Ochrona gruntów rolnych i leśnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Ochrona gruntów rolnych i leśnych”
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Specjalna Strefa Ekonomiczna jako element promocji inwestycyjnej
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Grupy producentów rolnych
PRG Państwowy Rejestr Granic
Dodatki mieszkaniowe.
Studium Podyplomowe Oceny i Wyceny Zasobów Przyrody
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
Taryfa cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków stosowane przez Goleniowskie Wodociągi i Kanalizację Sp.
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Społeczno – gospodarcze funkcje Lasów Państwowych
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
PROCES BUDOWLANO-INWESTYCYJNY Regulacje dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowe regulacje dotyczące prawa budowlanego.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa.
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Użytkowanie wieczyste
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Podwodne dziedzictwo kultury to: ogół obiektów będących wytworami człowieka, o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kultury, które znajdują się dziś.
Reglamentacja procesu budowy
Organy właściwe do kontroli podatkowej
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
2 marca 2015 Wołów KONGRES INNOWACYJNY MŁODY ROLNIK.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami
Podstawy prawa ochrony zabytków
UST 3.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Kluczowe wymagania prawne z zakresu ochrony środowiska w świetle planowanej eksploatacji kruszyw na obszarach Natura.
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
Wprowadzenie teoretyczne
Dr inż. Wiesław Czarnecki Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Geodezji
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Drugostronne zasilanie energetyczne GPZ Góra Linia 110kV Rawicz - Góra
Zapis prezentacji:

Ochrona gruntów rolnych i leśnych Świerklaniec, 28.02.2013

Ustawa z dnia 03.02.1995r o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2004r nr 121 poz. 1266 z późn.zmian.): Etapy wyłączenia gruntów z produkcji: Przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne dokonuje się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, na które zgodę wyrażają: - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi – w przypadku użytków rolnych klas I-III jeżeli ich zwarty obszar przekracza 0,50ha -Minister Środowiska – w przypadku gruntów leśnych stanowiących własności Skarbu Państwa - Marszałek Województwa – w przypadku pozostałych gruntów leśnych po uzyskaniu opinii Izby Rolniczej Stroną w postępowaniu o wyrażenie zgody jest gmina, a nie poszczególni właściciele gruntów.

Ustawa z dnia 27.03.2003r o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym: Art. 17. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego kolejno: 1) ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do planu, nie krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia;

Wniosek w postępowaniu o wyrażenie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów powinien zawierać: Uzasadnienie potrzeby zmiany przeznaczenia Wykaz powierzchni gruntów wnioskowanych, z podziałem na klasy bonitacyjne, a w przypadku gruntów leśnych z podziałem na typy siedliskowe lasu Ekonomiczne uzasadnienie projektowanego przeznaczenia

2. Wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej lub leśnej. Wyłączenie jest to rozpoczęcie innego niż rolnicze lub leśne użytkowania gruntów. Wyłączenie z produkcji użytków rolnych wytworzonych z gleb pochodzenia mineralnego i organicznego, zaliczonych do klasy I-IIIb oraz użytków rolnych klas IV – VI wytworzonych z gleb pochodzenia organicznego, a także gruntów wymienionych w art. 2 ust 1 pkt. 2-10 ustawy oraz gruntów leśnych przeznaczonych na cele nierolnicze i nieleśne może nastąpić po wydaniu decyzji zezwalających na takie włączenie. Decyzję zezwalającą na wyłączenie z produkcji wydają: W odniesieniu do gruntów rolnych – starosta powiatu W odniesieniu do gruntów pod lasami – Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych W odniesieniu do gruntów wchodzących w skład parku narodowego – Dyrektor Parku

W przypadku wyłączenia z produkcji gruntów leśnych osoba, która uzyskała zezwolenie na wyłączenie jest obowiązana uiścić, poza należnością i opłatami rocznymi, również odszkodowanie za przedwczesny wyrób drzewostanu. Zwolnieni z obowiązku opłat i należności z tytułu wyłączenia gruntu z produkcji są: - inwestorzy wyłączający grunty pod inwestycję zwiazane z produkcją rolną -inwestorzy budownictwa mieszkaniowego: a) do 0,05ha w przypadku budynku jednorodzinnego b) do 0,02ha na każdy lokal mieszkalny, w przypadku budownictwa wielorodzinnego

