Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Standardy antydyskryminacyjne w świetle orzecznictwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Litygacja strategiczna – działania prawne
Advertisements

Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Katowice, dnia 2 października 2012 roku
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Zgoda pacjenta na zabieg, leczenie – zagadnienia prawne i etyczne.
Rodzaje danych i podstawy prawne ich przetwarzania w branży ubezpieczeniowej adw. dr Paweł Litwiński 1 1.
elektronicznego fakturowania
Prawo pracy Stan prawny na 2010 rok.
Ochrona danych osobowych
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
„Zaniechanie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN.
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Konstytucyjne gwarancje godnej pracy
Zasady ochrony prywatności i danych osobowych pracownika
Przestrzeganie przepisów bhp,
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt „ K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Zasada równego traktowania ze względu na.
ograniczyć lub wyłączyć odpowiedzialność pracodawcy?
Pracownicze dane osobowe
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
STUDENCI KIERUNKU LEKARSKIEGO I LEKARSKO-DENTYSTYCZNEGO W PROCESIE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH.
Kodeks pracy Ekonomia stosowana 13. Kodeks pracy Przez pojęcie prawo pracy rozumiemy gałąź prawa regulującą stosunki pomiędzy pracodawcą a pracownikiem.
Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Prawo pracy.
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Zasady etyki prawniczej
O zatrudnianiu pracowników tymczasowych
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Badania lekarskie pracowników
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Pracownicze dane osobowe
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Zasada lojalności.
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Zasada lojalności.
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Projektowane zmiany k.p. w zakresie przetwarzania danych osobowych
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Przetwarzanie danych osobowych pracowników
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Standardy antydyskryminacyjne w świetle orzecznictwa ETPC i standardów Unii Europejskiej

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Art. 14 EKPC: ma zastosowanie, jeśli kwestia dyskryminacji dotyczy jednego z obszarów objętych EKPC (np. Bączkowski v. Polska, Kozak v. Polska) Protokół nr 12 do EKPC: zawiera ogólny zakaz dyskryminacji, ale nie został ratyfikowany przez Polskę

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zakres praw zawartych w EKPC: ETPC dopuszcza ocenę skargi w świetle art.14, nawet jeśli nie stwierdził naruszenia określonego prawa materialnego. ETPC wskazał, że zakres praw zagwarantowanych w EKPC wykracza poza prawa wprost zagwarantowane w jej tekście (np. Sidabras i Džiautas v. Litwa).

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zakres dyrektyw UE dotyczących zakazu dyskryminacji: 3 obszary: zatrudnienie, opieka społeczna oraz dostęp do towarów i usług do wszystkich tych obszarów ma zastosowanie jedynie Dyrektywa Rady 2000/43/WE („dyrektywa rasowa”); pozostałe dyrektywy przyznają ochronę w węższym zakresie dyskusje wokół projektu tzw. dyrektywy horyzontalnej

Ochrona prywatności w miejscu pracy Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

„Art. 8 obejmuje nie tylko prawo do życia w sposób zgodny z własnym życzeniem i bez kontroli innych, ale również do nawiązania i utrzymywania stosunków z innymi jednostkami ludzkimi i światem zewnętrznym.” Niemietz p. Niemcom (skarga nr 13710/88) Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (!) Ewolucja koncepcji prywatności w orzecznictwie ETPC ETPC rozszerzył pojęcie prywatności na sferę związaną z działalnością zawodową i objął ochroną na podstawie art. 8 (tradycyjnie zarezerwowaną dla miejsca zamieszkania) także miejsce pracy.

