Prawo do informacji w polskim prawie postępowania administracyjnego Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacja publiczna i e-urząd
Advertisements

„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
UGODA ADMINISTRACYJNA
Postępowanie administracyjne
Władza sądownicza w Polsce
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Andrzej Dziura.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Wiedza o państwie i prawie
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Postępowanie administracyjne
Tryby weryfikacji decyzji w postępowaniu podatkowym
Kodeks Postępowania Administracyjnego w oświacie
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Właściwość sądów administracyjnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Współdziałanie organów administracji publicznej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Poświadczanie dokumentów w KPA
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Właściwość sądów administracyjnych
PRZEGLĄDANIE AKT - kodeks zakłada, że oskarżonemu, na jego żądanie, należy wydać bezpłatnie jeden uwierzytelniony odpis każdego orzeczenia; odpis ten wydaje.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Cje Zakończenie postępowania przygotowawczego. Akt oskarżenia
Podmioty i uczestnicy Zasady ogólne kpa dotyczące podmiotów i uczestników Zasada pogłębiania zaufania obywateli Organy administracji publicznej prowadzą.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Stadia postępowania administracyjnego
Zakres obowiązywania kpa
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Zasada praworządności Art Organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa. Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego.
Postępowanie sądowe [ jurysdykcyjne / główne ] Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów gr. 8 SSA (lic.), II rok, Studia licencjackie, postępowanie.
Zasady ogólne postępowania podatkowego
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Odwołanie w postępowaniu administracyjnym.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Trybunał Konstytucyjny
Sądy Administracyjne w Polsce
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Sądy Administracyjne w Polsce
Dorota Czerwińska Katedra Postępowania Karnego
SKARGA KASCYJNA.
Anonimowość wnioskodawcy
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Apelacja cywilna.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Prawo do informacji w polskim prawie postępowania administracyjnego Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski W KPA można wyróżnić trzy stadia postępowania: - stadium wstępne, obejmujące czynności wszczęcia postępowania i czynności związane z dopuszczalnością tego wszczęcia, - stadium drugie obejmujące całokształt czynności związanych z postępowaniem wyjaśniającym (dowodowym) mającym na celu dokładne ustalenie stanu faktycznego sprawy, - stadium trzecie, kończące postępowanie, obejmujące rozstrzygnięcie sprawy, poprzez wydanie i doręczenie decyzji.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski W stadium pierwszym zasadnicze znaczenie mają podstawy prawne wszczęcia i prowadzenia tego postępowania. Problematyka ta uregulowana jest w art. 6 i 7 KPA oraz w art. 7 Konstytucji, zgodnie z którymi „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Prawo do informacji w postępowaniu administracyjnym służy stronie tego postępowania jak również podmiotom nie będących stroną. Można je również rozpatrywać w zależności od tego czy zostało zgłoszone przed wszczęciem postępowania, w trakcie toczącego się już postępowania, czy też po jego zakończeniu.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Źródłem prawa do informacji może być: - Konstytucja, - KPA - przepisy ustaw szczególnych np. ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej czy np. ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Zasada dostępu do informacji, ze względu na charakter tych informacji może być ograniczana np. ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Art. 8 KPA - Organy administracji publicznej obowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa oraz świadomość i kulturę prawną obywateli. Art. 9 KPA - Organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Art. 61 Konstytucji „1. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne (…) 2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu..

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Art. 6 ustawy o dostępie do informacji publicznych – obowiązek informowania o: -przedmiocie działalności i kompetencjach, - zasadach funkcjonowania, a w tym o sposobach stanowienia aktów publicznoprawnych oraz o sposobach przyjmowania i załatwiania spraw, - stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania, -prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych, -- treści dokumentów urzędowych, w szczególności treści aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć,

