje techniczno-biurowe sporządzają projekty aktów stanu cywilnego, decyzji, postanowień kierownika usc, nie mają uprawnień do podpisywania aktów stanu cywilnego i przyjmowania oświadczeń woli Kierownik usc może upoważnić innych pracowników z art. 268a kpa do wydawania odpisów aktów stanu cywilnego

Należy zawiadomić wojewodę o każdej zmianie: Uwaga: Należy zawiadomić wojewodę o każdej zmianie: → na stanowisku kierownika/zastępcy → lokalizacji lub adresu, telefonów, faksu itp. usc

Ocena wykształcenia kierownika/zastępcy usc

Studia wyższe

= mgr prawa lub mgr administracji!!!!!!!!!! Ocena wykształcenia studia prawnicze lub administracyjne i uzyskanie tytułu magistra = studia magisterskie na kierunkach: Prawo lub Administracja mgr prawa lub mgr administracji!!!!!!!!!!

OCENA MAGISTERSKICH STUDIÓW PRAWNICZYCH

Studia – kierunek prawo: Studia wyższe prawnicze Studia – kierunek prawo: Studia na kierunku prawo są wyłącznie 5 letnimi studiami magisterskimi

OCENA MAGISTERSKICH STUDIÓW ADMINISTRACYJNYCH

Studia – kierunek: administracja Studia wyższe administracyjne Studia – kierunek: administracja jednolite, 5-letnie studia magisterskie – mgr -spełnia I stopnia – 3 letnie studia licencjackie na kierunku administracja - tytuł zawodowy licencjat – nie spełnia II stopnia – 2 letnie uzupełniające studia magisterskie na kierunku administracja - tytuł zawodowy magister -spełnia

Ocena studiów wyższych Licencjat z administracji prawnicze mgr prawa administracyjne mgr administracji Studia 5 letnie Licencjat z administracji + Mgr inny kierunek Opinia MSW/MUW nie spełnia Licencjat Dowolny kierunek Mgr administracji spełnia

Studia magisterskie administracyjne spełniające wymagania pasc przykłady

Mgr spełniające wymogi pasc Administracja Wydział Prawa i Administracji Administracja publiczna kierunek: Administracja Specjalność: Prawo i Administracja Publiczna Kierunek: Administracja Specjalność: samorząd terytorialny

Studia magisterskie administracyjne nie spełniające wymagań pasc przykłady

Mgr nie spełniające wymogów pasc Zarządzanie w zakresie administracji publicznej Wydział Zarządzania i Turystyki   kierunek: Politologia specjalność: Administracja samorządowa i praca socjalna kierunek: Politologia w zakresie Administracja Publiczna Ekonomia w zakresie Gospodarki i Administracji Publicznej Zarządzanie i Marketing w zakresie Administracji Publicznej Administracja i finanse sektora publicznego Nie można kierować się nazwą studiów

Mgr nie spełniające wymogów pasc To nie są studia na kierunku ADMINISTRACJA Nie można sugerować się nazwą studiów Dla pewności badać czy programy studiów spełniają standardy kształcenia Rozporządzenie MNiSW z dnia 12 lipca 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 164 poz. 1166) Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 164 poz. 1166) w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki nie obowiązuje od 1 października 2011 r. wyznaczało od 1 -1-2007 do 30 września 2011 r. standardy kształcenia na kierunkach Administracja – zał. nr 1 oraz Prawo - nr 85 Poprzednie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie określenia standardów nauczania dla poszczególnych kierunków studiów i poziomów kształcenia (Dz. U Nr 116, po. 1004 z późn. zm.) od 09-08-2002 d0 30-09-2007

Studia podyplomowe

Studia podyplomowe Studia podyplomowe może podjąć absolwent studiów wyższych – w tym absolwent studiów I stopnia (licencjat) Kierunek studiów podyplomowych nie musi być tożsamy z kierunkiem ukończonych wcześniej studiów wyższych Nie ma standardów kształcenia – różne – dowolne plany i program studiów podyplomowych - uchwala Rada Wydziału Różne nazewnictwo studiów podyplomowych

Studia podyplomowe W praktyce: dlatego nie można jednoznacznie ustalić kryteriów rozróżnienia które studia są a które nie są podyplomowymi studiami administracyjnymi

→ nie decyduje nazewnictwo studiów Uwaga: O uznaniu lub odmowie uznania → nie decyduje nazewnictwo studiów