Monitoring komunikacji pracownika  Halford p. Wielkiej Brytanii (skarga nr 20605/ 92) – kontrolowanie służbowego telefonu  Copland p. Wielkiej Brytanii (skarga nr 62617/ 00) - „uzasadnione oczekiwanie prywatności” odnosi się do wszelkich narzędzi komunikacji Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Monitoring wizyjny w miejscu pracy Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Peck p. Wielkiej Brytanii (skarga nr 44647/98) – „uzasadnione oczekiwanie prywatności” w miejscu publicznym  Kőpke p. Niemcom (skarga nr 420/ 07) – niejawny monitoring pracowników w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa

Przetwarzanie danych biologicznych pracownika  Wretlund p. Szwecji (skarga nr 46210/ 99) – dopuszczalność poddawania pracowników testom na obecność narkotyków. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Czytniki linii papilarnych w miejscu pracy? Wyrok NSA z 1 grudnia 2009 r., sygn. I OSK 249/09:  wykorzystanie danych biometrycznych do kontroli czasu pracy pracowników jest nieproporcjonalne do zamierzonego celu ich przetwarzania  zgoda pracownika nie legalizuje przetwarzania danych biometrycznych w tym celu

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowe wyzwania „Konwencję należy traktować jako żywy instrument, dlatego cały czas powinna być reinterpretowana w świetle zmieniających się warunków życia i rozwoju technologicznego.” Tyrer przeciwko Zjednoczonemu Królestwu (skarga nr 5856/72)  inteligentne okulary  czujniki postawy  opaski monitorujące fale mózgowe

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski z orzecznictwa ETPC dotyczące ochrony prywatności w miejscu pracy  Pojęcie „życia prywatnego” może rozciągać się na działalność zawodową jednostki.  Ochrona prywatności pracownika może obejmować korzystanie ze pomieszczeń i urządzeń należących do pracodawcy i powinna odnosić się do wszelkich form technicznego przekazywania wiadomości (telefon, , internet etc.).  Musi istnieć wyraźna i precyzyjna podstawa prawna ingerencji w prywatność pracownika. Możliwość stosowania określonych narzędzi kontroli co do zasady powinna być określona w ustawie, wraz z gwarancjami zabezpieczającymi pracowników przed ich nadużywaniem.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wnioski z orzecznictwa ETPC dotyczące ochrony prywatności w miejscu pracy cd.  Warunkiem stosowania wszelkich metod nadzoru personelu jest uprzednie poinformowanie pracownika o stosowanych przez pracodawcę środkach i zakresie kontroli.  Wyjątkiem od zasady jawności środków nadzoru jest sytuacja, w której pracodawca ma uzasadnione podejrzenie, że pracownik popełnił przestępstwo lub działa na szkodę pracodawcy, naruszając poważnie zasady stosunku pracy.  Ukryty monitoring nie może wykraczać poza niezbędny zakres.  W przypadku korzystania z niejawnego systemu gromadzenia informacji pracodawca powinien zachować szczególną ostrożność, ponieważ ryzyko arbitralności jest wówczas szczególnie aktualne.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Obowiązki państwa w zakresie ochrony prywatności w miejscu pracy  Pozytywne obowiązki państwa na gruncie art. 8 obligują władze do przeciwdziałania naruszeniom prywatności także w relacjach horyzontalnych.  Przede wszystkim oznacza to konieczność zagwarantowania przez państwo odpowiednich ram prawnych chroniących prywatność pracowników zatrudnionych zarówno w publicznych, jak i prywatnych zakładach pracy, a także zapewnienia mechanizmów umożliwiających pociągnięcie do odpowiedzialności sprawców naruszeń.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Standardy ETPC a polskie regulacje Podstawowe problemy:  Brak wystarczająco precyzyjnych regulacji dotyczących warunków monitorowania pracowników, które zapobiegają nadużywaniu narzędzi nadzoru przez pracodawców.  Brak skutecznych mechanizmów dochodzenia praw przez pracowników. Art. 94 § 2 Kodeksu pracy „Pracodawca obowiązany jest organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy” Art Kodeksu pracy (katalog danych kandydata do pracy i pracownika, które może przetwarzać pracodawca)

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Analiza uwzględnienia standardów ETPC dot. ochrony prywatności pracowników na przykładzie projektu założeń MSW do projektu ustawy o monitoringu wizyjnym z 7 lipca 2014 r.  Podstawa prawna odpowiedniej jakości  Cel monitoringu  Efektywny obowiązek informacyjny  Zakres stosowania monitoringu (parametry techniczne, rozmieszczenie kamer, obszary wyłączone spod działania monitoringu)  Ewaluacja stosowania monitoringu  Jasno określone prawa pracowników  Ochrona tajemnic zawodowych? Przykład z praktyki

