młodzieży gimnazjalnej Rola internetu w życiu młodzieży gimnazjalnej Praca projektowa uczniów klas II
Projekt edukacyjny przeprowadzony w Zespole Szkół w Zarzeczu- Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II Celem projektu było pokazanie stopnia zastosowania i wykorzystania Internetu do różnych celów przez młodzież oraz do sprawdzenie świadomości uczniów na temat poprawności korzystania z Internetu i rozpoznawania oraz reagowania na agresję przejawiającą się w nim. Badania przeprowadzono w oparciu o ankietę. Objętych nią zostało 60 uczniów z klas II gimnazjum, 33 dziewczęta i 27-chłopców.
3. Czy posiadasz komputer w domu? Tak: 58 Nie: 2 Pierwsze pytania dotyczyły posiadania komputera, laptopów i innych urządzeń z dostępem do Internetu. Większość uczniów posiada 4-5 urządzeń (2-3 komputery, , nootboki Laptopy (notebooki) i netbooki, tablety, smartphone'y, telewizory z dostępem do sieci. 3. Czy posiadasz komputer w domu? Tak: 58 Nie: 2 4. Jeżeli tak, to czy jest on podłączony do Internetu? Tak: 56 Nie: 4
Uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące częstotliwości korzystania; celów, czasu, pory dnia oraz informacji dla których potrzebny jest dostęp do Internetu; najczęściej odwiedzanych stron i portali; miejsc, w których korzystają z dostępu do sieci; posługiwania się Internetem podczas odrabiania prac domowych i przygotowywania się do zajęć.
5. Z jakiego sposobu łączenia się z Internetem najczęściej używasz? Komputer stacjonarny: 16 Laptop: 10 Telefon komórkowy: 16 Inne: 14 6. Gdzie najczęściej korzystasz z Internetu? W domu: 36 W szkole: 2 U znajomych: 11 W bibliotekach: 0
7. Od jak dawna jesteś użytkownikiem Internetu? Od 1roku: 0 Od 2 do 3 lat: 4 Od4 do 5 lat: 6 Powyżej 5 lat: 46 8. Ile czasu dziennie spędzasz czasu surfując po Internecie? Od 0,5h do 1h: 8 Od 2h do 3h: 17 Od 4 do 5h: 6 6 i więcej godzin: 25 9. Ile razy dziennie korzystasz z Internetu? 1 dziennie: 11 2 razy dziennie: 9 3razy dziennie: 11 Więcej niż 4 razy dziennie: 25
10. Jak często w tygodniu korzystasz z Internetu? Codziennie: 48 Kilka razy w tygodniu: 8 Raz w tygodniu: 4 Nie korzystam w ogóle: 0 11. O jakiej porze dnia najczęściej korzystasz z Internetu? Rano: 4 Po południu: 24 Wieczorem: 18 W ciągu dnia: 7
Wyniki ankiety potwierdziły, jak bardzo popularny jest dostęp do Internetu dla uczniów. Jest to spowodowane tym, że na rynku istnieje szeroka gama usługodawców internetowych oraz dostępnych łączy. Zgodnie z przewidywaniami: przeważająca ilość uczniów na pytanie „Gdzie najczęściej korzystasz z Internetu?” odpowiadała, że w domu. Kolejne miejsce zajmuje ; u znajomych. Niepopularne zdają się już być tzw. kafejki internetowe, nikt z badanych nie zdeklarował korzystania z tego typu miejsc z dostępem do Internetu. Większość uczniów korzysta z sieci przeszło 5 lat i więcej jak 6 godzin dziennie, po południami i wieczorem.
Internet wykorzystywany jest bardzo często i często do poszukiwania informacji, do ściągania plików, przeglądania portali informacyjnych. Największym zainteresowaniem naszych uczniów cieszą się portale społecznościowe , gry on-line jak tez słuchanie muzyki i oglądanie filmów.
Uczniowie korzystają tez z poczty email, poszukują informacji, wykorzystują Internet do nauki i dyskusji na forach. Jedna osoba prowadzi blog. Bardzo rzadko robią zakupy przez Internet.