Ocena wykształcenia Ocena administracyjnych studiów podyplomowych → na podstawie analizy przez zatrudniającego programu tych studiów (lista wykładanych przedmiotów, liczba godzin zajęć), → pod kątem nawiązywania profilem do kierunku: administracja

Wnioski: Ocena wykształcenia: Wątpliwości: dokonywana jest samodzielnie przez pracodawcę na etapie prowadzonego naboru Wątpliwości: rozważyć zobowiązanie kandydata do przedłożenia pisemnych informacji lub zaświadczeń uczelni informację o wymogu przedłożenia ww. zaświadczeń zamieścić w ogłoszeniach o konkursach samodzielnie zwrócić się o opinię do uczelni pracodawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe zatrudnienie kierownika/zastępcy

Wnioski: Ocena wykształcenia: Wątpliwości: dokonywana jest samodzielnie przez pracodawcę na etapie prowadzonego naboru Wątpliwości: rozważyć zobowiązanie kandydata do przedłożenia pisemnych informacji lub zaświadczeń uczelni informację o wymogu przedłożenia ww. zaświadczeń zamieścić w ogłoszeniach o konkursach samodzielnie zwrócić się o opinię do uczelni pracodawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe zatrudnienie kierownika/zastępcy

Studia podyplomowe nie spełniające wymogów pasc „Zarządzanie i administracja publiczna” na Wydziale Zarządzania i Marketingu „Administracja i zarządzanie finansami publicznymi” „Zarządzanie i administracja” „Zarządzanie działalnością gospodarczą - administracja gospodarcza” Samorząd i Administracja”– nie spełnia – 38% (UZNALIŚMY) „Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych” – Wydział Prawa W ramach kierunku zarządzanie i marketing

Studia podyplomowe spełniające wymogi pasc   Administracja Publiczna Wydział Administracji i Zarządzania Administracja Publiczna i Samorządowa Wyższa Szkoła Administracji Instytut Edukacji Ustawicznej Administracja Wyższa Szkoła Administracji Publicznej Administracja Publiczna Wydział Prawa i Administracji Podyplomowe Kwalifikacyjne Studia Administracyjne w Zakresie Rejestracji Stanu Cywilnego Wydział Prawa Kanonicznego i Administracji  

Tak będzie od 1 stycznia 2015 r.

Kierownik usc Art. 6. 1.Rejestracja stanu cywilnego jest wykonywana przez gminy w urzędach stanu cywilnego jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. 2.Gmina jest okręgiem rejestracji stanu cywilnego. 3.Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zatrudnienie kierownika i zastępcy Art. 6. 4. W okręgach poniżej 50 000 mieszkańców wójt (burmistrz, prezydent miasta) zatrudnia zastępcę kierownika usc oraz może zatrudnić kierownika usc 5. W okręgach powyżej 50 000 mieszkańców wójt (burmistrz, prezydent miasta) zatrudnia kierownika usc oraz może zatrudnić zastępcę lub zastępców kierownika usc

Kwalifikacje kierownika i zastępcy

warunki 3 letni staż MGR prawa lub MGR administracji Inny MGR + studia podyplomowe w zakresie administracji 3 letni staż Ułamki etatów

Wymagania Art. 8. Na stanowisku kierownika usc oraz zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego może być zatrudniona osoba, która: ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych; 2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;

Kwalifikacje Art. 8. 1 .3 posiada: dyplom ukończenia wyższych studiów prawniczych lub administracyjnych potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego magistra w RP, dyplom potwierdzający ukończenie wyższych studiów prawniczych lub administracyjnych za granicą uznany w RP na podstawie art. 191a ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 542, z późn. zm.) albo dyplom ukończenia studiów wyższych za granicą uznany za równoważny z polskim dyplomem potwierdzającym uzyskanie tytułu zawodowego magistra na podstawie umowy międzynarodowej lub w drodze nostryfikacji, c) dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego magistra i dyplom ukończenia studiów podyplomowych w zakresie administracji;

Wymagania Art. 8.1 posiada łącznie co najmniej 3 letni staż pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach lub samorządowych jednostkach organizacyjnych, w służbie cywilnej, w urzędach państwowych lub w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi.

Uops Art. 8. 2. W zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie do osób zatrudnionych na tych stanowiskach oraz do naboru na stanowisko kierownika urzędu stanu cywilnego lub zastępcy kierownika stanu cywilnego stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.).

dotyczą nowych osób, czyli zatrudnionych od 1 stycznia 2015 r. Kwalifikacje dotyczą nowych osób, czyli zatrudnionych od 1 stycznia 2015 r.

