Czy rośliny „Lubią” detergenty? Do plants „like” detergents?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Session 6 Case Study – Elektrim SA Saturday, January 15, 2011 SAL Wroclaw Lectures on Corporate Governance Geoffrey Mazullo Principal Emerging Markets.
Advertisements

Primary School in Kaźmierz Szkoła Podstawowa imienia Marii Dąbrowskiej w Kaźmierzu w Kaźmierzu.
Priest Cardinal Stefan Wyszyński Primary School in Świdry.
Paweł Solon PRESENTS Jagiellonian Uniwersity Jagiellonian university Jagiellonian university in Krakow was the second university to be founded in Central.
The town of Milanowek and the area around it
Statistics – what is that? Statystyka dla gimnazjalistów.
Kompetentny ekonomista i logistyk- sukces na rynku edukacyjno – zawodowym! Człowiek – najlepsza inwestycja! Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Sun altitude Made by: Patryk Cichy Patryk Cichy Mateusz Dąbrowicz Mateusz Dąbrowicz Mariusz Król Mariusz Król Mariusz Dyrda Mariusz Dyrda Group leader:
Jak jeść, by zdrowo żyć? How to eat to live healthy?
Presentation about : Grodzisk Mazowiecki Podkowa Le ś na.
Saint Nicolaus.
The proverbs associated with the winter
Moja przyszłość Whom am I supposed to be? When everything deceptive? To the destination the long road, but difficult tasks... Kim mam być? Gdy wszystko.
Copyright for librarians - a presentation of new education offer for librarians Agenda: The idea of the project Course content How to use an e-learning.
YOUTH in Gdynia. YOUTH: step 1 – Recruitment (December 2007) Szkoła Podstawowa nr 21 Szkoła Podstawowa nr 6 Szkoła Podstawowa nr 12 Gimnazjum nr 15 Towarzystwo.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Software Engineering 0. Information on the Course Leszek J Chmielewski Faculty of Applied Informatics and Mathematics (WZIM) Warsaw University of Life.
JET PUMPS introduction POMPY STRUMIENIOWE wstęp
Ministerstwo Gospodarki Poland'sexperience Waldemar Pawlak Deputy Prime Minister, Minister of Economy March 2010.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JANA PAWŁA II
POLSKA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. LECHA BĄDKOWSKIEGO W LUZINIE
Mariusz Pudzianowski.
City Wodzislaw Slaski City in southern Poland, in slask Located in the Valley Raciborska, over river Lesznicą
DIRECT &INDIRECT QUESTIONS
Testy. Test I 1. You dont have to watch the move if you dont want to. 2. How old is your sister? 3. We are going to meet Tom next week. 4. They live in.
The school volunteer club 1 / 19 Wolontariat XII 2006r. Gimnazjum im. Ks. W. Rabczyńskiego w Wasilkowie
Travel Agency A trip to Śląsk. Something about us… Winter Agency is a tour operator and travel agency providing full services for groups and individuals.
Projekt "Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów indywidualnych współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego.
Volleyball Polish national sport.
Pierwszy dzień w collegu St. Augustin w Angers. Czwartek, 20 maja To był nasz pierwszy dzień w collegu St. Augustina w Angers, który rozpoczął się o 8:00.
16 maja Zaproszenie Serdecznie zapraszamy na II Festiwal Piosenki Angielskiej dla Przedszkolaków który odbędzie się w Przedszkolu Nr 14 dnia 16.
Future Perfect i Future Continuous
Profile of the patron School history Success story – our achievements School anthem Project members.
YOUR PARTNER IN WIND ENERGY PROJECTS
Contents About Kujawiak dance About Kuyavia S. Strzeleckis Kujawiak notes Kuyavias coat of arms Song Quiz.
Zajęcia realizowane w ramach projektu Moja Szkoła - Mój kapitał na przyszłość współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
MARCIN JAKUBOWSKI.
United Kingdom.
In the mobile showroom. Excuse me. Welcome, sir!
WELCOME TO OUR SCHOOL Witamy w nasze szkole.
Comenius The Great Wonders of Europe The Polish school is called … is called …
- For students (12 questions) - For parents (6 questions) - For grandparents (6 questions)
REGIONALNE CENTRUM INFORMACJI I WSPOMAGANIA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH REGIONAL INFORMATION and SUPPORT CENTER for NGOs EVALUATION V BALTIC SEA NGO FORUM.
TVP SA Odział w Łodzi Łódź ul. Narutowicza 13 TVP Łódź the Year of anniversary – it is already 55 years together.
BLOOD DONATION.
WARSAW COAT OF ARMS FLAG POLISH PRESIDENT BRONISŁAW KOMOROWSKI.
POLAND. we will take you on a journey during which you will learn something about us.
Wacław Sierpiński.
Writing about my new house
Pilots monument in Go ś ciniec Katarzyna Woś Natalia Wawrzaszek.
Our region Warmia and Mazury General information The Warmia and Mazury Province was established on January 1, 1999 as the result of administration reform.
PICNIC 2010 / 2011 Autorzy: Piotr Widomski Karol Mosakowski Marysia Sikorska.
The European Day Of Languages The European Day Of Languages W dniu członkowie Otwartej Pracowni Językowo- Informatycznej uczestniczyli.
The European Day Of Languages The European Day Of Languages W dniu przedstawiciele klas piątych naszej szkoły uczestniczyli w lekcjach.
I L.O. im. Mikołaja Kopernika in Bielsko-Biała The following presentation has been created within the confines of Socrates- Comenius Programme Teaching.
WELCOME TO Gdańsk Culture & Sport Sport Football.
NEW MODEL OF SCHOOL HEADS PREPARATION, INDUCTION AND CONTINUING PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN POLAND Roman Dorczak, Grzegorz Mazurkiewicz   Jagiellonian.
January 2O13.
PSZCZYNA.
I am sorry, but I can’t go out with you
A presentation made by Nicole Moulds form class 6B.
legend
The legend of amber Reda, Poland 2010.
NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA
Skawina moje miasto Skawina my town
Legal Clinics in Poland Summary of the legal clinics activity in the academic year 2012/2013 Basic information on the Polish Legal Clinics Foundation activity.
POLISH FOR BEGINNERS.
Zapis prezentacji:

