AKTUALNE TRENDY OTYŁOŚCI I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ UCZNIÓW GIMNAZJUM W ŚWIETLE BADAŃ HBSC Joanna Mazur Instytut Matki i Dziecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
Główne zagadnienia Dlaczego zajmujemy się wypadkami?
psychospołeczny aspekt otyłości
Agnieszka Małkowska-Szkutnik (1), Joanna Mazur (1), Elżbieta Łata (2)
VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
Poprawa opieki nad osobami starszymi przez lekarzy
Michał Pelczar Studenckie Koło Naukowe
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
SIĘGNIJ PO WIĘCEJ promocja kształcenia ustawicznego dla dorosłych w formach szkolnych.
Skutki złego odżywiania.
Co oznacza BMI ? Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI; inaczej wskaźnik Queteleta II) – współczynnik powstały przez podzielenie masy.
JAK DBAĆ O ZDROWIE czyli EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Metodologia badania 3 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
Częstość rozpoznawania nadciśnienia tętniczego różni się istotnie w grupie 18-latków w zależności od zastosowanych kryteriów Paweł Dziliński, Łukasz Artyszuk,
Anna Gryboś, Łukasz Artyszuk, Paweł Dziliński
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Człowiek żyje nie po to aby jeść, tylko je po to aby żyć!
O zdrowym odżywianiu i piramidzie żywienia
Stan zdrowia, warunki życia i rozwoju dzieci i młodzieży w Polsce
Założenia, efekty, sukcesy
Otyłość u dzieci.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
POLACY a problemy z masą ciała
Nadwaga Szymon Strzykała.
Zbilansowana dieta dla młodzieży Bożena Wajszczyk Zakład Epidemiologii i Norm Żywienia Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie.
Konsekwencje nadwagi i otyłości?
IDEALNA WAGA Ile powinien ważyć człowiek? Nie ma na to pytanie jednej, gotowej odpowiedzi. Są za to przeróżne wzorce i internetowe kalkulatory, podające.
Uczniowie klasy I Zespołu Szkolno Przedszkolnego w Rożnowicach realizują program edukacyjny „Żyj smacznie i zdrowo” pod kątem zasad prawidłowego i smacznego.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Szkoła Podstawowa nr 137 im. A. Kamińskiego w Łodzi
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
„TRZYMAJ FORMĘ!” Opracowanie: Joanna Kowalska
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
* Praca powstała w ramach projektu Fundacji Badawczej Nutricia RG1/05
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
Teoretycznie, zaopatrzenie organizmu w witaminę D wydaje się łatwe (racjonalna ekspozycja skóry na słońce latem, urozmaicona dieta), mimo to w aktualnym.
Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Kątach Wrocławskich 2010/2011 koordynator projektu: Agnieszka Lewandowska.
Czy chcesz utrzymać zdrowie? OBLICZ SWÓJ
„W zdrowym ciele, zdrowy duch”
”Choroby układu krążenia jako problem zdrowia publicznego w woj
POSTAWMY NA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ !!!
DZIAŁANIA ZREALIZOWANE W RAMACH PROGRAMU EDUKACYJNEGO „BĄDŹMY ZDROWI- WIĘMY WIĘC DZIAŁAMY ” „WIEM, CO JEM” (ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1) Celem programu była:
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
Światowy Dzień Walki z Otyłością
Miejsca realizacji Programu Wykaz szkół podstawowych: Szkoła Podstawowa nr 1 Szkoła Podstawowa nr 4 Szkoła Podstawowa nr 5 Szkoła Podstawowa nr 6 Szkoła.
Co rozumiemy przez zdrowy tryb życia i odżywiania się?
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Rola aktywności fizycznej w prawidłowym rozwoju dziecka dr Aleksandra Niedzielska.
Europejski kodeks walki z rakiem Szkoła promująca zdrowie.
OCHRONA PRAW WIERZYCIELI W KONTEKŚCIE POŻYCZEK CHWILÓWKOWYCH Na podstawie wyników badań
Analiza wyników ankiety na temat Internetu Opracowali D.Gliniak i B.Prus Zespół Szkół Budowlanych im. Generała Józefa Bema we Wrocławiu.
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Projekt edukacyjny wykonany przez uczniów klasy II gimnazjum z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Sątocznie.
Badanie masy ciała SZKOŁA PODSTAWOWA NR 314 IM. PRZYJACIÓŁ ZIEMI PORAJÓW 3, WARSZAWA EWELINA KUCHARSKA.
ROZWÓJ FIZYCZNY BIALSKICH PIĘCIOLATKÓW HELENA POPŁAWSKA, AGNIESZKA DMITRUK, WOJCIECH HOŁUB.
Staś Grzybowski nnm9aAAAAAAaAOaoaoaaolllbuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu uuuuuuuuuuuuuuq]][pptTTTTTbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Aktywność fizyczna w walce z nadwagą i otyłością
ZAPOBIEGANIE OTYŁOŚCI U DZIECI -czy jest szansa na sukces?
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Aktywność fizyczna może zapobiegać
Uczniowie klasy I Zespołu Szkolno Przedszkolnego w Rożnowicach realizują program edukacyjny „Żyj smacznie i zdrowo” pod kątem zasad prawidłowego i smacznego.
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Problem otyłości w Polsce Problem otyłości w Polsce Przygotowała Małgorzata Orłowska.
Zapis prezentacji:

