Szyk wyrazów w zdaniu Zdania proste oznajmujące oraz zdania pytające

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Jak pisać pracę dyplomową?
Abitur 2012 Deutsch.
Odmienne i nieodmienne części mowy
Kapitel X - Wiederholung
Jak i czego nauczyłam się na lekcjach niemieckiego w klasie 2
Jak uczymy się j. niemieckiego ?. Usnere Hausaufgaben:
Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej
Zagadnienia Nazwy sklepów, lokali usługowych oraz produktów.
DIE KONJUGATION DES VERBS IM PRÄSENS
Wie lernen wir Deutsch Tomasz Ślęczkowski 2c.
Wie lernen wir Deutsch Tomasz Ślęczkowski. Wir spielte Lernspiele.
Wie und was ich auf deustch gelernt habe?
Przyimki łączące się z celownikiem i biernikiem.
Województwa w Polsce Nowy podział administracyjny
I. Modalverb sollen Beispiele:
Materiały pochodzą z Platformy
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Czasowniki modalne w czasie przeszłym Imperfekt.
a) Kraków b) Wrocław c) Warszawa
Dzień niemiecki w naszej szkole
Jak uczyć się skutecznie?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
PROJEKT MIĘDZYNARODOWY Agnieszka Rolicz
Zasoby internetowe Oxford University Press Niniejsza prezentacja podaje krótki opis Oxford Dictionaries online. Mówi o tym, czym są Oxford Dictionaries.
Miejsca spotkań – Treffpunkte Celownik – Spoczynek Biernik - Ruch
Czasowniki modalne w Imperfekcie Szyk zdań złożonych podrzędnie.
Czasowniki modalne Biernik - Ruch Celownik - Spoczynek
Odmiana czasowników w l. poj. i mn.
Odmiana czasowników w l. poj. i mn.
Imperfekt - Zdania złożone - Trening
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Zasady pracy z grupą Część II Kontrakt szkoleniowy.
Części mowy Edyta Sawicka.
Massenmedien. I. Przyjrzyj się zdjęciom i przyporządkuj przedmiotom ich nazwy. die Zeitung der Fernseher die Zeitschrift der Computer das Radio die DVD.
Sportidole. I. Czy znasz tych sportowców? Przyporządkuj nazwiska do zdjęć a zdjęcia sportowców do charakterystyk (kolejny slajd). A B C D E F G Oliver.
Freizeit Schwimmst du gern?. I. Dopasuj obrazek do wyrażeń, jak w przykładzie. A B C D E FG H I J K L M.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
DER MENSCH Körperteile Kleider machen Leute. I. Wpisz nazwy części ciała.
DER FROUMSEINTRAG VON LISA. Ich bin Lisa und schreibe allen, die einen Hund haben möchten und nicht wissen, wie sie darüber mit den Eltern sprechen sollten.
Auf der Reise. I.Spójrz na obrazki przeczytaj tekst i dopasuj wyrażenia z ramki do każdego z obrazka. Wenn wir Zeit und Lust haben, können wir mit wenig.
 Wykonali: -Magdalena Koniarek -Adrian Fiba Zaimki osobowe w trzecim przypadku.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Fabian Kocot 1B Język niemiecki – tryb rozkazujący.
Wiederholung zum Test Magnet 3 Kapitel 1Magnet 3 Kapitel 1.
Umwelt Der Wetterbericht. I. Podpisy nie pasują do obrazków. Uporządkuj je. Es gibt Nebel. Es regnet. Die Sonne scheint. Es gibt Gewitter. Es ist leicht.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Czasownik „lassen” Arkadiusz Więzowski. Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
CZAS PRESENT CONTINUOUS
Wiederholung zum Test Magnet 3 Kapitel 3.
Wo oder wohin? WOHIN (dokąd) WO? (gdzie) III przypadek – DATIV
1. Zu Hause 1.1 Immobilien 1.2 Wohnräume 1.3 Grammatik
Części zdania.
TRANSFER MIĘDZYJĘZYKOWY
Zapis prezentacji:

Szyk wyrazów w zdaniu Zdania proste oznajmujące oraz zdania pytające

Zanim zaczniesz… Zapoznaj się z celami lekcji; Wykorzystuj możliwość odsłuchania niemieckich zdań oraz ich tłumaczeń na język polski. W trakcie prezentacji wielokrotnie zobaczysz ikonki głośników. Klikając „play” przy żółtym głośniku, usłyszysz wybrane zdanie po niemiecku. Jeśli chcesz zapoznać się z polskim tłumaczeniem tego zdania, wybierz w tym celu głośnik czerwony.