Zasady tworzenia urzędów stanu cywilnego

Tworzenie USC: → rozporządzenie MSW → na wniosek wojewody - po zasięgnięciu opinii gminy Kryterium: liczba zdarzeń inne okoliczności

Upoważnianie innych pracowników

Upoważnienie innych pracowników Art. 10 Kierownik USC może upoważnić pisemnie pracownika USC do wydawania odpisów aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz dokonywania przypisków, z wyjątkiem przypisków dotyczących uznania orzeczenia organu państwa obcego.

Upoważnienie innych pracowników Art. 10. 2. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może upoważnić pisemnie innego pracownika do wydawania odpisów aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz dokonywania przypisków, z wyjątkiem przypisków dotyczących uznania orzeczenia organu państwa obcego.

Upoważnianie innych pracowników przez Kierownika, Wójta do wydawania: odpisów z aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w RSC danych dotyczących wskazanej osoby zaświadczeń o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego, zaświadczeń o przyjętych sakramentach zaświadczeń potwierdzających przyjęcie oświadczeń o uznaniu ojcostwa wpisywania WD w księdze papierowej o przeniesieniu aktu do RSC dokonywania przypisków poza zagranicznymi .

Ślub poza lokalem usc

Ślub poza lokalem usc obecnie Art. 58 ust. 3 pasc - jeśli zachodzą uzasadnione przyczyny, kierownik może przyjąć oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza lokalem urzędu stanu cywilnego z zachowaniem uroczystej formy. Opłata skarbowa – 84 zł  

Ślub poza usc – od 1 stycznia 2015 r. Art. 84. 4. Kierownik USC może przyjąć, na wniosek nupturienta oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego → jeżeli jest ona w stanie zagrożenia życia lub zdrowia albo jest pozbawiona wolności. Opłata skarbowa – 84 zł

Ślub poza usc – od 1 stycznia 2015 r. Art. 84. 5. Na wniosek nupturienta kierownik USC może przyjąć oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego → jeżeli wskazane we wniosku miejsce zawarcia małżeństwa zapewnia: zachowanie uroczystej formy bezpieczeństwo gości

Opłata za ślub poza lokalem Opłata dodatkowa: stanowi dochód gminy 1000 zł ale nie więcej niż 50% przeciętnego wynagrodzenia za pracę w gospodarce narodowej nie przyznaje się dotacji celowej z budżetu państwa

Odmowa ślubu poza usc Jeżeli kierownik USC nie może przyjąć oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński w terminie wskazanym przez osoby albo wskazane we wniosku miejsce zawarcia małżeństwa nie zapewnia zachowania uroczystej formy oraz bezpieczeństwa gości → pisemnie odmawia on przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński we wskazanym terminie lub miejscu.

Nowe ustawy od 1 stycznia 2015 r.

Nowe ustawy Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r. nr 217, poz. 1427 z późn. zm.), Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. 2010 r. nr 167, poz. 1131 z późn. zm.), Ustawa z dnia 10-10-2014 r. prawo o aktach stanu cywilnego.

www.obywatel.gov.pl

Nowe ustawy przewidują:

System Rejestrów Państwowych, Utworzenie SRP System Rejestrów Państwowych,

System Rejestrów Państwowych SRP PESEL RDO BUSC/RSC* CRS SOP

RSC - „Elektroniczne Księgi” Elektroniczny Rejestr Stanu Cywilnego: Rejestr urodzeń Rejestr małżeństw Rejestr zgonów Rejestr uznań

Uwaga: Dostęp i praca urzędnika w SRP odbywać się będzie poprzez aplikację ŹRÓDŁO SRP będzie zasilany wyłącznie poprzez aplikację ŹRÓDŁO Wydawanie odpisów i zaświadczeń wyłącznie przez ŹRÓDŁO

Uwaga: Do pracy w SRP konieczna KARTA KRYPTOGRAFICZNA, wydaną gminą przez MSW Podpis elektroniczny kwalifikowany → tylko do wydawania klientom elektronicznych decyzji, odpisów aktów, zaświadczeń, danych itp.

