Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Indywidualne Plany Działania
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
O aktywności dorosłych i seniorów
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Inteligencja – problemy definicyjne
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
O bezużyteczności filozofii?
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Duże dzieci – wielkie sprawy
Uwarunkowania rozwojowe aktywności społecznej i zawodowej dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych Szprotawa 2012 Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Gerontologia edukacyjna
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Moja przedsiębiorczość
Aktywność i aktywizacja pozawodowa seniorów (I)
Psychologiczne aspekty starzenia się
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Andragogika jako nauka
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Kategoria dorosłości w andragogice
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wsparcie osób starszych
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Zabezpieczenia socjalne Seniorów
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Zmiany demograficzne w Polsce
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Budowanie publicznego wizerunku starości
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Człowiek jako istota społeczna
Zagadnienie wadliwej pomocy czyli jak nie pomagać… Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie.
Publiczny wizerunek starości
„Poradnictwo dla osób starszych” Dr Daria Zielińska-Pękał
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
INTELIGENCJE WIELORAKIE
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
I Kwartalne Spotkanie w sprawie realizacji projektów systemowych w latach 2011 – 2013 Podziałanie i Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
The Leader in Me.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
AKTYWNOŚĆ OSÓB STARSZYCH Agnieszka Trela. Aktywność osób starszych w istotny sposób łączy się z potrzebami: osobistego rozwoju, poczucia własnej wartości,
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Indywidualne Plany Działania
Inteligencja Marta Riess.
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Komunikowanie z osobami starszymi – dialog międzypokoleniowy Tatiana Ronginska Uniwersytet Zielonogórski

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Wiek starszy - kilka refleksji wstępnych W miarę, jak się starzejemy, stajemy się głupsi, ale i mądrzejsi. Francois de La Rochefoucauld W młodości studiujemy dorosłych, aby osiągnąć mądrość. W dorosłości studiujemy dzieci, aby zrozumieć, czym jest szczęście. Peter Rosegger W chwili, w której umiera w nas dziecko, zaczyna się starość. Francois Mauriac

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Przystosowanie się do starości Teoria wycofania się (disengagement theory) Cumming, Henry, 1961 Teoria aktywności ( activity theory) Neugarten, Havigurst, Tobin, 1968; Tartler, 1961

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Teoria wycofania się Osoba starsza ma potrzebę wycofania się z relacji interpersonalnych, Zmiana orientacji: z nastawienia zewnętrznego na nastawienie wewnętrzne Podstawa teoretyczna – koncepcja rozwoju Ja według Carla Gustawa Junga

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Carl G. Jung Cel drugiej połowy życia – samopoznanie, samorealizacja. Indywiduacja – dochodzenie do pełni Ja w trakcie całego życia zwłaszcza jego drugiej polowy, bez konieczności nadmiernej socjalizacji.

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Teoria aktywności Osoba starsza zachowuje potrzebę bycia w licznych kontaktach interpersonalnych, chętnie integruje się z innymi Podstawa teoretyczna – koncepcja rozwoju tożsamości Erika Eriksona

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Konflikt między integracją a rozpaczą Ego integracja: Życie ma sens i daje poczucie zadowolenia Każde doświadczenie życiowe ma swoją wartość Refleksja nad sobą z punktu widzenia osiągnięć, a nie porażek Możliwość przekazania własnych doświadczeń innym osobom (przykład UTW)

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Koncepcje mądrości ludzi starszych Paradygmat mądrości Roberta Sternberga (Sternberg, 1990) Berliński paradygmat mądrości (Baltes, 2002)

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Cztery wymiary mądrości wg Baltesa: 1)Rozumienie natury ludzkiego istnienia 2) Sposób wykorzystania wiedzy przy udzielaniu porad 3)Zmiana priorytetów życiowych 4) Umiejętność słuchania

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Mądrość osób starszych wg Sternberga (Steuden, 2012) Wiedza na temat ludzkiego życia, możliwość uczenia się na własnych błędach; Świadomość istnienia różnych wartości i celów życiowych; Wyzbycie się złudzeń dotyczących możliwości kontroli wszystkich zdarzeń życiowych; Świadomość istnienia ewentualnych konfliktów między różnymi sferami życia.

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Wiedza ukryta (tacit knowledge) odpowiada za sukces życiowy i zawodowy człowieka (Sternberg, 1997). Istotą wiedzy ukrytej jest zdolność do szybkiego uczenia się, włączenia nowej wiedzy do istniejących struktur, umiejętność wykorzystania każdego fragmentu zgromadzonej wiedzy do osiągnięcia swoich celów. Rozważania autora znalazły odzwierciedlenie w jego koncepcji inteligencji sukcesu – Successful intelligence

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej Dwuczynnikowa koncepcja inteligencji R. B. Cattella (1971) Inteligencja płynna - wrodzony potencjał jednostki, dostrzeganie złożonych relacji między obiektami Inteligencja skrystalizowana - efekt nabyty w trakcie procesów nauczania i uczenia się zorganizowanego, dysponowanie wiedzą i umiejętnościami ważnymi w danym kontekście kulturowym.

Cyceron o starości 3 grupy starszych osób 1) Podtrzymywanie poziomu aktywności (podobnie jak w młodości); 2) Bierne poddanie się starczym ograniczeniom, chorobom itp. 3) Świadomość swoich słabości przy jednoczesnym wykorzystaniu pozostałych możliwości, podejmowanie zadań adekwatnych do swoich sił. Największą zaletą starości jest, zdaniem Cycerona, szacunek do ludzi oraz możliwość udzielania rad młodzieży, zwłaszcza własnym dzieciom