Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Blogi w nauczaniu języka obcego
AspektRodzaj bloga Rodzaj plików blog klasyczny, vlog, fotoblog, linklog, tumblelog, moblog, audioblog Autorindywidualny grupowy Funkcjainformacyjny (internetowy pamiętnik, strona www, strona tematyczna) komunikacyjny (forum dyskusyjne, miejsce wymiany doświadczeń) opiniotwórczy Dziedzinaedublogi (uczniowski, nauczycielski, klasowy)
Zawartość bloga informacje, opinie, komentarze, rysunki, zdjęcia, filmy, nagrania dźwiękowe, system archiwizacji wpisów, system kategorii (tagów), możliwość komentowania wpisów, zestaw linków do blogów polecanych przez autora (tzw. blogroll) i innych stron WWW
Założenie i zarządzanie blogiem Rejestracja Nadanie nazwy Wybór szaty graficznej Zamieszczenie wpisu/artykułu Opublikowanie bloga Dodawanie aplikacji – linki, zdjęcia, pliki tekstowe, dźwiękowe, filmowe Tagowanie Nadawanie uprawnień użytkownikom – komentarze, głosowanie Wprowadzanie modyfikacji do treści i formy bloga
Blogi w szkole Mogą być założone i użytkowane przez nauczycieli i/lub uczniów Mogą być używane do kontaktowania się uczniów z innymi społecznościami uczniowskimi np. klasą w innym kraju Pomysły i treści mogą być generowane i opracowywane przez uczniów – indywidualnie lub grupowo
Blog na lekcji - pomysły nauczyciel zamieszcza tekst, zdjęcie, film – zadaniem uczniów napisać komentarz informacja na temat X – uczniowie czytają, zadają pytania, X odpowiada dyskusja na temat bieżących zagadnień ćwiczenie gramatyki (np. wskaż różnice – 2 filmy) praca domowa lista użytecznych linków - materiały do samodzielnej pracy
Pomysły cd. testowanie uczniów przeprowadzenie badania ankietowego czasopismo internetowe publikacja zeskanowanych prac uczniów portfolio uczniowskie internetowy pamiętnik projekty międzynarodowe
Wdrażanie bloga w klasie 1.Założenie przykładowego bloga (1h) 2.Założenie blogów uczniowskich (1h) 3.Przesyłanie wpisów do swojego bloga, odwiedzanie blogów innych osób, komentowanie (1h) 4.Kontynuacja (2-3 h) 5.?
Kryteria oceniania poprawność językowa, spójność, istotność treści, efektywne wykorzystanie elementów wizualnych, ogólna prezentacja, długość postów. Kryteria muszą być jasne, znane uczniom. Dobrze jest dostarczyć uczniom model - oczekiwany poziom językowy, wygląd, treści.
Dlaczego blogować na Języku? Tanio Szybko Łatwo, przyjaźnie Dostęp z każdego miejsca Wyjście poza ściany klasy Interaktywność Jest dowód wykonania pracy Możliwość kontroli Uczniowie, którzy nie byli na lekcji mogą uczestniczyć Możliwość dotarcia do uczniów o różnych stylach uczenia się Personalizacja
Użyteczne strony Tworzenie blogów Blogger Edublogs 21 classes WordPress Netografia Blogging for ELT Weblogs for Use with ESL classes Blogging with Secondary Students in Singapore singapore/ singapore/