GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE – w ujęciu cybernetyki trwałego rozwoju (sustainable development) Wykład I Stan Świata a oceny i rozwojowe postulaty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekohumanizm w miejsce społecznego neo-darwinizmu
Advertisements

Ekospołecznie użyteczna podatność innowacyjna a informacyjna sprawność gospodarki.
Problemy globalne współczesnego świata
Lesław Michnowski B. ( ) członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
Kryzys globalny - cz. II (zagrożenie i szansa) Ekologiczny holokaust albo upodmiotowianie ekohumanistyczne.
Backcasting w projektowaniu strategii Sustainable Development (SD)
Temat: Modele rozwoju gospodarczego
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Homeostat i Orgware dla Cywilizacji Życia i Miłości/Ekohumanistycznej Wykład VI 14 kwietnia.
(…) budować razem, jeśli chce się uniknąć zagłady wszystkich. Jan Paweł II, SRS Społeczno-informacyjne uwarunkowania zapobieżenia globalnej katastrofie.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład I 10 października 2010.
Lesław Michnowski Wieloletni ( ) członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
Lesław Michnowski Członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Analiza systemowa w kształtowaniu Cywilizacji Życia i Miłości Cywilizacji Ekohumanistycznej.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład IV 13 lutego 2011.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład V 27 lutego 2011.
Cywilizacja Życia i Miłości w ujęciu programowania wizyjnego – backcasting.
(…) budować razem, jeśli chce się uniknąć zagłady wszystkich. Jan Paweł II, SRS Ekohumanistyczna globalna współpraca jako warunek trwałego rozwoju.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład II 24 października 2010.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład III 14 listopada 2010.
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Fazy i etapy trwałego rozwoju Wykład V 24 lutego 2013.
GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE Wykład II
Rola kultury informacyjnej w kształtowaniu trwałego rozwoju (sustainable development) światowej społeczności.
Kultura informacyjna w przezwyciężaniu kryzysu globalnego.
GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE Wykład I
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Model konceptualny System Życia w budowie Cywilizacji Życia i Miłości (CŻM) - Cywilizacji.
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Neo-socjaldarwinizm jako główne współcześnie zagrożenie Wykład II 2 grudnia 2012.
EKONOMIKA ERY ZMIAN KLIMATYCZNYCH. Lesław Michnowski Członek Komitetu Prognoz Polska 2000 Plus przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Tematy prac zaliczeniowych.
Backcasting w kształtowaniu bezpieczeństwa społeczno-rozwojowego.
GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE Wykład III
NIEPEWNOŚĆ I NIESTABILNOŚĆ W GOSPODARCE (w ujęciu cybernetyki rozwoju) NIEPEWNOŚĆ I NIESTABILNOŚĆ W GOSPODARCE (w ujęciu cybernetyki rozwoju)
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego UKSW 2010/2011 Uzupełnienia wykładów I - VI.
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Wykład 2012/ zintegrowany i uzupełniony.
Lesław Michnowski Członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
