Projekt Przedmiot Program nauczania. Innowacyjny, interdyscyplinarny program nauczania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Innowacje pedagogiczne w gimnazjach
Indywidualne nauczanie
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
Zebranie rodziców uczniów klas szóstych szkół podstawowych 13 kwietnia 2012 r.
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Projekt edukacyjny w gimnazjum
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Lekcje z ZUS – uwagi metodyczne Wodzisław Śląski, 18 lutego 2014 r. Marcin Kopczyński.
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
RODZICE W SZKOLE.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Projekt edukacyjny „Kompetencje kluczowe”
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Zapis prezentacji:

Projekt Przedmiot Program nauczania

Innowacyjny, interdyscyplinarny program nauczania

Rozbudzenie i wspieranie zainteresowań przedmiotami przyrodniczymi wśród uczniów. Kształcenie umiejętności twórczego integrowania wiedzy z różnych dziedzin. Uświadomienie bezpośredniego związku nauki z życiem codziennym i zaspakajaniem zasadniczych potrzeb człowieka. Kształtowanie otwartości na poznawanie świata poprzez samodzielne działanie.

Potrafi uporządkować lub zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do rozwiązywania problemów badawczych (…) Planuje/przeprowadza doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze. Stosuje TIK do opracowania materiałów zdobytych w toku badań. Posługuje się językiem naukowym właściwym dla przedmiotów przyrodniczych. Potrafi wykorzystać zdobyte kompetencje na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych oraz w życiu codziennym.

jest interdyscyplinarny (integruje treści, także te, których nie obejmuje podstawa programowa dla przedmiotów przyrodniczych), zakłada pełne włączenie uczniów w proces kształcenia poprzez stosowanie nowatorskich metod aktywizujących oraz realizację projektów badawczych, jest realizowany w międzyoddziałowej grupie uczniów lub w klasie innowatorskiej na obowiązkowych zajęciach pozalekcyjnych, zakłada wykorzystanie bazy szkół oraz zasobów dydaktycznych uczelni.

interdyscyplinarne ujęcie zagadnień naukowych i praktycznych samodzielne, twórcze działanie uczniów w zdobywaniu kompetencji: wiedzy i umiejętności

Wstęp Założenia programowe Cele ogólne programu Cele szczegółowe kształcenia i wychowania Program a podstawa programowa Program a podstawa programowa Zadania szkoły Zalecane sposoby osiągania celów Materiał nauczania (treści) i przewidywane osiągnięcia ucznia Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów Komentarz dla nauczyciela Komentarz dla nauczyciela (wprowadzenie do zagadnień spoza podstawy programowej)

Treści Treści Cele kształcenia ogólnego Cele kształcenia ogólnego Zdobycie wiedzy Wykorzystanie wiedzy Sprawne, odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie

myślenie naukowe myślenie naukowe myślenie matematyczne umiejętność sprawnego posługiwania się TIK umiejętność sprawnego posługiwania się TIK umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji umiejętność pracy zespołowej umiejętność pracy zespołowej umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się

GIMNAZJUM/LICEUM SZKOŁA PODSTAWOWA MATEMATYKAINFORMATYKA Statystyka opisowa. (…) Edytor tekstu. Prezentacja Power Point. Arkusz kalkulacyjny. (…) Założone osiągnięcia: Uczeń: wskazuje medianę (…) wskazuje medianę (…) sprawnie korzysta z edytora tekstu sprawnie korzysta z edytora tekstu opracowuje prezentacje efektów swojej pracy za pomocą Power Point opracowuje prezentacje efektów swojej pracy za pomocą Power Point dokonuje obliczeń korzystając z formuł dokonuje obliczeń korzystając z formuł

Rozdział … Bakterie dobre i złe nie tylko w żywności. BiologiaChemiaFizyka Budowa komórki bakterii. Znaczenie bakterii w przyrodzie.(…) Fermentacja mlekowa. (…) Makro i mikroświat. (…) Założone osiągnięcia: Uczeń: Uzasadnia szkodliwą … Uzasadnia szkodliwą … Wyjaśnia pojęcie mikroświata Wyjaśnia pojęcie mikroświata (…) (…)

SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIA

ZADANIA szukanie informacji dzielenie się wiedzą wykonanie doświadczenia hodowla… analiza ilościowa prezentacja AKTYWNOŚĆ zaangażowanie i aktywność samodzielność terminowość współpraca w zespole

