Realizm polityczny Racja stanu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Nim cokolwiek powiesz, dwa razy przemyśl”
Advertisements

Samoocena.
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Wszystkie zwierzęta mają prawo żyć!
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Damian Korczowski Jakub Patykowski
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
RENESANS / W STRONĘ ABSOLUTYZMU
SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki /
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Monika Majda.
SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE.
Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
6 kroków do porozumienia
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
7 zasad Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca
DEKALOG NAUCZYCIELA.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
Rozmyślanie przy porannej mgle ….
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
POJĘCIE POLITYKI.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Rozwiązywanie konfliktów
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Mimowolnie ją przeczytałem....
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Według Tomasza Hobbesa zaspokajanie potrzeb i popędów może być osiągane przez ludzi tylko na krótko. Po jakimś czasie znowu dają one znać o sobie. W tym.
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
GODNOŚĆ ISTOTY LUDZKIEJ
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Bo wiem, że Ty zawsze jesteś dobry,
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Społeczeństwo obywatelskie
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Teoria organizacji Wykład 1.
Prawa dziecka.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„KRZYŻACY”.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Lubię czytać!.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Projekt „Postawmy na komunikację”
Rola przemocy w polityce.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Dary Ducha Świętego.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Autorzy : Oliwier Z Agata S Tymon D Jaś K Filip K Natalia K
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Realizm polityczny Racja stanu

Niccolò Machiavelli (1469-1527) Cyrkularność czasu i historii. „/…/ we wszystkich czasach i we wszystkich miejscach działają i zawsze działały te same siły i te same namiętności /…/”

Natura ludzka. „Człowiek jest nienasycony w swych pragnieniach, w naturze jego leży bowiem żądza posiadania, fortuna zaś pozwala mu osiągnąć niewiele. Stąd pochodzi jego wieczne niezadowolenie, a to, co posiadł, napełnia go odrazą; dlatego też gani teraźniejszość, chwali przeszłość, z utęsknieniem wygląda przyszłości – a wszystko bez żadnej rozsądnej przyczyny.” (N. Machiavelli, Discorsi (Rozważania), przedmowa do ks. II.)

r. XVII Ludzie pod wpływem niebezpieczeństwa ujawniają złą naturę: namiętności, żądzę zmiany, złość, zmienność, tchórzliwość, niewdzięczność, chciwość. Mając poczucie bezpieczeństwa (gdy świadczy się im dobrodziejstwa) gotowi są do poświęceń, do narażania się dla tego, kto budzi postrach.

r. XV Władcy powinni zachować rozsądek i unikać złej sławy i zdrożności, by nie utracić państwa. Pozór cnoty może skrywać jej brak w życiu prywatnym.

Virtú – rozum, zdolność podejmowania decyzji, męstwo, rozwaga polityczna, umiejętność uwzględniania skutków działań własnych i cudzych. Cechy polityka dążącego do władzy i cechy władcy.

Uspołecznienie człowieka dokonuje się dzięki tworzonym stosunkom politycznym i społecznym. Klasyczna idea paidei zostaje odrzucona. Szlachta (negatywna rola) i pospólstwo (nobiltá, vulgo (moltitudine)).

lud (popolo) bogaci: patrycjusze i ekwici (popolo grasso) plebs (popolo minuto) Walka (rywalizacja) w obrębie ludu – źródło wielkości państwa

Fortuna jak rzeka (Książę, ks. XXV) Dobro dla państwa i całego ludu płynie ze stanu średniego (nawiązanie do Arystotelesa). Konieczność, fortuna – przeszkody nie do przezwyciężenia dla niewiedzącego. Wiedzący dzięki virtú dobiera adekwatnie środki, by dostawać swe działanie do konieczności czy fortuny. Fortuna jak rzeka (Książę, ks. XXV)

„Potęgę losu przyrównałbym do rączej rzeki, która wystąpiwszy z brzegów zalewa dolinę, wyrywa pnie, wywraca wszelkie siedziby i ponosi daleko ziemie wydarta z brzegów, łamiąc wszelkie przeszkody i próby okiełznania rozpętanego żywiołu. Nie przeszkadza to jednak temu, by, skoro wody opadną w łożysko, wybudować tamy i groble w celu zapobieżenia nowym powodziom.