Cele lekcji Cele poboczne: 1) Potrafisz wskazać orzeczenie (czasownik) w zdaniu oznajmującym oraz pytającym. 2) Wiesz, na którym miejscu znajduje się orzeczenie w zdaniu oznajmującym. 3) Umiesz określić, na którym miejscu znajduje się orzeczenie w zdaniu pytającym. 4) Wiesz, od czego może zaczynać się zdanie pytające (rozwinięcie punktu 3-ego). 5) Potrafisz samodzielnie budować zdania proste oznajmujące. 6) Umiesz budować zdania pytające (nie tylko te, które zaczynają się od czasownika). Cele poboczne: Poznajesz również kilka nazw państw, zawodów itd. Uczysz się wymowy zdań / wyrazów, przy których widoczny jest żółty głośnik.

Co NIE jest celem tej lekcji? Poznanie wszystkich wyrazów zawartych w tej prezentacji. (Skoncentruj się na celach głównych!) Płynne mówienie po niemiecku po jednokrotnym przejrzeniu prezentacji. (Po prostu ćwicz, ćwicz, ćwicz!) Bezbłędne stosowanie zawartych tu reguł. (Zapisuj sobie dowolne zdania proste na kartce. Określ, czy napisałaś / napisałeś je prawidłowo. Po ewentualnych poprawkach przeczytaj je na głos.) DLACZEGO OKREŚLENIE „NIE-CELÓW” JEST TAKIE ISTOTNE? Jeśli zaczniesz skupiać się na zagadnieniach, które nie są tematem lekcji, szybko stracisz wątek oraz motywację do nauki. Tak więc jeśli uczysz się prawidłowego szyku wyrazów w zdaniu, skup się tylko i wyłącznie na tym! W tej chwili cała reszta, np. końcówki czasownika, bądź przymiotnika itd. są mało istotne. Chcąc opanować odmianę czasownika, po prostu wybierz odpowiednią prezentację, w której z kolei będziesz skupiać się wyłącznie na tej odmianie, gdzie mniej będzie Cię interesował przykładowo… szyk wyrazów w zdaniu. ;) SKUP SIĘ NA CELU! Popełnione błędy, które nie mają nic wspólnego z docelowym zagadnieniem NIE LICZĄ SIĘ! Potraktuj je tak, jak by ich nie było! Ułatwi Ci to życie. ;)

Zdanie proste to zdanie, w którym występuje tylko jedno orzeczenie. Definicja (Omówimy tu zdania proste oznajmujące i pytające. Zdania rozkazujące zostaną omówione w osobnej prezentacji.) Zdanie proste to zdanie, w którym występuje tylko jedno orzeczenie.

Przykłady zdań prostych oznajmujących Ich heiße Thomas. Ich wohne in München. Ich komme aus Polen. O ile miejsce podmiotu może się zmienić, miejsce orzeczenia pozostaje takie samo! W każdym z tych zdań orzeczenie występuje na drugim miejscu! I tak ma zostać. 

Podział zdań pytających Zdania pytające dzielimy na 3 grupy: 1) Zdania zaczynające się od czasownika, 2) Zdania zaczynające się od zaimka pytającego, 3) Zdania zaczynające się od połączenia zaimka pytającego z przyimkiem.

Zdania pytające, zaczynające się od czasownika Kommst du aus Polen? Wohnt deine Mutter in Deutschland? Haben deine Eltern ein Auto? Lernt deine Frau Deutsch? Kolejność: (Odmieniony) czasownik, podmiot, reszta zdania (dopełnienie)

Zdania pytające, zaczynające się od zaimka pytającego Wie heißt du? Wo wohnt deine Schwester? Wann ist ihr Bruder geboren? Warum lernt sie Deutsch? Kolejność: Zaimek pytający, (odmieniony) czasownik, podmiot, [reszta zdania (dopełnienie)]

Zdania pytające, zaczynające się od połączenia zaimka pytającego z przyimkiem Wofür interessierst du dich? Woran arbeitest du? Worauf wartest du? Wonach suchen Sie? Kolejność: Zaimek pytający + przyimek, (odmieniony) czasownik, podmiot, [reszta zdania (dopełnienie) ]

Übung 1. 1. Wofür interessierst du dich? a) Ich bin 31 Jahre alt. 2. Woher kommst du? b) Nein, ich wohne in Frankfurt. 3. Worauf wartest du? c) Ich komme aus Italien. 4. Wie alt bist du? d) Ich interessiere mich für Theater. 5. Wohnst du in Berlin? e) Ja, ich habe Hunger. 6. Hast du Hunger? f) Ich warte auf einen Bus.

