RADOŚĆ – CO TO JEST ?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Advertisements

Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Procesy poznawcze cd Uwaga.
KOBIETA.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Kiedy Pan stworzył kobietę, był to już jego 6 dzień pracy i w dodatku po godzinach... KALEB PRZEWORSK 2005.
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Materiały z warsztatów
Napięcie emocjonalne i stres
Szczęście.
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań
ŚMIECHOTERAPIA – śmiej się na zdrowie
KOBIETA.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
Integracja sensoryczna
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
Walory aktywności fizycznej:
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
MOWA CIAŁA.
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
RUCH TO ZDROWIE.
„Kobieta”.
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Szczęście to…..
Opracował: Michał Kaliski
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
Uśmiech Wybrane informacje Zygmunt Korzeniewski.
Metody komunikacji ludzi
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Detektor fałszu ulotnego języka ciała …czyli o wykrywaniu niewerbalnego fałszerstwa Zygmunt Korzeniewski, DODN.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Prezentacje przygotowały Rzepki - Zamiast słodyczy jedz warzywa i owoce! - Jedz mniej, ale częściej! - Ćwicz przynajmniej pół godziny dziennie! Jak zwalczyć.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
Kobieta Kiedy Bóg tworzył kobietę, pracował do późna szóstego dnia.
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
PNO, czyli porozmawiajmy o odporności. Co to jest odporność? Odporność jest wynikiem pracy wielu skomplikowanych elementów, które tworzą nasz układ immunologiczny.
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O stresie – kilka rzeczy ważnych
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
10 października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
Emocje Marta Riess.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Emocje Marta Riess.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

RADOŚĆ – CO TO JEST ?

Gdy przychodzimy na świat nasze pierwsze doznania psychiczne skupione są wokół uczucia przyjemności i przykrości. Ta dwubiegunowość w naszych odczuciach stopniowo rozwija się wraz z wiekiem. Nasz wachlarz emocji powiększa się, czujemy i wyrażamy, coraz więcej. Jednak czy można postawić grubą kreskę pomiędzy emocjami i podzielić je na dobre i złe?

gniew powoduje silniejszy wzrost tempa akcji serca niż szczęście Badaniem emocji pozytywnych i negatywnych zajęli się między innymi Levenson i Ekman. Zauważyli oni autonomiczne różnice pomiędzy emocjami pozytywnymi a negatywnymi: gniew powoduje silniejszy wzrost tempa akcji serca niż szczęście strach powoduje silniejszy wzrost tempa akcji niż szczęście strach powoduje silniejszy wzrost elektrycznego przewodnictwa skóry niż szczęście wstręt powoduje silniejszy wzrost elektrycznego przewodnictwa skóry niż szczęście

Radość jest sposobem pozytywnego reagowania, odkrywania i przeżywania świata: ekstazą, zachwytem, umiłowaniem. Jest to nie tylko spostrzeganie umysłowe i wyobrażeniowe lub zmysłowe, ale także wchłonięcie i przekształcenie tego, co przyjemne, kojące i zachwycające .

Według Nico H. Frijdy : „Nie jest tylko reakcją na satysfakcję i osiągnięcia, ale stanowi też czynnik motywujący zachowania konsumpcyjne, takie jak  jedzenie, zaspokajanie potrzeb seksualnych, napawanie się wrażeniami estetycznymi. Ponadto wybuch radości w dużym stopniu jest przejawem zaktywizowania zasobów, które nagle, po udanym ich wykorzystaniu we właśnie ukończonym zadaniu, można wydatkować na jakieś inne cele.

Wysoki poziom aktywacji można rozumieć albo jako pozostałość po mobilizacji towarzyszącej poprzednim interakcjom z otoczeniem albo jako przejaw mobilizacji wywołanej niedawnym sukcesem i wzrostem oceny własnych kompetencji i możliwości”.

Synonimem radości jest przyjemność Synonimem radości jest przyjemność. Może ona być wywołana najróżniejszymi bodźcami, głównie subiektywnymi wyzwalaczami. Przyjemność obok dyskomfortu jest pierwszym stanem, jaki odczuwa człowiek tuż po przyjściu na świat.

Czy rzeczywiście tuż po przyjściu na świat? Czy człowiek jest w stanie odczuwać radość jeszcze w życiu płodowym?

Radość jest jedną z najczęściej przeżywanych przez ludzi emocji. Pojawia się nagle, nieoczekiwanie. Radość może w nas wzbudzić wiele bodźców, np. spotkanie znajomej osoby ( radość na poziomie kontaktów społecznych), zabawna sytuacja lub scena, której jesteśmy świadkami czy nawet usłyszany dowcip. Pełni funkcję zdrowotną; im mniej smutku i stresu tym więcej zdrowia.

