Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słowo wstępu… Od stycznia 2010 roku Przedszkole Miejskie nr 40 w Rudzie Śląskiej po raz pierwszy przystąpiło do realizacji programu przedszkolnej edukacji.
Advertisements

Szkolenie dla koordynatorów Programu Edukacji Antytytoniowej - „Nie pal przy mnie, proszę” oraz Programu Profilaktyki Palenia Tytoniu - „Znajdź właściwe.
program profilaktyki uzależnień
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Sekcja Oświaty Zdrowotnej
"Czyste powietrze wokół nas"
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
PROGRAM PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ
Nie pal przy mnie, proszę
PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE
PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO
Trzymaj formę Celem programu jest :
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ PROGRAM EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ DLA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Barbara Osiecka Kwidzyn, dnia r.
Sprawozdanie z realizacji programu antynikotynowego
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKOŁY PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM Barbara Osiecka Kwidzyn, dnia.
Profilaktyka i promocja zdrowia w roku szkolnym 2012/2013
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 2 W ZAMOŚCIU
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
MAMO, tato NIE PAL PRZY MNIE
Nie pal przy mnie proszę
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
w praktyce pedagogicznej
Podsumowanie realizacji programu edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę” w powiecie jarosławskim w roku szkolnym 2010/2011.
Rok szkolny 2011/2012.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
CELE GŁÓWNE PROGRAMU: Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy. Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
"CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS".
W zdrowym ciele zdrowy duch
Językowe Przedszkole Niepubliczne „KIDS”
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
r. Białystok.
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
Białystok r..
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
Nie pal przy mnie, proszę
„Dzielimy się doświadczeniami”
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”
Świętokrzyskie Centrum Onkologii Założenia i metody wdrażania projektu „Szkoła promująca zalecenia Europejskiego kodeksu walki z rakiem” w roku szkolnym.
PROGRAM OGRANICZANIA ZDROWOTNYCH NASTĘPSTW PALENIA TYTONIU W POLSCE
Program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”
Szkoła Podstawowa im. Piotra Wysockiego w Dropiu.
Zespół Szkół Ogólnokształcących Publiczna Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Jedlni Letnisku Oddziały Pięciolatków opracowała Bernarda.
Działania na rzecz promocji zdrowia w Zespole Szkół Nr 3 w Legionowie w ramach zdobywania certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie.
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
r. Białystok.
Światowy Dzień bez Tytoniu
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Bieg po zdrowie Program Antytytoniowej Edukacji Zdrowotnej realizowany przez uczniów klasy IVa Publicznej Szkoły Podstawowej nr 9 im. Marszałka Józefa.
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
Program szkolnej Edukacji Antytytoniowej „CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”
Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej
Zapis prezentacji:

Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu Zespół Placówek Oświatowych w Kasinie Wielkiej rok szkolny 2013/2014

Udział dzieci i młodzieży szkolnej w następujących programach: „Czyste powietrze wokół nas” (91 przedszkolaków) „ Nie pal przy mnie proszę” ( 38 uczniów klas II szkoły podstawowej) „ Znajdź właściwe rozwiązanie” ( 50 uczniów klas V szkoły podstawowej oraz 53 uczniów klas I gimnazjum).

„Czyste powietrze wokół nas” Cel główny programu: Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy, Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń

Cele szczegółowe programu: Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego, Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów, Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym

Struktura programu: Proponowane w programie zajęcia mają charakter warsztatowy. Ta forma dostarcza dzieciom najwięcej okazji do uczenia się przez doświadczenie i akcentuje aktywny udział dzieci w procesie uczenia się. Dzieci brały udział w 5 warsztatach: Zajęcia I: Wycieczka. Zajęcia II: Co i dlaczego dymi? Zajęcia III: Jak się czuję kiedy dymi papieros? Zajęcia IV: Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy? Zajęcia V: Jak unikać dymu papierosowego?

Metody: W przebiegu działań warsztatowych wykorzystano przede wszystkim metody aktywizujące, których istotą jest umożliwienie dzieciom zaangażowania wszystkich zmysłów i podjęcia różnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności

Informacje o realizacji programu: Realizacja programu „ Czyste powietrze wokół nas” przyczyniła się do podniesienia kompetencji dzieci w zakresie dostrzegania sytuacji niebezpiecznych dla zdrowia oraz umiejętności radzenia sobie w takich sytuacjach. Przez cały okres realizacji programu dzieci aktywnie w nim uczestniczyły i były zaciekawione prowadzonymi zajęciami.

Informacje o realizacji programu cd. Dzieci zwiększyły wiedzę na temat szkodliwości dymu.