Übung 1. ODPOWIEDZI 1. Wofür interessierst du dich? a) Ich bin 31 Jahre alt. 2. Woher kommst du? b) Nein, ich wohne in Frankfurt. 3. Worauf wartest du? c) Ich komme aus Italien. 4. Wie alt bist du? d) Ich interessiere mich für Theater. 5. Wohnst du in Berlin? e) Ja, ich habe Hunger. 6. Hast du Hunger? f) Ich warte auf einen Bus.

Übung 2. Przykład: A: Ich heiße Martin. F: Wie heißt du? 1. Antwort: Er kommt aus England. 2. Antwort: Sie wohnt in Deutschland. 3. Antwort: Markus ist 15 Jahre alt. 4. Antwort: Wir lernen Italienisch. 5. Antwort: Sie spielen Fußball. 6. Antwort: Ich bin Lehrer von Beruf. 1. Frage: 2. Frage: 3. Frage: 4. Frage: 5. Frage: 6. Frage:

Übung 2. ODPOWIEDZI Przykład: A: Ich heiße Martin. F: Wie heißt du? 1. Antwort: Er kommt aus England. 2. Antwort: Sie wohnt in Deutschland. 3. Antwort: Markus ist 15 Jahre alt. 4. Antwort: Wir lernen Italienisch. 5. Antwort: Sie spielen Fußball. 6. Antwort: Ich bin Lehrer von Beruf. 1. Frage: Woher kommt er? 2. Frage: Wo wohnt sie? 3. Frage: Wie alt ist Markus? 4. Frage: Was lernt ihr? 5. Frage: Was spielen sie? 6. Frage: Was bist du von Beruf?

Übung 3. Przykład: Frage: Wie alt bist du? (20) Antwort: Ich bin 20 Jahre alt. 1. Frage: Woher kommt ihr? (aus Polen) Antwort: 2. Frage: Was ist sie von Beruf? (Polizistin) Antwort: 3. Frage: Was lernst du? (Spanisch) Antwort: 4. Frage: Wo wohnen Sie? (in München) Antwort: 5. Frage: Was ist dein Hobby? (Sport) Antwort: 6. Frage: Wie heißt er? (Michael) Antwort:

Übung 3. ODPOWIEDZI Przykład: Frage: Wie alt bist du? (20) Antwort: Ich bin 20 Jahre alt. 1. Frage: Woher kommt ihr? (aus Polen) Antwort: Wir kommen aus Polen. 2. Frage: Was ist sie von Beruf? (Polizistin) Antwort: Sie ist Polizistin (von Beruf). 3. Frage: Was lernst du? (Spanisch) Antwort: Ich lerne Spanisch. 4. Frage: Wo wohnen Sie? (in München) Antwort: Ich wohne in München. 5. Frage: Was ist dein Hobby? (Sport) Antwort: Mein Hobby ist Sport. 6. Frage: Wie heißt er? (Michael) Antwort: Er heißt Michael.

Übung 4. 1. Wer sind Sie? 2. Ist das dein Kind? 3. Wo liegt Polen? 4. Kommst du morgen zu mir? 5. Liest du ein Buch? 6. Wohin gehen wir? 7. Hast du ein Auto? 8. Was ist das? 1. zaimek pytający / czasownik 2. zaimek pytający / czasownik 3. zaimek pytający / czasownik 4. zaimek pytający / czasownik 5. zaimek pytający / czasownik 6. zaimek pytający / czasownik 7. zaimek pytający / czasownik 8. zaimek pytający / czasownik

Übung 4. ODPOWIEDZI 1. Wer sind Sie? 2. Ist das dein Kind? 3. Wo liegt Polen? 4. Kommst du morgen zu mir? 5. Liest du ein Buch? 6. Wohin gehen wir? 7. Hast du ein Auto? 8. Was ist das? 1. zaimek pytający (wer) 2. czasownik (ist, sein) 3. zaimek pytający (wo) 4. czasownik (kommst, kommen) 5. czasownik (liest, lesen) 6. zaimek pytający (wohin) 7. czasownik (hast, haben) 8. zaimek pytający (was)

Übung 5. 1. Wer ist das? 2. Was machst du am Samstag? 3. Wo wohnst du? 4. Wann besuchst du mich? 5. Woher weißt du das? 6. Wohin gehst du? 7. Wie heißt du? 8. Warum bist du traurig?

