Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Rachunkowość zarządcza
Elementy rachunkowości – cz. 3. spec. zarządzanie nieruchomościami
Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
Program Partnerzy na rzecz stabilności finansowej
Teoria kosztów.
Klasyfikacja kosztów do celów kontroli.
Koszty w systemie kryteriów wyboru decyzji
Rachunkowość zarządcza – wykład 2
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Klasyfikacja kosztów na potrzeby zarządzania- różne ujęcie
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
EWIDENCJA KOSZTÓW W UKŁADZIE MIESZANYM.
PRÓG RENTOWNOŚCI.
Rachunek kosztów przedsiębiorstwa
Wykład 8 Dr Krzysztof Jonas
ISTOTA I FUNKCJE RACHUNKOWOŚCI
Rachunek kosztów zmiennych
Operacje gospodarcze to udokumentowane i podlegające ewidencji księgowej zdarzenia gospodarcze. Zdarzenia gospodarcze to zjawiska i procesy gospodarcze.
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
4. Systemy rachunku kosztów
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
KLASYFIKACJA KONT Podział podstawowy KONTA KSIĘGOWE KONTA SYNTETYCZNE
rachunkowość zajęcia nr 8
rachunkowość zajęcia nr 6
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
Teoria kosztów.
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Wykład 8 Dr Krzysztof Jonas
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Cel Uregulowanie podstaw prezentacji sprawozdań finansowych o ogólnym przeznaczeniu, aby zapewnić porównywalność danych zawartych w sprawozdaniach finansowych.
Działalność gospodarcza: przychody i koszty
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
Rachunkowość zarządcza
Program przedmiotu.
Program przedmiotu.
Podstawy analizy kosztów
KALKULACJA KOSZTÓW JAKO ELEMENT RACHUNKU KOSZTÓW
Analiza i kontrola kosztów w rachunku zysków i strat
ZASADY USTALANIA CEN.
ANALIZA ZYSKU I RENTOWNOŚCI
Program zajęć.
RACHUNKOWOŚĆ WEDŁUG OŚRODKÓW ODPOWIEDZIALNOŚCI
WYBÓR WARIANTU TECHNOLOGICZNEGO
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
Metody kalkulacji kosztu jednostkowego produktu
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
Rachunkowość Dr Krzysztof Jonas Wykład 9. Pozostałe elementy sprawozdawczości finansowej.
BIZNES PLAN część II © Aleksander Kusak X.2015.
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Dodatkowy przykład przedsięwzięcia biznesowego Produkcja 1
Rachunkowość Wykład 0.
Rachunkowość finansowa – część 4
Ustalanie wyniku finansowego (zysku)
Teoria kosztów.
Zapis prezentacji:

Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis

Literatura

Zaliczenie przedmiotu Pisemny egzamin na ostatnim wykładzie Możliwość zdobycie dodatkowych punktów za przygotowane studia przypadków

Po co logistykowi wiedza o kosztach? Przedsiębiorstwo nie może nie ponosić kosztów. Nie ma działań bez kosztów. Obszar logistyki w przedsiębiorstwach jest zawsze definiowany jako centrum kosztów. Przedsiębiorstwo może koszty minimalizować, czyli osiągnąć cel najniższym nakładem. Cechą kosztów jest to, że mają one charakter pierwotny w stosunku do przychodów. Każdy menedżer logistyki powinien umieć oszacować efektywność procesów, którymi zarządza.

Koszt Stanowi jedną z podstawowych kategorii w rachunkowości, obrazującą zmniejszenie korzyści ekonomicznych organizacji gospodarczej w określonym czasie, co powoduje spadek wartości jej aktywów oraz zmniejszenie własnego kapitału. Def. wg Komitetu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości: zmniejszenie korzyści ekonomicznych w trakcie okresu obrotowego w formie rozchodu lub spadku wartości aktywów albo powstania zobowiązań powodujących zmniejszenie kapitału własnego z wyjątkiem podziału na rzecz właścicieli.

Koszt a inne pojęcia Koszt wyraża rozchodowanie zasobów w określonym celu i w określonej jednostce czasu, niezależnie od tego, czy znajduje ono odzwierciedlenie w danej chwili w faktycznych płatnościach, czy też nie. W takim znaczeniu koszt różni się od takich pojęć jak rozchód, wydatek lub nakład pieniężny i staje się kategorią dynamiczną, odwzorowującą efekty działalności gospodarczej jednostki w danym okresie.

Koszt a wydatek Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie środków gospodarczych i usług oraz wynagrodzenie za pracę poniesione w określonej jednostce czasu. Wydatek stanowi rozchód środków pieniężnych na pokrycie różnych potrzeb przedsiębiorstwa. Wydatek może wyprzedzać, nastąpić jednocześnie z powstawaniem kosztu lub po jego powstaniu.

Klasyfikacja kosztów Może być dokonywana z różnych punktów widzenia w zależności od potrzeb zarządzania. Podstawowy przekrój klasyfikacji stosowanych w przedsiębiorstwach zakłada podział na: koszty w układzie rodzajowym, koszty w układzie kalkulacyjnym (koszty bezpośrednie i koszty pośrednie), koszty wg miejsc powstawania (MPK)

Informacje księgowe W systemie rachunkowości następuje przetwarzanie danych księgowych dotyczących różnych zjawisk ekonomiczno- finansowych. Końcową fazą procesu generowania informacji księgowych jest sporządzenie sprawozdań finansowych, do których zalicza się przede wszystkim: bilans księgowych, rachunek zysków i strat oraz sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych.

Obowiązkiem każdego menedżera jest…. …obserwować koszty R-k kosztów o orientacji produkcyjnej rynkowej R-k kosztów logistyki ………

Dla orientacji produkcyjnej Wystarcza rachunek kosztów pełnych. Podstawową jego cechą jest ustalenie rzeczywistego kosztu jednostkowego wyrobu. Rachunek uwzględnia wszystkie koszty zarówno związane bezpośrednio z wyrobem, jak i nie mające ścisłego związku. Rachunkowość finansowa całkowicie spełnia powyższe wymogi.

W orientacji rynkowej Za najważniejszą uważa się sprzedaż nie produkcję. W tych warunkach zmienia się rola i istota rachunku kosztów. Rachunek kosztów staje się źródłem informacji dla celów sprawozdawczych (rachunkowość finansowa) i celów decyzyjnych (rachunkowość zarządcza). W rachunku kosztów dla celów decyzyjnych rośnie ranga rachunku kosztów zmiennych.

Rola rachunkowości zarządczej: Planowanie i podejmowanie decyzji na podstawie: ustalania celów, poszukiwania wariantów realizacji celów, doboru kryteriów decyzyjnych, porównywania wariantów i wyboru najkorzystniejszego Proces kontroli, który odbywa się przez porównywanie faktycznych i planowanych wyników wdrożenia oraz działań korygujących w przypadku zaistnienia odchyleń.

Rachunkowość finansowa vs. zarządcza Wyróżnik Finansowa Zarządcza Podstawa prawna Ustawa o rachunkowości Nie jest uregulowana prawem Odbiorca Głównie zewnętrzni odbiorcy, urzędy skarbowe i statystyczne. Kierownictwo przedsiębiorstwa dla celów decyzyjnych i wewnętrznych rozliczeń Czas Dane o zaszłościach gospodarczych Przed i po Częstotliwość Obowiązują okresy: miesiąc, kwartał, rok Według potrzeb i przyjętych zasad Wymogi formalne Jednolity format sprawozdań finansowych, dane wyłącznie finansowe Układ dowolny według potrzeb