Pierwszy kontakt i zasady rozmowy z dzieckiem krzywdzonym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Wykorzystywanie seksualne dzieci.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Czy zawsze dobrze diagnozujemy celiakię?
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Lubuski Program Prewencji Pierwotnej Nowotworów
Obcy na ulicy i w sieci.
Informator dla osób doznających przemocy w Gminie Łużna. Łużna 2012 r.
PRZEMOC I AGRESJA.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
MEDYCZNE ASPEKTY KRZYWDZENIA DZIECI
Zaburzenia psychiczne
Rozpoznawanie symptomów przemocy u dzieci
Przemoc seksualna w rodzinie.
JAK ROZPOZNAĆ PRZEMOC? SYMPTOMY DOŚWIADCZANIA PRZEMOCY PRZEZ DZIECKO
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
„Słowa ranią przez całe życie”
BIOFEEDBACK EEG.
FRUSTRACJA – reakcja organizmu na przeszkodę
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
Obrzezanie kobiet.
Anoreksja.
Przemoc Wiktor Skaczyło Ia.
„Zły dotyk” – molestowanie seksualne
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Wstrząs Wstrząs jest to zespół zaburzeń ogólnoustrojowych powstałych z niedotlenienia tkanek ważnych dla życia narządów wskutek niedostatecznego przepływu.
Gabriela Roszkowska Magdalena Drzemnicka
Symptomy dziecka krzywdzonego
przypadku prześladowania
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
Dlaczego warto czytać dzieciom?
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Żyję bez Ryzyka.
PIERWSZA POMOC.
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Telefony komórkowe w szkole
Pojedyncze lub powtarzające się działanie lub brak odpowiedniego działania, występujące w jakiejkolwiek relacji, w której oczekuje się zaufania, a która.
Zaburzenia odżywiania
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
OGÓLNE ZASADY ZACHOWANIA SIĘ PRZY ŁÓŻKU CHOREGO
GŁÓWNE OBJAWY w położnictwie i ginekologii
PRZEMOC W RODZINIE opracowała mgr Wiesława Redlisiak mgr Katarzyna Rózga.
Zaburzenia odżywiania
Rozpoznawanie Krzywdzenia Dzieci
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Stres.
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
Objawy uzależnienia od narkotyków
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
INTERDYSCYPLINARNA POMOC DZIECKU KRZYWDZONEMU Wanda Paszkiewicz.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Rodzice nie muszą być samotni
Czym jest agresja i przemoc?
Aleksander Kuliński klasa II A
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Pierwszy kontakt i zasady rozmowy z dzieckiem krzywdzonym Szczecin 05.11.2012

PRZEMOC WOBEC DZIECI PRZEMOC FIZYCZNA (najbardziej widoczna) OBJAWY STOSOWANIA PRZEMOCY FIZYCZNEJ: SINIAKI, ŚLADY UDERZEŃ (PASKIEM, KABLEM, ITP.)NA TWARZY, KLATCE PIERSIOWEJ, PLECACH, POŚLADKACH, NOGACH ŚLADY OPARZEŃ (PAPIEROSOWYCH, OD POGRZEBACZA, ŻELAZKA ITP.) RANY TWARZY I GŁOWY RANY W RÓŻNYCH FAZACH GOJENIA SIĘ POWTARZAJĄCE SIĘ ZŁAMANIA, ZWICHNIĘCIA OPUCHLIZNY LĘK DZIECKA PRZED ROZBIERANIEM SIĘ PRZED BADANIEM LEKARSKIM LĘK PRZED DOTKNIĘCIEM, KULENIE SIĘ, UNIKI NIESTOSOWNY STRÓJ DO POGODY, ZAKRYWAJĄCY ZRANIENIA LĘK PRZED POWROTEM DO DOMU NADMIERNA AGRESYWNOŚĆ DZIECKA LUB NADMIERNA APATIA

KONSEKWENCJE PRZEMOCY FIZYCZNEJ (SOMATYCZNE, PSYCHICZNE, BEHAWIORALNE) DO CZEGO MOGĄ PROWADZIĆ USZKODZENIE SKÓRY OBRAŻENIA NARZĄDÓW WEWNĘTRZNYCH MNOGIE ZŁAMANIA STWIERDZONE W OBRAZIE RENTGENOWSKIM ZGON OBNIŻONA SAMOOCENA BRAK AKCEPTACJI SIEBIE, POCZUCIE BEZSENSU POCZUCIE KRZYWDY I WINY DEPRESJA KOSZMARY NOCNE ZABURZENIA PAMIĘCI I KONCENTRACJI UWAGI LĘKLIWOŚĆ W STOSUNKU DO DOROSŁYCH, OBOJĘTNOŚĆ NA PŁACZ INNYCH DZIECI TRUDNOŚCI W NAWIĄZYWANIU KONTAKTÓW Z OTOCZENIEM UCIECZKA W ŚWIAT FANTAZJI ZACHOWANIA AGRESYWNE LUB AUTODESTRUKCYJNE

TYPOWE ZACHOWANIA RODZICÓW/OPIEKUNÓW KRZYWDZĄCYCH SWOJE DZIECI NIE ZGŁASZANIE SIĘ PO KONIECZNĄ DLA DZIECKA POMOC MEDYCZNĄ NADMIERNA LĘKLIWOŚĆ I OSTROŻNOŚĆ RODZICÓW/OPIEKUNÓW

