Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Advertisements

Ukryte treści kwiatów i bukietów
RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Gatunki dziennikarskie
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Metody analizy i interpretacji tekstów literackich na lekcjach języka polskiego Aleksandra Paluch.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Temat: Muzyka średniowiecza.
Poezja metafizyczna.
Jak napisać dobre wypracowanie maturalne?
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Rodzaje i gatunki literackie
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
RELIGIE Kamil Ziller Marek Polipowski.
Z artykułu Agnieszki Krzemińskiej –”Kopanie pod Biblią”
prawa człowieka w Deklaracji Praw Człowieka i w Biblii
Analiza poezji na maturze
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
BIBLIA Zasady czytania.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Księgi Starego Testamentu
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Modyfikacja egzaminu maturalnego
WYDARZENIE PRZEKAZ USTNY FORMY PISANE REDAKCJA KSIĘGI
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania biblijnego Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Pismo Święte ukazuje nam wiele rodzajów miłości. Jest to m. in
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Nie jest możliwe pokochanie kogokolwiek
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
RODZAJE LITERACKIE.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Elementy konstrukcyjne utworu.
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Przyroda dla humanistów, czyli komunikacja interdyscyplinarna w szkolnej klasie Kornelia Rybicka VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Komunikacja -
SYMBOLIZM.
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
Lekcja Temat: „Dziś umarłym śpiewać muszę” – jakie pytania kryją treny J. Kochanowskiego?
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Co to jest Biblia?.
Simchat Tora – święto radości Tory
Adam Mickiewicz Twórczość
Islam.
Systematyka literatury
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Biblijne księgi mądrościowe
Zapis prezentacji:

Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania

Po dzisiejszej lekcji będziesz potrafił/a: Objaśnić, na czym polega specyfika Pieśni nad Pieśniami na tle innych ksiąg biblijnych. Odczytać alegoryczny sens Pieśni nad Pieśniami. Wskazać symbole w analizowanych tekstach oraz zinterpretować ich znaczenie. Porównać koncepcję miłości w staro- i nowotestamentowym tekście biblijnym. ************************************************************************** Objaśnić tytuł Pieśni nad Pieśniami oraz wskazać jej genezę i czas powstania Porównać sposób przedstawienia Oblubieńca i Oblubienicy oraz bohaterki wiersza Stachury Porównać alegorię i symbol jako dwa sposoby niedosłownego przedstawiania rzeczywistości

Tytuł i geneza, Oryginalny hebrajski tytuł: Pieśń pieśni. Powstanie: między VI a III w.p.n.e. Należy do tzw. Megillot. Odczytywana podczas Paschy.

Księgi pięciu megillot – pochodzący z Biblii hebrajskiej zbiór pięciu ksiąg. Nazwa pochodzi od hebrajskich słów חמש''' מגילות''' (Hamesz Megilot) oznaczających dosłownie „pięć zwojów”. Księgi te, powstałe w różnym czasie, tworzą zbiór niejednolity pod względem treści, jak i gatunków literackich. Ich cechą wspólną jest to, że odczytywane są podczas najważniejszych świąt żydowskich. Do ksiąg pięciu megillot należą: * Pieśń nad pieśniami * Księga Rut * Lamentacje Jeremiasza * Księga Koheleta * Księga Estery

Treść Księga składa się z sześciu pieśni Oblubieńca i Oblubienicy (którzy nazywają się nawzajem Salomonem i Sulamitką) w formie ich dialogu, komentowanego przez chór. Gustave Moreau, Sulamitka

Przeczytaj tekst Pieśni nad Pieśniami. Zwróć uwagę na: Tematykę utworu. Formę tekstu. Sposób mówienia bohaterów o uczuciach.

Udramatyzowana forma tekstu. Sprawdź! Tematyka: miłość. Udramatyzowana forma tekstu. Bohaterowie nie nazywają swoich uczuć wprost. LIRYKA POŚREDNIA – podmiot liryczny nie ujawnia się bezpośrednio, wyraża swoje uczucia za pośrednictwem obrazu świata.

Analizujemy język wypowiedzi bohaterów. Wyszukaj w tekście Pieśni nad Pieśniami: Apostrofy Wykrzyknienia Porównania Metafory Epitety Określ funkcje tych środków stylistycznych.

Sprawdź! Wyszukaj w tekście Pieśni nad Pieśniami: Apostrofy: „(…), przyjaciółko moja, (…)” Wykrzyknienia: „(…) o jakże uroczy!” Porównania: „(…) oczy twe jak gołębice!” Epitety: „upragniony cień” Kreują piękno świata, podkreślają emocje i uczucia.

Przesłania i interpretacje Jak odczytać Pieśń nad Pieśniami? 1. Interpretacja naturalna

Mowa symboli Cedr – symbol wiecznie trwającego życia. Jabłoń – obfitość, płodność, miłość, wyjątkowość. Lilia – czystość, niewinność, dziewictwo, godność królewska. Narcyz – sen, wiosna, zmartwychwstanie, przemijające piękno. W kontekście mitu: egoizm, samozachwyt, samouwielbienie. Ciernie – ból, cierpienie, trud, przeszkody, grzechy. Cyprys – wieczność, trwałość.

Poetyckie obrazy domu „Belkami domu naszego są cedry, a cyprysy ścianami” „Łoże nasze z zieleni” „owoc jego słodki memu podniebieniu” „Wprowadził mnie do domu wina” Taki obraz domu daje się rozumieć jako trwałość, długowieczność, wierność uczucia miłości, ale sygnalizuje również związek erotyczny kobiety i mężczyzny. Interpretacja naturalna uznaje Pieśń nad Pieśniami za zbiór pojedynczych pieśni miłosnych; można w niej dostrzec motywy związane z ucztą weselną.

Jak odczytać Pieśń nad Pieśniami? 2. Interpretacja alegoryczna Sens dosłowny Sens alegoryczny (tradycja judaistyczna) Sens alegoryczny (tradycja chrześcijańska) OBLUBIENIEC BÓG JEZUS KOŚCIÓŁ OBLUBIENICA NARÓD WYBRANY

Pieśń nad Pieśniami jest poematem lirycznym o tematyce miłosnej To zbiór pieśni miłosnych o charakterze weselnym i pochwalnym. Wykazuje również cechy dramatu (dialogi bohaterów).

Edward Stachura, Pejzaż Przeczytaj wiersz. Odpowiedz na pytania: Kim jest podmiot mówiący, a kim adresat wypowiedzi? • Które elementy urody bohaterki zostały wyeksponowane – wskaż te określenia w tekście. • Jaki stosunek ma podmiot liryczny do bohaterki? Znajdź potwierdzenie w tekście. • W jaki sposób w wierszu został wyrażony zachwyt?

Marc Chagall Pieśń nad Pieśniami Opisz obraz w dziesięciu zdaniach. Uwzględnij źródło inspiracji, kompozycję obrazu, obecne w nim elementy kultury antycznej i żydowskiej oraz symbolikę barw.