Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dlaczego Sieć 118? art. 118 Konstytucji RP większe zaangażowanie obywateli w życie publiczne zachęta do aktywnego tworzenia legislacji chęć podniesienia.
Advertisements

Uczniowie mają głos! – czyli to i owo o szkolnej demokracji.
Wybory do Parlamentu Europejskiego Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 4- 7 czerwca.
WYBORY PARLAMENTARNE.
XVIII sesja SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Szkoła demokracji”
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
XIX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zorganizowana w Gimnazjum nr 1 im. Józefa Nojiego w Drezdenku.
Jak powstaje ustawa?.
Proces wyborczy w Polsce
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Rząd i prezydent.
DEMOKRACJA Demokracja- ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Kwiecień 2014 r. Debata.
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
Młodzieżowa Rada Gminy
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
- czwórka broni danej tezy (propozycja) - czwórka usiłuje ją obalić (opozycja)
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Od czego zależy jakość funkcjonowania naszych społeczności lokalnych?
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
System aktów prawodawczych
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Serdecznie witamy:  Pana Jerzego Soskę burmistrza Miasta i Gminy Zakliczyn, byłego dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Zakliczynie  Pana Józefa.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
 1. Czym jest demokracja?  2. Młodzież o władzy ludu.  3. Jak młodzież może wpływać na ludowładztwo?  4. Dorośli o młodych aktywnie uczestniczącej.
Gimnazjum w Starym Kurowie, r.. Projekt organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Kancelarię Sejmu, Odbywa się po raz dwudziesty,
Sylwetka respondenta kobieta Zamieszkując a powiat nakielski lat Szkoła ponadgimnazjalna.
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
Samorząd Uczniowski.
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Demokracja.
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Debata organizowana w ramach konkursy „Sejm Dzieci i Młodzieży” 30 Marca 2012 roku PZ nr 11 w Kętach.
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Demokracja.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Jak działa demokracja w szkole?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
 Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Petycja Twoje Prawo.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Trybunał Konstytucyjny
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut. Nad jej przebiegiem będą czuwać moderatorzy. Po prezentacji o opinię w tym temacie poprosimy naszych ekspertów. Zaproszeni do debaty uczniowie będą zadawać pytania naszym ekspertom. Czas odpowiedzi na pytanie nie może przekraczać 3 minut. Moderator ma prawo przerwać wypowiedź, jeżeli przekroczy ona przewidziany czas. Jeśli uczestnik debaty będzie chciał zadać dodatkowe pytanie, sygnalizuje to przez podniesienie ręki. Poszczególne etapy debaty będą podsumowywane. Spotkanie zakończymy wyciagnięciem wniosków.

Demokratyczne sposoby wpływania obywateli na władzę.

Wybory Jak powszechnie wiadomo jest to proces, w którym obywatele wybierają spośród zgłoszonych kandydatów swoich przedstawicieli do organów władzy. Jest to podstawowy mechanizm demokracji, który działa również w naszym państwie.

referendum W naszym państwie demokratycznym obecne jest referendum (głosowanie ludowe). Jest to forma głosowania, w której udział mogą brać wszyscy obywatele do tego uprawnieni. Taka forma głosowania ma zarówno swoje dobre jak i złe strony. Niektórzy ludzie dzięki oddawaniu głosu czują, że w niewielkim procencie działają na rzecz państwa.

Obywatelska inicjatywa ustawodawcza Jest to jedno z podstawowych narzędzi demokracji bezpośredniej. Inicjatywa pozwala obywatelom zdynamizować publiczną debatę i samodzielnie tworzyć prawo. Obywatele mogą wnieść do Sejmu własne pomysły w formie konkretnych projektów ustaw lub niesformułowanych idei, o ile poprze je podpisem 100 tys. obywateli.

Konsultacje społeczne Jest to proces, w którym przedstawiciele władz przedstawiają obywatelom swoje plany dotyczące np. aktów prawnych inwestycji lub innych przedsięwzięć, które będą miały wpływ na życie codzienne i pracę obywateli. Konsultacje nie ograniczają się jednak tylko do przedstawienia tych planów, ale także do wysłuchania opinii na ich temat, ich modyfikowania i informowania o ostatecznej decyzji.

Weto ludowe Jest to wyrażenie sprzeciwu wobec rozwiązań istniejących w obowiązującym systemie prawa. Weto ludowe jest praktycznym narzędziem demokracji bezpośredniej, jednak osłabia również organy państwa.

petycja Petycja jest to pismo zawierające jakąś prośbę, kierowane do władz czy osób na wyższym stanowisku. Petycja może mieć formę skargi lub wniosku, może również zawierać indywidualny wniosek, skargę lub komentarz dotyczący stosowania wspólnotowego prawa. Dzięki petycji jest możliwość zwrócenia uwagi na ważny problem, możliwość przebicia do odpowiednich osób, istnieje jednak ryzyko nadużycia, a tym samym zmniejszenia płynności administracji.

protest Jest to oficjalna skarga w danej sprawie. Z reguły powodem składania protestów jest oszukiwanie lub niesprawiedliwe traktowanie. Jednak taka forma prób wyrażania się przez społeczeństwo często prowadzi do poważnych konfliktów.

demonstracja Jest to wystąpienie zbiorowe, zgromadzenie, mające na celu wyrażenie protestującej przeciw czemuś lub popierającej coś części opinii publicznej. Jest to publiczne okazywanie uczuć, postawy wobec czegoś lub kogoś przez jednostkę lub grupę. Jest to jeden ze sposobów próby wpływania społeczeństwa na władzę. Może on prowadzić jednak do poważnych konfliktów.

Formą takiej demonstracji może być pikieta, gdzie grupa osób obnosi plakaty w sprawie społecznej lub politycznej, z reguły pod ważnym budynkiem, siedzibą władz.

To były przykłady demokratycznych sposobów wpływania obywateli na władzę.