Dokumenty wymagane do złożenia przy procedurze wyłączenia gruntów leśnych z produkcji: Wniosek ze wskazaniem celu wyłączenia gruntu z produkcji Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania lasu lub decyzja o przeznaczeniu gruntów Wypis i wyrys z ewidencji gruntów Wypis z uproszczonego planu urządzania lasu lub opis taksacyjny Dokument potwierdzający prawo własności Zgoda współwłaścicieli Jeśli wyłączeniu z produkcji ma podlegać tylko część nieruchomości należy dołączyć projekt sporządzony przez uprawnionego projektanta z wyszczególnienie wnioskowanego gruntu do wyłączenia Zgodnie z art. 10 Kpa istnieje obowiązek powiadomienia wszystkich zainteresowanych o możliwości wglądu do akt sprawy. Złożenie stosownego oświadczenia skraca termin wydania decyzji przez Dyrektora RDLP.

Decyzja wyłączająca grunt z produkcji leśnej Naliczenie należności z tytułu wyłączenia gruntów leśnych z produkcji: Pow. X m3 x średnia cena sprzedaży drewna Pow. – wnioskowana powierzchnia do wyłączenia M3 – należność za wyłączenie z produkcji 1ha gruntów leśnych zgodnie z tab Średnia cena - uzyskana przez nadleśnictwa za pierwsze 3kwartały roku

2. Opłata roczna z tytułu użytkowania gruntów leśnych wyłączonych z produkcji na cele nieleśne : - Opłata roczna w wysokości 10% należności w razie trwałego wyłączenia przez 10 lat, w razie nietrwałego wyłączenia przez okres tego wyłączenia lecz nie dłużej niż 20 lat. Pow. X m3 x 10% Pow. – wnioskowana powierzchnia do wyłączenia M3 – należność za wyłączenie z produkcji 1ha gruntów leśnych zgodnie z tab

Niniejsza decyzja nie daje prawa do faktycznego wyłączenia w/w gruntów leśnych z produkcji, w tym wycinki drzew. Jest to możliwe po: - otrzymaniu prawomocnego pozwolenia na budowę - zgłoszeniu wycinki właściwemu staroście lub w przypadku zlecenia nadzoru nad lasami niepaństwowymi – miejscowemu leśniczemu, celem nadzoru wycinki i legalizacji drewna

Niezwłocznie po dokonaniu faktycznego wyłączenia gruntu z produkcji Wyłączający ma obowiązek zgłoszenia tego faktu w formie oświadczenia do RDLP załączając: Pozwolenie na budowę Świadectwa legalności lub zaświadczenie, że inwestycja nie wymaga wycinki drzew Zaświadczenia lub operatu szacunkowego określającego wartość 1m2 gruntu w dniu jego faktycznego wyłączenia celem wydania decyzji pomniejszającej należność za wyłączenie gruntów z produkcji o wartość gruntu oraz stwierdzającej powstanie obowiązku uiszczania opłat rocznych

Zgodnie z art. 12 ust. 2 i 4 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych właściciel może w okresie 2 lat zrezygnować w całości lub część z uzyskanego prawa do wyłączenia gruntów z produkcji i otrzyma zwrot należności jaką uiścił, odpowiednio do powierzchni gruntów nie wyłączonych z produkcji. W razie zbycia gruntów wyłączonych w produkcji obowiązek uiszczenia opłat rocznych przechodzi na nabywcę co winno by uwzględnione w akcie notarialnym oraz należy poinformować RDLP.

Dziękuję za uwagę PGL LP Nadleśnictwo Świerklaniec ul.Oświęcimska 19 42-622 Świerklaniec swierklaniec@katowice.lasy.gov.pl tel. +48 32 284 48 68, fax +48 32 700 33 71