Uwaga: Wójt musi mieć kartę kryptograficzną Po wyborach wystąpić do MSW o kartę dla wójta Wójt nie musi zdawać egzaminu

Nowe ustawy przewidują: Bezpośredni dostęp wszystkich gmin do: Centralnego rejestru ludności - PESEL Centralnego Rejestru Dowodów Osobistych – RDO Centralnego Rejestru Stanu Cywilnego – RSC/BUSC

Dostęp do PESEL – dowolny pracownik gminy Uwaga: Dostęp do PESEL – dowolny pracownik gminy Dostęp do RDO – pracownik dowodów osobistych Dostęp do RSC – kierownik, zastępca

Pracownicy dowodów, kierownik/zastępca Uwaga: Pracownicy dowodów, kierownik/zastępca → mogą jak obecnie potwierdzić dane ale nie wolno dawać dostępu do RSC, RDO innym pracownikom gminy

Uwaga: Poufność Rejestracja każdej czynności urzędnika Ustawa o ochronie danych osobowych

nie może udostępniać danych z rejestru PESEL Uwaga: Gmina: nie może udostępniać danych z rejestru PESEL może udostępniać z RDO, RSC, RM, RZC

Nowe ustawy przewidują: Zasilanie rejestrów bezpośrednio w czasie rzeczywistym Automatyczną, wzajemną wymianę informacji pomiędzy rejestrami i organami

PESEL ↔ Rejestry centralne 3. Dane z rejestru PESEL są przekazywane do RM oraz do rejestrów centralnych, PESEL ↔ Rejestry centralne PESEL CEWIUDP PASZPORTY CRDoNiUOP OBYWATELSTWO BUSC/RSC RDO DOWODY RM

Nowe ustawy przewidują: Odmiejscowienie wielu czynności z zakresu spraw obywatelskich: dowód osobisty odpisy aktów stanu cywilnego zaświadczenia uznanie ojcostwa powrót do nazwiska noszonego przed ślubem oświadczenia o zmianie imienia dziecka transkrypcja, odtworzenie, rejestracja zdarzeń zagranicznych zapewnienia do ślubu zmiana imienia/nazwiska

Nowe ustawy przewidują: Załatwianie wielu spraw drogą elektroniczną: wniosek o dowód osobisty zgłaszanie utraty dowodu osobistego wymeldowanie, zgłoszenie wyjazdu i powrotu zza granicy wniosek o dane z RM, RZC, RDO odpisy aktów stanu cywilnego zaświadczenia z RSC dostęp do własnych danych w PESEL i RDO

Kiedy klient może SKUTECZNIE komunikować się z administracją publiczną elektronicznie?

Klient musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny!!!!

Komunikacja klienta z administracją publiczną Podpis kwalifikowany od 17 czerwca 2010 r. Profil zaufany od 9 czerwca 2011 r.

Jak uzyskać profil zaufany?

Procedura Założyć konto na stronie ww.epuap.gov,pl Wysłać wniosek elektroniczny o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP ze swojego konta na platformie ePUAP na ePUAP Udać się osobiście w terminie 14 dni do dowolnego punktu potwierdzającego Mieć przy sobie ważny dowód osobisty lub paszport

Punkt potwierdzający profil zaufany wojewoda ZUS naczelnik urzędu skarbowego konsul za zgodą ministra inny podmiot publiczny Obecnie jest ponad 600 takich punktów

Profil zaufany ePUAP zasady potwierdzania Na podany adres mailowy każdorazowo otrzymujemy kod, którym podpisujemy elektroniczne pisma Zaufany profil jest ważny 3 lata – jeśli podane dane nie ulegną zmianie Jeśli dane się nie zmienią to przed upływem 3 lat można dokonać samodzielnie „samozaufania”

ESP = Elektroniczny dziennik podawczy Uwaga: ESP = Elektroniczny dziennik podawczy

W jaki sposób URZĘDNIK podpisuje dokumenty elektroniczne przeznaczone dla klientów?

INNE FORMY Z USTAW SZCZEGÓLNYCH Komunikacja URZĘDNIKA z klientem Podpis kwalifikowany od 17 czerwca 2010 r. INNE FORMY Z USTAW SZCZEGÓLNYCH

Nowe ustawy przewidują: Uproszczenie procedur administracyjnych: → nie decyzje a czynności materialno-techniczne  → do gmin bez odpisów aktów stanu cywilnego → do urzędów bez zaświadczeń

Nowe ustawy przewidują: likwidację Wojewódzkich Zbiorów Meldunkowych likwidację EWIUDO i OEWIUDO a utworzenie RDO utworzenie RSC

