Psychospołeczne zagrożenia i ich skutki w sektorze edukacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
psychospołeczny aspekt otyłości
Stres w pracy Kampania informacyjna PIP
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Mirosława Żurawska Centrum Doradztwa Zawodowego dla Sportowców
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Efekty wsparcia udzielonego w latach w ramach działania 2.2 ZPORR w województwie podkarpackim Jowita Siemińska Oddział Nauki Departament Edukacji.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Profilaktyka wobec osób starszych
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Inclusive education support in Poland.
Napięcie emocjonalne i stres
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Spotkanie z rodzicami klas maturalnych
Okręgowy Inspektorat Pracy
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
CZYM SĄ ZAGROŻENIA PSYCHOSPOŁECZNE I JAKIE SĄ ICH SKUTKI?
Badania nad stresem związanym z pracą prowadzone
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Dobrostan w pracy.
EUROPEJSKI PROJEKT ‘STRES WŚRÓD NAUCZYCIELI’
Uniwersytety Trzeciego Wieku
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Zdarzenia niepożądane w praktyce pielęgniarki anestezjologicznej i intensywnej opieki. Szukanie winnych czy rozwiązań? Anna Zdun Warszawa
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Absencja i zabezpieczenie na wypadek choroby w ujęciu porównawczym
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
OBLICZANIE WYNIKÓW SRP
CZYM SĄ ZAGROŻENIA PSYCHOSPOŁECZNE I JAKIE SĄ ICH SKUTKI?
zarządzanie stresem w pracy
Przyczyny stresu w miejscach pracy
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Stres związany z pracą i ocena ryzyka zawodowego
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Stres – jak sobie z nim radzić?
choroby układu krążenia (miażdżyca, udar)
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
Kobiety na rynku pracy.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Stres.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Zarządzanie ryzykiem psychospołecznym – ramowe podejście europejskie dr Dorota Żołnierczyk-Zreda Pracownia Psychologii Społecznej CIOP-PIB.
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
Równość płci w rodzinach Krystyna Slany Anna Ratecka.
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Stres w pracy nauczyciela
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Psychospołeczne zagrożenia i ich skutki w sektorze edukacji mgr Aleksander Stańczak

Czym są zagrożenia psychospołeczne? Kategorie zagrożeń Skutki zagrożeń Zagrożenia w zawodzie nauczyciela i wykładowcy akademickiego – przegląd badań Charakterystyka zagrożeń psychospołecznych w polskim sektorze edukacji

Zagrożenia zawodowe Fizyczne (bezpośrednie działanie) Psychospołeczne (za pośrednictwem stresu)

Klasyfikacja zagrożeń psychospołecznych wg Coxa Kontekst Treść Kultura i funkcjonowanie organizacji Rola w organizacji Rozwój kariery Zakres decyzji / kontrola Stosunki interpersonalne Relacja praca-dom Środowisko pracy i wyposażenie stanowiska Projekt zadania Obciążenie pracą / tempo pracy Rozkład czasu pracy + patologie w relacjach interpersonalnych

Konsekwencje narażenia na psychospołeczne zagrożenia a) fizjologiczne Krótkotrwałe Długotrwałe spięta postawa napięte mięśnie spłycony, szybki oddech bóle głowy, pleców, żołądka biegunki, zaparcia zaburzenia apetytu nierówne tętno, pocenie się zgrzytanie zębami … zaburzenia snu depresja zespoły neurodegeneracyjne otyłość cukrzyca nadciśnienie zaburzenia menstruacji impotencja zespół wypalenia zawodowego

Konsekwencje cd. b) psychologiczne na poziomie emocji na poziomie poznawczym lęk, niepokój rozluźnienie wrogość, złość utrata kontroli nadmierne pobudzenie wahania nastroju problemy z pamięcią obniżona koncentracja nieadekwatna ocena sytuacji obniżony krytycyzm trudności z podejmowaniem decyzji

Konsekwencje cd. c) Na poziomie zachowania ogólne na poziomie organizacji częstsze błędy, wypadki nerwowe nawyki agresywne zachowania zwiększona konsumpcja alkoholu i innych używek nieuzasadnione podejmowanie ryzyka pogorszenie stosunków interpersonalnych niska motywacja do działania zmiana nawyków żywieniowych absencja wysoka fluktuacja pracowników wysoki odsetek zwolnień lekarskich nieadekwatne wykorzystanie czasu pracy spadek produktywności strajki, zamieszki opór przed wprowadzanymi zmianami zachowania kontrproduktywne

Collins, Parry-Jones (2000) 87% wykładowców akademickich deklarowało, że stres obniża lub bardzo obniża jakość ich pracy 12% stwierdziło, że stres podnosi jakość ich pracy

Collins, Parry-Jones (2000) Szczególnie dokuczliwe stresory: Praca w godzinach nadliczbowych Brak czasu w stosunku do ilości pracy Zbyt dużo formalności i spraw administracyjnych

