inaczej płeć kulturowa lub społeczno-kulturowa tożsamość płci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Psychologia Zarządzania
Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
Konstruktywizm.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Teoria równowagi ogólnej (1874)
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Podstawy socjologii- wykład VI
O aktywności dorosłych i seniorów
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Materializm a idealizm
Duże dzieci – wielkie sprawy
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Edukacja medialna.
Wiedza o społeczeństwie
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Socjologia kultury 5LBD i 5 LBD-GK Leszek Baran
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Czym jest dla nas tolerancja?
Lekcja 1 Temat:.
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
w praktyce pedagogicznej
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
XVII Sesja Dzieci i Młodzieży.
Stowarzyszenie Kofe(m)ina
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Tajemnice Mózgu.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Metody Komunikacji.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
środowisko wychowawcze
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Warmińsko-Mazurska Akademia Antydyskryminacyjna
Wolność – kocham i rozumiem
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

inaczej płeć kulturowa lub społeczno-kulturowa tożsamość płci gender inaczej płeć kulturowa lub społeczno-kulturowa tożsamość płci

Gender Gender (ang. gender, czyt. dżender –płeć, rodzaj gramatyczny), inne określenia to: płeć kulturowa, płeć psychiczna, płeć społeczna, płeć społeczno-kulturowa, tożsamość płciowa – jest to suma cech osobowości, zachowań, stereotypów i ról płciowych przyjmowanych przez kobiety i mężczyzn w ramach danej kultury w drodze socjalizacji, nie wynikających bezpośrednio z biologicznych różnic w budowie ciała pomiędzy płciami, czyli dymorfizmu płciowego.

Gender, czyli kulturowy składnik tożsamości płciowej, przekazywany jest poszczególnym jednostkom w sposób performatywny, czyli poprzez uczenie się, odgrywanie i powtarzanie zachowań innych osób tej samej płci. Na płeć społeczną składać się może np. sposób ubierania się, sposób zachowania, oczekiwane funkcje w ramach społeczeństwa, sprawowana władza itp. Gender odróżnia się tym od płci biologicznej (ang. sex), czyli sumy cech fizycznych i zachowań seksualnych wynikających z odmiennych funkcji i ról obu płci w procesie rozmnażania płciowego.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) definiuje gender jako stworzone przez społeczeństwo role, zachowania, aktywności i atrybuty, jakie dane społeczeństwo uznaje za odpowiednie dla mężczyzn i kobiet. Studia wyższe i badania naukowe nad społeczno-kulturową tożsamością płciową prowadzi się na kierunku gender studies. Kierunek ten powstał w Stanach Zjednoczonych w latach 80. XX wieku. Obecnie można go odnaleźć również na uczelniach w Polsce. Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych –UŁ.

Etymologia Termin gender pochodzi pośrednio od łacińskiego słowa genus przez starofrancuskie gendre i angielskie gender. W języku angielskim słowo gender było i w dalszym ciągu jest powszechnie używane w dwóch znaczeniach: „rodzaj gramatyczny” (masculine, feminine i neuter – męski, żeński i nijaki) oraz „płeć”- zastępując dwuznaczne słowo sex.

Rola związana z płcią (ang Rola związana z płcią (ang. gender role) – sposób zachowania, który w danej kulturze postrzegany jest jako typowy bądź akceptowalny dla danej płci. Część z tych zachowań wynika z uwarunkowań biologicznych, część zaś jest wynikiem presji społecznej, związanej z gender (płcią społeczną).

