EWALUACJA W roku szkolnym 2013/2014 przeprowadzono ewaluację wybranego obszaru działania Placówki. SAMORZĄDNOŚĆ WYCHOWANKÓW
Skład Zespołu: Marta Osses Patrycja Kucharczyk Lucyna Miszczak Jolanta Kuryś-Skrzypczak Maria Florek Przewodnicząca Magdalena Cichocka
Cele ewaluacji: 1. Ocena skuteczności pracy samorządowej wychowanków w ramach Samorządu Szkolnego 2. Ocena samorządności wychowanków poza Samorządem 3. Dostarczenie zainteresowanym podmiotom wiedzy o skuteczności pracy samorządowej wychowanków 4. Sformułowanie wniosków, które będą stanowiły podstawę do ewentualnego udoskonalania, wspierania i rozwijania samorządności wychowanków
Jaki zakres działań prowadzi Samorząd Wychowanków? sfera organizacyjno-rozrywkowa: dyskoteki, imprezy okolicznościowe sfera reprezentacyjna: prowadzenie apeli, poczet sztandarowy i flagowy, udział w imprezach ośrodkowych spotkania z dyrekcją ośrodka, przekazywanie komunikatów dyrekcji na spotkaniach zarządu z samorządem, przekazywanie dyrekcji próśb młodzieży sfera na rzecz społeczności: przygotowywanie zaplecza na imprezy ośrodkowe (wykonywanie dekoracji, przygotowanie stołów, krzeseł, zastawy, sprzątanie), współpraca z osobami organizującymi imprezy prowadzenie klubu internatowego, w tym sklepiku współpraca z sekcją porządkową: kontrola i ocena czystości w sypialniach i pracowniach, dbanie o wizytówkę internatu, sprzątanie terenów zielonych działalność charytatywna, zbiórki w ramach „Góra Grosza”, zbiórka plastikowych nakrętek.
Jaka jest rola Samorządu Wychowanków jako reprezentacji Ośrodka? - na apelach: poczty sztandarowe, młodzież prowadząca apele, migająca hymn - wyjścia pocztów na imprezy zewnętrzne, pogrzeby. Jaka jest rola Samorządu jako reprezentacji wychowanków? - zbieranie pomysłów, próśb, potrzeb wychowanków i przedstawianie ich dyrekcji ośrodka - organizacja zebrań SW (zebrania odbywają się po południu w internacie, w szkole są apele, pogadanki).
Czy są działania wychowawcze podejmowane w placówce planowane i modyfikowane z udziałem wychowanków? - współpraca z Sekcją Porządkową : młodzież sama ocenia porządki, raz w semestrze podsumowuje wyniki i rozdaje dyplomy, nagrody - ocena zachowania wychowanków: przedstawiciele Zarządu omawiają na zebraniach z młodzieżą przykłady łamania regulaminów i konsekwencję takiego postępowania - podejmowanie akcji charytatywnych: np. młodzież dokonała wyboru osoby, dla której odbędzie się zbiórka plastikowych nakrętek - organizacja imprez i konkursów dla grup młodszych (ich własne pomysły, przygotowanie, przeprowadzenie).
Jakie działania podejmują wychowankowie chętnie?
Jakie działania podejmują wychowankowie niechętnie?
Wg nauczycieli Wg wychowawców - organizowanie dyskotek - wycieczki rowerowe - organizowanie zabaw dla młodszych dzieci - udział w przedstawieniach - planowanie wyjść i wycieczek - wyjścia na lody lub pizzę - organizowanie klasowych urodzin lub imienin - organizowanie imprez dla siebie - zajęcia w pracowni kucharskiej
tak nie czasami N-le 8% 42% 50% Wych. 12% 30% 58% tak nie czasami N-le Czy wychowankowie sami wychodzą z inicjatywą? Czy pomysły inicjują te same osoby? tak nie czasami N-le 8% 42% 50% Wych. 12% 30% 58% tak nie czasami N-le 70% 24% 6% Wych. 100% 0%
Jakie sprawy poruszają wychowankowie? Wg nauczycieli Wg wychowawców - wpływ na jadłospis - zmiany w regulaminach - sposób spędzania swojego czasu wolnego - organizacja odrabianek - jadłospis - sprawy związane z regulaminami - wyjście do kina - wyjścia do miasta - imprezy integracyjne - plany lekcji
Jakie sprawy poruszają wychowankowie? Wg nauczycieli Wg wychowawców - słuchać młodzieży - dać im prawo wyboru - organizować spotkania i zachęcać do inicjatywy - wskazywać i doceniać efekty ich działań - dać młodzieży większe pole działania - umożliwić im planowanie, wykonanie i podsumowanie własnych działań, wyciągnięcie wniosków - zaktywizować dzieci ze szkoły podstawowej - umożliwić działania dla innych - umożliwić dyskusje na tematy ważne dla młodzieży - dać im możliwość wyboru
Co robi Samorząd? ( 52 uczniów) organizuje apele 37 osób organizuje uroczystości i święta 30 osób organizuje konkursy 28 osób organizuje wycieczki 12 osób organizuje pomoc dla innych 12 osób Czy chciałbyś/ chciałabyś pracować w Samorządzie Wychowanków? Tak - 15 (LO, TZ) Nie – 21 Nie wiem – 14 Czy masz pomysły na zorganizowanie czegoś w Ośrodku? Tak – 14 Nie - 21 Nie wiem – 14
Pomysły wychowanków zawody sportowe wycieczki karate siłownia oglądanie meczy w tv spotkania z ciekawym człowiekiem studio nagrań samodzielne wyjścia do miasta park linowy konkursy lody w sklepiku boisko do piłki nożnej boisko do siatkówki boisko do koszykówki zabawa z występami nauczycieli Młodzież chciałaby mieć swoje indywidualne zamykane szafki na korytarzach w szkole. Brakuje im miejsca do posiedzenia na przerwach. Ważny dla nich byłby wpływ na jadłospis, zwłaszcza obiadowy.
WNIOSKI Uczniowie znają procedurę wyboru Samorządu Wychowanków Wiedzą jakie działania są przez Samorząd prowadzone Chętnie włączają się do prac zainicjowanych przez Samorząd Do prac Samorządu chętnie włączyłaby się młodzież Liceum i Technikum. Najmniej zainteresowani są uczniowie ZSZ Uczniowie w sposób samorządny oceniają własne zachowanie i porządek ale wyrażają chęć wpływu na inne jeszcze sfery działalności Placówki – jadłospis, regulaminy, spędzanie czasu wolnego Chętnie organizują zajęcia dla młodszych grup, podejmują akcje charytatywne Prawie wszyscy wychowawcy i ponad połowa nauczycieli deklaruje fakt dyskutowania z młodzieżą na tematy, które sama porusza POZIOM WYMAGAŃ B