Które ugrupowania artystyczne XX-lecia międzywojennego zaproponowało najbardziej uniwersalny i ponadczasowy program dla sztuki? Faustyna Rzechółko.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Net art czyli sztuka sieci
Advertisements

Netykieta (kontaminacja net (ang.) – "sieć" i etiquette (fr.) – "formy zachowania się") – zbiór zasad przyzwoitego zachowania w Internecie, swoista etykieta.
Sztuka sieci czyli Net art
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
mgr M. Tomczyk Gimnazjum Nr 2 w Tarnowie
Poezja metafizyczna.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Moje Hobby - Style rysowania
„Wszystkie dzieci nasze są „
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Zajęcia rozwijające inteligencje wielorakie.
Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
…– myślę o najbliższych
-wyszukiwanie informacji.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Secesja Anglia i Francja – Art. Nouveau Niemcy – Jugendstil
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Pojmowanie dzieła sztuki i piękna
Jak projektujemy prezentację multimedialną?
Malarstwo obrazem epoki
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
Przygotowali: Róża Pasiuk i Rafał Czyżyk
PRYMITYWNA DOSKONAŁOŚĆ
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Sposoby komunikacji.
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Jackson Pollock.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
METODY KOMUNIKACJI. Komunikacja oznacza celową wymianę poglądów w dialogu, albo też przypadkowy sygnał. Wraz z upływem czasu liczba możliwych sposobów.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Projekt badawczy uczniów klasy 3d III LO w Poznaniu Realizacja: Paulina Dominiak, Magdalena Michalak, Natalia Świątek.
Aleksandra Kiełbania I G
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
„KAŻDY MOŻE BYĆ ARTYSTĄ - MAŁE ORIGAMI” Opracowała: mgr Marta Gozdek
Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Poziomowa interpretacja tekstu prawnego
„Życie może być poezją”
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
KLASA Społeczno-prawna
Maciej Leszczyński Kl. 2c
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Zapis prezentacji:

Które ugrupowania artystyczne XX-lecia międzywojennego zaproponowało najbardziej uniwersalny i ponadczasowy program dla sztuki? Faustyna Rzechółko

SKAMANDRYCI Podkreślali chęć silnego związku poezji z życiem współczesnym, z dniem codziennym. Starali się adresować swoją wypowiedź poetycką do jak najszerszego kręgu odbiorców, toteż oprócz wierszy chętnie pisali szopki polityczne, teksty piosenek do kabaretów, felietony i wiersze satyryczne. Wprowadzili do poezji konkretność obrazowania, opiewali optymistyczną radość życia, preferowali tematykę dnia codziennego, zwracając się do prostego człowieka wprowadzali do poezji język potoczny, stawali w opozycji do awangardowych grup poetyckich.

Założenia - szanowali klasycyzm - uważali się za rzemieślników, a poezję za swoją pracę - chcieli pozbawić poezję i sztukę mitu powagi - stworzyli typ poety wśród tłumów, poety ulicy - rozmawiali ze słuchaczami - od poety wymagano emocjonalnego zaangażowania w problemy kraju - krytykowali mieszczuchów - walczyli o wolność słowa - ważny dla nich był witalizm, afirmacja życia, żywiołowość

AWANGARDA KRAKOWSKA Termin „awangarda” odnosi się nie tylko do literatury, ale w ogóle do sztuki rozwijanej w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Można go rozumieć jako zespół tendencji w sztuce międzywojennej, wyrażającej się przede wszystkim antytradycjonalizmem, odejściem od konwencji XIX-wiecznego realizmu i naturalizmu, poszukiwanie środków artystycznego przekazu, związanych bezpośrednio ze współczesnością, nastawieniem eksperymentatorskim i dążeniem do programowości

Założenia - propagowano hasło 3M - była to główna tematyka wierszy - poezję cechuje antyromantyzm, antysentymentalizm - ulubionym środkiem wyrazu była metafora - należy dbać o zwięzłość, lapidarność słowa - stosowali zdania eliptyczne; wszystkie zdania powinny być jednakowo ważne, stąd napięcie emocjonalne powinno być rozmieszczone we wszystkich częściach wiersza - odrzucali dawne sposoby rymowania, rym miał być niemelodyjny - poezja powinna być zbliżona do muzyki współczesnej - poezję cechuje kreacjonizm i intelektualizm

FUTURYŚCI Futuryści są przeciwnikami przeszłości, całą uwagę skierowują na przyszłość; krytykują wszystko, co tradycyjne i logiczne, przełamują zasady, które ograniczają swobodę tworzenia; kult cywilizacji, techniki i nowoczesności; też nowoczesna estetyka, dadaizm (dziecko-naśladowcze dźwięki), są przeciw zasadom ortografii, przejście do literatury zatracającej zwykły sens, zostaje tylko graficzny układ wiersza,

Założenia - kult cywilizacji, tłumu, materialnej strony życia - negacja "ducha" - religii i metafizyki - materializm, apoteoza natury (motywy erotyczne, "prymitywny" bohater, ludowa stylizacja języka) - rozbicie form poezji- tworzyli wiele neologizmów, a ich styl naśladował styl telegraficzny. - Futuryści wprowadzili nową typografię - rozbicie zdania i wyrazu, zapis fonetyczny zamiast tradycyjnej ortografii. Fascynowali się także prymitywizmem. - uwypuklenie dźwięku, barwy i obrazu słowa oraz dynamizacja ruchu - Więcej prowokacji, prezentacji nowych pomysłów niż szczerych poglądów.

EKSPRESJONIŚCI Ekspresjoniści głosili, że zadaniem sztuki jest tworzenie obrazu wewnętrznego świata człowieka. Sprzeciwiali się tendencjom realistycznym i naturalistycznym, odrzucali impresjonizm. Podstawową kategorią był dla nich wyraz czegoś, czyli ekspresja, przekazywanie przeżyć człowieka w formie dynamicznej, człowiek ,,w ogóle”, a nie konkretna postać. Ekspresjoniści buntowali się przeciw ustabilizowanym instytucjom świata mieszczańskiego. Polscy ekspresjoniści skupiali się wokół pisma ,, ZDRÓJ”, wydawanego w Poznaniu przez J. Hulewicza.

Założenia deformacja obrazu rzeczywistości zaangażowanie polityczne, dążenie do odnowienia i zreformowania życia sztuka miała wywoływać wstrząs u odbiorcy, miała być krzykiem duszy silny emocjonalizm literatury, operowanie formami zwyrodniałymi (groteska, karykatura, estetyka brzydoty), kontrastem, grozą, niesamowitością dążenia do wyrażania bogactwa psychiki ludzkiej spontaniczność artysty sztuka jest wyrazem duszy dobór słów o silnym zabarwieniu emocjonalnym język wypowiedzi daleki od potocznego, zawiera cechy wzniosłości

Dziękuję za uwagę