Kierunki zmian i ułatwień dla biznesu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Advertisements

nadkomisarz celny Jacek Sępkowski
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
PODSUMOWANIE WYNIKÓW MATUR z języka polskiego w maju 2007 r.
Analiza wyników konkursów przedmiotowych
DEPARTAMENT STRATEGII
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
Przeniesienie do prawa krajowego Paule CARNAT- GAUTIER Lekarz Weterynarii Francuska Agencja Weterynaryjna ds. produktów leczniczych (AFSSA-ANMV)
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Analiza wyników „Matura próbna”
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Ze szczególnym uwzględnieniem stosowanych ćwiczeń specjalnych OPRACOWAŁ Z.LIPIŃSKI.
Kuratorium Oświaty w Szczecinie WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO 2008 W SZKOŁACH WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO Wyniki opracowano na podstawie danych zamieszczonych.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
– strategie, które stosują pracodawcy
Specyfikacje publiczne komponentów operacyjnych Programu e-Cło
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
PROGRAM e-CŁO - e-USŁUGI
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
PROGRAM e-CŁO – POSTĘPY PRAC
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Przestępstwa i wykroczenia celne
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
SYSTEMY INFORMATYCZNE WDRAŻANE W 2015R. W RAMACH PROGRAMU E-CŁO
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
ułatwienia i uproszczenia
URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE DLA WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
Systemy informatyczne Służby Celnej, oczekiwania klienta
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
PROGRAM E-CŁO POSTĘPY PRAC Warszawa 28_05_2015
PROGRAM E-CŁO POSTĘPY PRAC Warszawa 19_06_2015
PROGRAM E-CŁO. AKCESJA DO UNII EUROPEJSKIEJ - I ETAP INFORMATYZACJI Systemy taryfowe – ISZTAR, TQS, EBTI Elektroniczna obsługa tranzytu – NCTS Rozliczenie.
Zapis prezentacji:

Kierunki zmian i ułatwień dla biznesu Tomasz Michalak Departament Polityki Celnej Dyrektor ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 55 55 www.mf.gov.pl

Podstawy działania Działamy i zmieniamy się - planowo, - przewidywalnie - konsekwentnie w oparciu o publicznie znane dokumenty: Przepisy prawa Strategia Działania na lata 2010-2015. Służba Celna 2015+ Modernizacja SC na lata 2008-2011 Program Antykorupcyjny Program e-CŁO Priorytety rozwojowe 3i INTERNET, INTELLIGENCE, INNOVATION

Rewizja strategii działania Służby Celnej Priorytety rozwojowe 3i INTERNET wykorzystanie narzędzi elektronicznych i obecność w środowisku cyfrowym INTELLIGENCE inteligentne wykorzystanie wiedzy INNOVATION dążenie do wdrożenia nowych rozwiązań

New public management (NPM) Zwiększenie efektywności administracji celnej poprzez: Wyznaczanie celów i monitorowanie wyników – strategiczne myślenie Wyznaczenie standardów usług i korzystanie z rozwiązań benchmarkingowych, budowanie odpowiedzialności administracji za świadczone usługi – sprawność Wprowadzanie rozwiązań nowoczesnego zarządzania zasobami ludzkimi – zaangażowanie Otwartość na sygnały płynące z otoczenia i z wnętrza organizacji Automatyzacja procesów na rzecz zredukowania biurokracji

Służba celna innowacyjnie wykorzystuje wiedzę PODSUMOWANIE KIERUNEK ROZWOJU Służba celna innowacyjnie wykorzystuje wiedzę do świadczenia lepszych usług w erze cyfrowego stylu życia

Kierunki dalszych zmian zapowiadane na spotkaniu w maju 2012 – stan realizacji Zmiany przepisów: Ustawa o Służbie Celnej m.in. uproszczenie audytu Prawo celne i Rozporządzenia Niższe opłaty za depozyt, zniesienie opłat za badanie towaru z urzędu, dalsze upraszczanie formularzy, ułatwienia wystawianiu TIR i Świadectw Pochodzenia Podatki: akcyza, VAT Akcyza: 19 zmian (dogodniejsze terminy, niższe sankcje, mniej upoważnień. VAT: prace nad zmianą ustawy Deregulacja zawodu agenta celnego - propozycje Ministra Sprawiedliwości

Kierunki dalszych zmian zapowiadane na spotkaniu w maju 2012 – stan realizacji Funkcjonowanie Służby Celnej: Analiza ryzyka na rzecz ułatwień Segmenty ryzyka Ułatwienia jako uzupełnienie AEO i procedur uproszczonych Wsparcie przedsiębiorstw średniego i niskiego ryzyka Ułatwienia na granicy e-Booking BUS, e-Booking TRUCK, Zielony Pas AEO Realizacja Programu e-CŁO AIS, AES, ZEFIR2, SZPROT i in, oraz COPD w Radomiu Realizacja Strategii Działania Inicjatywy strategiczne z perspektywy klienta np. SINGLE WINDOW

