ANALIZA STANU BEZPIECZEŃSTWA MIASTA KRAKOWA Za OKRES 6 miesięcy 2014roku
W CIĄGU 2014 ROKU w MIEŚCIE KRAKOWIE miało miejsce 4428 zdarzeń drogowych ( wzrost o 51 tj. 1,2 %), w ty m 3933 kolizji i 495 wypadków drogowych z ofiarami w ludziach, w których śmierć poniosło 10 osób a 549 doznało obrażeń ciała. Ponadto zlikwidowano 699 zdarzeń drogowych zaistniałych poza droga publiczną, strefa ruchu lub strefa zamieszkania, co daje 5127 zlikwidowanych zdarzeń drogowych. Sprawcami wypadków drogowych w analizowanym okresie w przeważającej mierze byli kierowcy pojazdów, którzy spowodowali ogółem 400 wypadków co stanowi 80,8 % ogółu wypadków. W wypadkach tych śmierć poniosły 3 osoby a 457 doznało obrażeń ciała. W dalszym ciągu poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym stanowili piesi, którzy byli sprawcami 53 wypadków tj. 10,7 % ogółu wypadków. W wypadkach tych śmierć poniosły 4 osoby a 50 doznało obrażeń ciała. Pozostałe 42 wypadki ( 8,5 %ogółu wypadków) zaistniały z innych przyczyn tj.: niesprawny technicznie pojazd, niewłaściwy stan drogi, zwierzęta na drodze itp.
Sprawcy wypadków drogowych
Wypadki spowodowane przez kierujących zaistniały z następujących przyczyn: Zachowanie kierującego Liczba Wypadków Liczba Zabitych Rannych Liczba Kolizji Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu 107 122 610 Wykroczenie przeciwko bezpieczeństwu pieszych 81 1 82 29 w tym Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych 69 17 Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu 12 13 Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami 67 80 1069 Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 58 2 70 179 Wjazd przy czerwonym świetle 23 35 99 Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu 16 18 513 Nieprawidłowe: przejeżdżanie przej. dla rowerów 11 9 Nieprawidłowe: wyprzedzanie 8 7 34 Nieprawidłowe: cofanie 499 Nieprzestrzeganie innych sygnałów 32 Jazda po niewłaściwej stronie drogi 22 Nieprawidłowe: omijanie 6 547 Gwałtowne hamowanie 5 Nieprawidłowe: wymijanie Nieprawidłowe: skręcanie Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój 40 Nieprawidłowe: zawracanie Zmęczenie, zaśnięcie :
: W ocenianym okresie zdarzenia drogowe i ich skutki w rozbiciu na poszczególne miesiące ORAZ DNI TYGODNIA: Miesiąc zdarzenia Liczba Zdarzeń Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji Styczeń 738 60 1 72 678 Luty 600 55 65 545 Marzec 725 77 2 91 648 Kwiecień 791 81 86 710 Maj 836 112 4 117 724 Czerwiec 110 118 628 Dzień tygodnia Liczba Zdarzeń Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji Poniedziałek 706 68 2 75 638 Wtorek 640 69 70 571 Środa 705 80 85 625 Czwartek 693 79 93 614 Piątek 799 100 3 105 699 Sobota 475 47 53 428 Niedziela 410 52 1 358 Najbardziej zagrożony jest przedział czasowy : pod względem wypadków 1200 – 1359, 1500 – 1859 (powyżej 30 wypadków w każdej godzinie) pod względem kolizji 1000 – 1759, (powyżej 250 kolizji w każdej godzinie)
Bezpieczeństwo osób pieszych i dzieci W ciągu 6 miesięcy 2014 roku z 495 wypadków 156 (31,5,0 % ogółu wypadków) z nich to potrącenia pieszych, W poprzednich latach sytuacja z potrąceniami pieszych kształtowała się następująco: Z winy osób pieszych zaistniało 53 wypadki (w roku poprzednim 68 ) tj. 10,7 % , w których 4 (3) osoby poniosły śmierć, a 53 (63) doznało obrażeń ciała. NAJCZĘSTSZA PRZYCZYNA POWSTANIA ZDARZENIA BYŁO : udział sprawcy Rok Ilość wypadków Zabici ranni Ilość wypadków zabici 2009 230 7 234 88 4 85 2010 210 9 211 89 6 86 2011 206 14 197 83 81 2012 203 10 202 73 68 2013 160 5 158 3 63 2014 156 53 50 Zachowanie pieszego Liczba Zdarzeń Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem 31 23 1 22 8 Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym 21 15 20 6 Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle 19 3 12 4 Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody 9 7 Stanie na jezdni, leżenie
UDZIAŁ DZIECI W WYPADKACH W analizowanym okresie dzieci uczestniczyły w 57 wypadkach (średnio w co 9-tym wypadku). Udział dzieci w wypadkach kształtował się następująco : Z winy dzieci zaistniało 25 (16 w roku ubiegłym) wypadków tj. mniej niż 5,1 % wszystkich wypadków. Jako kierujący dzieci spowodowały 10 wypadków, natomiast jako piesi – zawinili w 15 wypadkach. udział kierowcy piesi pasażerowie Rok Wyp. zabici ranni zab. Zab 2012 57 2 62 6 7 26 23 25 32 2013 34 35 16 17 2014 69 14 31 12 20
NIETRZEŹWI UCZESTNICY RUCHU W ciągu 6 miesięcy 2014 roku nietrzeźwi byli sprawcami 84 (112)zdarzeń drogowych, w tym 28 wypadków w których 31 osób zostało rannych – i jest to spadek w ilości odnotowanych zdarzeń drogowych o 28 tj. o 25,0 % . nietrzeźwi sprawcy Wypadków kolizji w tym : 2013 2014 z winy kierujących 9 13 80 53 z winy pieszych 15 10 3 Ogółem zdarzenia 2013 Ogółem zdarzenia 2014 z winy pasażerów razem 22 28 90 56 112 84
OFIARY ŚMIERTELNE W ciągu 6 miesięcy 2014 roku zginęło 10 osób, natomiast w: 2013 – 8 osób, 2012 – 14 osób, 2011 – 23 osoby, 2010 – 11 osób, 2009 – 16 osób, 2008 – 19 osób, 2007 – 26 osób. W analizowanym okresie w wypadkach zostało poszkodowanych (jako ranni i zabici) 559 (485) osób, w tym 10 (8) poniosło śmierć, przeciętnie więc co 56-ta ofiara wypadku zginęła . Na miejscu zdarzenia zginęło 6 osób, natomiast 4 zmarło w szpitalu na wskutek obrażeń. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego odnotowano wzrost wypadków śmiertelnych. Analizując ofiary śmiertelne wśród uczestników ruchu należy stwierdzić, że 6 osób to piesi uczestnicy ruchu, 2 to kierujący pojazdami i 2 to pasażerowie. Biorąc pod uwagę płeć i wiek zabitych sytuacja kształtuje się następująco : wśród 10 zabitych odnotowano 7 mężczyzn i 3 kobiety.
BIORAC POD UWAGĘ WIEK ZABITYCH SYTACJA KSZTAŁUJE SIĘ Następująco: Przedział wiekowy Ogółem piesi Kierujący Pasażerowie 2013 2014 Sprawcy pokrzywdzeni Do 6 lat 7 – 17 lat 18 – 39 lat 1 4 2 40 – 59 lat 60 lat i więcej 5 razem 8 10 3 Najwięcej wypadków odnotowano : ilość wypadków Miesiąc Maj 112 dzień Piątek 100 godzina 1700 – 1800 58 droga krajowa K 7 22 ulica Aleja Pokoju 14