Płeć biologiczna a płeć kulturowa Współczesna socjologia i psychologia rozróżnia płeć biologiczną i płeć kulturową (ang. sex i gender). Termin płeć biologiczna (ang. sex) odnosi się do różnic anatomicznych wynikających z dymorfizmu płciowego. Różnice te obejmują funkcje reprodukcyjne, hormonalne, anatomiczne – zdeterminowane biologicznie i niezależne od czynników społecznych. Angielski termin gender określa zaś płeć w kontekście kulturowym – zachowania, postawy, motywy, które dane społeczeństwa uważają za właściwe dla danej płci. Tak jak płeć biologiczna odnosi się do somatyki, tak płeć kulturowa odnosi się do psychiki.

tendencje współczesne

Początki emancypacji W czasie II wojny światowej, gdy mężczyzn wysłano na front, kobiety musiały zająć ich miejsce zmniejszając w ten sposób poziom stereotypizacji płciowej. Zarówno rozwijający się od połowy XIX wieku ruch feministyczny, jak i zmiany polityczne, industrializacja oraz dwie wojny światowe, które wymusiły opuszczenie przez kobiety tradycyjnie przypisywanych im przestrzeni społecznych, doprowadziły do silnych przeobrażeń i powstania nowych możliwości w ramach wzorca ról kobiecych i męskich. Przy czym mieliśmy tu do czynienia z silniejszą liberalizacją postrzegania ról kobiecych niż ról męskich, także teraz przestrzeń możliwości jest dla kobiet znacznie większa niż dla mężczyzn.

I tak np. młoda kobieta chcąca podjąć studia na kierunku biologicznym czy chemicznym spotyka się ze zrozumieniem i akceptacją, nawet gdy szanse na uzyskanie pracy po takich studiach dla niej są mniejsze niż dla mężczyzny z takim samym wykształceniem. Jednak mężczyzna, który więcej niż przez kilka miesięcy zajmuje się domem, ponieważ np. jego żona ma lepsze wykształcenie, spotyka się zazwyczaj z niezrozumieniem zarówno ze strony mężczyzn jak i kobiet. Mężczyźni, którzy nie realizują oczekiwań społecznych dotyczących płci, bardziej od kobiet narażeni są na zachowania agresywne ze strony innych jednostek. Osoby takie określa się mianem zniewieściałych, podczas gdy nie ma analogicznego określenia dla kobiet.

Androgyniczność Zdaniem Elliota Aronsona narzucany przez społeczeństwo przymus realizacji sztywnych ról społecznych jest ograniczający, stanowi przeciwieństwo wszechstronnego i pełnego rozwoju, sugerując jednocześnie odrzucenie tradycyjnego modelu ról społecznych na rzecz androgyniczności. Androgyniczność polega na świadomym przezwyciężeniu społecznych oczekiwań związanych z płcią i uznaniu, że każdy człowiek może prezentować wybrane przez siebie, a nie otoczenie postawy, motywy czy zachowania. Jak pisze amerykańska badaczka Sandra Bem: każdego człowieka należy zachęcać, aby umiał działać skutecznie i wyrażać swoje uczucia, żeby był stanowczy i ustępliwy, męski i kobiecy – w zależności od sytuacji.

Rozwój pojęcia ról płciowych Badania nad rolami płciowymi, czyli osobnymi funkcjami, jakie w ramach społeczeństwa przeznacza się kobietom i mężczyznom, pojawiły po raz pierwszy się w latach 50. i 60. XX wieku w ramach funkcjonalistycznej szkoły socjologii. Funkcjonaliści wyobrażali sobie społeczeństwo jako zbiór elementów powiązanych ze sobą wzajemnymi zależnościami, dążący do dynamicznej równowagi. W zbiorze tym role i pozycje społeczne odgrywały podstawową rolę. Amerykański socjolog Talcott Parsons opisywał różnice pomiędzy ekspresywnymi(emocjonalnymi) rolami kobiecymi i instrumentalnymi (planowymi) rolami męskimi, badał też sposób, w jaki dzieci uczone są tych ról.

Był on pierwszym naukowcem badającym te role, jego analizy nie wykraczały jednak poza badania „idealnej rodziny” amerykańskiej z epoki powojennego dobrobytu np. wystarczająco zasobnej, aby utrzymać się tylko z dochodu mężczyzny, co nie było możliwe gdzie indziej. Teorie funkcjonalistyczne nie kwestionowały też istnienia równowagi społecznej, przyjmowanej za pewnik, co nie pozwalało wyjaśnić np. dlaczego instrumentalne role są w społeczeństwach zachodnich traktowane jako bardziej ekonomicznie wydajne niż ekspresywne.

