czyli kształtowanie logicznego myślenia u przedszkolaka Matematyczne zabawy czyli kształtowanie logicznego myślenia u przedszkolaka Jadwiga Orłowska – Puzio Uniwersytet Rzeszowski Wydział Matematyczno - Przyrodniczy Materiały dydaktyczne opracowane na potrzeby Przedszkola Publicznego nr 22 w Rzeszowie
Zabawa 1 Z poniższych rysunków wybierz tylko te, na których są zwierzątka. Nazwij je, a następnie dźwiękiem lub ruchem naśladuj każde z nich.
Zabawa 2 Nazwij przedmioty z obrazków, które nie przedstawiają zwierzątek. Połącz w pary zwierzątko i jego przysmak. Sprawdź, czy się nie pomyliłeś…
Zabawa 3 czy ? czy ? ? czy Które zwierzę jest większe? Odpowiedzi: Które zwierzę ma krótszy ogon? czy ? Które zwierzę jest mniejsze? ? czy
Zabawa 4 Z poniższych rysunków wybierz te, na których znajdują się zwierzątka domowe. Ile ich jest? Na którym z przedstawionych poniżej zwierząt można odbywać dalekie podróże? Policz ile ich jest. 4 2
Zabawa 5 Cztery gęsi wybrały się na spacer do pobliskiego stawu. Szły gęsiego, jedna za drugą. Wskaż gąskę, która idzie w tym rzędzie jako pierwsza. Wskaż gąskę, która idzie jako ostatnia. Wskaż największą z gąsek. Wskaż najmniejszą z gąsek.
Zabawa 6 Na poniższych rysunkach znajdują się mamy ze swoimi dziećmi. Policz ile dzieci ma: mama kaczka, mama konik (klacz), mama królik (królica) i mama świnka (maciora). Które mamy mają trójkę dzieci? Ile jest takich mam? 2 1 3 3 2
Zabawa 7 Czy wiesz jak nazywają się zwierzątka z poniższych rysunków? Policz, ile nóg ma każde zwierzątko. Ile jest zwierząt, które mają cztery nogi? Ile jest zwierząt, które mają dwie nogi? Ile jest zwierząt, które mają wąsy? Które zwierzę z czterema nogami ma najdłuższą szyję? Które zwierzęta mają dzioby? Ile ich jest? 3 2 1 2
Zabawa 8 Znajdź wśród obrazków zwierzęta – rozwiązania zagadki: Spotkali się tam, gdzie afrykańska rzeka się wije. On miał wielką trąbę, a ona długą szyję.
Zabawa 9 Zaprowadź każde zwierzątko do jego domu. Ile jest tu zwierzątek, które potrafią latać? 2
Zabawa 10 Tylko dwie biedronki mają tę samą liczbę kropek na skrzydełkach. Wskaż te biedronki. Policz ile mają kropek. 4
Zabawa 11 W każdym rzędzie znajduje się zwierzątko, które nie pasuje do pozostałych. Znajdź je i powiedz, dlaczego je wybrałeś.
Zabawa 12 Znajdź 4 różnice między obrazkami.
Dziękuję wszystkim za wspólną zabawę Więcej ciekawych pomysłów na naukę przez zabawę można znaleźć w miesięczniku Nauczycielka przedszkola, Wydawnictwo EDIBA POLSKA
Przesłanki realizowanego tematu W roku szkolnym 2014/2015 praca dydaktyczno - wychowawcza w Przedszkolu Publicznym Nr 22 w Rzeszowie przebiega w oparciu o Program wychowania przedszkolnego „Dziecięca matematyka”- Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej :
Bibliografia prezentacji Na potrzeby stworzenia niniejszej prezentacji wykorzystano grafikę dostępną w następujących serwisach internetowych: http://www.empik.com http://boberkowy-world.blogspot.com http://books.google.pl/ http://miastodzieci.pl http://www.kolorowankidowydruku.eu.html http://gry-dladzieci.pl/kolorowanki/ http:// www.bazgroszyt.pl http://www.midisegni.it/Pol/animali_dom.html http://www.przedszkola.edu.pl http://kolorowanki.joe.pl/ http:// www.ediba.com/pol/