Podobnie rzecz ma się z losem: którego potęga ujawnia się tam, gdzie nie ma zorganizowanej siły oporu; tam kieruje on swoje ataki, gdzie wie, że dla powstrzymania go nie zbudowano grobel ani tam.” (Przekład ostatniego zdania za Cz. Nanke w N. Machiavelli, Wybór pism, przeł. J. Gałuszka i inni, Warszawa 1972)

Konieczność nie zna prawa (Necessitas legem non habet) Konieczność nie zna prawa (Necessitas legem non habet). W sytuacjach nadzwyczajnych zawiesza się normy podstawowe i działa ze względu na przetrwanie społeczności. Pożytek publiczny (utilitas publica).

Konieczność - przekraczanie prawa ze względu na interes państwa (jego przetrwanie) – św. Tomasz z Akwinu i Machiavelli. Konieczność – zdobycie władzy, gdy władza jest słaba i nieefektywna, cel (skutek) przywrócenie równowagi politycznej, osiągnięcie korzyści dla ogółu.

Granice stosowania przemocy w obrębie państwa dla uzyskania celu politycznego. Usprawiedliwienie – cel publiczny (interes/dobro ogółu), krótkotrwałość użycia przemocy jako środka osiągniecia celu.

N. Machiavelli, Książę, r. VIII ROZDZIAŁ VIII O tych, którzy przez zbrodnie doszli do panowania /…/ Można by wyrazić wątpliwość, skąd to powstało, że Agatokles i wielu innych, dopuściwszy się mnóstwa zdrad i okrucieństw, mogli długo żyć bezpiecznie w swej ojczyźnie i przeciw nieprzyjaciołom zewnętrznym walczyć, nie narażając się na żaden przeciw sobie spisek ze strony obywateli miasta, gdy tymczasem inni z powodu swych okrucieństw nie tylko w trudnych czasach wojennych, ale nawet podczas pokoju nie potrafili władzy w ręku utrzymać?

Sądzę, że to da się wytłumaczyć tym, że okrucieństwo bywa źle lub dobrze użyte. Okrucieństwa, można powiedzieć, że są dobrze użyte (jeżeli wolno o złym powiedzieć, że jest dobre) wówczas, gdy zostają wywarte raz jeden w koniecznej potrzebie utrwalenia władzy w następstwie zaś już się do nich nie wraca, wyzyskując natomiast władzę utrwaloną ku jak największemu pożytkowi poddanych.

Źle bywają użyte okrucieństwa wówczas gdy, zrazu aczkolwiek rzadkie, raczej wzmagają się coraz bardziej z czasem, niż słabną. Ci, którzy idą pierwszą drogą, mogą z pomocą bożą i ludzką, jak Agatokles w Syrakuzach, swój zły stan poprawić. Dla tamtych innych niepodobieństwem jest utrzymanie się na stanowisku.

Stąd nasuwa się uwaga, iż ten, kto władzę w państwie opanował, powinien się zastanowić i wszystkie okrucieństwa spełnić za jednym zamachem, ażeby nie wracać potem do nich codziennie i ażeby pofolgowawszy uspokoić poddanych i zjednać ich dobrodziejstwy.

Kto postępuje inaczej bądź wskutek strachu, bądź wskutek złej dorady, zmuszony bywa ciągle rękę trzymać na głowicy miecza nie mogąc zaufać poddanym, którzy ze swej strony na ciągłe krzywdy wystawieni nie mogą pogodzić się z losem.

Represje powinny być wywarte ryczałtem wtenczas mniej dają się we znaki, ponieważ mniej się każdą, czuje. Natomiast dobrodziejstwa powinny być cedzone stopniowo, ażeby poddani mogli w nich lepiej się rozsmakować.

Nade wszystko jednak książę powinien nakreślić sobie pewien plan dobrze wyważony, iżby w następstwie ani przez złe, ani przez dobre wypadki nie być zeń wytrąconym, albowiem skoro złe czasy nadejdą, nie pora imać się gwałtów, zaś dobrodziejstwa później nie pomogą, gdyż poddani mają je za wymuszone i żadnej za nie wdzięczności nie czują.