Nowe ustawy przewidują: Ujednolicenie procedur i wzorów dokumentów MSW zapewni gminom: druki odpisów aktów i 2 zaświadczeń pozostałe dokumenty, zaświadczenia drukowane z RSC Format A4

MSW zapewniło gminom: Stacje robocze - 551 Serwery - 182 Drukarki - 694 Skanery- 372 Routery - 175 Switche - 148 Czytniki kart -1001 Czytniki z pin padem - 369 + w IV kwartale dodatkowy, zgłoszony przez gminy sprzęt 3,4,8,10,11

MSW zapewniło gminom: aplikację źródło szkolenia dla liderów szkolenia e-learningowe Uwaga: obowiązkowy egzamin

od 1 grudnia do 31 grudnia 2014 r. Egzamin O wyniku powiadomi MSW wójta

2,3 grudnia - Tarnów 8,10,11, 12grudnia – Kraków Szkolenia w MUW Bezpłatne szkolenia w MUW z przepisów prawnych: 2,3 grudnia - Tarnów 8,10,11, 12grudnia – Kraków Osobno dla USC i EL+DO można być 2x

Nowe ustawy przewidują: Ograniczenie obowiązków komórek ewidencji ludności i dowodów osobistych Zwiększenie obowiązków usc

Obowiązki nowe i likwidowane Ewidencja ludności Dowody osobiste USC Obowiązki nowe 1 4 Obowiązki likwidowane 5 2 6 różnica -4 -2

Rejestry centralne i gminne obecnie PESEL Ewidencja Ludności WZM GZM BRAK USC OEWIUDO Dowody Osobiste EWIUDO MSW WOJEWODA GMINA

Rejestry centralne i gminne Nowa ustawa PESEL Ewidencja Ludności RM RZC RSC USC BRAK RDO Dowody Osobiste MSW GMINA

GZM =EL 2DNI DOWODY OSOBISTE GMINA GMINA PESEL = MSW WZM = WOJEWODA czynności meldunkowe nadawanie nr PESEL DOWODY OSOBISTE GMINA GMINA GZM =EL PESEL = MSW WZM = WOJEWODA 2DNI 2DNI WOJEWODA, MSW KIEROWNIK USC urodzenie małżeństwo zgon ZiN WD orzeczenia sądowe dot. aktów usc obywatelstwo 111 111

przez ŹRÓDŁO KIEROWNIK USC Akty USC ZIN GMINA -ostatni d.o GMINA -meldunki -PESEL RDO RSC RM REJESTR PESEL MSW przez ŹRÓDŁO CRDoNiUOP CEWIUDP WOJEWODA MSW -obywatelstwo ORGANY PASZPORTOWE -ostatni paszport

Uwaga: Zatrzymać starych kierowników/zastępców Przesunąć osoby z EL do USC

Aplikacje Alternatywne = Aplikacje Wspierające

USC - różne, zakupione przez gminy AW AW obecnie Ewidencja Ludności - różne, zakupione przez gminy AW do prowadzenia GZM Dowody Osobiste – jedna, wspólna, zapewniona przez MSW AW dla wszystkich gmin – SWDO USC - różne, zakupione przez gminy AW

AW od 1 stycznia 2015 r. Ewidencja Ludności - różne, zakupione przez gminy AW – ZOSTAJĄ – na 1 rok do prowadzenia RM i RZC do tworzenia: list wyborców, list dzieci objętych obowiązkiem szkolnym Od 2016 r. takie funkcje będzie miał PESEL przez ŹRÓDŁO

Zasilanie PESEL obecnie GZM WZM PESEL

Zasilanie PESEL i RM PESEL RM Gmina EL melduje 1 2

Uwaga: Modyfikacja Aplikacji Wspierającej do ewidencji ludności ma polegać na: dostosowaniu do prowadzenia RM i RZC zapewnieniu łączności z rejestrem PESEL

AW od 1 stycznia 2015 r. Dowody Osobiste Był 1 wspólny SWDO i nadal będzie 1 zapewniony przez MSW – RDO obsługiwany przez ŹRÓDŁO EWiUDO powinny być JESZCZE przez gminy UTRZYMANE- wygaszanie ok. 2 miesięcy.