Collins, Parry-Jones (2000) U pracowników, dla których praca znacząco odbiegała od ich oczekiwań zanotowano istotnie niższą samoocenę stanu zdrowia Osoby bardziej zestresowane częściej nosiły się z zamiarem zmiany pracy w ostatnich 2 latach

Chen, Chan, Chong (2010) Najczęściej występujące źródła stresu u nauczycieli szkół podstawowych i średnich: Obciążenie pracą i presja czasu Reformy edukacyjne Kontrole z kuratorium Konieczność podnoszenia kwalifikacji Radzenie sobie z zachowaniem uczniów

Arula (2011) Najwyższy poziom stresu u nauczycieli: W wieku poniżej 25 lat U mężczyzn U osób w związku U osób o niższych zarobkach

Eres, Atanasoska (2011) Najsilniejsze źródła stresu: Zachowanie uczniów Złe relacje z kolegami z pracy Brak możliwości uczestniczenia w podejmowaniu decyzji

Kaur (2011) Źródła stresu u nauczycieli: Coraz liczniejsze klasy Zmiany w programie nauczania i zasadach oceniania Mobbing Konflikty z rodzicami uczniów

Bada (2012) Najczęściej występujące źródła stresu: Przeciążenie pracą Duże klasy Kiepskie fizyczne warunki pracy Kiepskie wynagrodzenie

Omoniyi (2013) Brak środków na badania i konferencje

Pyżalski, Merecz (2010) Zarobki niewspółmiernie małe do nakładu pracy Przeładowany program i plany nauczania Zbyt mały wpływ na to co nauczyciel realizuje w placówce Niezadowalające pomieszczenia socjalne Zbyt duża liczba uczniów Rywalizacja ze współpracownikami Brak wsparcia od przełożonych Brak wsparcia od współpracowników

Badanie za pomocą Skali Ryzyka Psychospołecznego N = 7623 (z czego 497 z branży edukacyjnej) Nauczyciele, wykładowcy, lektorzy, pedagodzy, wychowawcy przedszkolni 364 K, 133 M Wiek 24-70 (m = 40,28; SD = 9,48)

Występuje i stresuje mnie: Nie występuje Występuje i stresuje mnie: Wcale Trochę Bardzo

Występowanie zagrożeń psychospołecznych w sektorze edukacyjnym

Stresogenność zagrożeń psychospołecznych w sektorze edukacyjnym

Występowanie zagrożeń, model 3-czynnikowy

Stresogenność zagrożeń, model 3-czynnikowy

„Gdybym mógł, chętnie zmieniłbym swoją pracę na inną”

„W porównaniu do osób w Pani/Pana wieku i Pani/Pana płci, ocenia Pani/Pan swój stan zdrowia jako:”

„Biorąc pod uwagę cały okres zatrudnienia ocenia Pani/Pan swoją zdolność do pracy jako:”

„Proszę określić na ile czuje się Pani/Pan zaangażowany w pracę:”

Wg danych z 2005 r. w krajach UE ok Wg danych z 2005 r. w krajach UE ok. 22% zaburzeń stanu zdrowia było skutkiem stresu zawodowego Koszty związane z leczeniem szacowano na 20 mld €

Piśmiennictwo Arul K. (2011). A study on causes and coping strategies for stress among college teachers with special reference to coimbatore region. Indian Streams Research Journal, 1(6) Bada F., Falana B. (2012). Gender influence on the stress experience of university lecturers. European Journal of Business and Social Sciences, 1(4), 56-62 Chan A., Chen K., Chong E. (2010). Work stress of teachers from primary and secondary schools in Hong Kong. Proceedings of the International Multiconference of Engineers and Computer Scientists Vol III, March 17-19, Hong-Kong Collins S., Parry-Jones B. (2000). Stress: The perceptions of social work lecturers in Britain. British Journal of Social Work, 30, 769-794 Cox T., Griffiths A., Rial-Gonzales E. (2006). Badania nad stresem związanym z pracą. Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, Luksemburg [http://osha.europa.eu/pl/publications/reports/203 cytowany: 09.09.2014] Eres F., Atanasoska T. (2011). Occupational stress of teachers: A comparative study between Turkey and Macedonia. International Journal of Humanities and Social Science, 1(7), 59-65 Kaur S. (2011). Comparative study of occupational stress among teachers of private and govt. schools in relation to their age, gender and teaching experience. International Journal of Education Planning & Administration, 1(2), 151-160 Leka S., Cox T., Zwetsloot G. (2008). PRIMA-EF: Guidance on the European Framework for Psychosocial Risk Management: A resource form employers and worker representatives. WHO Protecting Workers' Health Series, no. 9. WHO Press, Genewa Merecz D. (2011). Profilaktyka psychospołecznych zagrożeń w miejscu pracy - od teorii do praktyki. Podręcznik dla psychologów. Instytut Medycyny Pracy, Łódź Omoniyi M. (2013). Sources of workplace stressors among university lecturers in south west Nigeria: Implication for counselling. 1st Annual International Interdisciplinary Conference, April 24-26, Portugal Pyżalski J., Merecz D. (2010). Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Impuls, Kraków

Dziękuję za uwagę! stanczak@imp.lodz.pl