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Problematyka tzw. klauzuli sumienia w orzecznictwie ETPC

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wolność sumienia sformułowana jest w art. 53 Konstytucji RP oraz art. 9 EKPC. Realizacja tej wolności może podlegać ograniczeniom. W polskim porządku prawnym tzw. „klauzula sumienia” sformułowana jest w art. 39 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz art. 12 ust. 2 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego W wyroku P. i S. v. Polska ETPC stwierdził: „Należy wskazać, iż Państwa są zobowiązane do zorganizowania swego systemu opieki zdrowotnej w taki sposób, by zapewnić, iż skuteczne wykonywanie wolności sumienia pracowników służby zdrowia w kontekście zawodowym nie uniemożliwia pacjentom uzyskania dostępu do świadczeń, do których są uprawnieni w świetle obowiązującej legislacji".

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Noszenie symboli religijnych oraz odmowa wykonania obowiązków przez pracownika z uwagi na przekona religijne

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Eweida v. Wielka Brytania: czy zakaz noszenia symbolu krzyża jako widocznej części ubioru przez pracownicę British Airways narusza postanowienia EKPC? Chaplin v. Wielka Brytania: czy zakaz noszenia symbolu krzyża jako widocznej części ubioru przez pielęgniarkę na oddziale szpitalnym narusza postanowienia EKPC? Odmowa wykonania obowiązków przez pracownika: Ladele v. Wielka Brytania, McFarlane v. Wielka Brytania

Wolność słowa a dopuszczalna krytyka pracodawcy Status sygnalistów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ograniczenia dla krytyki pracodawcy przez pracownika  Kodeks pracy (art. 100 § 4 pkt. 4) – obowiązek dbania o dobre imię pracodawcy i zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę  Tajemnice prawnie chronione  Regulacje dotyczące ochrony dóbr osobistych (23-24 k.c.), zniesławienia (art. 212 k.k.) etc.  Kodeksy etyczne niektórych zawodów

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Charakter danego zawodu a stopień lojalności wobec pracodawcy - standardy ETPC (art. 10 EKPC) „Obowiązek lojalności pracowników wobec pracodawcy nie może mieć jednakowej mocy wiążącej w odniesieniu do dziennikarzy, ponieważ istotą tego zawodu jest wolność głoszenia informacji i opinii. Dziennikarze mają prawo, a nawet obowiązek komentowania spraw o znaczeniu publicznym, w tym także tych odnoszących się do organizacji pracy czy funkcjonowania mediów realizujących misję publiczną”. Fuentes Bobo p. Hiszpanii (skarga nr 39293/98) oraz Wojtas Kaleta p. Polsce (skarga nr 20436/02)  Niższy stopień lojalności - dziennikarze

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Wyższy stopień lojalności – funkcjonariusze służb mundurowych Służba w formacjach mundurowych (np. w wojsku lub policji) wiążę się z obowiązkiem zachowania szczególnej lojalności wobec przełożonych oraz dbałości o dobre imię jednostki i dyscyplinę, bez której służby te nie mogą właściwie funkcjonować. Nie oznacza to jednak całkowitego wyeliminowania prawa do krytyki. Także wojsko czy Policja muszą tolerować krytyczne wypowiedzi swoich funkcjonariuszy, jeżeli nie towarzyszy im wezwanie do naruszenia dyscypliny, która stwarza dla niej realne zagrożenie. Grigoriades p. Grecji (skarga nr 24348/94), Rekvenyi p. Węgrom (skarga nr 24348/94)

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Definicja sygnalisty (whistleblower) Osoba, która ujawnia informacje na temat kwestii zagrażających interesowi publicznemu w kontekście stosunków pracowniczych, zarówno w sektorze prywatnym jak i publicznym. Rekomendacja Komitetu Ministrów CM/Rec (2014) dotycząca ochrony sygnalistów

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dlaczego warto chronić osoby sygnalizujące nieprawidłowości? „Ochrona sygnalistów stanowi narzędzie do usprawnienia mechanizmów kontrolnych i walki z niegospodarnością oraz korupcją zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.” Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy w sprawie ochrony sygnalistów nr 1729 (2010)

