1. XIV Wojewódzki Konkurs Interdyscyplinarny dla racjonalizatorów i twórczo myślącej młodzieży gimnazjalnej i ponad gimnazjalnej „OD EINSTEINA DO…”. Radio.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przetworniki pomiarowe
Advertisements

FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
FALE DŹWIĘKOWE.
Wykład Równania Maxwella Fale elektromagnetyczne
Autorzy: Piotr Domański Piotr Dondaj Klasa 2r
Rodzaje fal (przyjęto kierunek rozchodzenia się fali +0z)
Dariusz Nowak kl.4aE 2009/2010 POLE MAGNETYCZNE.
Efekt Dopplera i jego zastosowania.
1. Przetworniki parametryczne, urządzenia w których
Czym jest i czym nie jest fala?
ŚWIATŁO.
Budowa zewnętrzna komputera
Monitoring Pola Elektromagnetycznego
Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Indukcja i drgania elektromagnetyczne
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Indukcja i drgania elektromagnetyczne.
, Prawo Gaussa …i magnetycznego dla pola elektrycznego…
Podstawowe pojęcia akustyki
Pole elektryczne, prąd stały
Fale dźwiękowe.
Fale Elektromagnetyczne
Prąd elektryczny.
1. Materiały galwanomagnetyczne hallotron gaussotron
Elektryczność i Magnetyzm
Elektryczność i Magnetyzm
Elektryczność i Magnetyzm
Elektryczność i Magnetyzm
Interferencja fal elektromagnetycznych
„Co to jest indukcja elektrostatyczna – czyli dlaczego dioda świeci?”
Wynalazki Wielkiej Brytanii
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
DANE INFORMACYJNE Elektryczność w służbie człowieka.
Projekt gimnazjalny ,,Mini elektrownia”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Fale oraz ich polaryzacja
Fizyka – drgania, fale.
Fale dźwiękowe.
Teresa Stoltmann Anna Kamińska UAM Poznań
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
Transformator.
Doświadczenie Pomiar prędkości dźwięku
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Elektromagnetyzm na co dzień.
Łączenie szeregowe i równoległe odbiorników energii elektrycznej
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
Radioodbiorniki.
Prąd Elektryczny Szeregowe i równoległe łączenie oporników Elżbieta Grzybek Michał Hajduk
Temat: Pojęcie fali. Fale podłużne i poprzeczne.
Promieniowanie Roentgen’a
Prezentacja na temat radia
Transformacja wiedzy przyrodniczej na poziom kształcenia szkolnego – projekt realizowany w ramach Funduszu Innowacji Dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
2. Budowa transformatora.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Przygotowała: Dagmara Kukulska
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
EFEKT FOTOELEKTRYCZNY
Zasada działania prądnicy
WIDMO FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Powtórzenie – drgania i fale sprężyste
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
Fale Elektromagnetyczne.
O zjawiskach magnetycznych
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapis prezentacji:

1. XIV Wojewódzki Konkurs Interdyscyplinarny dla racjonalizatorów i twórczo myślącej młodzieży gimnazjalnej i ponad gimnazjalnej „OD EINSTEINA DO…”. Radio lampowe Diora Sonata Gimnazjum nr. 1 im. gen. Broni St. Maczka w Jaworzu Eryk Bohucki kl. III & Dawid Wieja kl. III Nauczyciel prowadzący : mgr inż. Marzena Wajda-Parzyk

2. Pewnego razu trafiłem na stare urządzenie, jak się później okazało było to radio lampowe. Ponieważ radioodbiornik było w złym stanie, postanowiłem go odrestaurować i przywrócić mu dawny wygląd. Aby prace przebiegały szybko i bezproblemowo poprosiłem do pomocy mojego kolegę Dawida. Mieliśmy ogromną nadzieję, że nasza praca przyniesie nam oczekiwany efekt oraz wzbogaci nasze umiejętności.

3.

Nasze urządzenie to radioodbiornik lampowy Diora Sonata z gramofonem produkowany przez Zakłady Radiowe Diora od roku Radioodbiornik po renowacji 4.

