Projekt Przedmiot Program nauczania
Innowacyjny, interdyscyplinarny program nauczania
Rozbudzenie i wspieranie zainteresowań przedmiotami przyrodniczymi wśród uczniów. Kształcenie umiejętności twórczego integrowania wiedzy z różnych dziedzin. Uświadomienie bezpośredniego związku nauki z życiem codziennym i zaspakajaniem zasadniczych potrzeb człowieka. Kształtowanie otwartości na poznawanie świata poprzez samodzielne działanie.
Potrafi uporządkować lub zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do rozwiązywania problemów badawczych (…) Planuje/przeprowadza doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze. Stosuje TIK do opracowania materiałów zdobytych w toku badań. Posługuje się językiem naukowym właściwym dla przedmiotów przyrodniczych. Potrafi wykorzystać zdobyte kompetencje na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych oraz w życiu codziennym.
jest interdyscyplinarny (integruje treści, także te, których nie obejmuje podstawa programowa dla przedmiotów przyrodniczych), zakłada pełne włączenie uczniów w proces kształcenia poprzez stosowanie nowatorskich metod aktywizujących oraz realizację projektów badawczych, jest realizowany w międzyoddziałowej grupie uczniów lub w klasie innowatorskiej na obowiązkowych zajęciach pozalekcyjnych, zakłada wykorzystanie bazy szkół oraz zasobów dydaktycznych uczelni.
interdyscyplinarne ujęcie zagadnień naukowych i praktycznych samodzielne, twórcze działanie uczniów w zdobywaniu kompetencji: wiedzy i umiejętności
Wstęp Założenia programowe Cele ogólne programu Cele szczegółowe kształcenia i wychowania Program a podstawa programowa Program a podstawa programowa Zadania szkoły Zalecane sposoby osiągania celów Materiał nauczania (treści) i przewidywane osiągnięcia ucznia Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów Komentarz dla nauczyciela Komentarz dla nauczyciela (wprowadzenie do zagadnień spoza podstawy programowej)
Treści Treści Cele kształcenia ogólnego Cele kształcenia ogólnego Zdobycie wiedzy Wykorzystanie wiedzy Sprawne, odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie
myślenie naukowe myślenie naukowe myślenie matematyczne umiejętność sprawnego posługiwania się TIK umiejętność sprawnego posługiwania się TIK umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji umiejętność pracy zespołowej umiejętność pracy zespołowej umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się
GIMNAZJUM/LICEUM SZKOŁA PODSTAWOWA MATEMATYKAINFORMATYKA Statystyka opisowa. (…) Edytor tekstu. Prezentacja Power Point. Arkusz kalkulacyjny. (…) Założone osiągnięcia: Uczeń: wskazuje medianę (…) wskazuje medianę (…) sprawnie korzysta z edytora tekstu sprawnie korzysta z edytora tekstu opracowuje prezentacje efektów swojej pracy za pomocą Power Point opracowuje prezentacje efektów swojej pracy za pomocą Power Point dokonuje obliczeń korzystając z formuł dokonuje obliczeń korzystając z formuł
Rozdział … Bakterie dobre i złe nie tylko w żywności. BiologiaChemiaFizyka Budowa komórki bakterii. Znaczenie bakterii w przyrodzie.(…) Fermentacja mlekowa. (…) Makro i mikroświat. (…) Założone osiągnięcia: Uczeń: Uzasadnia szkodliwą … Uzasadnia szkodliwą … Wyjaśnia pojęcie mikroświata Wyjaśnia pojęcie mikroświata (…) (…)
SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
ZADANIA szukanie informacji dzielenie się wiedzą wykonanie doświadczenia hodowla… analiza ilościowa prezentacja AKTYWNOŚĆ zaangażowanie i aktywność samodzielność terminowość współpraca w zespole
Karta oceny semestralnej
