ENERGIA ODNAWIALNA
PROJEKT REALIZOWANY PRZEZ GRUPĘ UCZNIÓW KLASY I GIMNAZJUM W ZESPOLE SZKÓŁ W BOLEWICACH
Nad projektem pracowała grupa w składzie: Anna Gucia, Weronika Kaczmarek, Patrycja Rudawska, Wiktoria Jędrzejczak, Karolina Osses, Weronika Sosna, Michał Huteriak, Tomasz Ruś, Kacper Świderski Adrian Łuszczak Opiekun: Hanna Klimczak
PODNIESIENIE WIEDZY NA TEMAT ENERGII ODNAWIALNEJ (ENERGII WIATROWEJ, SŁONECZNEJ I BIOMASY)
Pracę nad projektem rozpoczęliśmy od przeprowadzenia ankiety na temat energii odnawialnej, którą sami ułożyliśmy. Ankietę uzupełniali uczniowie klas starszych gimnazjum oraz najbliższa rodzina uczestników projektu.
Po przeprowadzeniu ankiety wśród 60 osób przeanalizowaliśmy wspólnie odpowiedzi. Wyniki były zaskakujące. 80% uczestników nie znało prawidłowych odpowiedzi. Okazało się, że wiedza na temat energii wiatrowej, słonecznej i biomasy jest niewielka.
Postanowiliśmy przygotować trzy prezentacje, które pomogą przybliżyć nasz temat: Energia słoneczna Energia wiatrowa Biomasa
Kolejnym krokiem jaki zrobiliśmy było wykonanie mini wiatraka. Skorzystaliśmy ze schematu znajdującego się w czasopiśmie „Młody Technik”. Zadaniem tym zajęła się męska część grupy. Praca nie była łatwa, ale wiatrak zadziałał.
Praca nad mini wiatrakiem
Efekt końcowy mini wiatraka
Dziewczęta skupiły się nad plakatem mini wiatraka oraz mapką, która przedstawia teren Powiatu Nowotomyskiego i występujących źródeł energii odnawialnej.
Podczas trwania projektu odwiedziliśmy firmę Bartex-Bartol mieszczącą się w Paproci koło Nowego Tomyśla, która postawiła dwa najwyższe na świecie wiatraki. Wycieczka była interesująca. Wiatraki mają 210m wysokości i zasilają ok. 6 tys. gospodarstw domowych. Waga jednego wiatraka wynosi 350t. Sama gondola to 100t. Minimalna prędkość wiatru potrzebna do wytwarzania prądu to 3,5m/s, natomiast maksymalna to 25m/s. Wiatraki mają konstrukcję kratową. Osoby, które opiekują się „kruszynami” przeszły specjalne szkolenie alpinistyczne. Ale ciekawostką jest też to, że poznańskie jednostki strażackie przyjeżdżają na szkolenia związane z pracą na wysokościach. Wiatraki postawiono w 2012 roku. Ustawiono je w bezpiecznej odległości od gospodarstw domowych. Podsumowując wycieczkę można jednoznacznie stwierdzić, że wiatraki są czystym, ekologicznym i bezpiecznym źródłem pozyskiwania energii.
Wiatraki w Paproci
Kolejną firmą jaką odwiedziliśmy była firma Instal-Mar, zajmująca się sprzedażą i montażem kolektorów słonecznych. Poznaliśmy rodzaje i zasadę działania kolektorów. Firma propaguje energię ekologiczną, sprzyjającą środowisku i człowiekowi, a wszystko to w zgodzie z naturą. Właściciel zaprezentował nam kolektory płaskie i próżniowe oraz przedstawił różnice między nimi. Omówił również zasadę działania instalacji solarnej. Szczegółowe informacje z wywiadu można znaleźć w załączonym filmie zamieszczonym w zakładce Prezentacja rezultatów projektu.
Wycieczka do firmy Instal-Mar Instalacja solarnaKolektory słoneczne
Wycieczka do firmy Eko – Pellets S.J. Ostatnia wycieczka zaprowadziła nas do firmy zajmującej się biomasą. Firma powstała w 2007 roku. Podstawową działalnością firmy jest produkcja peletu i brykietu. Miesięcznie produkują ok. 100t peletu i ok. 25t brykietu. Jak się dowiedzieliśmy PELETY są paliwem czystym, które powstaje z odpadów produkcyjnych w przemyśle drzewnym. Najczęściej są to trociny lub wióry. Pelety mają postać wałków o dł. 3cm. Charakteryzują się dużą wartością opałową ok. 18,5 MJ/kg. Pelety są jednym z tańszych paliw występujących na rynku. Dowiedzieliśmy się, że w porównaniu z olejem opałowym lub gazem płynnym koszty jednostki ciepła są niższe o połowę.
Eko pelet
Ostatnim zadaniem jakie wykonaliśmy było przeprowadzenie zajęć wśród starszych kolegów i koleżanek naszej szkoły. Celem tych zajęć było przybliżenie tematu o źródłach energii odnawialnej, w szczególności występujących na naszym terenie. Do przeprowadzenia zajęć wykorzystaliśmy pomoce przygotowane podczas projektu: - prezentacje multimedialne (energia wiatrowa, słoneczna, biomasa) - plakat mini wiatraka, - mapka powiatu z zaznaczonymi miejscami, gdzie występują źródła energii odnawialnej, - model mini wiatraka, - fragmenty filmów z przeprowadzonych wywiadów. Pod koniec zajęć uczniowie ponownie wypełnili ankietę związaną tematycznie z odnawialnymi źródłami energii. Po przeanalizowaniu wyników ankiety nasza grupa projektowa ucieszyła się. Wyniki były zadowalające. Zamierzone cele zostały osiągnięte.
Opracowali: Anna Gucia Weronika Sosna Weronika Kaczmarek Patrycja Rudawska Karolina Osses Wiktoria Jedrzejczak Michał Huteriak Kacper Świderski Tomasz Ruś Adrian Łuszczak