CZY FAKTYCZNIE JUŻ PO KRYZYSIE? - wprowadzenie do debaty nt: Systemowe źródła obecnego kryzysu światowego. Referuje prof. Tadeusz Kowalik. (w Klubie Twórców.
Obecny kryzys: istota, przezwyciężanie Ujęcie cybernetyczne.
Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego Wykład VI 15 maja 2011.
W poszukiwaniu odpowiedzi na współczesne wyzwania ( z pomocą cybernetyki rozwoju)
KRYZYS GLOBALNY WSPÓŁPRACA albo KATASTROFA
Globalne bezpieczeństwo ekologiczne – Ujęcie cybernetyczne Wykład I Kultura informacyjna w kształtowaniu bezpieczeństwa ekologicznego 21 października.
Kryzys globalny - cz. III (zagrożenie i szansa) Dalsze schładzanie światowej gospodarki albo ekohumanistyczne jej uprzemysławianie.
Wprowadzenie do debaty nt: KRYZYS GLOBALNY – DROGI WYJŚCIA referuje Prof. dr Bogdan GALWAS KTE - SA KSAP 28 V 2013
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Cywilizacja Życia i Miłości w ujęciu programowania wizyjnego – backcasting.
Rynek światowy i globalny system gospodarczy
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Warszawa, 11 luty 2013 PTE Julian Auleytner
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
ROZWÓJ TRWAŁY (sustainable development) jako rozwojowe przekraczanie granic wzrostu światowej społeczności (Ujęcie cybernetyczne) Lesław Michnowski.
Ekohumanistyczne społeczeństwo informacyjne jako warunek życia w Sytuacji Zmian i Ryzyka.
Trwały Rozwój, MĄDROŚCIĄ sterowany, jako warunek PRZETRWANIA Wisdom Based Sustainable Development as Precondition of Survival.
The Global Road Safety Partnership is hosted by Rola GRSP w realizacji Dekady Działań BRD Barbara Król Global Road Safety Partnership (GRSP)
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
Lesław Michnowski Wieloletni ( ) członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
Zarys cybernetycznej teorii trwałego rozwoju (sustainable development) Podatność innowacyjna – istotny warunek życia w SZiR Wykład VI 19 marca 2014.
Zarys cybernetycznej teorii trwałego rozwoju (sustainable development) Model konceptualny System Życia – cz. II, Wykład V 5 marca 2014.
Błogosławiony Jan Paweł II o człowieku
Zarys cybernetycznej teorii trwałego rozwoju (sustainable development) Wizja społeczeństwa trwałego rozwoju Wykład VII 26 marca 2014.
Lesław Michnowski Wieloletni ( ) członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Neo-darwinizm społeczny jako groźna alternatywa trwałego rozwoju światowej społeczności (w świetle SNK) UKSW 27 XI 2014.
Powstrzymać III Wojnę Światową Wprowadzenie do debaty nt: Sieci globalne a światowy kryzys społeczno-gospodarczy – referuje prof. Artur Śliwiński. opr.
Zarys cybernetycznej teorii trwałego rozwoju (sustainable development) Neo-darwinizm społeczny jako główne współcześnie globalne zagrożenie Wykład II 12.
Powstrzymać III Wojnę Światową
… there was someone in the past who said: „To earn million you need billion”. In my opinion, it’s true.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Życie we dwoje,
Międzynarodowa integracja gospodarcza
GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE (GBE) – w ujęciu cybernetyki trwałego rozwoju (sustainable development-SD) Cybernetyka trwałego rozwoju w przezwyciężaniu.
ROLA I ZADANIA PAŃSTWA W XXI WIEKU Państwo Stanu Zmian i Ryzyka (SZiR) -ujęcie cybernetyczne.
EMPOWEREMENT IN ICT SKILLS. I CREATED MY WEBSITE TO USE IT FOR TEACHING.
Zapis prezentacji:

GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE – w ujęciu cybernetyki trwałego rozwoju (sustainable development) Wykład I Stan Świata a oceny i rozwojowe postulaty Społecznego Nauczania Kościoła (SNK) 12 października 2014

Lesław Michnowski Wieloletni (1993-2011) członek Komitetu Prognoz “Polska 2000 Plus” przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk www.kte.psl.pl

Informacje dotyczące wykładu, w tym: (1) sylabus, (2) wykaz literatury, (3) prezentacje wykładów, (4) tematy prac zaliczeniowych: http://www.kte.psl.pl/UKSW14-15.htm Zapytania, wypowiedzi, komentarze, prace zaliczeniowe: leslaw.michnowski@gmail.com

Globalne Bezpieczeństwo Ekologiczne (GBE): taki wizyjny, SYMBIOTYCZNY, stan globalnego ekosystemu - czyli układu: światowa społeczność (w tym jej gospodarka)– ziemskie środowisko przyrodnicze – który zapewnia zarówno powszechny wzrost jakości życia Ludzi, jak i wzrost trwałości gatunku homo sapiens

Różnorodność ocen sytuacji globalnej: 1 Różnorodność ocen sytuacji globalnej: 1. Światowa społeczność jest W STANIE ROZWOJU: - wspaniały rozwój CHIN, - kryzys lokalny, jedynie w ramach cywilizacji euroatlantyckiej. 2. KRYZYS GLOBALNY spowodowany: 2.1 – PRZELUDNIENIEM Ziemi, albo 2.2. – MORALNYM ZDEGRADOWANIEM SIĘ – w wyniku rozwoju, zwłaszcza, nauki i techniki – KULTURY ŚMIERCI, czyli SOCJAL-DARWINISTYCZNYCH FORM WZROSTU I PODTRZYMYWANIA ŻYCIA przez silniejsze części światowej społeczności (ŚS).

Współczesna globalna WALKA konkurencyjna nie jest docelowo ukierunkowana na imperialistyczne ZWIĘKSZANIE stopnia PODPORZĄDKOWANIA społecznościom silniejszym społeczności słabszych. Obecnie jej głównym, PATOLOGICZNYM CELEM – prowadzącym do globalnej katastrofy – jest neo-socjaldarwinistyczne ELIMINOWANIE KONKURENTÓW do źródeł deficytowych zasobów naturalnych, w tym ZAWŁASZCZANIE posiadanych przez nie tych ŹRÓDEŁ. A także ograniczanie degradacji środowiska przyrodniczego.

Rozwój trwały

Ukształtowanie zdolności trwałego rozwoju (sustainable development - ONZ) światowej społeczności oraz Cywilizacji Życia i Miłości (Jan Paweł II)/Ekohumanistycznej, to warunek GBE w wyniku dostosowania światowej społeczności do życia wspomaganego wysoko rozwiniętą nauką i techniką, a wraz z tym, trwałego przezwyciężenia globalnego kryzysu

EKOHUMANIZM: partnerskie współdziałanie DLA DOBRA WSPÓLNEGO/WIN-WIN – wszystkich ludzi (bogatych i biednych, społeczności wysokorozwiniętych i w rozwoju opóźnionych), ich następców oraz środowiska przyrodniczego – POWSZECHNIE WSPOMAGANE nauką i wysoką techniką oraz KULTURĄ INFORMACYJNĄ. ================================== Apel Warszawski - O ekorozwój http://www.kte.psl.pl/apelw.htm

SNK wobec globalnego kryzysu

Jan Paweł II ostrzegał: „świat współczesny, łącznie ze światem EKONOMII, zamiast troszczyć się o PRAWDZIWY ROZWÓJ wiodący WSZYSTKICH ku życiu „bardziej ludzkiemu” (...) zdaje się prowadzić nas szybko KU ŚMIERCI. (SRS 1987) (Jest to w istocie stwierdzenie kryzysu globalnego oraz wskazanie głównego kierunku działań obronnych).

Jan Paweł II wiązał zasadę MIŁOŚCI z obowiązkiem współdziałania na rzecz WZAJEMNEGO ROZWOJU: „przykazanie «nic zabijaj» staje się wezwaniem do czynnej miłości, która ochrania i troszczy się o ROZWÓJ ŻYCIA BLIŹNIEGO (...)„ (Veritatis Splendor, p. 15.).

Jan Paweł II: (…) budować RAZEM aby uniknąć zagłady wszystkich Jan Paweł II: (…) budować RAZEM aby uniknąć zagłady wszystkich. (…) dobro (…) i szczęście (…) nie dadzą się osiągnąć bez (…) WYRZECZENIA SIĘ własnego EGOIZMU (…) (SRS, 1987)

Przyszłym losom świata grozi (   Przyszłym losom świata grozi (...) niebezpieczeństwo, jeśli ludzie nie staną się mądrzejsi. Jan Paweł II