AW od 1 stycznia 2015 r. USC AW xml ŹRÓDŁO BUSC eksport import

Uwaga: Modyfikacja Aplikacji Wspierającej do USC ma polegać na: wprowadzeniu możliwości eksportu aktów stanu cywilnego z tej aplikacji do BUSC

Uwaga: Czego nie należy robić? podpisywać wieloletnich, wiążących umów z dostawcami AW usuwać danych z posiadanych aplikacji Należy ograniczyć modyfikacje AW Do momentu likwidacji RM oraz przeniesienia wszystkich aktów z AA do BUSC wskazane jest zapewnienie pewnego zakresu wsparcia producenta aplikacji

Najważniejsze uregulowania w nowych ustawach

Ewidencja ludności Uwagi ogólne

Ewidencja ludności już od 2013 r. Nowa ustawa o ewidencji ludności przewiduje: już od 2013 r. meldunki przez pełnomocnika - art. 33 §2 kpa wymeldowania z zameldowaniem upraszcza formularze meldunkowe

Ewidencja ludności Nowa ustawa o ewidencji ludności: już od 2013 r. znosi, dla Polaków, obywateli UE i członków ich rodzin, sankcje karne za niedokonanie obowiązku meldunkowego wydłuża dla nich czas na zameldowanie się z  4 dni do 30 dni

Ewidencja ludności Nowa ustawa o ewidencji ludności: już od 2013 r. cudzoziemcy spoza UE są obowiązani zameldować się najpóźniej 4 dnia od przybycia do danego miejsca pobytu a nie od przekroczenia granicy RP zwalnia z obowiązku meldunkowego cudzoziemców przebywających w RP do 14 dni

Nowe e-usługi: wgląd we własne dane w PESEL wgląd we własne dane w RDO Dostęp do Wykazu Dowodów Unieważnionych

Ewidencja ludności Nowa ustawa o ewidencji ludności przewiduje: zniesienie od 1 stycznia 2016 r. obowiązku meldunkowego oraz likwidację RM i RZC pozostaje tylko rejestr PESEL administrowany przez MSW

Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. 2010 r Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. 2010 r. nr 167, poz. 1131 z późn. zm.)

DOWODY OSOBISTE Uwagi ogólne

Dowód osobisty: Nie ma warstwy elektronicznej Nie ma mikroprocesora Nie ma certyfikatów Nie ma odcisków palców Prace Komisji Europejskiej nad utworzeniem do końca 2015 roku jednolitego rynku cyfrowego opracowanie metod uwierzytelniania obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej

Dowód osobisty: 1 zdjęcie „paszportowe” wydawany obowiązkowo obywatelom RP zamieszkałym w kraju wydawany w dowolnej gminie –odmiejscowienie wydawany bezpłatnie wniosek składany osobiście lub elektronicznie wydawany w ciągu 30 dni ważny 5/10 lat

W dowodzie osobistym: brak rysopisu, podpisu i adresu jest obywatelstwo zmiana adresu nie stanowi podstawy do wymiany d.o.

wniosek dla małoletniego – składa tylko jeden z rodziców unieważnienie dowodu po upływie 4 miesięcy od zmiany danych

Uwaga: Każda osoba powyżej 5 roku życia musi być minimum 1 raz w gminie Urzędnik musi minimum 1 raz osobę zobaczyć

Co do zasady składa się wniosek bez odpisów aktów stanu cywilnego Wniosek o dowód Co do zasady składa się wniosek bez odpisów aktów stanu cywilnego

Przyjęcie wniosku w miejscu pobytu osoby

Przyjęcie wniosku w miejscu pobytu osoby – Art. 26 O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. 2. W przypadku gdy złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w trybie określonym w ust. 1 okaże się nieuzasadnione, odmawia się przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza się go o konieczności złożenia wniosku w formie, o której mowa w art. 24 ust. 3.  

Uwaga: Nie będzie obowiązkowej wymiany starych dowodów osobistych od 1 stycznia 2015 r.: adres w starym dowodzie nie będzie poświadczał miejsca zameldowania zmiana adresu oraz organu wydającego dowód osobisty nie będzie powodowała obowiązku wymiany dowodu

Nowe pasc Uwagi ogólne

Główny cel ustawy: → podniesienie jakości rejestracji stanu cywilnego → poprawa sprawności procesów administracyjnych

Cel ten zostanie osiągnięty przez: → elektroniczną we wszystkich usc rejestrację stanu cywilnego → usprawnienia i uproszczenia postępowań

Zmiany pasc elektroniczne merytoryczne

I. Przejście od papierowej do elektronicznej rejestracji stanu cywilnego

Elektroniczny RSC MSW wojewoda kierownik USC Elektroniczne AKTY Sukcesywne przenoszenie starych aktów do RSC Dostęp do RSC posiadają: MSW wojewoda kierownik USC