KIEDY SIĘ POJAWIA RADOŚĆ?

Wraz z tworzeniem się w mózgu płodu zwojów nerwowych można dzięki echografii zobaczyć ruchy zginania i rozprostowywana się tułowia, kręcenia głową, przeciągania, ziewania, ssania palca w odpowiedzi na pobudzenia dotykowe pochodzące zza ścianek macicy, a szczególnie za bodźce dźwiękowe: Dźwięki wysokie powodują silne drgnięcia, a niskie zachęcają do eksploracji”. Eksploracja związana jest z odczuwaniem pozytywnych emocji. Płód również reaguje na stany emocjonalne matki. Gdy matka ulega głębokiemu wzruszeniu, reaguje ono np. czkawką, gdy jest zdenerwowana dziecko zaczyna się niespokojnie poruszać, gdy relaksuje się dziecko również porusza się, ale w zupełnie inny, spokojniejszy sposób. Kojąco na płód wpływają dźwięki. Gdy matka coś nuci, lub słucha spokojnej muzyki (szczególnie wybranych utworów muzyki klasycznej) dziecko zaczyna podskakiwać, mrugać oczami, eksploruje brzuch mamy, smakuje płynu. Sprawia wrażenie osoby radosnej.

Można powiedzieć, że w życiu płodowym dziecko poznaje również zapach cytryny. Jak to możliwe? Płyn owodniowy wszystkich ssaków ma zapach podobny właśnie do cytryny. Dziennie mały człowiek połyka około 3-4 litry tego płynu. Niektórzy etolodzy twierdzą, że człowiek zapamiętuje to, z czym spotyka się najczęściej i na co jest najbardziej czuły, czyli między innymi wspomniany wcześniej zapach. Tuż po narodzinach mały człowiek jest wystraszony, opuścił właśnie ciepłe i bezpieczne łono matki. Tam z pewnością czuł się bardziej szczęśliwy niż na zewnątrz.

Czy cytrynowy zapach płynu owodniowego można, więc uznać za zapach szczęścia? Jest to oczywiście czysto teoretyczne rozważanie. Przeżywanie radości uzależnione jest od pory dnia. Afekty Pozytywne, do których należy radość wykazują stały dobowy wzór . Jest on niski tuż po przebudzeniu i we wczesnych godzinach rannych, najwyższy poziom osiąga około południa. Następnie stopniowo opada i najniższy poziom osiąga w późnych godzinach nocnych

-Radość wzmaga otwartość FUNKCJE RADOŚCI -Radość wzmaga otwartość -Radość wzmacnia więzi

Każda emocja, jaką odczuwamy pełni ważną rolę w zakresie motywowania, organizowania i regulowania zachowania, w rozwoju osobowości i powstawaniu różnic indywidualnych w reakcjach na bodźce ze środowiska wewnętrznego i zewnętrznego. Każda emocja posiada również istotne funkcje adaptacyjne. Postaramy się w tej części przedstawić krótko główne funkcje radości.

RADOŚĆ WZMAGA OTWARTOŚĆ Jesteśmy bardziej chętni na nowe doświadczenia, poznawanie nowych osób. Uzyskujemy i wzmacniamy nasze więzi społeczne, dzięki czemu uzyskujemy większe wsparcie społeczne, tworzymy ogromny mechanizm adaptacyjny w procesie ewolucji i rozwoju.

RADOŚĆ WZMACNIA WIĘZI Okazywanie radości poprzez uśmiech (uniwersalny sygnał dobrego nastroju) daje znak wszystkim, dookoła, że jesteśmy gotowi do przyjaznej interakcji. Wiąże się z tym empatia, często mówi się, że emocje są zaraźliwe.

Uśmiech w kontekście zasady mimicznego sprzężenia zwrotnego (uśmiech za uśmiech) może korzystnie wpływać na nasze otoczenie. Radość posiada niepodważalne właściwości regenerujące, działa jako antidotum na stres. Gdy śmiejemy się zmienia się poziom hormonów (np. badania Berka, Dillona iLabotta).

Śmiech pobudza ciało i umysł, zmniejsza napięcie w sytuacjach stresowych. Można nawet wykonać ćwiczenie oddechowe stymulujące śmiech tzw. oddech „ha!” Polega ono na głębokim wdechu, następnie wypuszczeniu dynamicznie powietrza wraz z głośnym okrzykiem „ha!”.