Badania antropologiczne nad rolami płciowymi zostały zapoczątkowane w latach 60. przez Margaret Mead. Badając społeczności plemienne Nowej Gwinei zauważyła ona, że role wykonywane przez kobiety i mężczyzn różnią się pomiędzy społeczeństwami, i to, co społeczeństwa Zachodu uważają za „męskie”, badane przez nią nowogwinejskie społeczności mogą traktować jako „kobiece”, i na odwrót. W niektórych z badanych przez nią społecznościach kobiety odgrywały role dominujące, a mężczyźni zależne, w niektórych natomiast role płciowe, łącznie z wychowywaniem dzieci, dzielone były po równo między obie płcie.

Proces socjalizacji, czyli uczenia się i poznawania samego siebie przez interakcję z innymi, został opisany przez psychologa i socjologa George’a Herberta Meada. Według badacza, proces ten rozpoczyna się niedługo po urodzeniu, gdy dziecko uczy się wykonywać czynności przez naśladowanie ruchów rodziców, i trwa przez całą młodość. Zdaniem Meada, końcowym momentem socjalizacji jest zdolność wyobrażania sobie siebie z punktu widzenia innych, wymagająca myślenia abstrakcyjnego.

W odniesieniu do ról płciowych zjawisko to zostało opisane przez Ann Oakley, autorkę terminu gender używanego do opisu społecznych klasyfikacji tego, co definiuje się jako męskie lub kobiece (termin został zapożyczony z pracy psychologa Roberta Stollera). Oakley twierdziła, że płeć biologiczna (różnice w budowie ciała) jest podstawą do przypisania osoby do konkretnej płci, twierdząc zarazem, że sposób rozumienia tego, czym jest płeć, zależy od kultury, w której odbywa się socjalizacja. Zdaniem Oakley nauka ról płciowych rozpoczyna się już we wczesnym dzieciństwie poprzez wyrażane przez rodzinę oczekiwania zachowań typowych dla chłopców lub dziewczynek, a później rozwijana jest w środowisku rówieśników i w procesie edukacji.

Teorie dotyczące ról płciowych Część badaczy skłania się ku poglądowi, że cechy płci są konstruowane na zasadzie kontrastu, polaryzacji „kobiece”–„męskie”.  Eric Walter Rothenbuhler uważa, że cechy uznawane za genetycznie przypisane kobiecie lub mężczyźnie wynikają z uwarunkowania kulturowego lub presji społecznej. Wiele cech rzekomo „kobiecych” i „męskich” i mających pochodzić z różnic biologicznych teoria gender uważa za ukształtowane w ramach wychowania i socjalizacji.

Część przeciwników teorii gender dowodzi, że część uzdolnień intelektualnych i manualnych, różnych dla różnych płci, przypisywanych przez teoretyków gender uwarunkowaniom kulturowym, pojawia się już w niemowlęctwie i wczesnym dzieciństwie, a nawet w życiu prenatalnym, gdy nie może być mowy o kulturowych uwarunkowaniach. Zwracają też uwagę, że w krajach realizujących od lat programy równościowe, m.in. w Norwegii, w praktyce zawody pojmowane tradycyjnie jako męskie, nadal zdominowane są przez mężczyzn, a kobiece – przez kobiety.

Według polskiego Pełnomocnika Rządu do spraw Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn pojęcie gender odnosi się głównie do równości płci, nie negując jednak różnic między kobietami i mężczyznami ani samego znaczenia płci biologicznej.

kontrowersje w Europie Środkowo-Wschodniej

Michał Kleiber, prezes Polskiej Akademii Nauk w wywiadzie dla mediów masowych uznał, że zamiana nauki w ideologię jest szkodliwa. Zachęcając do dalszych studiów nad płcią kulturową skrytykował pochopne przenoszenie powstających teorii na grunt społeczny. Krytycznie przez naukowców z PAN został także oceniony program "Równościowe przedszkole. Jak uczynić wychowanie przedszkolne wrażliwym na płeć" napisany przez Annę Dzierzgowską, Joannę Piotrowską i Ewę Rutkowską z Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej.