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ważne wyroki ETPC dotyczące sygnalistów  Guja p. Mołdawii (skarga nr 14277/04) – ochrona sygnalistów w sektorze publicznym  Heinisch p. Belgii (skarga nr 28274/08) – ochrona sygnalistów w sektorze prywatnym  Sosinowska p. Polsce (skarga nr 10247/09), Frankowicz p. Polsce (skarga nr 53025/99) – sygnaliści w środowisku lekarskim  Fuentes Bobo p. Hiszpanii (skarga nr 39293/98), Wojtas Kaleta p. Polsce (skarga nr 20436/02) – ochrona sygnalistów - dziennikarzy krytykujących nieprawidłowości w mediach publicznych

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Brak naruszenia art. 10 EKPC: Palomo Sanches i inni przeciwko Hiszpanii (skarga nr 39293/98) - brak ochrony dla krytyki pracodawcy wyrażonej w wulgarnej, uwłaczającej godności formie.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kryteria ochrony sygnalistów wypracowane przez ETPC (Guja p. Mołdawii) (1) dostęp do innego skutecznego środka umożliwiającego właściwą reakcję na naruszenie prawa, które miało być ujawnione (2) istnienie interesu publicznego związanego z ujawnieniem informacji (3) autentyczność ujawnionych informacji (4) wymóg, aby ewentualna szkoda, jaka została poniesiona w związku z ujawnieniem informacji, nie przewyższała korzyści, jakie powstały w wyniku działania sygnalisty (5) działanie w dobrej wierze (6) proporcjonalny charakter sankcji wymierzonych sygnaliście

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wniosek z orzecznictwa ETPC:  brak zapewnienia w prawie wewnętrznym odpowiedniej ochrony sygnalistów (także w stosunkach pomiędzy podmiotami prywatnymi)  w szczególności brak ram prawnych określających bezpieczną procedurę, zgodnie z którą pracownik ma możliwość informowania o dostrzeżonych nieprawidłowościach naruszenie art. 10 EKPC

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  „W prawie polskim nie istnieją przepisy w sposób wyraźny regulujące status whistleblowers. Polskie prawo pracy milczy na temat whistleblowingu, co skutkuje tym, że pracownik demaskator może, broniąc się w sądzie pracy, powoływać się jedynie na przepisy dotyczące rozwiązywania umów o pracę”. Wystąpienie RPO do MPiPS z 2 marca 2009 r. (!) Problematyka ochrony sygnalistów nie jest uregulowana w polskim prawie.  Kwestia uregulowania ochrony prawnej sygnalistów została usunięta z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji w latach

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Obowiązek zapewnienia odpowiednich ram prawnych dla ochrony sygnalistów wynika ponadto z :  Cywilnoprawnej Konwencji Rady Europy o korupcji (1999) – art. 9  Rezolucji Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy w sprawie ochrony sygnalistów nr 1729 (2010)  Rekomendacji Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy nr 1916 (2010) pt. „Ochrona sygnalistów”  Rekomendacji Komitetu Ministrów CM/Rec (2014) dotyczącej ochrony sygnalistów

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Fundacja Batorego: „Założenia do ustawy o ochronie osób sygnalizujących nieprawidłowości w miejscu pracy. Jak polski ustawodawca może czerpać z doświadczeń państw obcych?”. Propozycja regulacji: Inny ważny element ochrony sygnalistów: ochrona dziennikarskich źródeł informacji

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowe wyzwania

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Przykład z praktyki „Pracownik nie będzie składać publicznych oświadczeń, pisemnych lub ustnych, dotyczących Pracodawcy. Powyżej określony zakaz dotyczy także jakichkolwiek wypowiedzi i innych aktywności na forach internetowych portalach społecznościowych i innych tego typu serwisach sieciowych dotyczących Pracodawcy lub jego personelu.” Fragment umowy o pracę w jednej z miejskich spółek wykonującej zadania użyteczności publicznej we Wrocławiu. Czy taki zakaz jest dopuszczalny w świetle standardów swobody wypowiedzi?

Dziękujemy za uwagę Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego