Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
PRACA SOCJALNA.
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
System wsparcia dziecka i rodziny
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Struktura Organizacyjna Pomocy Społecznej
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi miasta Leszna.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Plan pracy Zarządu Oddziału ZNP w Przysusze na kadencję
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Wnioski z prowadzonego nadzoru i kontroli
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
INWESTYCJA W EDUKACJĘ POLSKICH DZIECI
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
POMOC SPOŁECZNA.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie

Placówki opiekuńczo-wychowawcze W Warszawie funkcjonują 22 placówki opiekuńczo-wychowawcze (stan na 31.05.2014r.): 2 publiczne placówki interwencyjne – 60 miejsc 1 publiczna placówka specjalistyczno-terapeutyczna – 38 miejsc z filią (8 miejsc) 9 publicznych placówek socjalizacyjnych – 502 miejsca, w tym: 7 placówek z 21 filiami – 442 miejsca 2 placówki bez filii – 60 miejsc 4 niepubliczne placówki socjalizacyjne – 93 miejsca 6 publicznych placówek rodzinnych – 32 miejsca

Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie WCPR na podstawie Zarządzenia Prezydenta m. st. Warszawy jest organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej Zadania statutowe WCPR wobec placówek opiekuńczo-wychowawczych: - podejmowanie działań zmierzających do efektywnego dysponowania miejscami w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, - wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem placówek opiekuńczo-wychowawczych, - współpraca w opracowywaniu i realizacja 3 letnich programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, - zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w placówkach opiekuńczo- wychowawczych, - prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy dla osób usamodzielnianych opuszczających placówki opiekuńczo- wychowawcze.

Działania zmierzające do efektywnego dysponowania miejscami w placówkach opiekuńczo-wychowawczych prowadzenie bazy danych wychowanków (program autorski) przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na podstawie informacji uzyskanych z placówek, kwalifikowanie dziecka do odpowiedniej placówki opiekuńczo-wychowawczej, wydawanie skierowań do placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz zawiadomień w przypadku pobytów kilkudniowych w placówce, przekazywanie danych dotyczących wolnych miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na podstawie informacji uzyskanych z placówek, występowanie do burmistrzów w poszczególnych dzielnicach z wnioskami o przekazanie lokali z przeznaczeniem na mieszkania filialne, przyjmowanie zgłoszeń o wolnych lokalach w Warszawie i kwalifikowanie ich np. do instytucjonalnej pieczy zastępczej, rozwijanie rodzinnej pieczy zastępczej.

Współpraca w opracowywaniu i realizacja Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej w m. st. Warszawie na lata 2013-2015 przygotowanie projektu Programu oraz przeprowadzenie konsultacji z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, w ramach realizacji programu: - organizowanie mieszkań filialnych dla wychowanków placówek, - opracowanie wstępnej koncepcji funkcjonowania centrum administracyjnego do obsługi placówek opiekuńczo-wychowawczych, - opracowywanie standardów organizacyjnych placówek opiekuńczo- wychowawczych przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb wychowanków, - diagnozowanie potrzeb szkoleniowych kadry placówek opiekuńczo- wychowawczych w celu stworzenia systemu szkoleń zmierzającego do zwiększenia kompetencji zawodowych pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych opracowanie Procedury przyjmowania dzieci do placówek opiekuńczo-wychowawczych działających na terenie m.st. Warszawy, opracowanie Zasad opiniowania osób, które podejmują się wspierania działań wychowawczych warszawskich placówek opiekuńczo-wychowawczych, na podstawie których wydawane są opinie w formie zaświadczeń kwalifikacyjnych dla „rodzin zaprzyjaźnionych”, opracowanie Procedury przewozu i przekazania dziecka do jednej z form pieczy zastępczej w związku z interwencją kryzysową w rodzinie dziecka - dzieci w przyjaznych i bezpiecznych warunkach są przewożone do placówek opiekuńczo-wychowawczych przez Zespół interwencyjnego przewozu zmotywowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych do przystąpienia do programu profilaktyki przemocy wobec dzieci „Chronimy Dzieci” realizowanego przez Fundację Dzieci Niczyje; udział w programie zakończył się uzyskaniem przez placówki certyfikatów potwierdzających wysoki standard ochrony przed krzywdzeniem, przeprowadzanie postępowań wyjaśniających w związku ze zgłaszanymi informacjami dotyczącymi nieprawidłowości w funkcjonowaniu placówek

Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (1) przygotowywanie projektów statutów placówek i projektów uchwał Rady m. st. Warszawy w sprawie wyposażenia placówek opiekuńczo-wychowawczych w lokale z przeznaczeniem na mieszkania filialne,, pomoc przy tworzeniu regulaminów organizacyjnych placówek opiekuńczo-wychowawczych, określanie limitów miejsc w poszczególnych placówkach z uwzględnieniem mieszkań filialnych, utrzymywanie stałego kontaktu z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i monitorowanie ich bieżącej pracy, wspieranie kadry placówek w rozwiązywaniu bieżących problemów w pracy z dzieckiem oraz pomoc w prowadzeniu placówek, przeprowadzanie wizytacji w placówkach (również w godzinach popołudniowych), podczas których sprawdzana jest organizacja czasu wolnego, warunki pobytu dzieci, czy zapewnienie im właściwej opieki, organizowanie kwartalnych spotkań z dyrektorami placówek, podczas których omawiane są sprawy organizacyjne oraz inne ważne z perspektywy placówek i WCPR,

Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (2) wyrażanie opinii w przypadku wniosku dyrektora placówki o przeniesienie dziecka do innej placówki opiekuńczo-wychowawczej tego samego typu, udział w zespole ds. okresowej oceny sytuacji dziecka organizowanym przez placówki opiekuńczo-wychowawcze, w placówkach typu rodzinnego oceny sytuacji dziecka dokonuje dyrektor placówki w porozumieniu z WCPR, jako organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej, wspieranie przez koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej dyrektora placówki typu rodzinnego w sporządzaniu planu pomocy dziecku, gromadzenie danych dotyczących liczby dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w tym zgłoszonych do adopcji, zbieranie z placówek różnego rodzaju danych do sprawozdań lub analiz np. dotyczących liczby dzieci cudzoziemskich, przebywających w szpitalach psychiatrycznych, stanu zdrowia, szczególnych potrzeb opiekuńczych,

Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (3) Postępowanie administracyjne prowadzenie postępowania administracyjnego w celu ustalenia opłaty od rodziców za pobyt dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, wytaczanie powództwa o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka przebywającego w placówce, na podstawie dokumentacji placówki, prowadzenie postępowań w sprawie zwrotu świadczeń nienależnie pobranych od usamodzielnianych wychowanków prowadzenie postępowania egzekucyjnego wobec osób, które nie regulują należności za pobyt dziecka w pieczy

Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (4) Inwestycje opiniowanie wniosków placówek o przydział środków inwestycyjnych z budżetu m. st. Warszawy, opiniowanie planów rzeczowo-finansowych placówek oraz zmian do tych planów, Mienie WCPR Użyczanie samochodów służbowych WCPR prowadzącym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego na podstawie Umowy. Finanse obsługa finansowa placówek typu rodzinnego, opiniowanie planów finansowych placówek oraz zmian do planów, analiza dochodów i wydatków placówek, podział środków budżetu Państwa na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (ubezpieczenia zdrowotne dzieci i finansowanie pobytu dzieci cudzoziemskich), współpraca w zakresie wypłaty świadczeń dla usamodzielnianych wychowanków placówek . Klatka Małgosi

Prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (5) Zatrudnienie bieżąca analiza zatrudnienia w placówkach, szczegółowa analiza zatrudnienia w placówkach(np.: likwidacja DD nr 5, tworzenie centrum administracyjnego), przekształcanie stosunków pracy wychowawców zatrudnionych wg KN na przepisy samorządowe, opiniowanie propozycji wynagrodzeń dla dyrektorów placówek, Kontrole kontrole realizacji zadań w placówkach niepublicznych w ramach Umowy, kontrole publicznych placówek w ramach prowadzenia, analiza uwag kontrolujących wspólnie z dyrektorem placówki kontrolowanej, omawianie planów naprawczych

Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy dla osób usamodzielnianych opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze wprowadzanie pilotażowego modelu usamodzielniania wychowanków pieczy zastępczej przebywających w mieszkaniu chronionym wypracowanego przez organizację pozarządową: - realizacja w ramach projektu „Integracja dla Samodzielności” realizowanego przez WCPR, współfinansowanego przez UE ze środków EFS, spotkania z pracownikami placówek opiekuńczo-wychowawczych bezpośrednio zajmującymi się sprawami usamodzielnianych wychowanków, wsparcie merytoryczne pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych w zakresie procesu usamodzielnienia, nadzorowanie oraz koordynowanie realizacji indywidualnych programów usamodzielnienia realizowanych przez wychowanków placówek, prowadzenie postępowań administracyjnych w celu przyznania pomocy usamodzielnianym wychowankom pieczy,

Współpraca placówki opiekuńczo-wychowawczej z innymi podmiotami placówka opiekuńczo-wychowawcza w zakresie wykonywanych zadań współpracuje: z sądem, powiatowym centrum pomocy rodzinie, rodziną, asystentem rodziny lub innym pracownikiem ośrodka pomocy społecznej organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej, z innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych placówki opiekuńczo-wychowawczej, w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli osoby te uzyskają akceptację dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej oraz pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej., pomoc WCPR w nawiązaniu relacji z innymi podmiotami, inicjowanie współpracy, badań, seminariów, etc. przekazywanie placówkom różnych otrzymywanych ofert np. udziału w spektaklach, koncertach, wydarzeniach kulturalnych, dotyczących wyjazdów wakacyjnych, przekazywanie biletów, informowanie o możliwości skorzystania z bezpłatnych szczepień, etc.