Deregulacja Projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania zawodów finansowych, budowlanych i transportowych Zmiana przepisów dotyczących zawodu agenta celnego Projekt założeń ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce Obszar cła Obszar akcyzy

Deregulacja – obszar cła Ustawa Prawo celne – miejsca uznane dedykowane (propozycja przekazana Ministrowi Gospodarki) rozszerzenie delegacji dot. wydania rozporządzenia Ministra Finansów  w sprawie miejsca wyznaczonego lub uznanego przez organ celny, w którym mogą być dokonywane czynności przewidziane przepisami prawa celnego dodanie kryteriów podmiotowych kwalifikujących do uznania miejsca

Deregulacja – obszar akcyzy Składanie deklaracji przez Internet Stosowanie procedur uproszczonych do wyrobów akcyzowych Rozszerzenie kręgu podmiotów mogących się ubiegać o zwrot zapłaconego od wyrobów akcyzowych podatku akcyzowego w związku z ich wywozem z terytorium kraju Odstąpienie od obowiązku powiadamiania naczelnika urzędu celnego przez podatników o formie prowadzonej ewidencji

Organizacja procesu wydawania pozwoleń Zmiana zarządzenia MF w sprawie nadania statutów izbom celnym i urzędom celnym (od 1 stycznia 2013) Stworzenie komórki obsługi przedsiębiorców w izbie celnej Postępowania w zakresie wszystkich pozwoleń, jak również zarządzania nimi tj. monitoring, ponowna ocena, nadzór będą realizowane przez jedną komórkę ic Wiedza o przedsiębiorcy i jego pozwoleniach w jednym miejscu, czego rezultatem będzie: Przyspieszenie postępowania Wzrost efektywności monitoringu Zmniejszenie biurokracji Uniknięcie dublowania czynności Jeden punkt kontaktu z SC w zakresie pozwoleń

Zielone pasy dla AEO

Program „e-Cło” – architektura logiczna Kolor zielony = systemy dla biznesu 13 ARIADNA (Hurtownia danych) NCTS 2 (Obsługa tranzytu) ZEFIR 2 (System Rozliczeń Finansowych) EMCS (Obsługa Akcyzy) ISZTAR 4 (Taryfa Celna) HERMES 2 (Kadry, Szkolenia) ECIP/SEAP (System Informacji i Komunikacji) Warstwa referencyjna i informacyjna Warstwa operacyjna ECS/AES (Obsługa Eksportu) AEO/EORI/ SZPROT (Obsługa podmiotów) Warstwa analityczna INFRA ZISAR (Analiza ryzyka) ARIADNA 2 ICS/AIS (Obsługa importu) OSOZ 2 (Obsługa zabezpieczeń) zarządcza SZPADA (Zarz. procesowe) PDR (Dane ref.) Warstwa infrastrukturalna Help Desk PKI MCA TEST REG 13

Stan realizacji Programu e-Cło Ogłoszone przetargi dla części projektów Do 31.12.2012r. Planowane podpisanie wszystkich umów z wykonawcami zewnętrznymi Do 31.12.2013r. Planowane zakończenie Projektu „Programu e-Cło” i osiągnięcie zaplanowanych wskaźników produktów Programu 31.12.2014r. Oczekiwany/pożądany termin zakończenia Programu – osiągniecie rezultatów, stabilizacja

Zgłoszenia elektroniczne Import * Marzec 2011 – 13%, Październik 2012 – 75% Jednostka PAC Sty.2012 Lu.2012 Ma.2012 Kwi.2012 Maj 2012 Czer.2012 Lip.2012 % IC Biała Podlaska 35,30 36,07 40,78 38,73 42,63 42,44 45,23 IC Białystok 59,27 53,60 52,13 51,54 55,59 52,60 53,53 IC Gdynia 84,10 86,22 85,43 86,08 87,84 88,34 88,85 IC Katowice 54,93 58,17 65,66 65,72 66,09 69,79 69,92 IC Kielce 53,41 60,87 59,42 75,09 83,25 85,87 84,32 IC Kraków 65,95 64,66 67,69 70,99 80,87 79,85 83,41 IC Łódź 59,35 56,23 63,12 61,79 63,36 61,20 70,49 IC Olsztyn 41,78 48,57 47,55 48,11 49,86 51,90 49,66 IC Opole 72,92 73,47 67,83 68,29 72,35 73,38 79,53 IC Poznań 52,85 54,79 52,42 55,02 57,50 55,03 58,44 IC Przemyśl 38,68 43,81 40,79 46,56 49,08 52,90 50,02 IC Rzepin 56,74 57,33 53,82 60,16 61,72 62,64 64,26 IC Szczecin 69,62 69,16 71,87 77,45 80,25 79,64 81,35 IC Toruń 65,23 74,54 74,35 63,99 67,70 70,73 75,71 IC Warszawa 57,63 61,50 61,88 61,55 62,12 66,50 68,20 IC Wrocław 76,21 78,28 78,48 80,57 82,68 84,11 83,64 PAC 61,06 63,18 63,95 64,81 67,33 69,00 70,57 * Eksport i tranzyt: 100% zgłoszeń elektronicznych