Czy rośliny „Lubią” detergenty? Do plants „like” detergents?

Jak detergent wpływa na rośliny? Wzrost roślin zostanie zahamowany Problem Badawczy: Jak detergent wpływa na rośliny? Hipoteza: Wzrost roślin zostanie zahamowany

Zaplanowane czynności Nawiązanie współpracy z Gimnazjum CSG Willem van Oranje z Holandii Ustalenie harmonogramu działań Założenie profili uczniowskich na portalu eTwinning Prezentacja członków grupy Prezentacja szkoły Popularyzacja miast partnerskich Przeprowadzenie ankiet dotyczących wyboru detergentu Przeprowadzenie doświadczeń i wyciągnięcie wniosków

Nawiązanie WSPÓŁPRACY Prezentacja założeń projektu na portalu eTwinning

Nawiązanie WSPÓŁPRACY Gimnazjum z Holandii

Ustalenie zadań Foldery zadaniowe

Profile uczniowskie Każdy uczeń uzyskał dostęp do platformy

Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat

Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat

Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat

Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat

Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat

Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat

Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat

Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat

Prezentacja szkoły Kolejne zadanie „Our school” polegało na zaprezentowaniu szkoły do której uczęszczamy Zadanie to zrealizowaliśmy wykonując prezentację i umieszczając ją na stronie portalu. Nasi partnerzy dowiedzieli się, w których pracowniach lubimy przebywać oraz dlaczego lubimy naszą szkołę

6 POMERANIAN INFANTRY DIVISION SCHOOL NUMBER 4 NAMES: 6 POMERANIAN INFANTRY DIVISION IN SANOK

im. Gen. Stanislaw F. Sosabowski patron The patron of our school is 6 Pomeranian Infantry Division. Division was established in 1944 in Ukraine. Then it became part of the 1st Polish Army. Naming ceremony of our school took place on 20 May in the presence of invited guests min. veterans, representatives of 6 Airborne Brigade im. Gen. Stanislaw F. Sosabowski KAMILA

I like lessons in the gym and i every practice. Our gym We have big gym in our school. Very cool practicing in it and the game. We have game in basketball and volleyball. They are very interesting activities. Sometimes they played sports here. I like lessons in the gym and i every practice. ŁUKASZ