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski - Cechy informacji: - pozwalają im na rozwianie wątpliwości czy też usunięcie stanu niepewności, co do możliwości i sposobu załatwienia ich indywidualnych spraw administracyjnych, rozstrzyganych w drodze decyzji, jeszcze przed formalnym wszczęciem postępowania administracyjnego, - stanowią swoistą instrukcję, jak i co należy zrobić, by nabyć określone uprawnienie bądź ustrzec się od nałożenia określonych obowiązków - aby je uzyskać nie trzeba wykazywać ani interesu prawnego ani faktycznego.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Postępowanie związane z udzieleniem informacji o sposobie, terminach i zasadach załatwienia sprawy musi być prowadzone rzetelnie w oparciu o obowiązujące przepisy prawa materialnego i procesowego. Analiza informacji zawartych w biuletynach wskazuje jednak na liczne błędy w tym zakresie, bowiem wskazując sposób załatwienia określonej sprawy, organy żądają często od stron dokumentów i danych, których nie wymagają przepisy prawa. Brak informacji o dowodach (dokumentach) znanych organowi z urzędu

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Art. 35 § 2 KPA - niezwłoczne załatwienie spraw, które mogą być załatwione w oparciu o informacje znane organowi z urzędu lub dowody powszechnie Art. 77 § 4 KPA - Fakty powszechnie znane oraz fakty znane organowi z urzędu nie wymagają dowodu. Fakty znane organowi z urzędu należy zakomunikować stronie.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Art. 220 § 1 KPA - Organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, znanych organowi z urzędu bądź możliwych do ustalenia przez organ na podstawie posiadanej ewidencji, rejestrów lub innych danych albo na podstawie przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych).

Gdy przepisy ustaw szczególnych nie określają wymogów podania, formularz zamieszczony na stronie internetowej nie może zawierać żądania zamieszczenia w nim danych o faktach powszechnie znanych oraz znanych organowi z urzędu lub o jakichkolwiek innych danych niezbędnych w ocenie organu do załatwienia sprawy, ale nieokreślonych w przepisach szczególnych. Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski - pracownicy nie wiedzą jakie informacje znajdują się w posiadaniu danego organu administracji publicznej. - wielu urzędników traktuje własną komórkę organizacyjną (np. wydział, referat czy biuro w danym urzędzie) jako organ administracji publicznej, a nie jako część aparatu pomocniczego (urzędu) danego organu. - częste przypadki żądania dostarczenia informacji znajdujących się w tym samym urzędzie, ale w innym wydziale - niekompletność lub nieprawdziwość niektórych danych znajdujących się w posiadaniu organu, zwłaszcza danych podlegających aktualizacji.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Art. 73 KPA § 1. W każdym stadium postępowania organ administracji publicznej obowiązany jest umożliwić stronie przeglądanie akt sprawy oraz sporządzanie z nich notatek i odpisów. § 2. Strona może żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów z akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem strony.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Art. 74 KPA § 1. Przepisu art. 73 nie stosuje się do akt sprawy, objętych ochroną tajemnicy państwowej, a także do innych akt, które organ administracji publicznej wyłączy ze względu na ważny interes państwowy. § 2. Odmowa umożliwienia stronie przeglądania akt sprawy, sporządzania z nich notatek i odpisów, uwierzytelnienia takich odpisów lub wydania uwierzytelnionych odpisów następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Art. 7 KPA W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Informacje w trakcie postępowania: - o obowiązku uzupełnienia treści podania, - o treści dokumentów będących w posiadaniu organu, - o skutkach niezastosowania się do wezwania, - o przekazaniu wniosku organowi właściwemu, - o możliwości przywrócenia terminu, - o skutkach nieobecności na rozprawie, - o stadium, w którym znajduje się postępowanie, - kiedy będzie wydana decyzja, - jakie są przyczyny przedłużającego się postępowania, - czy istnieje możliwość zawarcia ugody

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Prawo do informacji nie ustaje po zakończeniu postępowania administracyjnego w danej instancji. Stronie przysługuje prawo do złożenia odwołania i czynnego udziału w postępowaniu odwoławczym na takim samych zasadach jak w postępowaniu przed organem I instancji. Organ odwoławczy stosuje wszystkie zasady postępowania gwarantujące stronie prawo do informacji, łącznie z informacją o prawie zaskarżenia decyzji do sądu administracyjnego

Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski Po wyczerpaniu toku instancji, stronie przysługuje także prawo do informacji o możliwościach wzruszania decyzji ostatecznych w trybach nadzwyczajnych (art. 16 § 1). Chodzi tu o możliwość wznowienia postępowania, zmiany lub uchylenia decyzji czy stwierdzenia jej nieważności na zasadach opartych w KPA w przepisach szczególnych.

DZIĘKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ!