Polskie ZASTRZEŻENIA do Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, czy ZASTRZEŻENIA do Polski w sprawie Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych? Anna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

Pełnosprawny Student VI
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Zgoda pacjenta na zabieg, leczenie – zagadnienia prawne i etyczne.
Samorząd a Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych ONZ
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe.
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
EUROPEJSKIE STANDARDY PROCEDURY ADMINISTRACYJNEJ I SĄDOWEJ
Europejskie standardy w zakresie zwalczania przemocy wobec kobiet.
mgr Małgorzata Cieślak
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Zasady działania Unii Europejskiej
Prawa dziecka.
PRAWA DZIECKA.
dr Monika Zima-Parjaszewska
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Stosunki prawne.
Prawa Dziecka.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Osoba niepełnosprawna
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania 2013 – 2016 Warszawa, 28 sierpnia 2014r.
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Międzynarodowe Prawo podatkowe
Dlaczego miesiąc? Art. 4. Małżeństwo przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego nie może być zawarte przed upływem miesiąca od dnia, kiedy osoby, które.
Art. 12. § 1. Nie może zawrzeć małżeństwa osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym. Jeżeli jednak stan zdrowia lub umysłu takiej.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
PODMIOTY PRAWA PRYWATNEGO
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Międzynarodowe Prawo podatkowe Wykład
Ujednolicony tekst Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego - stan aktualny z dnia 31 lipca 1997 r.
Konwencja Praw Dziecka
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
KIEROWANIE DO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Konkurencja a polityka konkurencji
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Formy i zasady udzielania wsparcia chorym na Alzheimera i ich rodzinom
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
ELEMENTY PRAWA DLA PEDAGOGÓW cz. II
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Ubezwłasnowolnienie – czy to dobre rozwiązanie?
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Zapis prezentacji:

Polskie ZASTRZEŻENIA do Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, czy ZASTRZEŻENIA do Polski w sprawie Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych? Anna Błaszczak Zespół Prawa Konstytucyjnego i Międzynarodowego Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

Po co nam Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych?

Polskie zastrzeżenia do Konwencji ZASTRZEŻENIA STATUS PRAWNY OSÓB UBEZWŁASNOWOLNIONYCH I OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ art. 12 i art. 23 ust. 1 lit. a STATUS PRAWNY OSÓB UBEZWŁASNOWOLNIONYCH I OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ art. 12 i art. 23 ust. 1 lit. a PRAWO DO ŻYCIA RODZINNEGO, ZDROWIE SEKSUALNE I ROZRODCZOŚĆ art. 23 ust. 1 lit. b i art. 25 lit. b PRAWO DO ŻYCIA RODZINNEGO, ZDROWIE SEKSUALNE I ROZRODCZOŚĆ art. 23 ust. 1 lit. b i art. 25 lit. b

Krótka historia art. 12 Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych

Prawo międzynarodowe Deklaracja Praw Osób Upośledzonych Umysłowo z 1971 r. osoby z niepełnosprawnością intelektualną cieszą się – w miarę swoich możliwości – takimi samymi prawami jak inne osoby, biorą aktywny udział w życiu społecznym, mają zapewnione wsparcie w postaci wykwalifikowanego opiekuna, lub asystę osobistą

Prawo międzynarodowe Zasady Ochrony Osób Chorych Psychicznie oraz Polepszenia Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej z 1991 r. procedura ubezwłasnowolnienia powinna być podejmowana w wyniku sprawiedliwego i obiektywnego procesu, orzeczenia powinny być zaskarżalne także przez osobę chorą psychicznie, prawidłowość orzeczenia powinna być okresowo z urzędu weryfikowana

Prawo międzynarodowe Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych z 1993 r. osoby z niepełnosprawnością intelektualną powinny mieć zapewnione wsparcie w osiągnięciu niezależności w życiu codziennym, usługi asystenta osobistego i tłumacza

Prawo międzynarodowe Rekomendacja KM Rady Europy nr R(99)4 w sprawie zasad dotyczących prawnej ochrony niekompetentnych osób dorosłych środki prawne powinny uwzględniać indywidualne potrzeby danej osoby, stopień jej niepełnosprawności, zmienność w czasie, w jak najmniejszym stopniu ograniczać jej autonomię i - jeśli to możliwe – nie odbierać zdolności do czynności prawnych

Prawo międzynarodowe Rekomendacja KM Rady Europy nr Rec(06)5 w sprawie Planu Działania RW na lata adekwatne wsparcie dla osób doświadczających trudności w realizowaniu zdolności do czynności prawnych, dostosowane do ich potrzeb

Prawo międzynarodowe Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego RE nr 1642 (2009) „ Dostęp do praw osób niepełnosprawnych oraz ich pełna i aktywna partycypacja w życiu społecznym” postuluje reformę regulacji zdolności do czynności prawnych, zachęca do zagwarantowania osobom niepełnosprawnym zdolności do czynności prawnych oraz prawa do samodzielnego podejmowania decyzji, środki adekwatne i dostosowane do indywidualnych potrzeb

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych States Parties shall recognize that persons with disabilities enjoy legal capacity on an equal basis with others in all aspects of life. art. 12 ust. 2 KPON

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych Państwa Strony uznają, że osoby niepełnosprawne mają zdolność prawną, na zasadzie równości z innymi osobami, we wszystkich aspektach życia. art. 12 ust. 2 KPON

Zastrzeżenia do KPON - Australia Australia oświadcza, że w jej rozumieniu Konwencja pozwala na wspieranie lub zastępcze podejmowanie decyzji, co oznacza podejmowanie decyzji w imieniu osoby tylko, gdy to konieczne, jako środek ostateczny i gwarantujący ochronę praw. zastrzeżenie Australii

Zastrzeżenia do KPON - Egipt Arabska Republika Egiptu oświadcza, że zgodnie z jej interpretacją art. 12 Konwencji (…) jeżeli chodzi o zdolność prawną, o której mowa w ustępie 2 tego artykułu, osoby niepełnosprawne mogą nabywać prawa i ponosić odpowiedzialność prawną, ale nie mają zdolności do czynności prawnych. zastrzeżenie Egiptu

OŚWIADCZENIE INTERPRETACYJNE - POLSKA Rzeczpospolita Polska oświadcza, że interpretuje art. 12 KPON w sposób zezwalający na stosowanie ubezwłasnowolnienia, w okolicznościach i w sposób określony w prawie wewnętrznym, jako środka, o którym mowa w art. 12 ust. 4 w sytuacji, gdy wskutek choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego lub innego rodzaju zaburzeń psychicznych osoba nie jest w stanie kierować swoim postępowaniem zastrzeżenie Polski

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych Środki odnoszące się do korzystania ze zdolności do czynności prawnej zapewnią: poszanowanie praw, woli i preferencji osoby niepełnosprawnej, ochronę przed nadużyciami, ochronę przed konfliktem interesów, ochronę przed nieuzasadnionym wpływem.

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych Środki odnoszące się do korzystania ze zdolności do czynności prawnej będą: właściwe i efektywne, proporcjonalne i dostosowane do okoliczności, stosowane w możliwie krótkim czasie, poddawane regularnej rewizji przez kompetentny i bezstronny organ lub władze sądowniczą.

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych Państwa zobowiązane są do podjęcia działań w celu zapewnienia: równego prawa do posiadania lub dziedziczenia własności, sprawowania kontroli nad własnymi finansami, dostępu do pożyczek i kredytów, zakazu arbitralnego pozbawiania własności.

Raport krajowy art. 35 KPON Wytyczne Komitetu Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ: możliwość korzystania ze zdolności do czynności prawnych, pełny udział w życiu obywatelskim, wykonywanie prawa własności i prawa dziedziczenia, wykonywanie kontroli nad sprawami finansowymi, dostęp do pożyczek i kredytów, wykonywanie zakazu arbitralnego pozbawiania własności,

Raport krajowy art. 35 KPON Wytyczne Komitetu Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ: wsparcie udzielane osobom niepełnosprawnym w korzystaniu ze zdolności do czynności prawnych, gwarancje zapobiegające nadużyciom, podnoszenie świadomości i kampanie edukacyjne, powody i zasadność utrzymywania wniesionych zastrzeżeń.

OŚWIADCZENIE INTERPRETACYJNE - POLSKA Rzeczpospolita Polska oświadcza, że interpretuje art. 12 KPON w sposób zezwalający na stosowanie ubezwłasnowolnienia, w okolicznościach i w sposób określony w prawie wewnętrznym, jako środka, o którym mowa w art. 12 ust. 4 w sytuacji, gdy wskutek choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego lub innego rodzaju zaburzeń psychicznych osoba nie jest w stanie kierować swoim postępowaniem zastrzeżenie Polski