Krajowa Szyna Usług (KSU) Model architektury SINGLE WINDOW ePUAP System/ Rejestr 1 System/ Rejestr 2 System/ Rejestr 3 System/ Rejestr N pozwolenie Resortowa Szyna Usług (RSU) SŁUŻBA CELNA Portfolio usług Służby Celnej pozwolenie Front end ePUAP Ogólnopolski KUP / KAP Internet Krajowa Szyna Usług (KSU) pozwolenie Internet/ STAP (OST) Urząd 1 Urząd 2 … Urząd N pozwolenie pozwolenie pozwolenie LDB LDB LDB 16

Nasi klienci Przedsiębiorcy są różni Różne kryteria Potrzebne jest: Duzi – Średni - Mali Nowi - z pewną praktyką –doświadczeni Przestrzegający przepisów – nie zawsze poprawni – przestępcy AEO – procedury uproszczone – zwykłe odprawy dużo odpraw – przeciętna liczba odpraw – odprawy okazjonalne Duże – średnie – małe należności do budżetu Potrzebne jest: równe traktowanie, ale różne podejście

wykorzystanie doświadczeń innych krajów - COMPLIANCE . Zmiana podejścia w kierunku zwiększenia zakresu uproszczeń, ułatwień i przyjaznego podejścia do legalnego biznesu, a jednocześnie większej selektywności i efektywności kontroli. poprzez: wykorzystanie analizy ryzyka zarówno dla określenia poziomu kontroli, jak i ułatwień, czemu służyć może podział firm pod względem ich stosunku do przestrzegania prawa - segmentacja. wykorzystanie doświadczeń innych krajów - COMPLIANCE

Cele wprowadzenia segmentacji Założenia segmentacji Wsparcie legalnej działalności 2. Racjonalne wykorzystanie sił i środków poprzez ukierunkowanie kontroli na zjawiska i podmioty wysokiego ryzyka Założenia segmentacji Podział podmiotów na grupy pod kątem poziomu ryzyka naruszenia przepisów prawa, według jednolitych kryteriów 2. Wyłączenie z segmentacji podmiotów, które uzyskały pozwolenia AEO lub pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej – wiarygodni przedsiębiorcy.

? Segmentacja Ułatwienia Zakres ułatwień i kontroli do 10% Kontrola AEO/PU/SASP ? do 10% Kontrola Poziom ryzyka

Segmentacja przedsiębiorców: Podmioty posiadające certyfikat AEO lub pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej Podmioty niskiego ryzyka Podmioty średniego ryzyka Podmioty wysokiego ryzyka - PROPOZYCJA -

PROCEDURA UPROSZCZONA Udział pozycji towarowych w uproszczeniach do pozycji towarowych ogółem w poszczególnych państwach UE Lp. Państwo Import średnia UE 76,98% 1 NL 96,19% 2 UK 86,93% 3 SE 76,71% 4 IT 74,44% 5 BE 72,51% 6 DE 70,54% 7 SI 55,98% 8 FR 50,83% 9 CZ 48,30% 10 AT 46,62% 11 HU 46,02% 12 PL 43,20% 13 SK 35,89% 14 PT 30,50% 15 IE 28,07% 16 ES 16,81% 17 RO 10,73% 18 FI 6,97% 19 LT 5,94% 20 LV 3,44% Lp. Państwo Eksport średnia UE 70,22% 1 SE 93,10% 2 DE 92,83% 3 SI 91,43% 4 IT 83,33% 5 BE 71,96% 6 CZ 76,79% 7 FR 60,94% 8 HU 57,49% 9 ES 47,43% 10 PL 45,63% 11 SK 37,51% 12 RO 36,77% 13 EE 16,23% 14 UK 12,44% 15 PT 13,34% 16 LT 6,48% 17 LV 4,50% 18 AT 1,41% 19 FI 1,29% 20 EL 1,96%

Zamiast dziękuję... ZAPRASZAMY !!!