Prąd elektryczny to uporządkowany ruch ładunków elektrycznych. Wyróżniamy prąd: stały i zmienny. Obwody elektryczne: szeregowe: Równoległe: 5.

Napięcie prądu elektrycznego: Natężenie prądu elektrycznego: Opór prądu elektrycznego: Moc prądu elektrycznego: Praca prądu elektrycznego: 6.

7. Lampa elektronowa: Służy ona do wzmacniania, generacji i przekształcania sygnałów elektrycznych. Dzielimy na: Aktywne: przekształcają energię elektryczną, ponadto mogą ją wytwarzać np.:

8. Elementy pasywne: nie mają możliwości wytwarzania energii elektrycznej, ale mogą ją przekształcać oraz magazynować np.: Kondensator: Służy on do magazynowania energii elektrycznej. Dzieli się je w tym przypadku na obrotowe, ceramiczne oraz elektrolityczne o stałej pojemności. Potencjometry: To urządzenia służące do dzielenia napięcia.

Transformatory: To urządzenia elektryczne służące do przenoszenia energii elektrycznej, prądu zmiennego, drogą indukcji. Rezystory: Zwane również opornikami, to najprostsze elementy obwodu elektrycznego, wykorzystywane do ograniczenia prądu w nim płynącego. 9.

Głośniki: Są to przetworniki elektroakustyczne przekształcające prąd elektryczny w falę akustyczną. Antena Ferrytowa: To rodzaj anteny działającej na zasadzie sprzężenia z polem magnetycznym fali elektromagnetycznej. 10.

Żaden radioodbiornik nie mógłby działać, gdyby nie fale elektromagnetyczne oraz fale akustyczne. Fale elektromagnetyczne: Fale te powstają np. przez antenę telewizyjną lub radiową, która nadaje na bardzo dużej częstotliwości. Fale akustyczne: Są zaburzeniem rozchodzącym się w ośrodku, w skutek drgających jego cząsteczek. Fale te dzielimy na: -Poprzeczne – rozchodzą się tylko w ciałach stałych i na powierzchni cieczy. -Podłużne – rozchodzą się we wszystkich ośrodkach. 11.

Fale akustyczna: rozchodzi się w powietrzu z prędkością 340m/s. Słyszalny przez człowieka zakres częstotliwości fali akustycznej to od 20Hz do Hz. Częstotliwość fali wyznacza się wzorem : 12.

Fale radiowe: odbierane przez radio, wytwarza antena nadawcza. Sygnałem jest modulowana fala nośna powstająca w generatorze. Radioodbiornik odbiera falę, wzmacnia je, a w procesie demodulacji otrzymujemy sygnał analogiczny. Następnie sygnał ten jest przekształcany w głośniku na falę akustyczną. 13.

14.

Na samym początku cały radioodbiornik został rozmontowany. Następnie dokładnie i starannie oczyszczony. Brakowało kilku elementów, mianowicie głośnika, przedniej ścianki materiałowej, lampy elektronowej ECC-85, kilka kabli oraz żarówek oświetlających skalę, udało nam się je jednak bez problemu znaleźć w Internecie, a po zakupieniu zamontować oryginalnie na swoje miejsce według schematu. Dawid lutujący kable do głośnika Eryk sygnalizuje, że wszystko przebiega pomyślnie 15.

Radioodbiornik to nie jedyny przedmiot, który wspólnie odnowiliśmy. To tylko jedno z naszych przedsięwzięć, którym postanowiliśmy się podzielić i wykorzystać tą wspaniałą okazję, jaką jest konkurs „OD EINSTEINA DO…”. Dzięki nam drugie życie odzyskał m.in. przedwojenny silnik elektryczny, widoczny na zdjęciach: 16.

Podsumowując, ta praca przyniosła nam wiele radości z uruchomienia urządzenia, wzbogaciliśmy się o nowe doświadczenia i tajniki fizyki. Będziemy się starać jak najczęściej spędzać czas, poszukując nowych rozwiązań poszerzając swoją wiedzę i horyzonty. 17.

Prezentację wykonali: Dawid Wieja kl.III Eryk Bohucki kl.III KONIEC 18.