Informacje o realizacji programu cd. Uczniowie podczas wycieczki obserwowali źródła dymu

Informacje o realizacji programu cd. Dzieci rysowały różne źródła powstawania dymu

Informacje o realizacji programu cd. Uczniowie zapoznali się również z postacią „Dinuś”, która uatrakcyjniała prowadzenie warsztatów

Informacje o realizacji programu cd. Dzieci brały również udział w konkursie plastycznym na plakat pod hasłem: „ Mamo, tato nie pal”

„Nie pal przy mnie proszę” Cel główny programu: Zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu Cele szczegółowe programu: Zwiększenie wiedzy w zakresie odpowiedzialności za własne zdrowie Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich Kształtowanie postaw asertywnych

Adresaci: Uczniowie klas II szkoły podstawowej Dzieci w tym wieku pozostają nadal pod dużym wpływem rodziców, ale będąc już uczniem, staje się uczestnikiem życia w grupie szkolnych kolegów. Poznaje normy w niej obowiązujące i zaczyna w niej pełnić określoną rolę. Kontakt z uczniami starszymi budzi w dziecku chęć naśladowania, niestety nie tylko zachowań pozytywnych. Uczniowie młodszych klas szkół podstawowych sami jeszcze nie sięgają po papierosa, ale może się w nich utwierdzić przekonanie, że palenie świadczy o dorosłości oraz pozwala na przynależność do grupy starszych kolegów. Adresaci:

Struktura programu: Przeprowadzenie zajęć warsztatowych z uczniami wg następujących scenariuszy: Zajęcie I: Co to jest zdrowie? Zajęcie II: Od czego zależy nasze zdrowie? Zajęcie III: Co i dlaczego szkodzi zdrowiu? Zajęcie IV: Co robić gdy moje zdrowie jest zagrożone? Zajęcie V: Nie pal przy mnie proszę.

Informacje o realizacji programu: Program „ Nie pal przy mnie, proszę” został zrealizowany zgodnie z zaproponowanymi scenariuszami, w których uporządkowane wiadomości były dostosowane do poziomu rozwojowego uczniów i w sposób przystępny przybliżały tematy dotyczące zdrowia.

Informacje o realizacji programu cd: Dzieci z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach warsztatowych, chętnie wykonywały wszystkie zadania: kolorowanki, krzyżówki, układanki, zabawy ruchowe, oraz polubiły wiewiórkę Wiki, która towarzyszyła im na zajęciach.

Informacje o realizacji programu cd: W ramach realizacji programu odbyło się spotkanie z panią pielęgniarką Marią Lis, która przeprowadziła pogadankę na temat „ Co robić, gdy moje zdrowie jest zagrożone?”

Informacje o realizacji programu cd: Uczniowie brali również udział w konkursie plastycznym na plakat pod hasłem: „Nie pal przy mnie, proszę”, (prace można oglądać na szkolnej wystawce).

„Znajdź właściwe rozwiązanie” Cel główny programu: zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej Cele szczegółowe programu: zwiększanie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego, -kształtowanie umiejętności dbania o zachowanie własne i swoich bliskich, -kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu.

Adresaci: Uczniowie klas V szkoły podstawowej i I gimnazjum W tym okresie nauki gwałtownie wzrasta liczba dzieci i młodzieży próbujących po raz pierwszy zapalić papierosa. Pierwsze papierosy wypalają zazwyczaj pod presją rówieśników. Dlatego niezmiernie ważne jest uczenie dzieci rozpoznawania ich odczuć oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem sposobów odmowy.

Struktura programu: Proponowane w programie zajęcia mają również charakter warsztatowy: ZAJĘCIA 1- Poznajmy się bliżej ZAJĘCIA 2-Laboratorium ciała ZAJĘCIA 3-Naucz się mówić NIE ZAJĘCIA 4- Zajdź właściwe rozwiązanie ZAJĘCIA 5- Uwierz w siebie

Informacje o realizacji programu: Udział w programie dostarczył uczestnikom okazji do uczenia się poprzez doświadczenie, zachęcał do aktywnego w nim udziału. W przebiegu zajęć wykorzystywane były metody aktywizujące, których istotą jest zaangażowanie wszystkich zmysłów i podjęcie różnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności.

Informacje o realizacji programu cd: Uczniowie dzięki warsztatom zintegrowali się, poznali bliżej funkcjonowanie ludzkiego organizmu oraz jego potrzeb, ćwiczyli formy zachowań asertywnych, nauczyli się rozpoznawać emocje przeżywane w sytuacjach trudnych i rozwijać umiejętności radzenia sobie z problemem.

Informacje o realizacji programu cd: Wzmacniali poczucie własnej wartości, wzbudzali pozytywne myślenie o sobie, kształtowali ważne umiejętności w kontaktach z ludźmi.

Informacje o realizacji programu cd: Uczniowie klas V brali również udział w konkursie plastycznym na plakat pod hasłem: „Wolni od dymu tytoniowego”, (prace można oglądać na szkolnej wystawce).

Informacje o realizacji programu cd: W ramach realizacji programu odbyło się spotkanie z panią pielęgniarką Marią Lis, która przeprowadziła pogadankę na temat funkcjonowania ludzkiego organizmu

Dziękuję za uwagę!