Karta oceny semestralnej

Ocena z przedmiotu obowiązkowego

Rozdział VIII Światło Światło to fala elektromagnetyczna, która … (…) Na zajęciach warto wykorzystać następujące pomoce: Film dydaktyczny (…): www…. (…)

Biologia Źródła białek Funkcja białek Chemia Budowa białek Właściwości chemiczne białek Fizyka Właściwości fizyczne białek Wykorzystanie matematyki i technologii informacyjnej: Gromadzenie i porządkowanie danych Interpretacja danych ??? Projekt badawczy interdyscyplinarny Problem Etapy projektu Instrukcje Karty pracy

Przewodnik dla nauczycieli – korelacja przedmiotowa Przewodnik metodyczny dla nauczycieli Suplement programu i Wademekum dla ucznia dociekliwego Zestaw projektów badawczych (do realizacji w laboratorium uczelni lub w warunkach szkolnych)

Nauka i technologia dla żywności ORGANIZACJA

2014/ wdrożenie pilotażowe grupa międzyoddziałowa: uczniów zajęcia dodatkowe obowiązkowe w szkole: 2 godziny w tygodniu rozpoczęcie zajęć w szkole – IV tydzień września (od ) zajęcia w laboratorium UE – 1 raz w miesiącu (wg harmonogramu) 4 × zajęcia w semestrze (sobota – 2 ×, dzień roboczy – 2 ×) rozpoczęcie zajęć na uczelni – IV tydzień października (od )

podpisanie porozumienia o współpracy z Liderem powołanie zespołu nauczycieli wybór opiekuna zespołu włączenie zajęć NTŻ do tygodniowego planu zajęć włączenie programu NTŻ do SzZPN SP: przyroda, matematyka/informatyka SP: przyroda, matematyka/informatyka G, LO: biologia, chemia, fizyka G, LO: biologia, chemia, fizyka

zmiana składu zespołu w ciągu realizacji projektu↨ umowa zlecenie - wrzesień

Koordynowanie pracy zespołu nauczycieli w zakresie planowania realizacji programu Monitorowanie realizacji zajęć (harmonogram UE) Monitorowanie współpracy z nauczycielami przedmiotów obowiązkowych w ramach oceniania postępów ucznia na NTŻ Kontakt z liderem/partnerem projektu Sprawozdawczość (sprawozdanie co 2 m-ce)

Dzienniki zajęć Frekwencja uczniów Karty czasu pracy nauczyciela

 zasady rekrutacji uczniów  deklaracje uczestnictwa w projekcie dla uczniów, dla rodziców uczniów niepełnoletnich  spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych, gimnazjów (zasady współpracy)

Przygotowanie uczniów do projektu badawczego 4 tygodnie × 2 godziny dydaktyczne rok – 60 godzin dydaktycznych

ROZDZIAŁ PROGRAMU – MIESIĄC godzin dydaktycznych Biologia 4 godz. (?) Fizyka 3 godz. (?) Chemia 1 godz. (?)

Laboratorium – laboranci (pracownicy UE) Pracownia komputerowa – pracownicy UE Nauczyciel ze szkoły wsparcie organizacyjne monitorowanie pracy uczniów obserwacja (doskonalenie warsztatu pracy)

2015/2016 Klasa z innowacją pedagogiczną Rekrutacja uczniów do klasy (IV, I, I) Zgłoszenie innowacji do KO Wystąpienie do organu prowadzącego o dodatkowe godziny na realizację programu NTŻ

II-III rok realizacji programu NTŻ Liczba zrealizowanych rozdziałów (+ projektów) – w zależności od potrzeb i możliwości szkoły Projekty badawcze – możliwe do realizacji w warunkach szkolnych (domowych, terenowych)

Rozporządzenie Rozporządzenie MENiS z r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej (…) ze zmianami: Rozporządzenie MEN z Rozporządzenie Rozporządzenie MEN z r w sprawie ramowych planów nauczania (…) §3 Organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora, może przyznać nie więcej niż 3 godz. tygodniowo dla każdego oddziału (…) na: 2b) realizację zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program został włączony do SZPN. Udział uczniów w tych zajęciach - obowiązkowy Ustawa Ustawa z 30 maja 2014 o zmianie ustawy o systemie oświaty

dziękujemy