Czy rośliny „Lubią” detergenty? Do plants „like” detergents?
Jak detergent wpływa na rośliny? Wzrost roślin zostanie zahamowany Problem Badawczy: Jak detergent wpływa na rośliny? Hipoteza: Wzrost roślin zostanie zahamowany
Zaplanowane czynności Nawiązanie współpracy z Gimnazjum CSG Willem van Oranje z Holandii Ustalenie harmonogramu działań Założenie profili uczniowskich na portalu eTwinning Prezentacja członków grupy Prezentacja szkoły Popularyzacja miast partnerskich Przeprowadzenie ankiet dotyczących wyboru detergentu Przeprowadzenie doświadczeń i wyciągnięcie wniosków
Nawiązanie WSPÓŁPRACY Prezentacja założeń projektu na portalu eTwinning
Nawiązanie WSPÓŁPRACY Gimnazjum z Holandii
Ustalenie zadań Foldery zadaniowe
Profile uczniowskie Każdy uczeń uzyskał dostęp do platformy
Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat
Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat
Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat
Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat
Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat
Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat
Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat
Prezentacja członków grupy W ramach realizacji zadania „Our team” każde z nas przedstawiło partnerom wybrane informacje na swój temat
Prezentacja szkoły Kolejne zadanie „Our school” polegało na zaprezentowaniu szkoły do której uczęszczamy Zadanie to zrealizowaliśmy wykonując prezentację i umieszczając ją na stronie portalu. Nasi partnerzy dowiedzieli się, w których pracowniach lubimy przebywać oraz dlaczego lubimy naszą szkołę
6 POMERANIAN INFANTRY DIVISION SCHOOL NUMBER 4 NAMES: 6 POMERANIAN INFANTRY DIVISION IN SANOK
im. Gen. Stanislaw F. Sosabowski patron The patron of our school is 6 Pomeranian Infantry Division. Division was established in 1944 in Ukraine. Then it became part of the 1st Polish Army. Naming ceremony of our school took place on 20 May in the presence of invited guests min. veterans, representatives of 6 Airborne Brigade im. Gen. Stanislaw F. Sosabowski KAMILA
I like lessons in the gym and i every practice. Our gym We have big gym in our school. Very cool practicing in it and the game. We have game in basketball and volleyball. They are very interesting activities. Sometimes they played sports here. I like lessons in the gym and i every practice. ŁUKASZ
English Class It is an English class. In this class teaches Mr. Hryszko. There are English posters in this class. I very like English lessons. Weronika
canteen In my school, we’ve got canteen. Is very colorful and taste. A lot of students eat dinner here. Only here you can use the phone for our security. Dominika
Library My favourite place in school is library. We’ve got a lot of good books. My friends and me are here everyday because in this place we can spend free time. Library has colorful wall and librarian is very friendly. Julia
Computer room . This is our computer room. I really like information technology, because it is not as difficult as mathematics and learning, you can also have fun. Anna
for watching presentation. Thank you for watching presentation. Prepared: Natalia Wyżycka
Prezentacja Miasta Zadanie „Our town” polegało na zaprezentowaniu ciekawych miejsc z naszego miasta Zadanie to zrealizowaliśmy wykonując prezentację i umieszczając ją na stronie portalu. Nasi partnerzy dowiedzieli się jakie są najciekawsze miejsca w Sanoku. Co warto zobaczyć odwiedzając Sanok
A few historical facts about Sanok 1150 - The first written reference to Sanok in a Ruthenian chronicle "Latopis Hipacki", mentioning an expedition of the Hungarian king Geyza II to Halicz Ruthenia. 1339 - On the 20 of January Sanok is granted a municipal privilege based on Magdeburg Law by prince George II Trojdenovitch of Halicz, issued in Włodzimierz Wołyński. Bartko from Sandomierz was made the first chief.
A few historical facts about Sanok 1366 - On the 25 of April Polish king Kazimierz the Great reconfirms the municipal privilege of Sanok. 1368 - The town is granted a royal privilege for organizing 8 days' yearly fair beginning on friday before Whit Sunday.
A few historical facts about Sanok 1407 - Grzegorz from Sanok, one of the greatest Polish humanists is born. 1417 - On the 2 of May king Władysław Jagiełło marries Elżbieta Granowska in Sanok parish church. 1487 - A hospital for the poor is founded in the buildings of former Franciscan monastery outside the town walls.
A few historical facts about Sanok 1510 - King Zygmunt I allows the townsmen to build water-supply system across the grounds belonging to the crown. An income from this project is to be used for the town's purposes
The Castle The Castle - built in Gothic style in times of Kazimierz the Great, on the site of a former Ruthenian stronghold, transformed in 1523- 48 into Renaissance style.
District office building District office building from years 1875- 80, presently the town hall. The Sanok Area's emblem on the façade.
The Franciscan monastery and church The Franciscan monasteryand church from 1632-40, originally in Baroque style, rebuilt in later times. Late Baroque altars and the paintingof the Blessed Virgin Mother of the Sanok Land inside
Historical Museum The building of so called "Inn" built in 1775-99 -presently the head office of the Historical Museum.