Masowa migracja starych do BUSC/RSC? Obecnie MSW pracuje nad projektem masowej migracji i digitalizacji aktów stanu cywilnego w ramach nowej perspektywy budżetowej UE. ALE JEŚLI KIEROWNIK CHCE MOŻE TO ROBIĆ SAM

II Zasady tworzenia urzędów stanu cywilnego

Kryteria: Tworzenie usc Rozporządzenie MSW na wniosek WOJEWODY +opinia gmin Kryteria: liczba spraw inne okoliczności

III Kwalifikacje kierownika i zastępcy

warunki 3 letni staż MGR prawa lub MGR administracji Inny MGR + studia podyplomowe w zakresie administracji 3 letni staż Ułamki etatów

IV Upoważnianie innych pracowników

Upoważnianie innych pracowników przez Kierownika, Wójta do wydawania: odpisów z aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w RSC danych dotyczących wskazanej osoby zaświadczeń o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego, zaświadczeń o przyjętych sakramentach zaświadczeń potwierdzających przyjęcie oświadczeń o uznaniu ojcostwa wpisywania WD w księdze papierowej o przeniesieniu aktu do RSC dokonywania przypisków poza zagranicznymi .

V Forma czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego

Forma czynności usc Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje się w formie: aktu stanu cywilnego decyzji czynności materialno-technicznych Mniej pracy, szybciej, krócej Odmowa dokonania czynności → decyzja administracyjna.

Osoba nie może przybyć do USC Art.17. W przypadku osoby, której osobisty udział w czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego w siedzibie usc nie jest możliwy z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, → czynności tej można dokonać w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności.

VI Właściwość miejscowa

Akt urodzenia, małżeństwa, zgonu BEZ ZMIAN Akt urodzenia, małżeństwa, zgonu miejsce zdarzenia

Odmiejscowienie: Właściwość miejscowa odpisy aktów zaświadczenia – nowe zaświadczenie o stanie cywilnym rejestracja zdarzeń zagranicznych transkrypcja odtworzenie treści aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą

VII Tłumacze i biegli

Tłumacze i biegli Rozszerzenie katalogu tłumaczy Zasady transliteracji imion i nazwisk cudzoziemców Pisownia nazw miejscowości Ślub – tłumacza zapewniają nupturienci Urodzenie, zgon – tłumacza zapewnia kierownik Nie musi być tłumacz/biegły, gdy kierownik rozumie język obcy

VIII Zasady wyboru imienia (imion) dla dziecka

NIE ma wykazu imion Imiona dla dziecka nie więcej niż 2 imiona dla dziecka. nie mogą w formie zdrobniałej nie mogą być ośmieszające lub nieprzyzwoite mogą być imionami obcymi. mogą nie wskazywać na płeć dziecka, jeśli są powszechnie przypisane do danej płci. NIE ma wykazu imion

IX Udostępnianie danych z RSC

Dokumenty wydawane RSC Opłaty: odpisy zupełne - 33 zł odpisy skrócone – 22 zł 2) zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w RSC danych dotyczących wskazanej osoby – 24 zł 3) zaświadczenie o stanie cywilnym – 38 zł

X Pozostałe uregulowania

→ tylko 1 odpis skrócony aktu po dokonaniu rejestracji zdarzenia → brak zgłoszenia urodzenia → kierownik sporządza z urzędu akt urodzenia dziecka, informując o tym rodziców dziecka

XI Zmiany w przepisach obowiązujących.

Zmiany w ustawach: W ustawie z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych W ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. ‑ Kodeks rodzinny i opiekuńczy W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego W ustawie z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej W ustawie z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego W ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej W ustawie z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwisk W ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych W ustawie z dnia z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności

Art. 84 ust. 9 ustawy Rozporządzenie MSW w sprawie określenia wzoru insygniów z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej

Główne cele dotychczasowe odznaki zachowują ważność ustalenie jednolitego wzoru insygniów noszonych przez kierowników usc podczas przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński dotychczasowe odznaki zachowują ważność

DOTACJE

rejestracji stanu cywilnego Zasady podziału dotacji celowej przekazywanej gminom w rozdziale 75011 na realizację zadań rządowych z zakresu: rejestracji stanu cywilnego ewidencji ludności dowodów osobistych

Małopolska

182 gminy 174 usc

Zasady podziału dotacji od 2009 r.