Zastrzeżenia w prawie międzynarodowym Przy podpisaniu, ratyfikacji, przyjęciu lub zatwierdzeniu traktatu oraz przy przystąpieniu do niego państwo może zgłosić zastrzeżenie, chyba że (…) zastrzeżenie jest niezgodne z przedmiotem i celem traktatu. art. 19 lit. c Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów Nie dopuszcza się żadnych zastrzeżeń do Konwencji, które są niezgodne z jej celem. art. 46 ust. 1 KPON

Zastrzeżenie do art. 23 ust. 1 lit. a Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych

PRAWO DO ŻYCIA RODZINNEGO art. 23 ust. 1 lit. a Konwencji: Państwa - Strony zagwarantują wszystkim osobom niepełnosprawnym, zdolnym do zawarcia związku małżeńskiego, prawo do wejścia w związek małżeński i założenia rodziny na zasadach całkowitej dobrowolności i zgody przyszłych małżonków.

PRAWO DO ŻYCIA RODZINNEGO - zastrzeżenie Rzeczpospolita Polska zastrzega sobie prawo do niestosowania postanowienia art. 23 ust. 1 lit a Konwencji do czasu zmiany przepisów prawa polskiego (…).

PRAWO DO ŻYCIA RODZINNEGO - zastrzeżenie (…) Do momentu wycofania zastrzeżenia, osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wynika z choroby psychicznej albo niedorozwoju umysłowego, a która jest w odpowiednim do zawarcia małżeństwa wieku, nie będzie mogła zawrzeć związku małżeńskiego, chyba że sąd zezwoli na zawarcie małżeństwa stwierdzając, że stan zdrowia lub umysłu takiej osoby nie zagraża małżeństwu, ani zdrowiu przyszłego potomstwa i jeżeli osoba ta nie została ubezwłasnowolniona całkowicie.

Zastrzeżenie do art. 23 ust. 1 lit. b i art. 25 lit. a Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych

PRAWO DO ŻYCIA RODZINNEGO art. 23 ust. 1 lit. b Konwencji: Państwa - Strony zagwarantują osobom niepełnosprawnym prawo do podejmowania nieprzymuszonej i odpowiedzialnej decyzji dotyczącej czasu wydania na świat oraz liczby potomstwa, oraz prawo do informacji stosownej do wieku odbiorców, dotyczącej edukacji seksualnej i planowania rodziny, jak również środki do realizacji tych praw.

PRAWO DO OCHRONY ZDROWIA art. 25 lit. a Konwencji: Państwa - Strony zagwarantują osobom niepełnosprawnym taki sam zakres, jakość i standard bezpłatnej lub przystępnej cenowo opieki medycznej i programów zdrowotnych, jak innym obywatelom, w tym w obszarze zdrowia seksualnego i związanego z rozrodczością oraz programów zdrowia publicznego.

ZASTRZEŻENIA - Polska (1) Rzeczpospolita Polska uznaje, że postanowienia art. 23 ust. 1 lit. b i art. 25 lit. a Konwencji nie mogą być interpretowane w sposób uznający indywidualne prawo do aborcji lub nakładający na państwo obowiązek zapewnienia dostępności aborcji.

ZASTRZEŻENIA - Polska (2) Rzeczpospolita Polska rozumie, że art. 23 ust. 1 lit. b i art. 25 lit. a Konwencji nie powinny być interpretowane jako przyznające jednostce prawo do aborcji czy też nakaz dla stron zapewnienia dostępu do takiego prawa, z wyjątkiem kiedy jest to wyraźnie określone w prawie krajowym.

OŚWIADCZENIE INTERPRETACYJNE - Malta W odniesieniu do art. 25 Konwencji Malta czyni następujące oświadczenie interpretacyjne – Malta rozumie, że pojęcie „zdrowie seksualne i prokreacyjne” użyte w tym artykule nie oznacza uznania jakiegokolwiek nowego zobowiązania międzynarodowego, nie tworzy żadnego prawa do aborcji i nie może być interpretowane jako wspieranie, zgoda lub zachęta do aborcji. Malta ponadto rozumie, że użycie tego wyrażenia zmierza wyłącznie do podkreślenia, że w zakresie w jakim zapewniona jest opieka zdrowotna, jest ona zapewniona bez dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność. Ustawodawstwo krajowe Malty uznaje przerywanie ciąży poprzez aborcję za nielegalne.

OŚWIADCZENIE INTERPRETACYJNE - Holandia W odniesieniu do art. 23 ust. 1 lit. b Konwencji, Holandia oświadcza, że kierować się będzie przede wszystkim najlepiej pojętym interesem dziecka.

Dziękuję za uwagę! Anna Błaszczak Zespół Prawa Konstytucyjnego i Międzynarodowego Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich