CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Jak się uczyć - zasady.
Niepowodzenia w nauce Jak pomóc dzieciom mającym trudności w nauce?
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Jak pomagać dziecku w nauce?
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Zabawy FundaMentalne dla przedszkoli
logopedyczny-prezentacja
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Rok z Kodeksem 2.0 – plusy i minusy
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
Jakub Szota Częstochowa 2012
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Ocenianie Kształtujące
Szkolny Kodeks 2.0.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
opracowała Joanna Bojarska
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
DOBRY START.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Metody sprawnego uczenia się.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Jak pomagać dziecku w nauce?
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
Dojrzałość szkolna dziecka
Jak pomóc dziecku w odrabianiu zadań domowych?. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Logopedia w szkole.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Żyj smacznie i zdrowo.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
LUDZIE POPEŁNIAJĄ BŁĘDY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Zapis prezentacji:

CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?

Troszczyć się o przyjazną atmosferę w rodzinie, o zaspakajanie potrzeb emocjonalnych dziecka, przede wszystkim potrzebę miłości i bezpieczeństwa. W domu z dzieckiem powinien pracować ten rodzic, który ma dużo cierpliwości.

Dostrzegać sukcesy i starania dziecka. Podkreślać jego dobre strony Dostrzegać sukcesy i starania dziecka. Podkreślać jego dobre strony. Okazywać życzliwe zainteresowanie i zrozumienie dla jego uczuć. Rodzicielskie wsparcie przyczynia się do wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa dziecka, co z kolei korzystnie wpływa na jego motywację do podejmowania wysiłku intelektualnego.

Interesować się sprawami dziecka (nie tylko szkolnymi) Interesować się sprawami dziecka (nie tylko szkolnymi). Dbać o prawidłowe stosunki z rówieśnikami, a także z nauczycielami. Stworzyć odpowiednie warunki do pracy w domu. Miejsce pracy dziecka ma szczególne znaczenie. Jest istotnym warunkiem efektywnej nauki. Musi być dobrze oświetlone, uporządkowane, wyposażone w niezbędne przybory szkolne.

Zadbać o prawidłowe odżywanie dziecka.

Pomóc w organizowaniu pracy domowej dziecka. Należy zadbać, by dziecko uczyło się o właściwej porze. Czas pomiędzy 13.00 a 15.00 nie jest dobry na naukę, gdyż wtedy gwałtownie spada koncentracja uwagi, podobnie jest po 20.00. Wyże intelektualne przypadają w godzinach 6.30– 12.00 i 16.00–20.00. Sen między 19.00 a 24.00 jest podwójnie pokrzepiający.

Zwracać uwagę na powtarzanie nauczanego materiału matematycznego. Pierwsza powtórka powinna pojawić się po godzinie i trwać około 5 minut. Pozwoli to na zapamiętanie wiadomości przez mniej więcej jeden dzień. Po 24 godzinach przystępujemy do kolejnej 2–4 minutowej powtórki, dzięki której utrwalony wiadomości na tydzień. Po siedmiu dniach ponownie utrwalany materiał przez 2 minuty, co pozwoli zapamiętać trwale materiał.

Pomóc dziecku w doborze odpowiednich metod (we współpracy z nauczycielem). W uczeniu się bardzo ważne jest stosowanie tzw. płodozmianu, czyli najpierw uczymy się czegoś łatwego (dla rozgrzewki), później trudnego, przeplatamy treści humanistyczne ścisłymi, pisemne, ustnymi. Zmiana też jest odpoczynkiem.

Stosować w uczeniu skojarzenia Stosować w uczeniu skojarzenia. Najtrudniejszy materiał można łatwiej przyswoić dzięki kojarzeniu wiadomości z obrazami. Można stosować wierszyki i rymowanki np. „Gdy boki w prostokącie prostopadle się nie trzymają, to równoległobok dają”. Nauczając, należy starać się kojarzyć nową wiedzę z wiadomościami już przyswojonymi.

W nauce wykorzystywać wszystkie możliwe kanały poznania: wzrok, słuch, dotyk. Ucząc się, należy używać słuchu, wzroku i ręki – uważnie czytać, głośno powtarzać, pisać albo rysować, wybierać ważne informacje, robić notatki, podkreślać najważniejsze fragmenty na kolorowo. Podkreślać zastosowanie matematyki w codziennym życiu. Odwoływać się do rzeczy, które mają dla dziecka znaczenie, poszerzać wiedzę zdobywaną w szkole.

Rozbudzać pozaszkolne zainteresowania i pasje dziecka. Nie wyręczać dziecka. Takie „pomaganie” to BŁĄD. Trzeba pozwolić dziecku pracować wg jego tempa i popełniać błędy. Dziecko właśnie w taki sposób zdobywa doświadczenia.

BIBLIOGRAFIA: T. Buzan, Pamięć na zawołanie, Łódź 1999. T BIBLIOGRAFIA: T. Buzan, Pamięć na zawołanie, Łódź 1999. T. Buzan, Rusz głową, Łódź 1999.