Jan Paweł II: W ostatnich latach byliśmy świadkami (…) przełamania sztywnych podziałów świata (…) W tym samym jednak okresie inne zagrożenia (…) co każe się obawiać „HOLOKAUSTU EKOLOGICZNEGO”, będącego skutkiem lekkomyślnego niszczenia najważniejszych zasobów środowiska naturalnego i coraz liczniejszych ataków na życie ludzkie. (…) niepohamowany pęd NIELICZNEJ GRUPY UPRZYWILEJOWANYCH do PRZYWŁASZCZENIA SOBIE DÓBR ZIEMI i do ich eksploatacji staje się przyczyną NOWEGO RODZAJU ZIMNEJ WOJNY (…) między krajami wysoko uprzemysłowionymi, a ubogimi. (Sycylia’93)

Wg Encyklopedii Katolickiej: „holocaustum ofiara całopalna, dar ofiarny, złożony w całości Bogu przez spalenie” - patrz: Encyklopedia Katolicka, t. 2, Lublin 1985, s. 1285.

Jan Paweł II: Do starożytnych bolesnych plag ( Jan Paweł II: Do starożytnych bolesnych plag (...) głodu, epidemii i przemocy, wojen, DODAWANE SĄ inne, dotychczas NIE ZNANE formy o niepokojących wymiarach.(…) SPISEK PRZECIW ŻYCIU, który zwielokrotnia się i wyraża coraz ostrzejszymi zagrożeniami osób i NARODÓW (…) Obecnie (…) pojawia się niebezpieczny model społeczeństwa zapewniający dominację silnym częściom światowej społeczności, zaś wykluczający, a nawet ELIMINUJĄCY słabszych.

Homilia inauguracyjna Franciszka: Tragically, in every period of history there are ‘Herods' who PLOT DEATH, wreak havoc, and mar the countenance of men and women. W każdej epoce dziejów są budzący grozę „Herodowie” (patologiczne ośrodki władzy), którzy ŚMIERCIONOŚNIE SPISKUJĄ, sieją społeczne spustoszenie oraz pozbawiają człowieczeństwa mężczyzn i kobiet (LM).

Franciszek, 13 September 2014 (VIS): perhaps one, can speak of A THIRD WAR, one fought PIECEMEAL, with crimes, massacres, destruction.

Franciszek: (…) the financial crisis ( Franciszek: (…) the financial crisis (..) to be found in a PROFOUND HUMAN CRISIS (…) the DICTATORSHIP OF AN ECONOMY which (…) REDUCES men and women TO (…) CONSUMPTION (…) HUMAN BEINGS (…) are nowadays considered as consumer goods WHICH CAN BE USED AND THROWN AWAY (…) POPE TO NEW AMBASSADORS: FINANCIAL CRISIS ROOTED IN REJECTION OF ETHICS Vatican City, 16 May 2013 (VIS)

Franciszek: A SAVAGE CAPITALISM HAS TAUGHT THE LOGIC OF PROFIT AT ANY COST (…) EXPLOITATION WITHOUT LOOKING AT PERSONS POPE VISITS MISSIONARIES OF CHARITY, REAFFIRMS VALUE OF SOLIDARITY Vatican City, 22 May 2013 (VIS)

Franciszek: większość (…) żyje (…) w niedostatku (…) NIERÓWNOŚĆ SPOŁECZNA staje się coraz bardziej oczywista. (…) „Nie” dla ekonomii wykluczenia i nierówności społecznej». TA EKONOMIA ZABIJA. (…) wyrzuca się żywność, gdy ludzie cierpią głód. (…) prawo sprzyja silniejszym, więc możny pożera słabszego. W wyniku tej sytuacji WIELKIE MASY LUDNOŚCI SĄ WYKLUCZONE I MARGINALIZOWANE: BEZ PRACY, bez perspektyw, bez dróg wyjścia. (…) WYKLUCZENI nie są «wyzyskiwani», ale są odrzuceni, SĄ «NIEPOTRZEBNYMI RESZTKAMI» Evangelii Gaudium .

