CZYLI HISTORIA O DUCHACH…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Hałas - niewidzialny wróg
Advertisements

HAŁAS W NASZEJ SZKOLE Raport z przeprowadzonych badań w Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej Raba Wyżna r.
i hałas ultradźwiękowy.
FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
Fizyka dźwięku muzycznego
Efekt Dopplera i jego zastosowania.
WZMACNIACZE PARAMETRY.
Karol Szymanowski Autorzy: Monika B. i Hubert M..
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Drgania.
„Życie i dorobek muzyczny…
1. Materiały galwanomagnetyczne hallotron gaussotron
Fizyka instrumentów muzycznych
Parametry rzeczywistych wzmacniaczy operacyjnych
Krzyżówka muzyczna. Krzyżówka muzyczna 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku (używany np 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej.
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
Podstawy grafiki komputerowej
Implantacja w Laryngologii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Drgania i fale. Akustyka
HISTORIA KOMPUTERÓW.
Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
Fizyka – drgania, fale.
Fale dźwiękowe.
DŹWIĘK KAMERTONY.
Instrumenty Muzyczne Natalia Rudnicka Kl. IA.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
INSTRUMENTY MUZYCZNE.
Biofizyka Procesów Słyszenia i Widzenia
DŹWIĘK JAK POWSTAJE?.
Referencyjne metody pomiarów hałasu
MATEMATYKA … w muzyce  + +.
Historia Fortepianu Kuba Bronisz IV „a”.
Matematyka w muzyce.
CO SŁYCHAĆ W FILHARMONII…. CO SŁYCHAĆ W FILHARMONII…
Matematyka w muzyce.
KARTY DŹWIĘKOWE.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Ci.... Cho....sza.....
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Dźwięk.
COACH Program COACH umożliwia wykonywanie pomiarów fizycznych, między innymi fal akustycznych. Poza tym pozwala na analizowanie i przetwarzanie (np. rozkład.
DZIWNE DŹWIĘKI. DZIWNE DŹWIĘKI NIETYPOWE SPOSOBY GRY NA TUBIE stroik pojedynczy lub podwójny zamiast ustnika rozbudowanie instrumentu o fragmenty.
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Budowa głośnika.
Muzyczne spotkanie z kompozytorem i wirtuozem Sandra Różanowska.
Właściwości dźwięku.
Hałas. Hałas – dźwięk, który w określonym miejscu, czasie jest niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia Hałas – wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe,
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
„ Spotkania z muzyką ” Każdego miesiąca odbywają się w naszej szkole lekcje muzyki, które mają na celu wyrobienie i utrwalenie umiejętności słuchania i.
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
Linia 100V.
D źwięk W tej prezentacji: D owiecie się, jak brzmi definicja dźwięku; P rzyjrzycie się budowie ucha; D owiecie się więcej na temat ruchu drgającego; Z.
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
Najwięksi kompozytorzy i ich dzieła.. Richard Wagner urodził się 22 maja 1813 w Lipsku jako Wilhelm Richard. Zmarł w Wenecji w 1883 roku. Został pochowany.
Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków FIZYKA dla Liceum Lekcje multimedialne M.J. Kozielski - Fizyka dla.
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
Wpływ hałasu na słuch.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Od czego zależy wrażenie głośności dźwięku?
Judyta Izabela Stepaniuk klasa 2 B
Głośniki UTK. Głośnik dynamiczny Membrana Im niższe częstotliwości, tym lepiej służy im duża sztywność membrany, odpowiedzialna za dynamikę, a mniej.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
GRY INSPIROWANE RELIGIAMI MITAMI I WIERZENIAMI. Przez lata powstało wiele gier które czerpały inspiracje z wielu wierzeń, religii, mitów. Biorąc wiele.
Klasyfikacja instrumentów muzycznych I. Instrumenty strunowe Instrumenty muzyczne, w których źródłem dźwięku jest drgająca struna nazywamy instrumentami.
Zapis prezentacji:

CZYLI HISTORIA O DUCHACH… CO SŁYCHAĆ W DŹWIĘKU? CZYLI HISTORIA O DUCHACH…

a1 fortepian skrzypce trąbka klarnet

PARAMETRY DŹWIĘKU wysokość (częstotliwość) : ilość drgań na sekundę, mierzymy w hercach (Hz) głośność: mierzymy w decybelach (dB) czas trwania: mierzymy w sekundach

JAK ZMIERZYĆ BARWĘ DŹWIĘKU?

CZĘSTOTLIWOŚĆ REZONANSOWA Gdy w pobliżu zabrzmi dźwięk z taką właśnie częstotliwością, przedmiot zaczyna drgać.

pojedynczy dźwięk składa się z wielu dźwięków to tzw. ALIKWOTY (lub: tony składowe) nie słyszymy ich – z wyjątkiem tonu najniższego

SZEREG ALIKWOTÓW DŹWIĘKU C

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 FORTEPIAN

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SKRZYPCE

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 TRĄBKA

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 KLARNET

odbierana przez nasze ucho wysokość dźwięku 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 wrażenie barwy

jakie pojawiają się barwy instrumentalne? czy w przypadku każdego instrumentu łatwo jest określić wysokość dźwięku? czy pojawiają się dobrze brzmiące, „wewnętrznie rezonujące” akordy?

Muzykę można tworzyć z dowolnych dźwięków

ŹRÓDŁA DŹWIĘKU instrumenty muzyczne inne przedmioty

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 FORTEPIAN

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SKRZYPCE

1 2 3 4 5 6 7 8 INNY PRZEDMIOT

UJAWNIANIE ALIKWOTÓW

UJAWNIANIE ALIKWOTÓW

MULTIFONY oprócz (lub zamiast) tonu podstawowego słyszymy kilka wyższych alikwotów

ŚPIEW ALIKWOTOWY

SPEKTRALIZM nurt w muzyce współczesnej powstał w latach 70. w Paryżu, inspiruje wielu twórców do dziś jeden z głównych celów: ujawnianie alikwotów kompozytorzy: Gérard Grisey, Tristan Murail

cały ten wykres = SPEKTRUM dźwięku fortepianowego 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

SPEKTRUM = WIDMO =

dźwięki, które słyszymy, choć wcale ich nie ma… TONY KOMBINACYJNE dźwięki, które słyszymy, choć wcale ich nie ma…

TONY KOMBINACYJNE TON SUMACYJNY TON RÓŻNICOWY suma 2 częstotliwości, np. 500 Hz + 300 Hz = 800 Hz powstały w naszym uchu dźwięk jest wyższy od wyjściowych TON RÓŻNICOWY Różnica 2 częstotliwości, np. 500 Hz – 300 Hz = 200 Hz powstały w naszym uchu dźwięk jest niższy od wyjściowych

PRZYKŁADY TONÓW RÓŻNICOWYCH