PRZEMOC EMOCJONALNA WROGIE ODRZUCANIE LUB PONIŻANIE ZASTRASZANIE WYZYSKIWANIE, PRZEKUPYWANIE ODMOWA REAKCJI EMOCJONALNYCH, MILCZENIE IZOLOWANIE ZANIEDBYWANIE ROZWOJU UMYSŁOWEGO, NAUKI, ZDROWIA, OPIEKI MEDYCZNEJ

ZANIEDBANIE (najczęściej występujące) ZANIEDBYWANIE ZASPOKOJANIA PODSTWOWYCH POTRZEB DZIECKA TAKICH JAK: JEDZENIE, SEN, CIEPŁO, ODPOWIEDNIA ODZIEŻ, EDUKACJA, OPIEKA LEKARSKIA I SPECJALISTYCZNA –TO WSZYSTKO ZAWIERA ELEMENTY KRZYWDZENIA EMOCJONALNEGO

OBJAWY SOMATYCZNE WYSTĘPUJĄCE U DZIECI KRZYWDZONYCH WYSOKI POZIOM LĘKU, WYSOKI POZIOM ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH NISKIE POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚĆI I STAŁE POCZUCIE ZAGROŻENIA POCZUCIE BEZSILNOŚCI, BIERNOŚĆ WYSOKI POZIOM STRESU POBUDLIWOŚĆ, MAŁA KONCENTRACJA UWAGI AMBIWALENCJA W UCZUCIACH DO SPRAWCY STANY DEPRESYJNE ZACHOWANIA AUTODESTRUKCYJNE

WYKORZYSTANIE SEKSUALNE WŁĄCZANIE DZIECKA W KAŻDĄ AKTYWNOŚĆ SEKSUALNĄ PRZEZ OSOBĘ DOROSŁĄ, POPRZEZ: DOTYKANIE INTYMNYCH CZĘŚCI CIAŁA DZIECKA NAMAWIANIE DO DOTYKANIA INTYMNYCH CZĘŚCI CIAŁA OSOBY DOROSŁEJ INNE CZYNNOŚCI SEKSUALNE, GWAŁTY PRODUKOWANIE Z UDZIAŁEM DZIECKA TREŚCI PORNOGRAFICZNYCH/TAKŻE ROZMOWY I OPOWIEŚCI O OBSCENICZNEJ TREŚCI

JAK ROZPOZNAĆ PRZEMOC SEKSUALNĄ WOBEC DZIECI WSKAŹNIKI SOMATYCZNE: (NAJCZĘŚCIEJ MAJĄ CHARAKTER POŚREDNI) CIĄŻA CHOROBY WENERYCZNE WIRUS HIV INFEKCJE DRÓG MOCZOWO – PŁCIOWYCH URAZY ODBYTU, POCHWY PRZERWANIE BŁONY DZIEWICZEJ KRWAWIENIE Z NARZĄDÓW RODNYCH BÓL PRZY ODDAWANIU MOCZU CZY KAŁU, KRWAWE STOLCE INFEKCJE JAMY USTNEJ Wymienione objawy (oprócz ciąży i choroby wenerycznej) wyłącznie sugerują, iż są konsekwencją nadużycia seksualnego. Mogą one powstać z innych powodów. Same w sobie mają niewielką wartość diagnostyczną ale stanowią ważny element rozpoznania wykorzystania seksualnego w powiązaniu z objawami psychologicznymi i behawioralnymi

Do czynników ryzyka występowania krzywdzenia dziecka, zalicza się ze strony dziecka: Dziecko jest niechciane, nieślubne, kalekie i przewlekle chore, dziecko urodzone z wagą poniżej 2000 gram i przez długi czas rozdzielone z matką

cd. czynniki ryzyka ze strony rodziców: Choroby umysłowe, zaburzenia osobowości, narkomania, alkoholizm, prostytucja, karalność za przestępstwa z użyciem przemocy, niedojrzałość psychiczna i bardzo młody wiek

ROZMOWA Z DZIECKIEM KRZYWDZONYM Pamiętaj o kilku podstawowych regułach, o których dziecko powinno usłyszeć; że nie jest winne temu co się stało jeżeli nie powiedziało od razu, o tym co mu się przydarzyło, to również nie ponosi za to winy że to samo spotyka także inne dzieci i nie jest ono jedynym dzieckiem, które ma taki problem że teraz postaramy się mu pomóc że bardzo dobrze, że o tym powiedziało

JAK ROZPOCZĄĆ ROZMOWĘ Z DZIECKIEM JAK ROZPOCZĄĆ ROZMOWĘ Z DZIECKIEM? BUDOWANIE PIERWSZEGO KONTAKTU (ZAPLANUJ JEJ PRZEBIEG) ROZMOWA POZA PROBLEMEM (opowiedz mi coś o sobie, co lubisz robić, czym się interesujesz?) WAŻNE JEST, BY ZADAWAĆ PROSTE, OTWARTE PYTANIA, NA KTÓRE DZIECKO ZNA ODPOWIEDŹ W TRAKCIE ROZMOWY TRAKTUJ DZIECKO POWAŻNIE ODPOWIEDŹ „NIE WIEM” – TRAKTUJ POZYTYWNIE NIE ZADAWAJ PYTAŃ – „DLACZEGO?” MÓW KOMPLEMENTY UŻYWAJ SKAL – KIEDY PROBLEM JEST NIEJASNY ZADAWAJ PYTANIA O WYJĄTKI

PAMIĘTAJ ! Pod żadnym pozorem nie obiecuj dziecku, że zachowasz tę rozmowę w tajemnicy. Taka obietnica zamknie Ci drogę do podjęcia jakiejkolwiek interwencji

Dziękuję za uwagę Jacek Ciechowicz Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Szczecinie tel. 91 311 89 43