Metody przygotowujące do nauki matematyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Dyskalkulia rozwojowa
Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki”
Środki dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
Koncepcja rozwoju intelektualnego Jeana Piageta
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
CZYLI PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ?
Opracowała mgr Maria Różańska
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Somatognozja.
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Matematyka w naszym życiu
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
TIK w szkole podstawowej
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Przygotowanie dziecka do szkoły
Matematyka w centrum uwagi. Jak możemy pomóc dziecku w uczeniu się?
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
KLOCKOMANIA.
„Zdolności a umiejętności”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Matematyka i sztuka, co te dwa przedmioty mają ze sobą wspólnego?
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Materiały szkoleniowe Miedziowego Centrum Kształcenia Kadr.
Cele kształcenia.
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Dziecko w świecie matematyki
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2017/2018 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Grupa „Kotki” PODSUMOWANIE PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
Oddział Przedszkolny Szkoła Podstawowa nr 221 im
Inteligencja Marta Riess.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Metody przygotowujące do nauki matematyki

Dziecięca matematyka E. Gruszczyk - Kolczyńskiej i E. Zielińskiej Cele: Wspomaganie rozwoju umysłowego dziecka, w tym inteligencji operacyjnej. Kształtowanie odporności emocjonalnej potrzebnej do pokonywania trudności. Rozwijanie umiejętności matematycznych przydatnych w życiu codziennym.

Dziecięca matematyka E. Gruszczyk - Kolczyńskiej i E. Zielińskiej Założenia: Uwzględnia indywidualne różnice w tempie rozwoju umysłowego dzieci. Nie ma podziału na treści kształcenia ze względu na wiek dziecka. Dokładne opanowanie łatwiejszych treści jest warunkiem przejścia do kolejnych, trudniejszych. Najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Konieczna jest odpowiednia organizacja zajęć, w formie zabaw, z zastosowaniem ciekawych zadań i gier. Wszystkie kręgi tematyczne ujęte w programie muszą być realizowane w podanej kolejności, zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz prawidłowościami rozwojowymi dzieci.

Dziecięca matematyka E. Gruszczyk - Kolczyńskiej i E. Zielińskiej Program zakłada 12 kręgów tematycznych: Orientacja przestrzenna. Rytmy. Kształtowanie umiejętności liczenia a także dodawania i odejmowania. Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania. Rozwijanie umiejętności mierzenia długości. Klasyfikacja. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych. Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia. Mierzenie płynów. Intuicje geometryczne. Konstruowanie gier przez dzieci. Zapisywanie czynności matematycznych.

Metoda Numicon Pomysłodawcą jest angielski dydaktyk matematyki Tony Wing. Numicon to nowatorski program nauczania pojęć i działań matematycznych za pomocą specjalnie zaprojektowanych kształtów. Klocki Numicon mają od 1 do 10 segmentów i są wizualizacją liczby i związków zachodzących między liczbami.

Metoda Numicon Cele: wspomaganie dzieci w rozwijaniu bogatych obrazów pojęciowych liczb - przyswojenie pojęcia liczby i dostrzeganie związków zachodzących między liczbami, aby zrozumieć arytmetykę - zapewnienie dzieciom pewności siebie pod względem myślenia i rozumowania matematycznego - rozwijanie umiejętności słuchania i używania słownictwa matematycznego wspierającego rozwój dziecka w rozumieniu matematyki

Metoda Numicon Założenia: Jest oparta o prawidłowości psychologii dotyczące kształtowania się operacji myślowych – teorie Piageta, Brunera i Wygotskiego. Klocki Numicon pozwalają na wykorzystanie trzech kluczowych mocnych stron małych dzieci, aby pomóc im zrozumieć liczby. Te trzy mocne strony to: umiejętność uczenia się przez działanie, umiejętność uczenia się przez patrzenie oraz silne wyczucie wzoru. Pozwala pracować zarówno w całej klasie, w małych grupach, w parach, a także indywidualnie. Daje możliwość szerokiego zastosowania – od nauki podstawowych pojęć związanych z liczbami poprzez naukę dodawania, odejmowania, do nauki mnożenia, dzielenia. Można ją stosować w pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki, z dziećmi z Zespołem Downa, autyzmem, dysleksją i dyskalkulią.