Übung 5. ODPOWIEDZI 1. Wer ist das? 2. Was machst du am Samstag? 3. Wo wohnst du? 4. Wann besuchst du mich? 5. Woher weißt du das? 6. Wohin gehst du? 7. Wie heißt du? 8. Warum bist du traurig? 1. Kto to jest? 2. Co robisz w sobotę? 3. Gdzie mieszkasz? 4. Kiedy mnie odwiedzisz? 5. Skąd to wiesz? 6. Dokąd idziesz? 7. Jak się nazywasz? 8. Dlaczego jesteś smutny?

Übung 6. 1. Wer _______________ ? 2. Was _______________ ? Zdania zaczynające się od zaimka pytającego: 1. Wer _______________ ? 2. Was _______________ ? 3. Wo _______________ ? 4. Wann _______________ ? 5. Woher _______________ ? 6. Wohin _______________ ? 7. Wie _______________ ? 8. Warum _______________ ? Zdania pytające zaczynające się od czasownika: 1. ___________________________ ? 2. ___________________________ ? 3. ___________________________ ? 4. ___________________________ ? 5. ___________________________ ? 6. ___________________________ ? 7. ___________________________ ? 8. ___________________________ ?

Przeczytaj jeszcze raz na spokojnie cele tej lekcji Przeczytaj jeszcze raz na spokojnie cele tej lekcji. Sprawdź, które z nich udało Ci się już osiągnąć. Jeśli po pierwszym obejrzeniu prezentacji i wykonaniu ćwiczeń udało Ci się osiągnąć chociażby jeden z nich, możesz sobie śmiało pogratulować. Brawo! Pamiętaj, że tę prezentację możesz obejrzeć niezliczoną ilość razy. Podobnie, jak ćwiczenia w niej zawarte możesz wykonać tyle razy, ile potrzebujesz, aż w końcu dojdziesz do perfekcji. Wskazówka: Jeśli popełnisz błąd, zatrzymaj się przy nim na chwilę. Przeanalizuj, dlaczego twoja pierwotna wersja rozwiązania była nieprawidłowa. Jeśli nauczysz się samemu rozpoznawać i poprawiać własne błędy, przyspieszysz swoją naukę minimum trzykrotnie! Poświęć chwilę na tę technikę, a szybko przekonasz się, że wiem, o czym mówię. ;)

Cele lekcji, czyli: przeczytaj to jeszcze raz! 1) Potrafisz wskazać orzeczenie (czasownik) w zdaniu oznajmującym oraz pytającym. 2) Umiesz określić, na którym miejscu znajduje się orzeczenie w zdaniu oznajmującym. 3) Wiesz, na którym miejscu znajduje się orzeczenie w zdaniu pytającym. 4) Wiesz, od czego może zaczynać się zdanie pytające (rozwinięcie punktu 3-ego). 5) Potrafisz samodzielnie budować zdania proste oznajmujące. 6) Umiesz budować zdania pytające (nie tylko te, które zaczynają się od czasownika). Cele poboczne: Poznajesz również kilka nazw państw, zawodów itd. Uczysz się wymowy zdań / wyrazów, przy których widczny jest żółty głośnik.

ZADANIE DOMOWE Wybierz sobie dowolną niemiecką gazetę (może to być również jakieś czasopismo, w ostateczności nawet jakikolwiek podręcznik do nauki języka niemieckiego). Znajdź tam jakiś dłuższy tekst. Odnajdź w nim zdania proste (oznajmujące oraz pytające). Zaznacz w nich czasowniki i odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego akurat w tym miejscu się one znajdują. Wybierz do tego MINIMUM 10 zdań oznajmujących i tyle samo pytających! Powodzenia!

Autorem niniejszej prezentacji jest Tomasz Zalewski, pasjonat języka niemieckiego oraz rozwoju osobistego. Masz pytania, uwagi, propozycje ulepszenia tej lekcji? Napisz do mnie pod adres: niemiecki.online@gmail.com Wielkie dzięki z góry za wszystkie nadesłane maile.

das Ende