SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Administracja publiczna w wybranych krajach
Współczesne systemy administracji publicznej
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Władza sądownicza w Polsce
WIELKA BRYTANIA.
Administracja publiczna
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Prawa człowieka Burczy Sara.
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Proces wyborczy w Polsce
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
DEMOKRACJA Demokracja- ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem.
Rodzina.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Administracja – zarządzanie, kierowanie czymś, np
Republika Federalna Niemiec
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
Wiedza o społeczeństwie
Wiedza o społeczeństwie
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
1. Konstytucja V Republiki
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Zasady Współczesnej Demokracji
Naczelne zasady Kontytucji
Ustrój parlamentarno-gabinetowy Wielkiej Brytanii
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
SSP-Ćw.-13 „Z dziejów ustrojów państwowych: WYBRANE SYSTEMY USTROJOWE PAŃSTW ANTYCZNYCH. MONARCHIA WCZESNOŚREDNIOWIECZNA”
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Demokracja.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Szko ł a demokracji Martyna Pankowska 3c Zuzanna G ł ogowska 3c.
FORMY terytorialnej organizacji władzy
Demokracja.
WYKŁAD SIÓDMY USTRÓJ TERYTORIALNY.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Instytucje demokratyczne w szkole
Ustrój samorządu terytorialnego
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Państwo.
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Kontrola prawna administracji
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”

PODSTAWOWE POJĘCIA USTRÓJ (ogólnie, w sensie uniwersalnym): ▬układ i wzajemne powiązanie elementów pewnej całości (budowa, struktura czegoś ) USTRÓJ PA Ń STWA : ▬ organizacja i metody działania władzy państwowej ▬forma, struktura, budowa organizmu państwa

CECHY USTROJU Ustrój państwa determinują (określają) trzy podstawowe elementy: STRUKTURA RZ Ą DU (rozumianego w tym kontekście nie, jako Rada Ministrów, lecz „rządu” – rozumianego jako całokształt władzy państwowej) TERYTORIALNA BUDOWA PA Ń STWA SPOŁECZNA „BARWA USTROJU” (tj. struktura społeczna): ▬ podział społeczeństwa na określone grupy zróżnicowane pod względem prawnym, społecznym, bądź majątkowym (kasty, stany, klasy, warstwy) ▬ oraz zakres udziału we władzy poszczególnych grup społecznych

PODSTAWOWE FORMY PAŃSTWA z punktu widzenia STRUKTURY RZĄDU (organizacji władz)  z punktu widzenia STRUKTURY RZĄDU (organizacji władz) wyodrębnić można 2 PODSTAWOWE FORMY państwa: ▬ monarchię ▬ i republikę MONARCHIA:  jest to taki ustrój, w którym władzę sprawuje jednostka, mająca zdecydowaną przewagę nad innymi organami – czyli monarcha (władca)  stąd określenie tej formy ustroju mianem monarchii (ustroju monarchicznego) REPUBLIKA:  jest to taka forma państwa, w której istnieją władze, dzielące między siebie całą kompetencję państwową, bez pozostawienia miejsca dla jedynowładcy

Terytorialna budowa państwa z punktu widzenia tego kryterium formy państwowości dzieli się zazwyczaj na trzy podstawowe, tj.: 1. PA Ń STWO UNITARNE 2. FEDERACJA 3. KONFEDERACJA

PA Ń STWO UNITARNE - to takie, którego wszystkie jego terytorialne części składowe (mogą one mieć i mają w poszczególnych krajach różne historyczne uwarunkowane nazwy, np. ziemie, województwa, hrabstwa, stany, departamenty, gubernie) nie posiadają zasadniczo żadnych ustrojowych odrębności o charakterze autonomicznym, lecz wszystkie te terytorialne części składowe tworzą jednolitą organizację państwową

FEDERACJA  to „państwo związkowe”  jest to takie państwo, którego poszczególne, terytorialne części składowe zachowują pewne odrębności (w tym pewne elementy suwerenności), lecz ta suwerenność poszczególnych podmiotów jest wysoce ograniczona na rzecz organów wspólnych dla całej federacji  istotą federacji jest więc to, że pomimo pewnych odrębności i pewnej samodzielności poszczególnych jej podmiotów najważniejsze decyzje dla całego państwa (federalnego) podejmowane są przez organy centralne (tj. organy wspólne określonej federacji)

KONFEDERACJA  o ile federacja jest państwem związkowym, o tyle konfederacja jest związkiem państw suwerennych, utworzonych dla ściśle określonych celów, wspólnych dla wszystkich członków konfederacji  konfederacja jest więc taką formą państwa, w której poszczególne podmioty konfederacji zachowują swą suwerenność,  organy wspólne są w konfederacji zwykle nieliczne, a ich kompetencje są bardzo ściśle określone w taki sposób by zrealizować cel wspólny dla wszystkich państw-członków konfederacji lecz by jednocześnie nie naruszyć suwerenności każdego z państw skonfederowanych

USTRÓJ SPO Ł ECZNY -To kryterium pozwala wyodr ę bni ć wiele ró ż nych form pa ń stwa, w ś ród których za podstawowe uznawane s ą :  ARYSTOKRACJA - (gr. aristoi) – państwo arystokratyczne, to takie, gdzie władza należy do arystokratów, czyli najlepszych  OLIGARCHIA - (gr. oligos) – to „rządy nielicznych” – oligarchiczny system rządów to taki, w którym realny wpływ na władzę ma niewielka grupa wyodrębniona w oparciu o różne kryteria (najczęściej o przynależności o grupy oligarchów decyduje kompilacja kryterium głównie majątkowego i czasami, po części, kryterium pochodzenia )  DEMOKRACJA - (od greckiego demos) – to „rządy ludu” – jest to więc taki system rządów, w którym (najkrócej rzecz ujmując) – szerokie rzesze ludu (obywateli), niezależnie od pochodzenia społecznego, wykształcenia, kondycji majątkowej i intelektualnej mają szeroki dostęp do urzędów wpływ na charakter i kierunek władzy państwowej