W opinii na temat programu stwierdzono, że badania naukowe potwierdzają umacnianie stereotypowego wizerunku kobiety i mężczyzny w kolejnych etapach edukacji, jednak opiniowany program kształtuje niechęć wobec własnej płci biologicznej i dyskryminuje głos rodziców. W liście otwartym 41 organizacji pozarządowych skierowanym do przewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk opinia na temat programu zastała skrytykowana, a jego autorkom zarzucono nieuczciwość i manipulację.

Przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN zwrócił uwagę, że kierowana przez niego instytucja nie zajmuje się kwestiami ideologicznymi. Opinii programu dokonano na prośbę, a przedstawiony program został sfinansowany ze środków publicznych. Profesor podkreślił także, że pracownicy Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk nie sporządzają recenzji zgodnych z oczekiwaniami jakichkolwiek organizacji.

Środowiska o charakterze chrześcijańskim (określane przez oponentów jako fundamentalistyczne i prawicowe negują teorię gender i starają się stawiać opór wobec polityki antydyskryminacyjnej Unii Europejskiej, przypisując teorii gender zrównywanie mężczyzn i kobiet wbrew fundamentalnym różnicom biologicznym, likwidację tożsamości płciowej, znoszenie tego, co zwolennicy teorii gender nazywają "przymusową heteroseksualnością", a także nadmierną seksualizację dzieci i młodzieży oraz szkodzenie rodzinie. Polski arcybiskup Józef Michalik oskarżył wszechobecną pornografię oraz promocję "ideologii gender" o powodowanie zachowań pedofilnych u dorosłych.

W Polsce sprzeciw części rodziców wywołał projekt "Szczęśliwa 15", realizowany w przedszkolach w Rybniku. Rodziców zaniepokoiły powtarzające się pytania dzieci powracających z przedszkoli, między innymi dotyczące ubierania się chłopców w sukienki. Część rodziców zrezygnowała z udziału ich dzieci w projekcie, co spowodowało skreślenie ich dzieci z listy wychowanków przez dyrekcję przedszkola. Projekt ma według zwolenników na celu uczenie dzieci, że kobiety i mężczyźni mają równe prawa. Przeciwnicy oskarżają projekt o "propagowanie ideologii gender", która "podważa wartość, funkcje i prawa rodziny, stwarzając zagrożenie dla tożsamości człowieka".

W liście do katolików na pierwszą niedzielę adwentu 2013 episkopat rzymskokatolicki Słowacji dokonał krytyki gender stwierdzając iż „ideologia gender jest gorsza od ateizmu”, natomiast w liście do wiernych na Niedzielę Świętej Rodziny 29 grudnia 2013 episkopat rzymskokatolicki Ukrainy przestrzegł przed katastrofalnymi konsekwencjami ideologii gender jako teorii sprzecznej z Bożym planem i prawem naturalnym. Z tej samej okazji list pasterski Episkopatu Polski w Polsce dotyczył kwestii gender. Biskupi są zdania, że gender jest ideologią o marksistowskich korzeniach, która "promuje zasady całkowicie sprzeczne z rzeczywistością i tradycyjnym pojmowaniem natury człowieka" i napisali, że jej niebezpieczeństwo wynika "z głęboko destrukcyjnego charakteru zarówno wobec osoby, jak i relacji międzyludzkich, a więc całego życia społecznego".

W odpowiedzi na list, Barbara Limanowska, współtwórczyni La Strady (fundacja przeciw handlowi ludźmi i niewolnictwu) i konsultantka ONZ i OBWE (Ministerstwo Spraw Zagranicznych) w dziedzinie przeciwdziałania handlowi ludźmi, praw kobiet i polityki genderowej, stwierdziła, że gender nie jest ideologią, a teorią naukową, a Agnieszka Kozłowska-Rajewicz, pełnomocnik rządu ds. równego traktowania, podkreśliła, że termin "ideologia gender" jest "terminem wymyślonym przez Kościół" i stanowi wroga, "który po prostu nie istnieje".

dziękuję za poświęcony czas i uwagę  prezentację przygotowała: Agnieszka Rutkowska