Levenson stwierdził, że radość może pełnić rolę „odczyniacza” emocjonalnego Oglądał on na przemian filmy grozy i komedie. Po obejrzeniu horroru zaobserwował wzrost tempa akcji serca, oddechu oraz przewodnictwa na skórze. Po obejrzeniu zabawnych scen, które wywoływały radość, uznał, że skasowały niemiłe wrażenia po scenach grozy a ponadto wyrównały akcję serca, oddechu i stan przewodnictwa .

EKSPRESJA RADOŚCI

Radość możemy wyrażać na wiele sposobów , może to być: wyraz twarzy, ton głosu, śmiech, postawa ciała a nawet łzy.

Są to sposoby prezentacji stanów afektywnych(emocjonalnych). Często mówi się, że mamy coś wypisanego na twarzy. Nie chodzi oczywiście o litery lub cyfry stworzone za pomocą flamastra, to oczywiście specyficzne ułożenie mięśni twarzy. Charakterystyczną miną, która jest ekspresją radości jest uśmiech.

Według Darwina UŚMIECH : „polega na uniesieniu górnej wargi, podciągnięciu do góry policzków. Pod oczami tworzą się w ten sposób zmarszczki(...) gdy subtelny uśmieszek zamienia się w szeroki uśmiech (...) zmarszczki pod dolną powieką i pod oczami stają się wyraźniejsze i uniesione”

Pojawia się już w pierwszych dniach a nawet godzinach po urodzeniu. Badanie nad taksonomią form uśmiechu prowadził również Seaford. Wykazał on zgodność niektórych jego aspektów u wszystkich ludzi. Uśmiech jest wrodzoną reakcją na przyjemne sytuacje i pod względem kulturowym uniwersalny. Pojawia się już w pierwszych dniach a nawet godzinach po urodzeniu.

Freedman odkrył, że kobiety uśmiechają się częściej niż mężczyźni, różnica jest szczególnie widoczna u dzieci. Stany afektywne prezentowane są również przez głos. Gdy przeżywamy radość „można odnotować wzrost wysokości tonu, duże jej zróżnicowanie i wzrost głośności.”

Prawdopodobnie jest to związane z ogólnym pobudzeniem współczulnego układu nerwowego. Dźwięki wydajemy także w czasie śmiechu, który jest odrębną formą prezentacji stanów emocjonalnych. Fizjologia śmiechu obejmuje kombinację złożonych zmian układu mięśni twarzowych oraz nagły wdech spowodowany skurczem mięśni między żebrowych. Struny głosowe stają się przez to krótsze, wydają przerywane dźwięki.

Postawa ciała również może sygnalizować o przeżywaniu radości Postawa ciała również może sygnalizować o przeżywaniu radości. Według Darwina: „radość prowadzi do rozmaitych bezcelowych ruchów –tańczenia w kółko, klaskania w ręce,tupania do głośnego śmiechu”. Ogólna ruchliwość, uniesiona głowa świadczą o pozytywnym nastroju.

ŚMIECH jako forma ekspresji wiąże się z dużym z użyciem energii, jest głośna i może przyciągnąć niepożądaną uwagę. Jednak przysłowie „śmiech to zdrowie” jest jak najbardziej uzasadnione, dlatego też warto jak najczęściej poświęcać energię na ten rodzaj aktywności. Łzy również mogą być formą ekspresji radości.

Czasami mówi się o tzw. łzach szczęścia. Jest to kompilacja radości i smutku. Zwycięstwo we współzawodnictwie może powodować łzy radości. Odczuwamy radość z tytułu zwycięstwa, jednak ogrom włożonej pracy, siły, poświęceń i czasu sprawia, że odczuwamy smutek.

Nawet stymulowanie ekspresji radości poprzez ćwiczenia oddechowe poprawia nasz nastrój. Starajmy się przeżywać ją jak najczęściej, bo „radość to słoneczny kolor życia” (Samuel Taylor Coleridge)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I ŻYCZĘ : BEATA WIDERA-BRZÓSKA :

TO TAKA KRZYWA, KTÓRA WSZYSTKO PROSTUJE UŚMIECH TO TAKA KRZYWA, KTÓRA WSZYSTKO PROSTUJE

BIBLIOGRAFIA: G. Mietzel, Wprowadzenie do psychologii, GWP, Gdańsk 2003J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom. 2, GWP, Gdańsk: 2002P. Zimbardo, Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2001E. Aronson, T.D. Wison, R. Akert, Psychologia społeczna - serce i umysł , Poznań 1997 D.A. DeCatanzaro, Motywacje i emocje, Poznań 2003 Levis (red.), J. M. Haviland-Jones , Psychologia emocji, Gdańsk 2005 M. Szurawski, Pamięć. Trening interaktywny, Łódź 2004 H. Romanowska-Łakomy, Radość i cierpienie. Fenomenologia rozwoju człowieka, Olsztyn 2000