English Class It is an English class. In this class teaches Mr. Hryszko. There are English posters in this class. I very like English lessons. Weronika

canteen In my school, we’ve got canteen. Is very colorful and taste. A lot of students eat dinner here. Only here you can use the phone for our security. Dominika

Library My favourite place in school is library. We’ve got a lot of good books. My friends and me are here everyday because in this place we can spend free time. Library has colorful wall and librarian is very friendly. Julia

Computer room . This is our computer room. I really like information technology, because it is not as difficult as mathematics and learning, you can also have fun. Anna

for watching presentation. Thank you for watching presentation. Prepared: Natalia Wyżycka

Prezentacja Miasta Zadanie „Our town” polegało na zaprezentowaniu ciekawych miejsc z naszego miasta Zadanie to zrealizowaliśmy wykonując prezentację i umieszczając ją na stronie portalu. Nasi partnerzy dowiedzieli się jakie są najciekawsze miejsca w Sanoku. Co warto zobaczyć odwiedzając Sanok

A few historical facts about Sanok 1150 - The first written reference to Sanok in a Ruthenian chronicle "Latopis Hipacki", mentioning an expedition of the Hungarian king Geyza II to Halicz Ruthenia. 1339 - On the 20 of January Sanok is granted a municipal privilege based on Magdeburg Law by prince George II Trojdenovitch of Halicz, issued in Włodzimierz Wołyński. Bartko from Sandomierz was made the first chief.

A few historical facts about Sanok 1366 - On the 25 of April Polish king Kazimierz the Great reconfirms the municipal privilege of Sanok. 1368 - The town is granted a royal privilege for organizing 8 days' yearly fair beginning on friday before Whit Sunday.

A few historical facts about Sanok 1407 - Grzegorz from Sanok, one of the greatest Polish humanists is born. 1417 - On the 2 of May king Władysław Jagiełło marries Elżbieta Granowska in Sanok parish church. 1487 - A hospital for the poor is founded in the buildings of former Franciscan monastery outside the town walls.

A few historical facts about Sanok 1510 - King Zygmunt I allows the townsmen to build water-supply system across the grounds belonging to the crown. An income from this project is to be used for the town's purposes

The Castle The Castle - built in Gothic style in times of Kazimierz the Great, on the site of a former Ruthenian stronghold, transformed in 1523- 48 into Renaissance style.

District office building District office building from years 1875- 80, presently the town hall. The Sanok Area's emblem on the façade.

The Franciscan monastery and church The Franciscan monasteryand church from 1632-40, originally in Baroque style, rebuilt in later times. Late Baroque altars and the paintingof the Blessed Virgin Mother of the Sanok Land inside

Historical Museum The building of so called "Inn" built in 1775-99 -presently the head office of the Historical Museum.

Zadanie badawcze Kolejne zadanie „Experiment” polegało na przeprowadzeniu hodowli rzeżuchy traktowanej różnymi stężeniami detergentów Zadanie to realizowaliśmy zgodnie z opracowanym planem badawczym

Cały przebieg doświadczenia można zobaczyć na stronie eTwinning http://new-twinspace.etwinning.net/web/p85121

Doświadczenie - założenia Temat: Czy rośliny „lubią” detergenty? Problem badawczy: Jak detergent wpływa na kiełkowanie nasion oraz wzrost i rozwój roślin z nich wyrosłych. Hipoteza: Detergent zahamuje wzrost i rozwój roślin. Doświadczenie: Pomoce – 7 szalek Petriego, 7 półlitrowych słoików (lub zlewek), płyn do mycia naczyń, zakraplacz, łyżeczka, flamaster, linijka. Czas trwania doświadczenia: 8 dni (nastawienie w środę – pomiar w następny środę).

Doświadczenie Przebieg: Wyłożenie talerzyki (szalki Petriego) watą. Wysypanie na watę 100 nasion rzeżuchy. Ponumerowanie talerzyki Przygotowanie słoiki dla każdego talerzyka z zawartością 500 ml wody Pierwszy słoik z czystą wodą, drugi z 1 kroplą wybranego detergentu, trzeci z 2 kroplami, czwarty z 3 kroplami, piąty z 5 kroplami, szósta z 2 łyżeczkami, siódma z 3 łyżeczkami detergentu. Opisanie słoików. Wymieszanie zawartości. Podlewanie rzeżuchy przez 8 dni roztworami ze słoików, których numery odpowiadają numerom talerzyków (szalek Petriego). Podlewanie wszystkich taką samą ilością płynu. Rzeżucha podlewana czystą wodą stanowiła próbę kontrolną. Codziennie wykonywaliśmy zdjęcie prowadzonej hodowli.

