ROZPRAWKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Advertisements

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego 2013
Opracowała: Barbara Bilińska
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Indukcjonizm Indukcjonizm – w nauce, prąd myślowy podkreślający znaczenie indukcji logicznej, czyli wywodzenia ogólnych praw natury z jednostkowych spostrzeżeń,
Jak pisać pracę dyplomową?
Szkolna forma wypowiedzi pisemnej
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Planowanie i przygotowanie wystąpień publicznych
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
MATURA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
Prezentacja danych w postaci wykresu
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
Samorząd Uczniowski Waszymi oczami.
Języki i automaty część 3.
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
1.Musimy ustalić, kto jest autorem strony i jakie ma kwalifikacje, aby wypowiadać się na określony temat. Autorami stron są nierzadko pasjonaci, którzy.
Jak napisać wywiad Krok po kroku.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
1. występy, akcje wolontariacie, wieczorki poezji, imprezy charytatywne, imprezy sportowe, reprezentowanie gminy na uroczystościach, konkursy, WOŚP.
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Zadania szkół w programie w semestrze letnim 2013/14 roku Zadania obligatoryjne 1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na.
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Warsztaty Xplore Health w V LO w Gdyni 13 kwietnia 2011 r. V Liceum Ogólnokształcące im. płk. Stanisława Dąbka w Gdyni.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Jak napisać rozprawkę?.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała czynny udział w życiu społecznym?
 W szkole przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą 7 punktu Szkolnego Kodeksu 2.0., w której udział wzięły klasy gimnazjalne.  Liczba uczniów, która wzięła.
Jak napisać dobry tekst?
Omówienie wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Metodologia badań empirycznych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Gimnazjum nr 67 im ks. prof. Józefa Tischnera Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Dokumenty aplikacyjne
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
Nasz wizerunek zaklęty w kartkach papieru
Wielka Powtórka Szóstoklasisty WebQuest dla klasy 6 szkoły podstawowej Pomysł: Katarzyna Krywult
Zapraszamy!.  Nauczysz się pisać profesjonalne dokumenty aplikacyjne.  Przygotujesz się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą.  Rozwiniesz umiejętności.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
 Załącznik nr 2:Informacje dotyczące ogłoszenia zostały opracowane przez nauczyciela oraz wykorzystane ze strony: „Użytkowe formy wypowiedzi”:
Kiedy piszemy wielkie litery? Ola i Tomek nam to przedstawią.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Pomysł na promocję książki.
WNIOSEK - definicja 1) TO, CO Z CZEGOŚ WYNIKA, WYNIK ROZUMOWANIA, KONKLUZJA; 2) TWIERDZENIE WYPROWADZONE Z INNYCH ZDAŃ UZNANYCH ZA PRAWDZIWE Słownik języka.
JAKIEGO DIALOGU SPOŁECZNEGO POTRZEBUJEMY W OCHRONIE ZDROWIA?
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
List Prywatny Jak go poprawnie napisać?.
Instrukcja wypełnienia aplikacji – przeczytaj proszę uważnie
Sprawozdanie z lekcji w klasie 4b
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wyniki projektu naukowego
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Debata Oksfordzka Szkolnego Klubu Europejskiego 30 maja 2018 r.
Zapis prezentacji:

ROZPRAWKA

To dłuższa forma wypowiedzi, w której: przedstawiasz jakieś zagadnienie i rozwiązujesz je; formułujesz własne stanowisko w jakiejś sprawie, opinię o czymś, ocenę czegoś; uzasadniasz ich słuszność udowadniasz swoje racje, przeciwstawiasz się czyimś racjom.

Pisząc rozprawkę, zakładasz milcząco, że chcesz odbiorcę – a możesz nim być ty sam – przekonać do czegoś, chcesz mu narzucić jakąś ocenę lub wpłynąć na jego wiedzę.

ROZPRAWKA SKŁADA SIĘ Z:

formułujesz tu swoje ogólne stanowisko; przedstawiasz zagadnienie; zapowiadasz sposób przeprowadzenia argumentacji TEZA ( wstęp)

ARGUMENTY (rozwinięcie) tu należy przedstawić zebrane argumenty. Każdy argument powinien być całością myślową (jeden akapit) ARGUMENTY (rozwinięcie)

PODSUMOWANIE (zakończenie) tu powinno znaleźć się stwierdzenie zawierające odpowiedź na pytanie postawione w tezie PODSUMOWANIE (zakończenie)

BUDOWA ROZPRAWKI

O czym warto pamiętać przy pisaniu rozprawki ? Przed rozpoczęciem pisania należy koniecznie sporządzić jej plan, aby później łatwiej było zachować logiczny układ całej wypowiedzi. Tezę należy sformułować tak, żeby odnosiła się do myśli zawartej w temacie. Argumenty mają dowieść słuszności tezy, wiec muszą być trafnie dobrane, przekonujące i ułożone w logicznej kolejności.

Przy wprowadzaniu argumentów należy używać zwrotów nadających wypowiedzi spójności, np.: kolejnym argumentem jest, warto też zwrócić uwagę, przede wszystkim, etc. Podając argumenty, warto przytaczać cytaty z lektury lub wypowiedzi osób będących autorytetem w jakiejś dziedzinie. Warto podkreślić swoje stanowisko, używając odpowiednich wyrażeń i zwrotów, np.: moim zdaniem, uważam że, etc. W podsumowaniu należy podkreślić prawdziwość tezy w świetle przytoczonych argumentów, np. : biorąc pod uwagę, po rozważeniu wszystkich argumentów, podsumowując etc.

Prezentację przygotowała Dorota Matląg – nauczyciel języka polskiego DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Prezentację przygotowała Dorota Matląg – nauczyciel języka polskiego