Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Advertisements

Ewaluacja pod kątem wysokiej jakości nauczania - WSTĘPNY MODEL INFORMACJE ZWROTNE OD WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW 6 marca 2013 r. Cynthia C. Nambo.
Indywidualne Plany Działania
Rozwój społeczności lokalnych
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
Metody badawcze w socjologii
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Anna Paszkowska-Rogacz
Konstruktywizm w dydaktyce
Konstruowanie i opracowanie nowatorskiego programu praktyk pedagogicznych Zadanie będzie realizowane w okresie od do roku.
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
GRYWALIZACJA W PROCESIE ROZWOJU KOMPETENCJI I EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKÓW
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Metody zbierania danych empirycznych
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Prof. Aleksander Surdej
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Małe dziecko w systemie edukacji
Teorie osobowości Literatura podstawowa
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Uczenie aktywne na „jałowym biegu” o (nie)dobrych praktykach w dobrej szkole Dr hab. Hanna Kędzierska (UW-M Olsztyn)
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Ewaluacja dotycząca uczestnictwa nauczycieli w projekcie.
Biblioteka pedagogiczna – sieci współpracy jako forma wspomagania szkoły DBP we Wrocławiu Szkolenie WDN Wrocław, Beata Malentowicz.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Bezpieczne zachowanie na świetlicy szkolnej Autorka: Oliwia Torba kl. 1e.
Praca w zespole.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Przedsiębiorczość Ćwiczenia Zajęcia 2.  Metafora - inaczej przenośnia to środek stylistyczny polegający na utworzeniu nowego, innego niż pierwotnie znaczenia.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska Monika Maciejewska

Projekt badań Kariery zawodowe nauczycieli - Konteksty- wzory- pola dyskursu  Poszukiwanie nowej perspektywy rozumienia społecznego świata szkoły.  Poszukiwanie nowych punktów odniesienia, które pozwoliłyby przekroczyć architekturę pytań typowych dla pedeutologii konstruowanych wokół kategorii: struktura idealnych cech, wzorce osobowości profesjonalnej, struktura kompetencji, efektywność pracy….  Poszukiwanie nowego języka pozwalającego oddać procesualny i dynamiczny charakter zjawisk edukacyjnych.

Badania pracy nauczyciela jako doświadczenia biograficznego usytuowane w interakcjonistycznej koncepcji pracy szkoły chicagowskiej oraz metodologii teorii ugruntowanej pozwoliły na: o analizę znaczeń jakie nadają badani pojęciu praca nauczyciela o umożliwiły analizę mechanizmów i kontekstów w jakich konstruowane są indywidualne kariery o umożliwiły analizę mechanizmów socjalizacji zawodowej.

Pozwoliły na wyodrębnienie obiektów granicznych, wokół których konstruowane są areny społecznego świata nauczycieli.

Areny społecznego świata nauczycieli 1.Znaczenia nadawane pracy nauczycieli- (pomiędzy etatyzmem a merytokratyzmem) 2. Syndrom „lęku o pracę” 3. Samotność zawodowa nauczycieli 4. Indywidualizm / kolektywizm

Odpowiedzialność nauczyciela = odpowiedzialność wspólnoty Odpowiedzialność nauczyciela = interakcja działanie wspólnotowe

Metafora Orkiestra – to przykład pracy zespołowej, w której wszyscy muzycy grając perfekcyjnie swoje partie muszą siebie nawzajem słuchać i wsłuchiwać się w siebie, podążać za centralnym, podstawowym rytmem, zmieniać opinie, nabywać nowe umiejętności, inspirować siebie nawzajem, dzielić entuzjazm. W procesie tworzenia praca dyrygenta z zespołem ma tak samo kluczowe znaczenie, jak współgranie ze sobą muzyków poszczególnych sekcji i wszystkich członków zespołu

Wspólnoty praktyków Grupa ludzi, którzy spotykają się, aby podzielić się wiedzą w czasie bezpośrednich lub wirtualnych spotkań. Wspólnota istnieje dzięki zaangażowaniu jej uczestników, pragnieniu wspólnego rozwiązywania problemów oraz wspólnym doświadczeniom.

Cechy wspólnoty praktyków powstają samoistnie, są nieformalne i nietrwałe; rozwijają się one wokół spraw, które mają znaczenie dla ludzi; ich zaangażowanie, praktyka i obszar działania wywodzą się ze wspólnych doświadczeń w pracy; tworzą je ludzie, którzy mają różne doświadczenia i zasoby wiedzy profesjonalnej, ale łączy ich wspólne poczucie celu i prawdziwa potrzeba, aby wiedzieć to, co inni wiedzą; tworzący je pracownicy są przekonani o potrzebie uczenia się wspólnie z innymi, (współdziałają i uczą się od siebie nawzajem oraz doskonalą swoją zdolność do stawiania i rozwiązywania problemów).

Poziomy uczestnictwa we wspólnotach praktyków

Autoewaluacja a tworzenie wspólnot praktyków Wykorzystanie najważniejszych atutów autoewaluacji: możliwości wyboru przedmiotu ewaluacji, który wynika z potrzeb i potencjałów danej szkoły; odwołania się do wartości podkreślanych przez dialogiczne podejście do ewaluacji.

Wymaga to: wyjścia poza przejęte z zewnątrz schematy badania ewaluacyjnego i wykorzystywanie „gotowych” narzędzi badawczych korzystania z metod badań jakościowych, stymulujących różne postaci dyskursu; otwarcia na możliwości wzajemnego uczenia się, komunikacji, a nawet animacji związanej ze zmianami całego przedsięwzięcia, tworzenie zespołu ewaluacyjnego jako wspólnoty praktyków

Zogniskowane wywiady grupowe (FGI - Focus Group Interview) Istotą tych wywiadów jest „słuchać ludzi i uczyć się od nich”. (D.L. Morgan) Zalety wywiadów fokusowych (tzw. 5S): Synergia Efekt śnieżnej kuli (snowballing) Stymulacja Bezpieczeństwo (security); Spontaniczność (za: J. M. Hess)

Dziękujemy za uwagę

Czy wszystkie instrumenty grają na raz? Czy wszystkie instrumenty grają jednakowo głośno? Czy kiedy solista nie gra orkiestra nie gra także orkiestra? Co to znaczy współbrzmieć? Czyim sukcesem jest sukces orkiestry?