RELACJE I WZAJEMNE UWARUNKOWANIA ELEMENTÓW KOMPOZYCJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Wszystko o symetrii Prezentacja ma na celu wyjaśnienie:
W Krainie Czworokątów.
CZWOROKĄTY Patryk Madej Ia Rad Bahar Ia.
Wielokąty foremne.
Malowanie 10 palcami.
Pojęcia plastyczne czyli
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
TWIERDZENIA WOKÓŁ NAS A. CEDZIDŁO.
Kinematyka.
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 5 w Poznaniu ID grupy: 98/30_mf_g2 Opiekun: Olga Jakubczyk Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy:
Czworokąty Wykonał: Tomek J. kl. 6a.
Pola Figur Płaskich.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Symetrie.
Twierdzenia Pitagorasa wykonanie Eryk Giefert kl. 1a
ZŁOTA LICZBA Sebastian Nowakowski MiBM Gr. 3 Sem. VI.
SYMETRIE.
Moja droga do szkoły.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Złoty podział.
Trójkąty.
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Rzuty Monge’a cz. 1 dr Renata Jędryczka
Opracowała: Iwona Kowalik
Opracowała: Iwona Kowalik
Wielokąty i symetria w Przyrodzie
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
Zasady kompozycji w architekturze krajobrazu
Prawo Coulomba Autor: Dawid Soprych.
Tyczenie punktów pośrednich na łuku kołowym – metoda ortogonalna
Dynamika.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Matematyka wokół nas Ewelina Zarębska
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
„Symetria jest ideą, za pomocą której człowiek stara się od niepamiętnych czasów ogarnąć myślą i tworzyć porządek, piękno i doskonałość.” „NA TROPACH.
Symetria kryształów Elementy symetrii kryształów – prawidłowe powtarzanie się w przestrzeni jednakowych pod względem geometrycznym i fizycznym części kryształów:
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Ruch jednostajny prostoliniowy i jednostajnie zmienny Monika Jazurek
MECHANIKA 2 Wykład Nr 12 Zasady pracy i energii.
WYKŁAD 5 OPTYKA FALOWA OSCYLACJE I FALE
Zastosowanie matematyki w sztuce
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
MODELOWANIE ZMIENNOŚCI CEN AKCJI
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas Projekt realizowany w ramach programu „Szkoła Myślenia” Uczestnicy: uczniowie klas III Rok szkolny 2009/2010.
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ O NICH WIEDZIEĆ…
1. Podstawy estetyki i makijażu
Projekt pt.. Projekt wykonała klasa lla, pod przewodnictwem Pani Hanny Śniecińskiej Osoby biorące udział w projekcie zostały podzielone na dwa zespoły.
Figury płaskie.
Tales z Miletu Tales z Miletu – filozof (uczony) grecki  przedstawiciel jońskiej filozofii przyrody. Powszechnie uznawany za pierwszego filozofa cywilizacji.
Środek ciężkości linii i figur płaskich
Bryła sztywna Bryła sztywna lub inaczej ciało sztywne, to układ punktów materialnych, które zawsze mają te same odległości względem siebie. Względne odległości.
Złoty podział Agnieszka Kresa.
Matematyka czyli tam i z powrotem…
WIELOKĄTY PODOBNE DR BOGDAN STARUCH.
Zastosowanie matematyki w życiu codziennym.
Symetrie w życiu codziennym
„ZŁOTY PODZIAŁ” złota proporcja mówi nam, że stosunek całego odcinka (a+b) do jego dłuższej części (a) jest taki sam, jak stosunek dłuższej części odcinka.
Złota liczba, złoty podział
WNIOSKI KONSERWATORSKIE
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Projektowanie wspomagane komputerem
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Pola figur płaskich.
Zapis prezentacji:

RELACJE I WZAJEMNE UWARUNKOWANIA ELEMENTÓW KOMPOZYCJI

Działania projektanta kompozycji krajobrazowej polegają nie tylko na wprowadzaniu do niej lub wykorzystaniu już istniejących elementów, lecz także na ustaleniu wzajemnych uwarunkowań i relacji oraz ich związków. Te relacje i uwarunkowania, nazywane także czynnikami kompozycji, można ująć w kilka elementarnych modeli.

PROPORCJE AKCENT DOMINANTA PARALELA SYMETRIA RYTM

PROPORCJE Proporcje jakie zachodzą między elementami, są bardzo ważne i wyznaczają zasady kompozycyjne. zasada tzw. złotego podziału a:b=b:(a+b) kanon starych - postać ludzka wpisana jest w kwadrat, gdzie wysokość czlowieka jest równa rozpiętości jego ramion

Modulor Le Corbusiera – są to dwie serie wielkości: czerwona – dla człowieka stojącego, oparta na złotym podziale niebieska – dla człowieka stojącego z podniesioną ręką

W krajobrazie mogą zachodzić następujące stosunki przestrzenne: stosunek odległości stosunek kształtu stosunek rozmiaru stosunek ruchu stosunek oglądu

AKCENT W kompozycji krajobrazowej akcent uzyskuje się przez opozycyjne zestawienia wartości plastycznych: poziom – pion, regularny ksztalt geometryczny – nieregularny itp.

DOMINANTA W kompozycjach wielopunktowych wszystkie punkty mogą funkcjonować na zasadach równorzędności lub być podporządkowane jednemu punktowi, zwanemu punktem głównym. Punkt główny kompozycji staje się dominantą całego układu.

PARALELA Jest to forma relacji między elementami kompozycji krajobrazowej, bądź ich układami oparta na tozsamości lub podobieństwach: wymiarów (duży – duży) kształtów (okrągły – okrągły) barw (czerwony – czerwony)

Znaczenie paraleli przy projektowaniu kompozycji krajobrazowej polega przede wszystkim na tym, że jest ona ważnym czynnikiem symetrii i rytmu.

SYMETRIA Symetria w projektowaniu polega na współmiernym rozmieszczeniu punktów po obu stronach, np. osi kompozycyjnej, widokowej czy komunikacyjnej

Symetrycznie można rozmieścić nie tylko elementy podobne, ale także różniące się, ustawiając z jednej strony rzeźbę, a z drugiej sadząc drzewo. W kompozycjach klasycznych symetria wprowadzała statyczność, równowagę. Dobrze oddawała monumentalność założenia.

RYTM Rytm polega na szeregowaniu form według jednej i tej samej zasady, którą wyznacza ta samawielkość, np. odległość, barwa, kształt.

Rytm może być jednostajny, kiedy zasada szeregująca jest stała (równe odstępy między elementami). W wypadku kiedy jest zmiana, ale nie przypadkowa, można mieć do czynienia z rytmem malejącym lub rosnącym (odległości lub rozmiary między poszczególnymi częściami składowymi rosną lub maleją o pewną stałą wartość.

Bibliografia: E. Gadomska, K. Gańko, M. Garczarczyk, K Bibliografia: E. Gadomska, K. Gańko, M. Garczarczyk, K. Zinowiec-Cieplik „Podstawy architektury krajobrazu” cz.I Wydanie I Hortpress Sp. z o.o., Warszawa 2004