Matematyka w muzyce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
Advertisements

FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 6
Efekt Dopplera i jego zastosowania.
Euklides zajmował się astronomią, optyką i teorią muzyki
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
KINEMATYKA Kinematyka zajmuje się związkami między położeniem, prędkością i przyspieszeniem badanej cząstki – nie obchodzi nas, skąd bierze się przyspieszenie.
Fale.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Pitagoras I jego potajemne życie
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
HAŁAS.
Tajemniczy ciąg Fibonacciego
ZŁOTA LICZBA Sebastian Nowakowski MiBM Gr. 3 Sem. VI.
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
opracowanie: Agata Idczak
szczególnych Granice ciągów. Postaraj się przewidzieć
Słynne osoby niemieckojęzyczne.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Fizyka – drgania, fale.
Matematyka w obiektywie
Fale dźwiękowe.
Autor: Wiktoria Pietruszka
DŹWIĘK KAMERTONY.
jako element analizy technicznej
Zastosowania ciągów.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Matematyka w muzyce Mateusz Gajos kl. I a.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Ciagi Fibonacciego O Fibonaccim Ciągi Fibonacciego
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
DŹWIĘK JAK POWSTAJE?.
Doświadczenie Pomiar prędkości dźwięku
Wyznaczenie prędkości dźwięku w powietrzu
MATEMATYKA … w muzyce  + +.
Matematyka w muzyce.
MATEMATYKA W MUZYCE.
Matematyka w muzyce.
O MINACH I NIE TYLKO… Jakie zjawiska muzyczne zostały odwzorowane w Waszych rysunkach?
wykonanie: Katarzyna Hoffmann, Anna Kasiewicz, Jakub Stasiuk
KARTY DŹWIĘKOWE.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Leonardo z Pizy inaczej Leonardo Fibonacci
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zjawiska falowe.
CZY MUZYKA MUSI BYĆ „ŁADNA”?
Elementy dzieła muzycznego
Dźwięk.
COACH Program COACH umożliwia wykonywanie pomiarów fizycznych, między innymi fal akustycznych. Poza tym pozwala na analizowanie i przetwarzanie (np. rozkład.
„Ile ma mach?” – Pomiar prędkości dźwięku. Wykonali: Paulina Oleś Krzysztof Mika Sylwester Sołtys.
Temat: Funkcja falowa fali płaskiej.
Dlaczego śnieg jest biały??
Właściwości dźwięku.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
Powtórzenie – drgania i fale sprężyste
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
MATEMATYKA W MUZYCE. METRUM - METRUM - obowiązujący w utworze muzycznym schemat, który określa układ akcentów w obrębie taktu oraz sposób zapisu wartości.
Matematyka w muzyce Matematyka w muzyce Matematyka w muzyce.
Złoty podział Agnieszka Kresa.
LICZBA FI Nazywana złotym podziłem, jest ściśle związana ze złotym podziałem. Podział ten można przedstawić graficznie:
Rezonans to zjawisko wzbudzenie dużych drgań, gdy pobudzenie jest okresowe i ma częstotliwość bliską częstości własnej.
Judyta Izabela Stepaniuk klasa 2 B
Zapis prezentacji:

Matematyka w muzyce

Matematyka a muzyka Wielu ludziom wydaje się że matematyka nie ma nic wspólnego z muzyką, rzeczywistość jest jednak inna. Związków pomiędzy matematyką a muzyką dowodził już Euklides.

Nuty Nuty mają związek z ułamkami matematycznymi. Muzycznie nuta to znak graficzny określający długość i wysokość dźwięku .Muzycznym symbolem oznaczający najdłuższy dźwięk jest „cała nuta”. Matematycznie odpowiadająca jej wartość to 1 i każdą następną wartość (półnuty(1/2) , ćwierćnuty(1/4)…) otrzymujemy poprzez dzielenie poprzedniej wartości przez 2.

Zaczynając od ósemki przedstawienie nuty ma „chorągiewkę Zaczynając od ósemki przedstawienie nuty ma „chorągiewkę.” Ilość „chorągiewek” przy nutach można zapisać za pomocą logarytmu w=(log2 s+2)

Co to jest dźwięk? Jest to wrażenie słuchowe, spowodowane falą akustyczną rozchodzącą się w ośrodku sprężystym (ciele stałym, cieczy lub gazie)  Częstotliwości fal, które są słyszalne dla człowieka, zawarte są w paśmie wartości od 20 Hz

Jak powstaje dźwięk? W instrumentach strunowych dźwięk powstaje przez poruszającą się strunę. Właśnie ona, niczym tłok w rurze, podczas drgań porusza powietrzem i powoduje powstawanie fali akustycznej.

Funkcja falowa Fala akustyczna zalicza się do tak zwanych fal podłużnych, najprostszym matematycznym opisem jest funkcja: Υ= Asinω(t-x/v) lub Υ= Asin2¶(t/T-x/vt)=Asin2¶(t/T-x/λ)

Pitagoras Słynny starożytny matematyk zajmował się również badaniem muzyki. Za pomocą jednostrunowego – monochordu, zanalizował jak zmieniają się przerwy między dzwiękami (tzw. Interwały) dokonał tego dzieląc strunę w różnych stosunkach.

Geometria kompozycji Tzw. Techniki kontrapunktyczne pozwalają na wykorzystanie przekształceń geometrycznych w komponowaniu utworów. Jedna z takich technik nosi nazwę „Rak” polega jest to symetria względem osi pionowej do pięciolinii, która oznacza, że pewien fragment melodii, zostaje w dalszej części kompozycji zapisany od końca – w odbiciu lustrzanym.

Dodekafonia Technika ta zrodziła się wówczas gdy Arnold  Schönberg wpadł na pomysł stworzenia serii 12 dźwięków tak aby żaden dźwięk w serii się nie powtarzał. W ten sposób wprowadził do muzyki permutację czyli przestawienie elementów w pewnym ciągu. Pomysł  Schönberga matematycznie zapisalibyśmy jako 12!

Ciąg Fibonacciego Bardzo popularną funkcją używaną w kompozycjach szczególnie w okresie baroku jest „ciąg Fibonacciego”. Powstaje on kiedy zaczynając od cyfr 1 i 1 obliczamy każdy następny element jako sumę dwóch poprzednich: 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89…..

Zastosowanie  Na ciągu Fibonacciego stosowanym równocześnie w przód i wstecz zbudowane jest Trio klarnetowe Krzysztofa Meyera. Jednostką miary jest w tym utworze ćwierćnuta, a kolejne odcinki różnią się obsadą. I tak np.: kolejne odcinki grane przez fortepian mają długość: 89, 55, 34, 21, 13 ćwierćnut wszystkie instrumenty razem grają: 21, 34, 55, 89, 144 ćwierćnut.