Doświadczenie cd. Wynik: 8 dnia zmierzenie długość roślin. Przeliczenie ilość roślin (uzyskanie procent wykiełkowanych nasion). Dane pomiarowe wpisane do programu Excel. Na podstawie danych wykonanie wykresów. Zorganizowanie burza mózgów wszystkich uczestników w celu wspólnego opracowania danych dla każdego detergentu, a następnie ustalenie wspólnych wniosków.

Przeprowadzenie ankiet Przeprowadziliśmy ankietę w grupie 30 osób. Zapytaliśmy ankietowanych jakich płynów najczęściej używa się w ich domach do mycia naczyń. Najczęściej padła odpowiedź „Ludwik”, bo aż 14 razy. Więc ten płyn został użyty w doświadczeniu.

Potrzebne materiały.

Założenie hodowli – odliczanie nasion.

Sporządzamy mieszaniny.

Podlewanie mieszaninami.

Hodowla gotowa.

Codzienna pielęgnacja i kontrola efektów.

Codzienna pielęgnacja i kontrola efektów - dzień drugi.

Codzienna pielęgnacja i kontrola efektów – dzień trzeci.

Mierzenie roślin.

The same water – control group - Łukasz Cwynar Opracowanie wyników. The same water – control group - Łukasz Cwynar Long Number of plants 0 - 3 6 - 4 11 - 5 16 - 6 21 - 7 26 - 31 - 36 - 17 41 - 14 46 - 16 51 56 - 61mm-65mm 2 66mm-70mm   the sum of all plants 100 plant growth medium

Water with one drop of dishwashing liquid – Weronika Sołtysik Opracowanie wyników. Water with one drop of dishwashing liquid – Weronika Sołtysik long number of plants 10- 79 51-100mm 20 101-150mm 1 the sum of all plants 100 plant growth medium 61mm

Water with two drops of dishwashing liquid – Dominika Czelny Opracowanie wyników. Water with two drops of dishwashing liquid – Dominika Czelny long number of plants 51 - 21 61 - 23 71 - 28 81 14 91 - 4 101 111 - 2 121 - 1 131 - 141 -

Water with three drops of dishwashing liquid – Julia Bartnik Opracowanie wyników. Water with three drops of dishwashing liquid – Julia Bartnik long number of plants 31 - 10 41 - 12 51 - 25 61 41 71 -

Opracowanie wyników. Water with five drops of dishwashing liquid – Anna Marut long number of plants 0 - 5 5 - 7 11 - 6 16 - 12 21 - 13 26 - 8 31 - 36 - 10 41 - 9 46 - 51 4 56 - the sum of all plants 100 plant growth medium

Water with one spoon dishwashing liquide – Kamila Rachwalska Opracowanie wyników. Water with one spoon dishwashing liquide – Kamila Rachwalska high seeds numbers seeds 0 – 1 6 – 43 11 – 40 16 – 16 average: 13,55

Water with two spoons dishwashing liquide – Natalia Wyżycka Opracowanie wyników. Water with two spoons dishwashing liquide – Natalia Wyżycka length of plant (mm) number of plants 0-5 24 6-10 54 11-20 22 21-60 The sum of all plants 100 Plant growth medium 11

Wyniki zbiorcze. Growth – final result Dishwashing liquide Medium growth (mm) Water 40 One drop dishwashing liquide 61 Two drops dishwashing liquide 80 Three drops dishwashing liquide 63 Five drops dishwashing liquide 32 One spoon dishwashing liquide 13 Two spoons dishwashing liquide 11

Wnioski końcowe. Wspólnie ustaliliśmy, że działanie detergentu szkodzi roślinom. Im większe stężenie detergentu w wodzie, tym większe zahamowania w wzroście i rozwoju roślin. Powinniśmy pamiętać aby używać z umiarem detergentów, gdyż ich nadmiar przedostający się do środowiska może zmienić wygląd ekosystemów.

Dziękujemy za uwagę 