Ocena z przedmiotu obowiązkowego
Rozdział VIII Światło Światło to fala elektromagnetyczna, która … (…) Na zajęciach warto wykorzystać następujące pomoce: Film dydaktyczny (…): www…. (…)
Biologia Źródła białek Funkcja białek Chemia Budowa białek Właściwości chemiczne białek Fizyka Właściwości fizyczne białek Wykorzystanie matematyki i technologii informacyjnej: Gromadzenie i porządkowanie danych Interpretacja danych ??? Projekt badawczy interdyscyplinarny Problem Etapy projektu Instrukcje Karty pracy
Przewodnik dla nauczycieli – korelacja przedmiotowa Przewodnik metodyczny dla nauczycieli Suplement programu i Wademekum dla ucznia dociekliwego Zestaw projektów badawczych (do realizacji w laboratorium uczelni lub w warunkach szkolnych)
Nauka i technologia dla żywności ORGANIZACJA
2014/ wdrożenie pilotażowe grupa międzyoddziałowa: uczniów zajęcia dodatkowe obowiązkowe w szkole: 2 godziny w tygodniu rozpoczęcie zajęć w szkole – IV tydzień września (od ) zajęcia w laboratorium UE – 1 raz w miesiącu (wg harmonogramu) 4 × zajęcia w semestrze (sobota – 2 ×, dzień roboczy – 2 ×) rozpoczęcie zajęć na uczelni – IV tydzień października (od )
podpisanie porozumienia o współpracy z Liderem powołanie zespołu nauczycieli wybór opiekuna zespołu włączenie zajęć NTŻ do tygodniowego planu zajęć włączenie programu NTŻ do SzZPN SP: przyroda, matematyka/informatyka SP: przyroda, matematyka/informatyka G, LO: biologia, chemia, fizyka G, LO: biologia, chemia, fizyka
zmiana składu zespołu w ciągu realizacji projektu↨ umowa zlecenie - wrzesień
Koordynowanie pracy zespołu nauczycieli w zakresie planowania realizacji programu Monitorowanie realizacji zajęć (harmonogram UE) Monitorowanie współpracy z nauczycielami przedmiotów obowiązkowych w ramach oceniania postępów ucznia na NTŻ Kontakt z liderem/partnerem projektu Sprawozdawczość (sprawozdanie co 2 m-ce)
Dzienniki zajęć Frekwencja uczniów Karty czasu pracy nauczyciela
zasady rekrutacji uczniów deklaracje uczestnictwa w projekcie dla uczniów, dla rodziców uczniów niepełnoletnich spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych, gimnazjów (zasady współpracy)
Przygotowanie uczniów do projektu badawczego 4 tygodnie × 2 godziny dydaktyczne rok – 60 godzin dydaktycznych
ROZDZIAŁ PROGRAMU – MIESIĄC godzin dydaktycznych Biologia 4 godz. (?) Fizyka 3 godz. (?) Chemia 1 godz. (?)
Laboratorium – laboranci (pracownicy UE) Pracownia komputerowa – pracownicy UE Nauczyciel ze szkoły wsparcie organizacyjne monitorowanie pracy uczniów obserwacja (doskonalenie warsztatu pracy)
2015/2016 Klasa z innowacją pedagogiczną Rekrutacja uczniów do klasy (IV, I, I) Zgłoszenie innowacji do KO Wystąpienie do organu prowadzącego o dodatkowe godziny na realizację programu NTŻ
II-III rok realizacji programu NTŻ Liczba zrealizowanych rozdziałów (+ projektów) – w zależności od potrzeb i możliwości szkoły Projekty badawcze – możliwe do realizacji w warunkach szkolnych (domowych, terenowych)
Rozporządzenie Rozporządzenie MENiS z r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej (…) ze zmianami: Rozporządzenie MEN z Rozporządzenie Rozporządzenie MEN z r w sprawie ramowych planów nauczania (…) §3 Organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora, może przyznać nie więcej niż 3 godz. tygodniowo dla każdego oddziału (…) na: 2b) realizację zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program został włączony do SZPN. Udział uczniów w tych zajęciach - obowiązkowy Ustawa Ustawa z 30 maja 2014 o zmianie ustawy o systemie oświaty
dziękujemy