12. do jakich celów wykorzystujesz Internet? bardzo często często rzadko bardzo rzadko Poszukiwanie informacji 19 21 5 0 Sprawdzanie poczty email 1 1 36 12 Ściąganie plików 32 8 8 6 Nauka 9 12 26 8 Gry on-line 29 16 4 6 Dokonywanie płatności 0 0 0 54 Komunikowanie się ze znajomymi 27 15 2 1 Czaty internetowe 28 14 3 0 Przeglądanie lub udział w forach 2 4 4 24 Przeglądanie portali informacyjnych 24 3 9 9 Korzystanie z serwisów społecznościowych 32 2 10 1 Czytanie lub prowadzenie bloga 1 2 1 30 Dokonywanie zakupów 0 1 7 27 Słuchanie muzyki i oglądanie filmów 29 15 1 0
13. Czy zawierasz nowe znajomości przez Internet? Tak: 26 Nie: 23 14. Jeżeli tak to gdzie je najczęściej zawierasz? Portale społecznościowe (Np. nasza klasa): 22 Komunikatory Internetowe (Np. gg): 9 Czaty internetowe: 2 Fora dyskusyjne: 0 Gry: 24 15. Czy kontynuujesz w świecie realnym te znajomości? Tak: 17 Nie: 31 16. Jeżeli prowadzisz pogawędki w Internecie, to z kim najczęściej rozmawiasz? Ze znajomymi: 31 Z rodziną: 12 Z sympatią: 8 Z przypadkowymi osobami: 0 Różne: 5
Większość uczniów klas II gimnazjum zawiera znajomości przez Internet najczęściej są to portale społecznościowe (Np. Nasza klasa, facebook) i gry internetowe. Większość uczniów nie kontynuuje znajomości w świecie realnym. Najczęściej uczniowie prowadzą pogawędki ze znajomymi niewielka ilość osób prowadzi znajomości z przypadkowymi osobami.
17. Czy Internet pomaga ci w nauce szkolnej? Tak: 27 Nie: 22 18. Czy Internet pomaga ci w rozwijaniu własnych zainteresowań, zdolności? Tak: 28 Nie: 18 19. Jak najczęściej spędzasz swój wolny czas? Spotykasz się z przyjaciółmi: 19 Spędzasz czas z rodziną: 8 Surfując w internecie: 19 Grając w gry komputerowe: 15 Oglądając TV:17 Czytając książki/prasę: 5 20. Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się zaniedbać obowiązki/znajomych/rodzinę bo straciłeś poczucie czasu przebywając w sieci? Często: 12 Rzadko: 13 Nigdy: 14
Większości uczniów Internet pomaga w nauce szkolnej, twierdzą iż rozwijają własne zainteresowania i zdolności z czym wiąże się pytanie nr.19 „Jak najczęściej spędzasz swój wolny czas”? Najczęściej padały odpowiedzi „Spotkania z przyjaciółmi, surfując w Internecie, oglądając TV i grając w gry komputerowe.” Uczniowie często zaniedbują obowiązki, spotkania z przyjaciółmi/rodziną bo stracili poczucie czasu, ale są też tacy uczniowie którzy nie zaniedbują swoich obowiązków.
21. Które z poniższych zajęć zabiera Ci najwięcej czasu podczas korzystania z Internetu? Przeglądanie stron www: 18 Gry internetowe: 18 Rozmowy przez komunikatory: 4 Korzystanie z forum internetowego: 6 Zakupy internetowe: 0 Rozmowy na czacie: 10 Korzystanie z poczty e-mail: 9 Nauka oraz odrabianie zadań domowych: 2 22. Czy uważasz, że uzależnienie od Internetu jest możliwe? Tak: 33 Nie: 1 Nie mam zdania: 3 23. Czy uważasz że jesteś uzależniony od Internetu? Tak: 1 Nie: 36 24. Czy gdybyś mógł to korzystałbyś z Internetu bez przerwy? Tak: 13 Nie: 34
Najwięcej czasu zabiera uczniom: przeglądanie stron WWW, gry internetowe i rozmowy na czacie, a najmniej czasu uczniom zajmuje nauka i odrabianie zadań oraz zakupy internetowe. Znaczna większość uczniów uważa, że uzależnienie od Internetu jest możliwe a 3 uczniów nie ma zdania. Prawie wszyscy uczniowie uważają, że nie są uzależnieni od Internetu. Odnosząc się do pytania nr. 24, które brzmi „Czy gdybyś mógł to korzystał byś z Internetu bez przerwy”? Większość uczniów odpowiedziało na nie- NIE.
25. Czy próbowałeś ograniczyć lub zrezygnować z korzystania z Internetu? Nie:29 Tak, udało się:9 Tak, nie udało się:1 26. Czy twoim zdaniem mógłbyś/mogłabyś żyć bez Internetu? Tak oczywiście:12 Tak ale było by to trudne:28 Zdecydowanie nie:19 27. Czy znasz konsekwencje ciągłego przesiadywania przed komputerem i Internetem. Nie:19 Tak:30
Uczniowie nie próbowali ograniczyć lub zrezygnować z korzystania z Internetu, ale byli tacy, którym się TO udało. Większość uczniów twierdzi, że mogliby żyć bez Internetu ale byłoby to trudne. Większość uczniów odpowiedziało, że zna konsekwencje długiego korzystania z komputera i Internetu.
28. Jakie twoim zdaniem mogą być zagrożenia dla użytkowników Internetu? Stracić wzrok:13 Ból pleców: 1 Hakerzy:1 Otumanienie:1 Brak poczucia czasu:8 Duże rachunki:5 Uzależnienie od komputera:21 Nerwowość:12 Ból karku:23 Krzywy kręgosłup:12 Pedofile:12 Oszuści:27 Ból głowy:23 Zaniedbanie w nauce:31 Wirusy komputerowe: 1 1 Nic: 6
Według uczniów największym zagrożeniem dla użytkowników płynącym z Internetu jest: Zaniedbanie w nauce, ból głowy i karku, oszuści oraz uzależnienie od komputera.
30. Co według ciebie jest największą zaletą Internetu? 29. Czy uważasz Internet za rzetelne źródło informacji? Zdecydowanie tak:13 Raczej tak:24 Raczej nie:22 Zdecydowanie nie:0 30. Co według ciebie jest największą zaletą Internetu? Porozumiewanie się: 6 Szybkie informacje: 23 Rozmowa ze znajomymi: 10 Pomoc w nauce: 9 Rozmowa z rodziną: 10 Forum: 3 Portale: 23 Komunikacja: 32 Zabicie nudy:11 Dobre źródło informacji:7 Bezpłatne komunikowanie się:2 Muzyka:24 Odrabianie zadań:13
Ankietowani twierdzą, że Internet raczej jest rzetelnym źródłem informacji. Według uczniów największą zaletą Internetu jest: komunikacja, szybkie informacje, portale społecznościowe i muzyka.
Zawieranie znajomości z nieznajomymi: 13 Wady wzroku: 12 31. Co według ciebie jest największą wadą Internetu? Erotyka: 43 Uzależnienie: 21 Oszustwa: 20 Kłamstwa: 12 Zawieranie znajomości z nieznajomymi: 13 Wady wzroku: 12 Skrzywienie kręgosłupa: 12 Nie ma: 5 Odretwienie:10 Pedofilia:24 Nie można się uczyć:1 Strata czasu:13 powoli chodzi:14 Brak znajomych w świecie realnym:21
Największą wadą Internetu jest dostęp do stron erotycznych, brak znajomych w realnym świecie, oszustwa i uzależnienie od Internetu.
32. Czy masz jakieś problemy zdrowotne związane z długim przesiadywaniem przy komputerze? Ze wzrokiem:18 Z kręgosłupem:12 Ogólne przemęczenie i niewyspanie:21 Nie mam:28 33. Czy rodzice interesują się sposobem spędzania przez ciebie czasu w Internecie? Tak, regularni sprawdzają z jakich stron korzystam:9 Czasami:25 Nie:23 Nie wiem:2 34. Dlaczego korzystasz z Internetu? Ponieważ wszyscy korzystają:7 Ułatwia mi naukę:30 Mam stały kontakt ze znajomymi:44 Pozwala się zrelaksować:13
Czy Internet niszczy nam zdrowie? Według ankietowanych najwięcej odpowiedzi padło na wariant „Nie ma”, nie mniej odpowiedzi padło na odpowiedz „Ogólne przemęczenie”, problemy „ze wzrokiem” i z „kręgosłupem”. W większości uczniów(25) rodzice czasami interesują się sposobem spędzania czasu w Internecie ale 3 osoby mniej odpowiedziało, że nie. Uczniowie korzystają z Internetu najczęściej dlatego, że mają stały kontakt ze znajomymi.
35. Czym jest dla Ciebie Internet? Pomoc naukowa: 5 Zakupy: 1 Rozrywka: 27 Dobre źródło informacji:1 5 Komunikacja:15 Jest fajny:2 Relaksuje:1 Ułatwia rozmowę ze znajomymi:12 Ułatwia naukę:15 Jest życiem dla mnie:1 Jest zabawą:12 Nie wiem:1
Dla uczniów Internet jest: rozrywką, ułatwia naukę, służy do komunikacji, ułatwia rozmowę ze znajomymi i jest dobrym źródłem informacji.
Pracę wykonali: Łukasz Kruk i Dawid Leja!!! Klasa II c