Z punktu widzenia PKBWL... Kpt pil. Wiesław Jedynak Członek Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Warszawa, 15 maja 2014 r.
Statystyka zgłoszeń do PKBWL
Statystyka zgłoszeń do PKBWL
Statystyka zgłoszeń do PKBWL
Kolizje ze zwierzyną zgłoszone do PKBWL W 2013 roku zarejestrowano 19 przypadków kolizji ze zwierzyną. W większości przypadków do kolizji statków powietrznych dochodziło z zającami lub lisami. Najbardziej spektakularny przypadek miał miejsce w Warszawie, na lotnisku Chopina, w dniu 2 listpada 2013 r.
Kolizje ze zwierzyną zgłoszone do PKBWL Dyżurny portu zaobserwował dwa dziki, które wtargnęły na teren lotniska, poza ogrodzenie. Wstrzymano operacje lotnicze, czyli starty, lądowania oraz kołowania samolotów po lotnisku. Dwa samoloty przesłano na drugie okrążenie, przerywając im proces lądowania, a kolejnych sześć samolotów oczekiwało w powietrzu na możliwość lądowania. Przerwa w operacjach lotniczych wynosiła 40 minut.
Kolizje ze zwierzyną zgłoszone do PKBWL W celu uniknięcia podobnych incydentów w przyszłości lotnisko EPWA wykonało następujące prace: uszczelniono przepust wodny; uszczelniono ogrodzenie budowy; uszczelniono ogrodzenie lotniska; zabezpieczono ogrodzenie terenu lotniska na długości dwóch kilometrów poprzez doszczelnienie ogrodzenia w celu likwidacji prześwitów w jego dolnej części; zmniejszono prześwit pomiędzy bramami przesuwnymi, a gruntem.
Istniejące zagrożenia w ocenie PKBWL oślepianie laserem załóg lotniczych; wykonywanie operacji lotniczych w warunkach atmosferycznych poniżej dopuszczalnych minimów; odladzanie samolotów w trakcie wykonywanych operacji lotniczych; remonty lotnisk, stan nawierzchni dróg startowych.
Istniejące zagrożenia w ocenie PKBWL nieskuteczny program FOD na lotniskach
Istniejące zagrożenia w ocenie PKBWL
Istniejące zagrożenia w ocenie PKBWL
Pozytywne trendy w ocenie PKBWL PKBWL prowadzi intensywne szkolenie personelu operacyjnego lotnisk oraz firm lotniczych w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem lotniczym. W trakcie tych zajęć omawiane są podstawy prawne regulujące wszystkie kwestie związane z raportowaniem oraz badaniem zdarzeń lotniczych na poziomie użytkownika. Efektem tych zajęć jest stale zwiększająca się liczba zgłoszeń oraz znacząca poprawa ich jakości, często pozwalająca na zamykanie badania zdarzenia lotniczyczego na poziomie zgłoszenia zdarzenia przez użytkownika.
Pozytywne trendy w ocenie PKBWL Raporty dyżurnych portów dotyczące startów i lądowań poniżej dopuszczalnych warunków atmosferycznych
Pozytywne trendy w ocenie PKBWL Lotniska w Polsce, które opublikowały procedurę LVP w AIP Bydgoszcz Katowice Kraków Modlin Warszawa
Pozytywne trendy w ocenie PKBWL Lotniska w Polsce, które opublikowały w AIP procedurę startu przy ograniczonej widzialności Poznań Wrocław
Podstawy prawne określania minimów do lądowania przez operatorów
AIP Katowice
AIP Modlin
AIP Warszawa
AIP Bydgoszcz
AIP Kraków
AIP Poznań
AIP Wrocław
Bardzo dziękuję za uwagę Wiesław Jedynak PKBWL