Algorytm dzielący otrzymaną kwotę uwzględniając: Nowe zasady Algorytm dzielący otrzymaną kwotę uwzględniając: ilość spraw czas realizacji jednej sprawy zweryfikowany i ujednolicony

Liczba spraw i czas jednostkowy

Katalog zadań

USC Sporządzenie aktu stanu cywilnego – 1,75 h Wydanie decyzji lub postanowienia– 3 h 3. Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego – 0,5 h 4. Wydanie decyzji z zakresu zmiany imion i nazwisk– 3 h

USC Sporządzenie aktu urodzenia – opis czynności ustalenie pochodzenia dziecka przyjęcie oświadczenia o uznaniu ojcostwa wydanie 3 odpisów po sporządzeniu aktu, zawiadomienia organu ewidencji ludności kompletowanie akt zbiorowych aktualizacja skorowidza wzmianki i przypiski przyjęcie oświadczenia o uznaniu ojcostwa dziecka poczętego

USC Sporządzenie aktu małżeństwa - ślub cywilny – opis czynności przyjęcie zapewnień, przyjęcie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, wydanie 3 odpisów po sporządzeniu aktu, zawiadomienia organów ewidencji ludności i dowodów osobistych, usc kompletowanie akt zbiorowych aktualizacja skorowidza wzmianki i przypiski

EL Wymeldowanie/zameldowanie – 1 h Udzielenie informacji z GZM – 0,33 h Wydanie decyzji w sprawie meldunkowej– 24 h

EL wszystkie formy pobytu aktualizacja GZM aktualizacja WZM Wymeldowanie/zameldowania – opis czynności wszystkie formy pobytu aktualizacja GZM aktualizacja WZM zawiadomienie innych organów wystąpienie o nadanie numeru pesel zawiadomienie WKU

DO Przyjęcie wniosku dowodowego – 0,75 h Unieważnienie dowodu osobistego– 0,5 h 3. Udostępnienie informacji z EWIUDO – 0,33 h 4. Wydanie decyzji w sprawie dowodu osobistego– 3 h

DO Przyjęcie wniosku dowodowego- opis czynności przyjęcie wniosku wydanie dowodu aktualizacja koperty dowodowej unieważnienie starego dowody weryfikacja danych zawiadomienie organów ewidencji ludności i dowodów osobistych

Kontrola Wydział weryfikuje liczbę podanych przez gminy spraw poprzez: kontrolę na miejscu porównywanie sprawozdań i statystyk

Dotacja 2015

Ustalona kwota dotacji dla Małopolski dzielona jest następująco:

15 775 000 zł wstępnie dzielimy, uwzględniając: Planowanie 15 775 000 zł wstępnie dzielimy, uwzględniając: liczbę spraw zrealizowanych przez gminy w 2013 r. średni jednostkowy czas realizacji 1 sprawy

Dotacja na 2015 r. MF dotację na sprawy obywatelskie wyłączył z innych dotacji i obliczył jej wysokość wg nowych zasad: katalog czynności podany przez MSW – liczba zdarzeń podana przez poszczególne województwa czas jednostkowy – mediana czasu realizacji poszczególnych zadań wg danych podanych przez wojewodów stawka za 1 godzinę – mediana roboczogodziny ze wszystkich województwa MF część dotacji przekazał wojewodom - Małopolska - 15 775 000 zł Pozostała część to rezerwa celowa uruchamiana na wniosek wojewodów poparty efektami stałego monitoringu gmin

Monitoring Sprawozdania okresowe Weryfikowane podczas kontroli Zwrot dotacji Zwiększenie dotacji

Statystyka - uwagi

Statystyka - nieprawidłowości Nieterminowe przesyłanie statystyk Nieprzesyłanie statystyk Zmienianie formuł w EXEL Błędne niedokładne wypełnianie tabelek Brak odpowiedzi (pominięcie) na część pytań Brak podpisów władz gminy i osoby sporządzającej Rozbieżności danych statystycznych

Statystyki -obowiązujące zasady

Obowiązujące zasady Terminowość Rzetelność Nie zmienianie formuł Dokładnie czytać polecenie/opisów Pełna odpowiedź na wszystkie pytania

Obowiązujące zasady Każdy dokument statystyczny przesyłany do MUW powinien być: odpisany i opieczętowany przez 2 osoby – osoba sporządzająca + szef → skan lub podpis elektroniczny pieczęć gminy – nazwa gminy data sporządzenia

Dziękuję za uwagę Lucyna Gajda Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców MUW w Krakowie