Gospodarstwo agroturystyczne jako miejsce edukacji w zakresie zielonej energii prof. dr hab. Krzysztof Kasprzak dr inż. Aleksandra Spychała Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Katedra Turystyki Wiejskiej
„ZAGRODA EDUKACYJNA” to przedsięwzięcie prowadzone przez mieszkańców wsi na obszarach wiejskich, gdzie realizowane są przynajmniej dwa cele edukacyjne spośród niżej wymienionych: edukacja w zakresie produkcji roślinnej, edukacja w zakresie produkcji zwierzęcej, edukacja w zakresie przetwórstwa płodów rolnych, edukacja w zakresie świadomości ekologicznej i konsumenckiej, edukacja w zakresie dziedzictwa kultury materialnej wsi, tradycyjnych zawodów, rękodzieła i twórczości ludowej. Ok szeroko rozumiana edukacja ekologiczna, w tym tylko cztery podkreślające wykorzystanie urządzeń OZE w edukacji…
Energia Słońca - warsztaty o energii Słońca połączone z gotowaniem na kuchni solarnej i wyścigami pojazdów solarnych. Podczas zajęć uczestnicy dowiadują się, czym jest Słońce, do czego wykorzystuje się energię słoneczną, w jakich procesach można ją wykorzystać. Energia Słońca - warsztaty o energii Słońca połączone z gotowaniem na kuchni solarnej i wyścigami pojazdów solarnych. Podczas zajęć uczestnicy dowiadują się, czym jest Słońce, do czego wykorzystuje się energię słoneczną, w jakich procesach można ją wykorzystać. Samodzielnie wykonują (zależnie od wieku) zabawki solarne, biorą udział w wyścigu pojazdów solarnych i realizują "gotowanie na Słońcu" (przy sprzyjającej pogodzie). Samodzielnie wykonują (zależnie od wieku) zabawki solarne, biorą udział w wyścigu pojazdów solarnych i realizują "gotowanie na Słońcu" (przy sprzyjającej pogodzie).
Artystyka, Nowa Bystrzyca
Energia wiatru - uczestnicy dowiadują się, czym jest wiatr i skąd się on bierze, a także do czego jest potrzebny ludziom. Energia wiatru - uczestnicy dowiadują się, czym jest wiatr i skąd się on bierze, a także do czego jest potrzebny ludziom. Uczestnicy sprawdzają, jaką siłę ma ludzki oddech i ile wiatru potrzeba by napędzić turbinę wiatrową. Dzieci samodzielnie produkują prąd w elektrowni wiatrowej i budują wiatraki. Uczestnicy sprawdzają, jaką siłę ma ludzki oddech i ile wiatru potrzeba by napędzić turbinę wiatrową. Dzieci samodzielnie produkują prąd w elektrowni wiatrowej i budują wiatraki.
Jabłoniowy Sad, Szczedrzyk
EcoFrontiers, Bieszczady
Energia wody - podczas zajęć uczniowie poznają właściwości wody oraz jej cechy. Uczestnicy poznają obieg wody w przyrodzie a także stany skupienia wody i ich właściwości. Uczniowie poznają zalety energetyki wodnej oraz jej ograniczenia. Poznają budowę turbiny wodnej i jej rodzaje. Uczniowie aktywnie wskazują na sposoby oszczędzania zasobów wodnych na Ziemi oraz samodzielnie wykonują model turbiny wodnej. Energia wody - podczas zajęć uczniowie poznają właściwości wody oraz jej cechy. Uczestnicy poznają obieg wody w przyrodzie a także stany skupienia wody i ich właściwości. Uczniowie poznają zalety energetyki wodnej oraz jej ograniczenia. Poznają budowę turbiny wodnej i jej rodzaje. Uczniowie aktywnie wskazują na sposoby oszczędzania zasobów wodnych na Ziemi oraz samodzielnie wykonują model turbiny wodnej.
Dom nad Wodospadem, Chojno Młyn
Energia z biomasy – dzieci poznają różne możliwe surowce, z których można uzyskać bioenergię, np. drewno w rozmaitej postaci, miskanta, proso, wierzbę, ślazowca na poletkach podczas uprawy oraz już po zbiorach; biorą udział w pokazie spalania – oddawania energii przez roślinę, a także oglądają prawdziwy piec w kotłowni. Energia z biomasy – dzieci poznają różne możliwe surowce, z których można uzyskać bioenergię, np. drewno w rozmaitej postaci, miskanta, proso, wierzbę, ślazowca na poletkach podczas uprawy oraz już po zbiorach; biorą udział w pokazie spalania – oddawania energii przez roślinę, a także oglądają prawdziwy piec w kotłowni.
Miłośnik, Dunajek
Pomoce edukacyjne
A także gotowe scenariusze zajęć oraz prostych doświadczeń; A także gotowe scenariusze zajęć oraz prostych doświadczeń; Kalkulatory energetyczne; Kalkulatory energetyczne; Gry edukacyjne. Gry edukacyjne.
Bibliografia oraz strony wymienionych gospodarstw agroturystycznych. oraz strony wymienionych gospodarstw agroturystycznych.
Dziękuję Państwu za uwagę!