Franciszek: podczas gdy zyski niewielu ludzi rosną (…) stanowiący większość oddalają się coraz bardziej od dobrobytu (…) . Tego rodzaju brak równowagi rodzi się z ideologii broniących ABSOLUTNEJ AUTONOMII RYNKÓW I SPEKULACJI FINANSOWYCH. dlatego negują prawo KONTROLI ze strony PAŃSTW, powołanych do czuwania nad obroną dobra wspólnego. odradza się nowa niewidoczna TYRANIA, czasem WIRTUALNA, narzucająca (…) swoje prawa i reguły. ponadto, DŁUG I JEGO OBSŁUGA oddalają kraje od praktycznych możliwości ich ekonomii, Evangelii Gaudium

Franciszek: dopóki nie wyeliminuje się wykluczenia i nierówności społecznej w społeczeństwie i między różnymi narodami, NIEMOŻLIWE BĘDZIE WYKORZENIENIE PRZEMOCY. Evangelii Gaudium

Franciszek: Let us never forget that authentic power is SERVICE (…) PROTECTING ALL CREATION (…) Inauguration Homily of Pope Francis, March 19, 2013.

Franciszek: God calls us (…) TO LEAVE SELFISHNESS BEHIND (…) called Abraham to be the father of many; HE CHOSE THE PEOPLE OF ISRAEL TO FORGE A COVENANT THAT EMBRACES ALL PEOPLES (…). GENERAL AUDIENCE: THE CHURCH IS GOD'S CALL TO BE PART OF HIS FAMILY Vatican City, 29 May 2013 (VIS)

Benedykt XVI: „Z wielką precyzją, chociaż w sposób jednostronny i wybiórczy, Marks opisał sytuację swojego czasu i z wielkim talentem analitycznym przedstawił drogę do rewolucji – nie tylko teoretycznie: z partią komunistyczną, która zrodziła się z manifestu komunistycznego z 1848 roku, konkretnie ją zainicjował.” (SS, 2007)

GLOBALNA KATASTROFA jako skutek błędnej diagnozy obecnego kryzysu

W świetle systemowej analizy obecny kryzys finansowo-gospodarczy, w tym zadłużenia państw, jest jawną fazą kryzysu globalnego ujawnionego prognozą ostrzegawczą Pierwszego Raportu dla Klubu Rzymskiego „Granice wzrostu” (GW/LtG) 1972.

Meadows, D.H., …Granice wzrostu (1972)

W kolejnym symulacyjnym badaniu GW/LtG 1972 – także przy pozostawieniu ówczesnych, egoistycznych stosunków społecznych, w tym metod gospodarowania – przy założeniu BRAKU OGRANICZEŃ w dostępie do zasobów naturalnych i energii, nastąpi RÓWNIEŻ GLOBALNA KATASTROFA, tym razem na skutek zdegradowania środowiska przyrodniczego

Zerowy wzrost i ekologiczny holokaust jako patologiczny sposób przezwyciężania globalnego kryzysu

„Zerowy wzrost” 1971/95

Dennis Meadows 2009: dla przezwyciężenia globalnego kryzysu (1) We desperately need for population, energy use, material use, and pollution streams to be reduced. http://www.euronatur.org/Interview_Dennis_Meadows.dennismeadows_en.0.html (2) If you want everyone to have the full potential of mobility, adequate food and self-development, then it is 1 or 2 billion. (mld, obecnie jest nas ok. 7 mld. osób) http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,666175,00.html

Przed Ludzkością: nieuchronnie do globalnej katastrofy prowadzące: neo-darwinizm społeczny i ekologiczny holokaust albo - warunkujące GBE - Cywilizacja Życia i Miłości (CŻM) oraz Ekohumanizm

Neo-darwinizm społeczny: pomniejszanie globalnej konsumpcji poprzez fizyczne ELIMINOWANIE KONKURENTÓW DO DEFICYTOWYCH ZASOBÓW życia w miejsce dotychczasowego dążenia przez silniejszych do zwiększania potencjałów - podporządkowanej im - ludzkiej siły: roboczej oraz wojennej. Nie „wyzysk” lecz „odrzucanie”!

W trakcie wykładu będzie – metodą analizy systemowej – poznawana istota kryzysu globalnego, a także testowana wizja CŻM, jak również określone zostaną podstawowe uwarunkowania trwałego rozwoju światowej społeczności

Dziękuję za uwagę www.kte.psl.pl leslaw.michnowski@gmail.com