Zadanie badawcze Kolejne zadanie „Experiment” polegało na przeprowadzeniu hodowli rzeżuchy traktowanej różnymi stężeniami detergentów Zadanie to realizowaliśmy zgodnie z opracowanym planem badawczym
Cały przebieg doświadczenia można zobaczyć na stronie eTwinning http://new-twinspace.etwinning.net/web/p85121
Doświadczenie - założenia Temat: Czy rośliny „lubią” detergenty? Problem badawczy: Jak detergent wpływa na kiełkowanie nasion oraz wzrost i rozwój roślin z nich wyrosłych. Hipoteza: Detergent zahamuje wzrost i rozwój roślin. Doświadczenie: Pomoce – 7 szalek Petriego, 7 półlitrowych słoików (lub zlewek), płyn do mycia naczyń, zakraplacz, łyżeczka, flamaster, linijka. Czas trwania doświadczenia: 8 dni (nastawienie w środę – pomiar w następny środę).
Doświadczenie Przebieg: Wyłożenie talerzyki (szalki Petriego) watą. Wysypanie na watę 100 nasion rzeżuchy. Ponumerowanie talerzyki Przygotowanie słoiki dla każdego talerzyka z zawartością 500 ml wody Pierwszy słoik z czystą wodą, drugi z 1 kroplą wybranego detergentu, trzeci z 2 kroplami, czwarty z 3 kroplami, piąty z 5 kroplami, szósta z 2 łyżeczkami, siódma z 3 łyżeczkami detergentu. Opisanie słoików. Wymieszanie zawartości. Podlewanie rzeżuchy przez 8 dni roztworami ze słoików, których numery odpowiadają numerom talerzyków (szalek Petriego). Podlewanie wszystkich taką samą ilością płynu. Rzeżucha podlewana czystą wodą stanowiła próbę kontrolną. Codziennie wykonywaliśmy zdjęcie prowadzonej hodowli.
Doświadczenie cd. Wynik: 8 dnia zmierzenie długość roślin. Przeliczenie ilość roślin (uzyskanie procent wykiełkowanych nasion). Dane pomiarowe wpisane do programu Excel. Na podstawie danych wykonanie wykresów. Zorganizowanie burza mózgów wszystkich uczestników w celu wspólnego opracowania danych dla każdego detergentu, a następnie ustalenie wspólnych wniosków.
Przeprowadzenie ankiet Przeprowadziliśmy ankietę w grupie 30 osób. Zapytaliśmy ankietowanych jakich płynów najczęściej używa się w ich domach do mycia naczyń. Najczęściej padła odpowiedź „Ludwik”, bo aż 14 razy. Więc ten płyn został użyty w doświadczeniu.
Potrzebne materiały.
Założenie hodowli – odliczanie nasion.
Sporządzamy mieszaniny.
Podlewanie mieszaninami.
Hodowla gotowa.
Codzienna pielęgnacja i kontrola efektów.
Codzienna pielęgnacja i kontrola efektów - dzień drugi.
Codzienna pielęgnacja i kontrola efektów – dzień trzeci.
Mierzenie roślin.
The same water – control group - Łukasz Cwynar Opracowanie wyników. The same water – control group - Łukasz Cwynar Long Number of plants 0 - 3 6 - 4 11 - 5 16 - 6 21 - 7 26 - 31 - 36 - 17 41 - 14 46 - 16 51 56 - 61mm-65mm 2 66mm-70mm the sum of all plants 100 plant growth medium
Water with one drop of dishwashing liquid – Weronika Sołtysik Opracowanie wyników. Water with one drop of dishwashing liquid – Weronika Sołtysik long number of plants 10- 79 51-100mm 20 101-150mm 1 the sum of all plants 100 plant growth medium 61mm
Water with two drops of dishwashing liquid – Dominika Czelny Opracowanie wyników. Water with two drops of dishwashing liquid – Dominika Czelny long number of plants 51 - 21 61 - 23 71 - 28 81 14 91 - 4 101 111 - 2 121 - 1 131 - 141 -
Water with three drops of dishwashing liquid – Julia Bartnik Opracowanie wyników. Water with three drops of dishwashing liquid – Julia Bartnik long number of plants 31 - 10 41 - 12 51 - 25 61 41 71 -
Opracowanie wyników. Water with five drops of dishwashing liquid – Anna Marut long number of plants 0 - 5 5 - 7 11 - 6 16 - 12 21 - 13 26 - 8 31 - 36 - 10 41 - 9 46 - 51 4 56 - the sum of all plants 100 plant growth medium
Water with one spoon dishwashing liquide – Kamila Rachwalska Opracowanie wyników. Water with one spoon dishwashing liquide – Kamila Rachwalska high seeds numbers seeds 0 – 1 6 – 43 11 – 40 16 – 16 average: 13,55
Water with two spoons dishwashing liquide – Natalia Wyżycka Opracowanie wyników. Water with two spoons dishwashing liquide – Natalia Wyżycka length of plant (mm) number of plants 0-5 24 6-10 54 11-20 22 21-60 The sum of all plants 100 Plant growth medium 11
Wyniki zbiorcze. Growth – final result Dishwashing liquide Medium growth (mm) Water 40 One drop dishwashing liquide 61 Two drops dishwashing liquide 80 Three drops dishwashing liquide 63 Five drops dishwashing liquide 32 One spoon dishwashing liquide 13 Two spoons dishwashing liquide 11
Wnioski końcowe. Wspólnie ustaliliśmy, że działanie detergentu szkodzi roślinom. Im większe stężenie detergentu w wodzie, tym większe zahamowania w wzroście i rozwoju roślin. Powinniśmy pamiętać aby używać z umiarem detergentów, gdyż ich nadmiar przedostający się do środowiska może zmienić wygląd ekosystemów.
Dziękujemy za uwagę