AKTUALNE TRENDY OTYŁOŚCI I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ UCZNIÓW GIMNAZJUM W ŚWIETLE BADAŃ HBSC Joanna Mazur Instytut Matki i Dziecka

Informacja o badaniach HBSC Sieć HBSC obejmuje 43 kraje/regiony Europy i Ameryki Północnej; Badania ankietowe prowadzone są co cztery lata w trzech grupach wieku (ostatnie badanie 2009– 2010); Rekomendowana wielość próby to 1500 uczniów w każdym roczniku Kwestionariusz obejmuje trzy bloki tematyczne: zdrowie, zachowania zdrowotne i kontekst społeczny Dane dalej prezentowane dotyczą tylko gimnazjalistów (13 i 15 lat)

Zakres kwestionariusza HBSC Kontekst społeczny i rozwojowy Struktura rodziny i relacje rodzinne Środowisko szkolne Środowisko rówieśnicze Uwarunkowania społeczno- ekonomiczne Zaawansowanie dojrzewania Zdrowie i zachowania zdrowotne Samoocena zdrowia i zadowolenie z życia Tytoń, alkohol, marihuana Aktywność fizyczna i zachowania sedenteryjne Jedzenie i diety Obraz własnego ciala Wzrost i masa ciała Zachowania seksualne Przemoc Urazy

Pytania o wzrost i masę ciała Ile ważysz bez ubrania? Jaki jest twój wzrost bez butów? Jako kryterium nadwagi przyjęto wartość BMI≥85 centyla, a otyłości BMI≥95centyla. Zastosowano kryteria IOTF (International Obesity Task Force), zwane też kryteriami Cole’a.

Trendy nadwagi i otyłości % % chłopców z nadwagą lub otyłością zwiększył się z 10,5% do 19,7%; % dziewcząt odpowiednio z 5,1% do 12,9%; wzrost o 10,1% u 13-latków i o 7,0% u 15-latków

Pomiar aktywności fizycznej (AF) Umiarkowana aktywność - W ostatnich 7 dniach, w ilu dniach przeznaczałeś na aktywność fizyczną łącznie co najmniej 60 minut dziennie? Odpowiedź 5 dni i więcej oznacza aktywność fizyczną zaspokajającą minimalne potrzeby młodzieży w tej grupie wieku, chociaż nowsze opracowania podają za zalecany poziom 7 dni. Dodatkowe pytania nt. intensywnej aktywności fizycznej Można się posługiwać indeksem sumarycznym

Trendy aktywności fizycznej według płci i wskaźnika BMI % gimnazjalistów spełniających kryteria zalecanej aktywności fizycznej wynosił w kolejnych latach: 34,9%; 39,4% i 42,1% ; zmiany intensywnej aktywności są mniej korzystne; sumaryczny indeks się nie zmienił

Zachowania sedenteryjne (ZS) Ile godzin dziennie w czasie wolnym zwykle: oglądasz telewizję (w tym wideo i DVD)? grasz w gry komputerowe lub na konsoli? korzystasz z komputera ? W dniach szkolnych 1 wcale 2 około pół godziny dziennie 3 około 1 godziny dziennie 4 około 2 godzin dziennie 5 około 3 godzin dziennie 6 około 4 godzin dziennie 7 około 5 godzin dziennie 8 około 6 godzin dziennie 9 około 7 lub więcej godzin dziennie Osobno dni szkolne i dni weekendu

Czas przeznaczanych dziennie na wybrane zajęcia sedenteryjne

Związek AF i ZS a wskaźnik BMI Rok badania nadwaga lub otyłość TV GRY KOMP. INDEKS AF 2006 nie średnia 2,94 2,16 7,82 tak 3,09 2,42 7,91 Ogółem różnica n.i. ist. n.i 2010 2,75 2,35 7,74 3,00 2,66 7,27

Porównania międzynarodowe Polska Próba międzynarodowa chłopcy dziewczęta TV 69 64 67 AF 21 10 20 12 BMI 6 17 TV – 2= godziny/dzień AF – 7 dni w tygodniu po 60 minut BMI – nadwaga lub otyłość Inequalities in young people’s health. HBSC international report from the 2005/2006 survey http://www.euro.who.int

Wybrane skutki otyłości Ryzyko otyłości w wieku dorosłym Wysoki poziom lipidów Nadciśnienie Nietolerancja glukozy (cukrzyca 2) Ograniczona sprawność Gorsza jakość życia Problemy ze snem Problemy psychospołeczne (bullying) Więcej urazów

Niekorzystne trendy w latach 2002-2006-2010 to: Wzrost % młodzieży z nadmiarem masy ciała; Utrzymujący się wysoki % nie spełniających wymogów zalecanej AF; Nasilanie się wybranych zachowań sedenteryjnych ; Coraz wyraźniejsza zależność między nadmiarem masy ciała a AF i ZS.

Polskie raporty HBSC 2010 1. Raport techniczny 2. Raport o SDH 3. Trendy www.imid.med.pl www.hbsc.org